تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802208613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرز پرويزخان قصرشيرين شاهراه اقتصادي غرب كشور، از رويا تا واقعيت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مرز پرويزخان قصرشيرين شاهراه اقتصادي غرب كشور، از رويا تا واقعيت
قصرشيرين - مرز پرويزخان قصرشيرين امروز به عنوان شاهراه اقتصادي غرب كشور نقش موثري در رونق و شكوفايي اقتصاد كشور و استان كرمانشاه دارد.


به گزارش ايرنا، كمتر كسي فكر مي كرد مرز پرويزخان كه در سالهاي ابتدايي جنگ تحميلي در اشغال نيروهاي متجاوز بعثي بود و پس از آزادسازي يكي از مناطق عملياتي مهم غرب كشور محسوب مي شد، تا قبل از شروع فعاليتهاي اقتصادي فقط معبري براي تردد مسافر بخصوص اتباع كردستان عراق به اين كشور بود اما امروز به مرزي رسمي و در واقع مهمترين مركز صادرات كالاهاي ايراني به كشور عراق تبديل شده است.

در اوايل سالهاي دهه 80 زماني كه نيروهاي آمريكايي به بهانه مبارزه با تروريسم و سرنگوني صدام ديكتاتور عراق، وارد اين كشور شدند مرز پرويزخان فقط داراي يك پاسگاه مرزباني بود و در دو طرف پلي كه بر روي نهر مرزي ايران و عراق ايجاد شده بود دو ايستگاه ايست، بازرسي مربوط به مرزباني ايران و عراق وجود داشت و يك كيوسك كه محلي بود براي استقرار نيروهاي مرزباني، تا اينكه هر از گاهي يك يا چند مسافر از اين مرز ميان دو كشور تردد مي كردند.

خاطرم هست در آن روزها اكيپ هاي خبري رسانه هاي داخلي و خارجي براي پوشش وقايع جنگ عراق با آمريكا از طريق اين مرز وارد خاك عراق شده و از طريق شهرهاي كردنشين به سمت مركز عراق رفت و آمد مي كردند.

13 فروردين 82 در اين مرز شاهد ورود جسد مرحوم "كاوه گلستان" عكاس برجسته ايراني بوديم كه بر اثر انفجار مين در عراق كشته شده بود و جسدش از طريق مرز پرويزخان وارد كشور شد تا به تهران منتقل شود، در اين روز خبرنگاران و عكاساني كه براي پوشش خبرهاي جنگ عراق در اين مرز و در انتظار خروج از كشور بودند با ديدن جسد همكارشان اشك ريختند و با چشماني گريان جسد دوست و همكار خود را بدرقه كردند.

آن زمان هم باور نمي كرديم اين منطقه مرزي، روزي به مركزي عظيم و مهم براي تبادلات تجاري كشور تبديل شود و آوازه اش در همه ايران اسلامي بپيچد تا امروز مرز پرويزخان مهمترين و بزرگترين مركز صادرات كالاي ايراني به كشور عراق باشد و روزانه بيش از 800 كاميون و تريلر انواع كالاها از اين مرز به كشور عراق صادر شود.

احداث بازارچه هاي مرزي در غرب كشور بخصوص استان كرمانشاه به دليل صدها كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق در سالهاي اخير جايگاه ويژه اي پيدا كرده است.

وضعيت نه چندان مطلوب كشاورزي و دامداري بعنوان دو شاخصه مهم اقتصادي در مناطق مرزي از يك سو و سودآوري مبادلات مرزي، قاچاق و همچنين تحولات اخير در كشور عراق از سويي ديگر، اهميت توجه به وضعيت اين بازارچه ها و توسعه آنها را چند برابر كرده است.

براساس آمارهاي موجود، هم اكنون بيش از 500 هزار نفر از جمعيت استانهاي كردستان، كرمانشاه، ايلام و خوزستان با عضويت در تعاوني بازارچه هاي مرزي بطور مستقيم و يا غيرمستقيم به مبادلات تجاري مرزي روي آورده اند كه تعداد آنها روز به روز در حال افزايش است.

بازارچه مرزي پرويزخان قصرشيرين در نقطه صفر مرزي يكي از اين بازارچه هاي مرزي است كه به واسطه همجواري با روستاي مرزي پرويزخان عراق به اين نام شناخته مي شود.

شهرستان مرزي قصرشيرين در غرب استان كرمانشاه داراي 186 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق است كه حدود 62 كيلومتر آن هم مرز با اكراد عراقي مستقر در استان سليمانيه است.

منطقه مرزي پرويزخان در همسايگي استان سليمانيه كردستان عراق قرار دارد و به همين دليل، تجارت عمده اين بازارچه با اكراد اين استان بويژه شهرهاي كلار، سليمانيه و همچنين موصل، خانقين و كركوك در بخش مركزي اين كشور است.

نزديكي فرهنگ دو منطقه مرزي استان كرمانشاه و سليمانيه عراق به دليل همزبان بودن از مهمترين عوامل رونق اقتصادي و تجاري اين بازارچه مرزي است.

پس از پايان جنگ آمريكا و عراق و دستگيري ديكتاتور رژيم بعث، بدليل نيازهاي شديد اقتصادي مردم منطقه كردستان عراق و تمايل بازرگانان عراقي براي تهيه اقلام مورد نيازشان از ايران، بازارچه مرزي پرويزخان از رونق خاص و چشمگيري برخوردار شد بطوريكه در آن سالها روزانه حدود 300 هزار دلار مبادلات تجاري در اين بازارچه انجام مي شد.

نوشابه، مواد خوراكي و غذايي و ظروف پلاستيكي بيشترين حجم كالاهاي مورد نياز طرف هاي عراقي در بازارچه مرزي پرويزخان بود، همچنين ضايعات فلزي و روغن سوخته از مهمترين كالاهايي بود كه در آن زمان بازرگانان عراقي براي فروش به بازارچه مي آوردند.

بيشترين مبادلات تجاري در اين بازارچه بصورت نقدي و با پول رايج ايران انجام مي شد و با رونق فعاليتهاي اقتصادي در اين بازارچه، حدود 700 نفر براي اشتغال در اين بازارچه ثبت نام كردند.

بيشترين ميزان صادرات در اين بازارچه مربوط به كالاهايي همچون ميوه و تره بار، مواد خوراكي، شيشه و جام، نوشابه، كفش، دمپايي، كولر آبي و كلمن آب بود.

بازارچه مرزي پرويزخان به صورت رسمي در سال 86 تاسيس و راه اندازي شد، در ابتداي احداث وسعت آن سه هكتار بود و طرح جامع اين بازارچه براي توسعه آن به 375 هكتار رسيد كه هم اكنون توسط سازمان همياري شهرداري استان كرمانشاه به عنوان متولي بازارچه هاي مرزي استان در حال انجام است.

بازارچه مرزي پرويزخان كه در مسير راه ابريشم قرار داشته، نزديكترين راه ارتباطي و مواصلاتي از طريق عراق و سوريه به طول 900 كيلومتر به كشورهاي اروپايي است و در زمان كنوني كه كشور عراق در زمينه زيرساختها و اقتصاد وضعيت خوبي ندارد، بهترين مسير براي سرمايه گذاري در اين كشور و كردستان عراق است.

مهمترين عامل براي رونق و افزايش ميزان صادرات در اين بازارچه نزديكي به مراكز مهم اقتصادي عراق و هزينه كم براي تهيه كالا از اين بازارچه براي پيله وران عراقي بود، نوسانات اقتصادي فعاليت هاي تجاري در بازارچه مرزي پرويزخان قصرشيرين برخي اوقات دستخوش تحولات و بحران هاي كشور عراق شده است.

بازارچه مرزي پرويزخان نزديكترين بازارچه مرزي ايران به مركز كشور عراق است و مسايل سياسي حاكم بر آن كشور پيش از حمله نظامي آمريكا به عراق بر روند فعاليت هاي اين بازارچه تاثير مستقيم داشته است.

مسوولان استان كرمانشاه ضمن تاكيد بر اهميت تقويت بازارچه هاي مرزي براي حضور در بازار عراق، تاثير اين بازارچه ها بر اشتغالزايي و بالا رفتن درآمد مردم منطقه بصورت مستقيم و غيرمستقيم و حل معضل قاچاق كالا از طريق مرزهاي اين استان را غيرقابل اجتناب مي دانند.

براين اساس تلاش براي رفع مسايل و مشكلات بازارها، كاهش و بهبود تعرفه ها عوارض گمركي، ايجاد نمايندگي ادارات و نهادهاي مختلف در كنار بازارها، بهبود و ساخت جاده هاي دسترسي و حمل و نقل بازارچه هاي مرزي از مهمترين خواسته هاي پيله وران عضو تعاوني هاي مرزنشيني است.

با توجه به پتانسيل هاي بالايي كه شهرستان مرزي قصرشيرين دارد ايجاد بازارچه مرزي يكي از مهمترين اقداماتي است كه مسوولان انجام دادند تا شرايطي را فراهم كنند كه تجار و توليد كننده ايراني بتواند نيازهاي مردم كشور همسايه اش را تامين كند و چه خوب كه مردم عراق كه ارتباط ديرينه اي با ايرانيان دارند از اين كالاها استقبال كردند و آغوش خود را براي خريد كالاي ايراني با توجه به كميت و كيفيت بسيار خوب و قيمت ارزان آن باز كردند.

امروزه استان كرمانشاه يكي از مهمترين معبرهاي تجاري ميان ايران و عراق، است كه براساس آخرين اعلام مسوولان كشور بيش از 50 درصد صادرات ايران به عراق از طريق مرزهاي اين استان انجام مي گيرد.

استان كرمانشاه با 350 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق از ديرباز بعنوان يكي از استانهاي با استعداد مرزي براي توسعه صادرات لحاظ شده و از اين رو بعد از پايان جنگ تحميلي يكي از نقاط قوت اين استان محروم شايد همين صادرات به كشورعراق بوده است.

در اين ميان، بازارچه مرزي پرويزخان در مرز مشترك ايران با عراق (اقليم كردستان) يكي از دروازه هاي اصلي صادرات انواع كالاهاي ايراني به عراق و خاورميانه بوده و سهم عمده اي از اين مهم را بر عهده داشته است.

طبق آمار وزارت بازرگاني، بازارچه مرزي پرويزخان از ميان 50 بازارچه مرزي در 15 استان كشور، فعالترين گمرك مرزي و يكي از قطبهاي صادراتي كشور شناخته شده است زيرا بيشترين ميزان صادرات از ايران به عراق از اين مرز صورت مي گيرد.

نزديكي فرهنگ دو منطقه مرزي استان كرمانشاه و سليمانيه عراق به دليل زبان، فرهنگ، آداب و رسوم و اشتراكات ديني از مهمترين عوامل رونق اقتصادي و تجاري اين بازاچه مرزي است.

رسمي شدن اين مرز از سوي هيات وزيران دليل اهميت اين مرز غربي براي جمهوري اسلامي ايران و ارتباط با شاه راه خاورميانه مي باشد.

شهرستان قصرشيرين با جمعيت بيش از 24 هزار نفري داراي 186 كيلومتر مرزمشترك و طولاني با كشورعراق در دو بخش عربي و اقليم كردستان را دارد كه مي تواند دروازه ورود به بين النهرين است.

بازارچه مرزي پرويزخان در چند سال متمادي مقام اول را به لحاظ صادرات غيرنفتي به عراق به خود اختصاص داده و اين نشان از اهميت اين شاهراه اقتصادي در رونق و شكوفايي اقتصاد منطقه، استان و در سطح ملي است.

صادرات روزانه 800 كاميون انواع كالا از مرزپرويزخان پتانسيلي براي رشد شاخص هاي صادرات غيرنفتي در اين مرز است.

تامين سطح مطلوب اشتغال در منطقه، جمع آوري سرمايه هاي راكد و سرگردان و هدايت آنها به سمت تجارت و بازرگاني، افزايش امنيت منطقه، كاهش روند قاچاق كالا، رشد و توسعه اقتصادي شهرستان و تامين مايحتاج ضروري مرزنشينان را از مهمترين مزاياي رسمي شدن پرويزخان است.

فرماندار قصرشيرين با مهم دانستن نقش پرويزخان در صادرات محصولات غير نفتي كشور گفت: امسال به ارزش يك ميليارد و 589 ميليون دلار انواع كالا از مرزهاي قصرشيرين به عراق صادر شده است.

"حسين پروين" افزود: از اين ميزان صادرات، سهم مرز پرويزخان يك ميليارد و 486 ميليون دلار و سهم مرز خسروي 103 ميليون دلار بوده است.

وي انواع كالاهاي صادر شده را از نظر ارزش دلاري شامل سيمان خاكستري، كيك و بيسكويت ، سيب درختي ، بستني، رب گوجه فرنگي ، تافي و شكلات ، سيب زميني ، كولر آبي ، ماست ، مربا ، خيار، ماهي پرورشي، كاشي ديواري، گوجه فرنگي ، دام زنده ، شيريني سنتي ، خامه ، نخود و گوني پلاستيكي نام برد.

تردد مسافر و خودرو نيز از مرز پرويزخان نيز يك كار ارزشمند و مهم از سوي دولت عدالت محور و مهرورز دكتر احمدي نژاد براي مردم استان كرمانشاه و مردم شهرستان قصرشيرين مي باشد كه نقش مهمي در توسعه اقتصادي منطقه نيز داشته است.

فعاليت شش هزار و 500 نفر كوله بر تحت عنوان تجارت كوله بري و تردد يك هزار نفر از آنان به عراق در هر روز را نيز يك تحول بزرگ در اين منطقه است كه تاثير بسيار زيادي بر توسعه اقتصادي منطقه و همچنين جذب گردشگر و توريست و رفاه اقتصادي مرزنشينان داشته است.بازارچه مرزي پرويز هم اكنون به صورت مستقيم و غيرمستقيم موجبات اشتغالزايي هفت هزار نفر را فراهم كرده است.

اين بازارچه در ابتداي امر هيچ گونه خدمات رفاهي نداشت كه با تلاش و درايت مسوولان و با توسعه محوطه آن هم اكنون داراي دو لاين خروج و ورود كالا و محوطه اي بسيار عريض است كه هم اكنون پايانه اين مرز رسمي نيز در دست ساخت است.

همچنين طرح جامع پرويزخان نيز توسط سازمان همياري شهرداريها در سطح اين مرز رسمي در حال اجرا است و هم اكنون فعاليتهاي خوبي به لحاظ عمراني توسط اين دستگاه به عنوان مدير اجرايي پروژه آن در درست اقدام مي باشد.ك/4

1234/9102/567/ 1645

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80027756

چهارشنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن