تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807182812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معجزه‌اي به نام دعاي والدين


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معجزه‌اي به نام دعاي والدين
خبرگزاري فارس: حقيقتا اگر كسي نتواند از در مهرورزي و نيكي به پدر و مادر، خود را به داخل بهشت برين بياندازد و به وسيله دعاي خالصانه آنها مسير موفقيت را طي كند، آنچنان خوار و ذليل خواهد شد كه گويي هيچ گاه رنگ خوشبختي را نخواهد ديد.


همه ما مي دانيم كه در آموزه هاي الهي ارزش فراواني براي پدر و مادر قرار داده شده است و «نيكي به والدين» يكي از دستورات ثابت و تغيير ناپذير ميان تمامي اديان الهي است. در اسلام نيز به عنوان آخرين و كاملترين آيين الهي تأكيد فراواني نسبت به اين مسأله شده است. اهميت اين مسأله در فرهنگ قرآن آنچنان والا است كه خداوند بلافاصله پس از مهمترين دستور خود به بشر، فرمان به ارج نهادن به جايگاه والدين را صادر نموده است. براي نمونه در آيه 36 سوره نساء مي خوانيم: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً ...»؛ ‌«و خدا را بپرستيد! و هيچ چيز را همتاى او قرار ندهيد! و به پدر و مادر، نيكى كنيد ....»

بنابراين پر واضح است كه در دستگاه الهي جايگاه والدين در بالاترين و ارزشمندترين جايگاه ها قرار دارد و خداوند به مقام و منزلت پدر و مادر اهميتي ويژه داده است. به همين خاطر است كه خداوند درخواست آنها را پذيرا است و دعاي ايشان را در حق فرزندانشان در اولويت استجابت قرار مي دهد. گويا كه دعاي والدين را با پست پيشتاز به عرش مي برند و در آنجا اگر مانعي جدّي وجود نداشت با سرعتي هر چه تمام تر به هدف استجابت مي رسانند.

بنابراين انسان تيز هوش و نكته سنج كسي است كه از اين مسير ميانبر بهترين استفاده را داشته باشد و خود را در رودخانه پرسرعت دعاي والدين بياندازد. از سوي ديگر، بيچاره و بدبخت و بي دست و پا كسي است كه نتواند از اين آب رواني كه خداوند در دسترس اكثر قريب به اتفاق ما گذاشته استفاده اي شايسته داشته باشد. از پيامبر خدا صلي الله عليه و آله در اين باره نقل شده كه فرمود: «رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ أَبَوَيْهِ عِنْدَ الْكِبَرِ فَلَمْ يُدْخِلَاهُ الْجَنَّة.»(بحارالأنوار، ج 71، ص 86)؛ «خوار بادا (و خاك بر بيني) آن كس كه پدر و مادرش نزد او پير شوند و او را به بهشت نبرند.»

آري، حقيقتا اگر كسي نتواند از در مهرورزي و نيكي به پدر و مادر، خود را به داخل بهشت برين بياندازد و به وسيله دعاي خالصانه آنها مسير موفقيت را طي كند، آنچنان خوار و ذليل خواهد شد كه گويي هيچ گاه رنگ خوشبختي را نخواهد ديد . چنين كسي همانند فرد كودني است كه بر سر سفره پر نعمتي مي نشيند و از هيچ يك از غذاهاي رنگارنگ و خوش طعم آن نمي خورد.

بنابراين شايسته آن است كه دل والدين را چنان بدست آوريم كه دعاي خيرشان به صورت خود جوش از اعماق قلبشان شامل حالمان شود و خير عاقبت را برايمان تضمين نمايد. البته بايد در نظر داشت كه در مواقع سختي و درماندگي هم يكي از بهترين مسيرها براي رهايي از گرفتاري ها و مشكلات روزمره، دعاي آن دو گل خوشبو است. كمتر كسي است كه در دنياي امروز مشكلي نداشته باشد و دچار سختي و گرفتاري نباشد. پس بايد هميشه اين كليد مشكل گشا را در دست داشت و به آن توجهي ويژه نمود. حتي آنان كه والدينشان به سراي باقي شتافته اند و هم اكنون از اين نعمت خوب خدا محروم هستند نيز مي توانند با ارسال بهترين هدايا به آن دنيا از دعاي آنان بهره مند شوند.

استجابت دعاي والدين

دعا درخواستي خالصانه از حضرت پروردگار است كه از عمق دل برمي آيد و پس از پروازي شگفت، بر عرش الهي فرود مي آيد. با اين حال همه دعاها به هدف اجابت نمي رسند و برخي از آنها بنابر مصالحي مستجاب نمي گردند و به جاي آن در قيامت جايگزيني والاتر به صاحب دعا اهدا مي گرديد.

اما بنابر فرمايش امير مؤمنان علي عليه السلام قدرت برخي از دعاها آنچنان زياد است كه خود را به هدف استجابت نزديك مي كند و خواسته خود را از عرش الهي برداشت مي نمايد. حضرت امير در اين باره مي فرمايد: «أربَعةٌ لا تُرَدُّ لَهُم دَعوَةٌ: الإمامُ العادلُ لرعيَّتِهِ و الوالدُ البارُّ لولدِهِ و الولدُ البارُّ لوالدِهِ و المظلومُ.» (الإرشاد، ج 1، ص 3ظ 4)«دعاى چهار گروه رد نمى شود: (اول) دعاي پيشواى دادگر در حقّ ملّتش. (دوم) دعاي پدر صالح در حقّ فرزندش. (سوم) دعاي فرزند صالح در حقّ پدرش و (چهارم) دعاي ستمديده.»

بنابراين پدر نيكوكاري كه در حق فرزندش دعا مي كند دعايش بُرد زيادي خواهد داشت. نمونه بارز اين مسأله دعاي حضرت ابراهيم عليه السلام است كه پس از دريافت مقام رفيع امامت از خداوند خواست تا اين مقام را به فرزندانش هم عطا كند. (سوره بقره، آيه 24) خداوند نيز به پاس زحمات فراوان اين پيامبر والا مقام دعاي پدرانه او را مستجاب كرد و گل سرسبد پيامبران را در نسل او قرار داد. آنچنان كه پيامبر بزرگوارمان كه درود خدا بر او و خاندانش باد چنين فرمود: «أَنَا دَعْوَةُ أَبِي إِبْرَاهِيمَ.» (من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 368) ؛ «من (استجابت) دعاي پدرم ابراهيم هستم.»

البته به نظر مي رسد كه مقصود امير مؤمنان علي عليه السلام در روايت فوق تنها دعاي پدر نيست و اين مسأله شامل دعاي مادر نيز مي شود. چرا كه اگر در فرهنگ اهل بيت عليهم السلام چرخي بزنيم درخواهيم يافت كه مهرورزي و نيكي به مادر نه تنها از محبت و احسان به پدر كمتر نيست بلكه ارزش و جايگاهش والاتر و تأثيرات و پيامدهايش افزونتر از آن است.

امام سجاد عليه السلام مي فرمايد: مردى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و به ايشان عرض كرد: «هيچ كار زشتى نيست كه نكرده باشم و هيچ گناهي نيست كه مرتكب آن نشده باشم. آيا راه توبه و بازگشت برايم وجود دارد؟» پيامبر خدا در پاسخ به او فرمود:«فهَل مِن والِدَيكَ أحَدٌ حَيٌّ؟» ؛ «آيا از پدر و مادرت كسى زنده هست؟»او پاسخ داد: «آري، پدرم.» حضرت فرمود: برو و به او نيكى كن. امام سجاد عليه السلام در ادامه مي فرمايد: هنگامي كه آن مرد رفت پيامبر خدا فرمود: «لَو كانَت اُمُّهُ!» «كاش مادرش مي‌بود.(بحارالأنوار، ج 74، ص82)

بنابراين مي توان چنين نتيجه گرفت كه نَفَس مادر و دعاي خير او نيز در عرش الهي چيزي از دعاي پدر در حق فرزندانش كم ندارد و اگر بيش از آن نباشد حداقلّ همان گيرايي و كارايي را خواهد داشت.

سيد مصطفي بهشتي

منبع: تبيان

انتهاي متن/

چهارشنبه|ا|20|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن