تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851200534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پایان داستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > شهبازی، رامتین  - سیدنی لومت کارگردان داستان گوی سینما دارفانی را وداع گفت. او علاقه بسیاری به داستان گویی نمایشی داشت. شاید از هر علاقمند به سینمایی بخواهیم که چند فیلم محبوبش را نام ببرد، به طور حتم نام فیلمی از سیدنی لومت نیز در میان فهرست وی یافت شود. سیدنی لومت کار هنری را با تئاتر آغاز کرد و در بین کارهای نخستینش روایت های سنگینی همچون سیر طولانی روز در شب را دارد. او این فیلم را بر اساس نمایشنامه ای از یوجین اونیل کارگردانی کرد. اما آیا لومت را با چنین فیلم هایی به یاد می آوریم؟ اگرچه لومت نیز همچون کارگردان های دیگر هالیوود در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی تاحدودی تحت تاثیر روایت های اروپایی قرار گرفت و فیلمی همانند کارگشا را کارگردانی کرد، اما چندان در این نوع سینما دوام نیاورد. اصولا این نوع فیلم ها در سینمای آن روز امریکا نوعی بلند پروازی محسوب می شد و تهیه کنندگان چندان روی خوشی به آن نشان نمی دادند. از فرانسیس فورد کاپولا نقل است، زمانیکه شرکت پارامونت از او خواست که فیلم پدرخوانده را بسازد کند، نزد پدرش رفت و زبان به شکایت گشود که :" از من می خواهند یک چنین آشغالی را کارگردانی کنم. من نمی خواهم این کار را بکنم. من دوست دارم فیلم هنری بسازم." لومت از آن دست سینماگران هالیوودی بود که اعتقاد داشتند تماشاگر به سالن سینما می آید تا داستان تماشا کند. نه اینکه داستان را بشنود. یکی از ویژگی های بارز لومت و هم اندیشان او این بود که مهمترین حرف های دنیا را باید در قالبی نمایشی برای تماشاگران باز گفت.  از همین روی وقتی کارنامه اش را مرور می کنیم فیلم های مهمی همچون شبکه، سرپیکو، بعد از ظهر نحس را می یابیم که حرف های اجتماعی را با بیانی داستانی برای تماشاگر تصویر می کنند. این فیلم ها زبان سینما را دستاویز خود قرار داده اند. زبانی که قرار است نمایش بدهد نه اینکه سخن بگوید. تعدد رویداد ها ، میزانسن های سینمایی و حتی استفاده از بازیگران حرفه ای به او کمک می کرد تا بتواند این زبان نمایشی را غنا بخشد. لومت و هم اندیشانش برای غنا بخشیدن به این زبان ابزارهای متعددی را در اختیار داشتند، اما یکی ابزارهای انسانی که برای لومت ارزشی بسیار ویژه داشت بازیگر بود. آیا می توان منکر شد که باز های آل پاچینو در سرپیکو و بعد از ظهر نحس و یا بازی شون کانری در تپه یا فی داناوی در شبکه از یاد رفتنی است. لومت می دانست بازیگر حرفه ای تا چه اندازه قابلیت دارد تا افکار آشکار و نهان او و فیلمنامه نویسانش را نمایشی کند، از همین روی در هر پروژه ای بر حضور بازیگران حرفه ای اصرار می ورزید. بازیگرانی که در هر فیلم متفاوت با دیگر آثارشان ظاهر می شدند. یکی دیگر از ویژگی های بارز فیلم های لومت اقتباسی بودن آنهاست. شاید این نگاه او را بتوان حائز این ویژگی به شمار آورد که به روایت های داستانی بسیار اهمیت می داد. اقتباس او از داستان های واقعی در بعد از ظهر نحس و سرپیکو و یا اقتباس های ادبی همچون قتل در قطار سریع السیر شرق که بر اساس رمانی از آگاتا کریستی صورت گرفت، از اقتباس های مطرح وی محسوب می شوند. او استاد دراماتیزه کردن داستان های واقعی بود. گاهی او را در فیلم هایی همانند شبکه متهم به شعارزدگی می کنند، اما اگر هم شعار زدگی وجود دارد در پس داستان قرار می گیرد. سینمای هالیوود با از دست دادن کارگردان هایی همانند سیدنی لومت و بازیگرانی همچون الیزابت تیلور نسلی را از دست می دهد که در ساختن رویاهای جمعی علاقمندان سینما نقشی مهم بر عهده  داشت. رویاهایی که متعلق به دهه های گذشته سینماست. شاید امروز رویاهای ما نقش و رنگی دیگر داشته باشند . نقش و رنگی که با رویاهای هنرمندان دیروز تفاوت هایی آشکار دارد.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 533]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن