واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عاملي عنوان كرد؛فهم دقيق تغييرات آينده نيازمند توجه به دو جهان واقعي و مجازي است
فهم دقيق تغييرات آينده نيازمند توجه به دو جهان واقعي و مجازي است
رئيس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بيان اينكه اكنون دو جهان واقعي و جهان مجازي وجود دارد، گفت: فهم دقيق تغييرات آينده جهان نيازمند توجه جدي به وجود اين دو جهان موازي است.
به گزارش خبرنگار مهر، همايش بينالمللي "هويت اسلامي و جهانيشدن" صبح يكشنبه 30 بهمن از سوي مؤسسه مطالعات ملي و با مشاركت جمعي از مراكز علمي و پژوهشي در دانشگاه تربيت مدرس آغاز شد.
حجت الاسلام دكتر سعيدرضا عاملي در مراسم آغاز همايش گفت: پارادايم دو جهاني شدن، نگاهي است كه در درجه اول به تبيين و متمايز نمودن دو جهان موازي و در عين حال مرتبط و درهم آميخته در يكديگر مي پردازد و در درجه بعدي جهاني شدن هاي متكثري را در درون اين دو جهان مورد توجه قرار ميدهد.
وي افزود: اساسا مهم ترين تغيير جهان معاصر كه بنيان تغييرات آينده جهان را ميسازد، رقابتي شدن جهان واقعي و جهان مجازي است. ظهور جهان جديد يعني جهان مجازي بسياري از روندها، نگرش و ظرفيت هاي آينده جهان را تحت تأثير خود قرار خواهد داد. اين جهان در واقع به موازات و گاه مسلط بر جهان واقعي ترسيم و عينيت واقعي مي يابد، اين دو جهان از يك رابطه انعكاسي هندسي برخوردار هستند.
وي با بيان اينكه فهم دقيق تغييرات آينده جهان نيازمند توجه جدي به وجود اين دو جهان موازي است، اظهار داشت: دو جهاني شدنها، فرايندهاي جهاني است كه در عين حال منعكس كننده دو جهاني گرايي نيز هست. دو جهاني شدن ها بيان كننده فرايندهاي جهاني در دو فضاي متفاوت است و دو جهان گرايي ها اشاره به شكل گيري معرفتهاي جديد جهاني نسبت به جهان واقعي و جهان مجازي است.
عاملي در ادامه با طرح اين پرسش كه هويت چيست، عنوان كرد: انديشمندان بسياري معتقد به نسبي بودن هويت و يا هويتها هستند. به ديدگاه برخي هويت نسبي است و افراد از حيث هاي متفاوت، داراي هويت هاي متفاوت هستند. هر فرد مي تواند يك هويت شغلي، هويت فاميلي و هويت ديني داشته باشد.
رئيس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار داشت: هويت هاي فردي، مربوط به احساس فرد نسبت به خود و تمايزاتي است كه با مؤلفه هايي مثل اسم، مليت، قوميت و يا تمايلات شخصي، فكري، ارزشي و يا ايدئولوژيك، هويت يك فرد را از ديگري متمايز مي كند. هويت اجتماعي، به احساس مشترك يك جمع باز مي گردد. اين احساس منابع مشترك دارد كه همه افراد آن هويت مشترك را به هم وصل مي كند.
وي تصريح كرد: بايد توجه داشت آينده هويت از ابعاد مختلف قابل مطالعه است. هويت فرد و جامعه، هويت فرهنگي يك منطقه كه نماد فرهنگي و هويتي مجموعهاي از كشورها را در بردارد. با توجه به پاراديم دو جهاني شدنها، مي توان گفت هويت هاي ثابت پيشيني كه ساخته شده جهان اول يعني جهان واقعي بودند در مواجهه تعاملي با جهان دوم يعني جهان مجازي، پايه هويتهاي جديدي را ميگذارند كه ظرفيت تضادهاي گسترده بين زندگي، فرهنگ و هويت در جهان واقعي و جهان مجازي را خواهد گذاشت.
اين محقق و كارشناس ارتباطات بيان كرد: تكثر و لايه اي شدن و چند بعدي شدن هويت ها در جهان آينده، نيز گريز ناپذير به نظر ميرسد.
در ابتداي اين همايش يك روزه سيدعبدالامير نبوي دبير علمي همايش "هويت اسلامي و جهاني شدن" گفت: مؤسسه مطالعات ملي با مشاركت مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس و ديگر مراكز علمي و پژوهشي كشور اين همايش را برگزار ميكند.
وي افزود: اين همايش با سخنراني علمي حجتالاسلام دكتر سعيدرضا عاملي استاد دانشگاه تهران آغاز مي شود و از سوي پژوهشگران و كارشناسان در زمينه انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي و جهانيشدن؛ روابط حقوق بينالملل اسلامي و جهاني شدن، هويت اسلامي و جهاني شدن، چالشها و فرصتها مقالاتي ارائه ميشود.
نبوي تصريح كرد: 306 چكيده و 149 مقاله از داخل و خارج كشور دريافت شد كه از اين تعداد 179 چكيده براي درج در كتاب چكيده ها و 15 مقاله براي ارائه در روز همايش انتخاب شد و همچنين كتاب مجموعه مقالات همايش ملي نهادهاي اجتماعي و همبستگي ملي كه پيشتر از سوي مؤسسه مطالعات ملي برگزار شده بود در اين همايش رونمايي خواهد شد.
© 2003 Mehr News Agency .
يکشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]