تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819137881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسبت فلسفه اسلامي با يوناني-6/الهيات در فلسفه اسلامي خيلي پررنگ‏تر از الهيات يوناني است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نسبت فلسفه اسلامي با يوناني-6/الهيات در فلسفه اسلامي خيلي پررنگ‏تر از الهيات يوناني است
الهيات در فلسفه اسلامي خيلي پررنگ‏تر از الهيات يوناني است
استاد گروه فلسفه دانشگاه تبريزدر مورد تفاوت فلسفه اسلامي با يوناني گفت: الهيات به معناي الاخص در فلسفه اسلامي بويژه در متافيزيك خيلي پرملات‏تر از الهيات ارسطو و افلاطون است هرچند كه تأملات فلوطين در اين خصوص جاي بحث دارد.

دكتر "مسعود اميد" درمورد اين نظر محمد عابد الجابري فيلسوف مراكشي كه معتقد است فلسفه اسلامي ادامه فلسفه يوناني است و ذات مستقلي براي آن قائل نيست به خبرنگارمهر گفت: دلايل ايشان را به نحو جزيي مطالعه نكرده‏ام ، ولي اگر مراد ايشان اين باشد كه فيلسوفان ما هيچ تلاشي در حد فهم و تفسير و شرح فلسفه يونان نكردند اين پذيرفتني نيست. جابري بايد بپذيرد كه فيلسوفان ما در طول هزار و اندي سال بي كار ننشسته و شرح و تفصيل‎هاي مفصلي درباره فلسفه يونان وارد كردند.

وي افزود: فيلسوفان ما جمع بندي‏ها و طبقه بندي‏هاي متفاوتي از فلسفه يوناني كردند. حداقل جابري بايد بپذيرد كه سعي و تلاش فيلسوفان اسلامي درجاي خود محفوظ است.

استاد گروه فلسفه دانشگاه تبريز ادامه داد: تصور ديگري از سخن جابري اين است كه در طول اين سالها ما حتي نتوانستيم حتي يك مسئله ويژه را توسط فيلسوفانمان (در عرصه فلسفه در معناي عام آن يعني اگر متكلمان و عارفان و اديبانمان و تأملات نظري آنها را هم درنظر بگيريم يعني مبادي علوم و منطق و الهيات بالمعني الاخص و بالمعني الاعم،) طرح و ايجاد نكرديم، اين ادعاي دشواري است. مسائل جديدي را فيلسوفان مسلمان بر مسائل يونان اضافه كردند.

اين محقق و پژوهشگر فلسفه يادآورشد: اگر هم فقط متافيزيك و بحث‏هاي موجود بما هو موجود مراد ايشان باشد بايد گفت چارچوب اينها مباحث يوناني است و در اين مورد سخن جابري قابل پذيرش است. چارچوب هم به اين معنا كه مقولاتي كه متافيزيك اسلامي استفاده مي‏كند تا بحث‏هاي فلسفي خودش را تبيين كند اين مقولات از قبيل، وجود، عدم، ماهيت، قوه، فعل، متغير، ثابت، مادي، مجرد، خدا و جهان، ساخته و پرورده متافيزيك يوناني است. ما حتي در متون ديني خودمان بسياري از اين مباحث را نداريم. بله فلسفه اسلامي مقولات مستقلي افزون بر اين مقولات نيفزود.

وي اذعان كرد: البته پاره‏اي از مسائل در اين هزار و اندي سال توسط فيلسوفان ما مطرح و تقويت شد، براهين جديدي بر اين مقولات اقامه شد.

اميد در مورد تفاوتهاي هستي شناختي فلسفه يونان با فلسفه اسلامي هم گفت:اگر فقط آراي افلاطون و ارسطو را در اين خصوص در نظر بگيريم هستي شناسي نزد ملاصدرا مقداري تفاوت كيفي با آنها پيداكرد. يعني آن نسبتي راكه براي مثال ملاصدرا بين علل عالي مثل واجب الوجود و علل مادون برقرار مي‏كند اين نوع علل حداقل به صراحت در آراي افلاطون و ارسطو به چشم نمي‏خورد. يعني الهيات به معناي الاخص در فلسفه اسلامي بويژه در متافيزيك خيلي پرملات‏تر از الهيات ارسطو و افلاطون است هرچند كه تأملات فلوطين در اين خصوص جاي بحث دارد.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|19|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن