تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805245531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران و بلاروس - توسعه مناسبات در برابر مداخله جويي غرب


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ايران و بلاروس - توسعه مناسبات در برابر مداخله جويي غرب
مسكو - سفر "علي اكبر صالحي" وزير امور خارجه ايران به بلاروس، نشان داد بلندپايگان تهران و مينسك با وجود فشارهاي غرب، تقويت هرچه بيشتر روابط در عرصه هاي مختلف را در دستور كار قرار داده اند تا ضمن تعميق همكاري ها، هم افزايي لازم براي مقابله با تحريم هاي يكجانبه را ايجاد كنند.


به گزارش ايرنا، هر چند روابط ايران و بلاروس از زمان استقلال اين جمهوري شوروي سابق در اوايل دهه 1990 ميلادي همواره روند رو به رشدي را تجربه كرده است، ولي سير مناسبات دو كشور در دو سال اخير جهش چشمگيري داشته است.

از سوي ديگر با وجود اينكه پس از اعلام استقلال بلاروس،‌ ايران از نخستين كشورهايي بود كه استقلال مينسك را به رسميت شناخت و سفير كشورمان در اوكراين به عنوان سفير آكرديته در بلاروس تعيين شد، اما سفارت بلاروس در دسامبر 1997 در تهران و سفارت جمهوري اسلامي ايران در فوريه 2001 در مينسك داير شد.

از آن زمان تاكنون دو كشور روابط متوازني با يكديگر داشته اند و مي توان گفت بلاروس در زمره آن دسته از كشورهاي اروپايي است كه روند مناسبات آن با ايران از زمان استقلال تاكنون فراز و نشيب چنداني نداشته است و مقام هاي ارشد دو كشور در سطح روساي قواي سه گانه سفرهاي منظم و متقابلي به خاك همديگر داشته و موافقت نامه هاي متعددي در زمينه همكاري هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي امضا كرده اند.

لوكاشنكو در مدت رياست جمهوري خود دو بار در سال هاي 1998 و 2006 ميلادي به كشورمان سفر كرد كه اين اقدام وي با سفرهاي متقابل روساي جمهوري وقت كشورمان دنبال شد و حاصل آن امضاي 21 سند همكاري در حوزه هاي مختلف ميان تهراو و مينسك بود.

حاكم بودن فضاي مثبت و رو به رشد در مناسبات سياسي ايران و بلاروس در دو دهه گذشته موجب شد كه مناسبات بازرگاني دو كشور نيز با تاثيرپذيري از اراده مقام هاي تهران و مينسك براي گسترش روابط، روند رو به رشدي را تجربه كرده و از حدود 7 ميليون دلار در سال 1999 به بيش از 100 ميليون دلار در سال گذشته برسد.

به عقيده كارشناسان مهم ترين عامل در توسعه همه جانبه روابط ايران و بلاروس در طول سال هاي گذشته، رويكرد مستقل دو كشور در قبال تحولات منطقه اي و بين المللي و ايستادگي در برابر زياده خواهي هاي جبهه غرب به سركردگي آمريكا مي باشد كه باعث شده است مينسك و تهران به درك مشتركي از سياستگزاري خارجي در تعامل با تحولات مهم جهاني دست يابند.

در همين راستا سفر رسوي هفته جاري وزير خارجه ايران به مينسك با استقبال محافل سياسي و رسانه هاي خبري بلاروس مواجه شد و آنان با اشاره به رويكردها و مواضع نزديك كشورشان با ايران در تاكيد بر حفظ استقلال و توسعه روابط خارجي مبتني بر اصل احترام متقابل، ديدار صالحي با لوكاشنكو را گام جديدي در تعميق مناسبات تهران و مينسك ارزيابي كردند.

رسانه هاي خبري بلاروس با توجه به تحريم ها و فشارهاي غرب عليه كشورشان، ديدار وزير امور خارجه ايران با مقام هاي مينسك را با تاكيد بر اين نكته كه ايران توانسته است بر تهديد تحريم هاي 30 ساله غرب غلبه كرده و آن را به فرصت گرانبهايي براي توسعه توانمندي هاي خود تبديل كند، برجسته كردند.

مهم ترين بخش سفر وزير امور خارجه كشورمان به مينسك، ديدار با "آلكساندر لوكاشنكو" رييس جمهوري بلاروس بود كه توسعه روابط دوجانبه و تاكيد بر رايزني هاي مدوام مسوولان دو كشور در خصوص تحولات منطقه اي و جهاني در مركز توجه آن قرار داشت.

خبرگزاري دولتي "بلتا" بلاروس در تفسيري در باره اين ديدار با اشاره به اهميت فراوان روابط با ايران نوشت: تهران و مينسك داراي روابط حسنه اي هستند و امضاي 36 سند همكاري دوجانبه در طول سال هاي گذشته دال بر وجود پتانسيل بالاي تعميق مناسبات دو كشور مي باشد.

بلتا افزود: همكاري هاي دوجانبه ايران و بلاروس از زمان برقراري روابط ديپلماتيك در سال 1993 روند رو به توسعه داشته و سفر متقابل هيات هاي عاليرتبه دو كشور به طور منظم انجام مي گيرد.

خبرگزاري بلاروسي "تلگراف" هم در گزارشي در اين ارتباط، جمهوري اسلامي را شريك مهم بلاروس در منطقه خاورميانه و خليج فارس خواند و نوشت: مينسك و تهران همكاري هاي سودمندي دارند و حجم مبادلات بازرگاني آنها به بيش از 120 ميليون دلار در سال رسيده است كه افزايش اين رقم به يك ميليارد دلار در دستور كار همكاري هاي دو كشور قرار دارد.

در گزارش تحليلي اين منبع خبري دولتي به طرح هاي مشترك و جذب سرمايه در بخش هاي اقتصادي به عنوان بخش مهمي از همكاري هاي دوجانبه ياد و ابراز اميدواري شده است كه تهران و مينسك با پيگيري هاي مستمر خود زمينه تعميق هر چه بيشتر مناسبات در سطوح مختلف را فراهم كنند.

"تلگراف" با اشاره به حضور گسترده شركت هاي ايراني در بخش هاي اقتصادي بلاروس به ويژه در عرصه ساخت هتل ها و مجموعه هاي مسكوني و تجاري اين كشور نوشت: در سال هاي اخير حضور جمهوري اسلامي در بخش هاي اقتصادي بلاروس پررنگ شده است.

روزنامه "نارودنايا گازتا" از نشريات معتبر بلاروس نيز در مقاله اي تحليلي در صفحه اول خود با عنوان "بلاروس به تحقق طرحهاي مهم با ايران مصمم است"، نوشت: وزير امور خارجه ايران به بلاروس سفر كرد و اين ديدار را مي توان تلاش براي بررسي و هماهنگي مواضع در روابط دو كشور توصيف كرد.

روزنامه بلاروسي با اشاره به ديدار صالحي با رييس جمهوري بلاروس افزود: "آلكساندر لوكاشنكو" در اين ديدار بر ضرورت بازنگري در روند اجراي برنامه هاي مشترك تهران و مينسك و ارتقاي سطح آن تاكيد كرد.

"نارودنايا گازتا" با اشاره به انتقاد لوكاشنكو از سياست هاي غرب عليه كشورهاي مستقل و مخالفت مينسك با هر گونه يكجانبه گرايي و مداخله خارجي و تحميل اراده قدرت ها بر كشورهاي مستقل از اين اقدام به عنوان نشانه نزديكي مواضع ايران و بلاروس در مواجهه با توسعه طلبي هاي غرب نام برد.

روزنامه بلاروسي به عزم رييس جمهوري اين كشور براي توسعه روابط با ايران اشاره كرد و افزود: مينسك براي اجراي طرح هاي مشترك با تهران اهميت فراوان قائل است و براي تحقق آنها تلاش مي كند.

"ساوتسكايا بلاروسيا" روزنامه ديگر بلاروسي نيز در مقاله اي به قلم "دميتري كريات" به تشريح وضع روابط ايران و بلاروس با محوريت سفر وزير خارجه ايران به اين كشور پرداخت.

نويسنده مقاله با بيان اينكه روابط ايران و بلاروس در حال حاضر در سطح عالي قرار دارد، خاطرنشان كرد كه مواضع مشترك دو كشور در مسايل بين المللي و منطقه اي و نيز عزم سران تهران و مينسك براي توسعه مناسبات، موجب افزايش همكاري ها شده است.

روزنامه بلاروسي نوشت: آنچه كه ايران و بلاروس را به هم پيوند مي دهد، علاوه مبادلات بازرگاني و همكاري هاي اقتصادي و طرح هاي مشترك، اشتراك مواضع و ديدگاه هاي آنها مبني بر حق كشورها براي تعيين مسير توسعه خود مي باشد.

نويسنده مقاله به نقل از رييس جمهوري بلاروس اعلام كرد كه مينسك بر اين عقيده است سران دو كشور بايد تلاش هاي خود را در وهله اول بر اقداماتي متمركز كنند كه ملت ايران و بلاروس بهتر و در آرامش زندگي كنند.

تحليلگران سياسي با اشاره به مواضع نزديك ايران و بلاروس در خصوص جهان تك قطبي و استفاده ابزاري غرب از مفاهيمي مانند حقوق بشر، تحريم و دموكراسي به منظور افزايش فشارها بر تهران و مينسك مي گويند كه چشم انداز توسعه روابط دو كشور در حوزه هاي مختلف مثبت و رو به رشد است.

از اين ديدگاه، ايران و بلاروس به دليل قرار گرفتن در وضعيت مشترك مقابله با مداخله جويي هاي غرب در مسايل داخلي كشورهاي مستقل و يكه تازي در تصميم سازي هاي بين المللي، عزم خود را براي توسعه مناسبات در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه اي و بين المللي جزم كرده اند.

در نهايت مي توان گفت كه سفر هفته جاري وزير امور خارجه ايران به بلاروس و ديدار با مقام هاي ارشد اين كشور افق جديدي را در مناسبات تهران و مينسك در دو بعد توسعه همه جانبه همكاري هاي دوجانبه و نزديكي هر چه بيشتر مواضع دو كشور در تعامل با معادلات بين المللي نويد مي دهد.

اروپام/2242**518

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80030928

جمعه|ا|19|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن