تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815416737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران در غفلت از بازار چين


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ايران در غفلت از بازار چين


بسيار از فعالان اقتصادي براين باورند كه توليد كنندگان و صاحبان صنايع ايراني نبايد از صادرات كالاهاي خود به بازار چين غافل باشند.

در گفت‌وگوي ايرنا با تني چند از اعضاي هياتي از فعالان اقتصادي و توليد كنندگان ايراني، اكثر آنان اذعان كردند، بازرگانان كشورمان از بازار مصرف چين غافل مانده‌اند.

«محمد صمدي»، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع معادن خراسان شمالي مي‌گويد: بازار چين زمينه خوبي براي جذب كالاهاي ايراني دارد.

وي در گفت‌وگو با ايرنا افزود: «نگاه ما به چين يك بعدي است.»

از نظر تجار و اكثر فعالان اقتصادي ايراني، چين يك كشور صادركننده كالا است و ما هم بايد واردكننده باشيم، اما اين نگاه را حتي بازرگانان چيني كه با طرف‌هاي ايراني كار مي‌كنند،قبول ندارند.

صمدي با تأكيد براينكه بايد ديدگاه‌ها به بازار چين عوض شود گفت: رويكرد دولت ايران، اتاق‌هاي بازرگاني استان‌ها و سازمان توسعه صادرات حمايت از توليدكنندگان داخلي و صادرات است و اين رويكرد بايد در اهداف تمامي برنامه‌ها و تشكيل هيات‌هاي اقتصادي نهادينه شود. وي مراودات سياسي و تجاري با چين را يك فرصت خواند و گفت: ما بايد در قالب سفر هيات‌هاي اقتصادي و مبادلات تجاري، كارخانه و ماشين‌آلات خود را بازسازي و نوسازي كنيم و درصدد باشيم تا با رقابتي كردن كالاهاي ايراني، جايگاه خود را در بازارهاي متنوع و ميلياردي مانند چين باز كنيم. «ما مي‌توانيم صادرات كالا به چين داشته باشيم و همزمان با واردات ماشين آلات صنايع خود را نوسازي كنيم.»

رئيس اتاق بازرگاني خراسان شمالي با تأكيد بر اينكه هدف نهايي برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي برون مرزي بايد صادرات كالا با كيفيت ايراني باشد، گفت: در گفت وگو با طرف‌هاي چيني دريافتم آنان مشتاق خريد محصولات كشاورزي، فرش، صنايع دستي و خشكبار ايران هستند.

«حيدر حيدريان»، مديرعامل يك شركت توليد‌كننده مواد پلاستيكي و يكي از صادركنندگان برتر ايراني با ابراز اطمينان از اينكه مي‌تواند در بازار چين براي كالاهاي خود مشتري پيدا كند، افزود: همين طور كه چين به تمامي دنيا صادرات دارد، آمارها نشان مي‌دهد نياز جدي به واردات كالا هم هست و به عنوان يك توليد‌كننده ايراني بازار چين را در هدف برنامه‌هاي شركت خود قرارداده‌ايم.

اين فعال اقتصادي با تاكيد براينكه بسياري از كالاهاي ايراني قدرت رقابت را در بازارهاي آسيايي از جمله چين دارند، گفت: ما در برخي كشورهاي آسياي مركزي رقيب كالاهاي چيني شده‌ايم و جاي آنها را گرفته ايم، پس در داخل كشور چين هم مي‌توانيم بخشي از تقاضاي بازار و مردم را پاسخگو باشيم.

«كاظم پكاه»، رئيس يك شركت كشاورزي گفت: در سال‌هاي اخير توليد محصولات گلخانه اي در ايران خوب رشد داشته است و ما مي‌توانيم به كشورهاي مختلف از جمله چين اين محصولات را كه دوام زيادي هم دارند، صادر كنيم.

وي اظهارداشت: باور نداشتم اين كشور بازار بكر و خوبي براي صادرات كالاهاي ايراني است اما اكنون بايد بگويم توليدكنندگان و صادركنندگان از اين بازار عظيم غافل هستند.

وي با اشاره به اينكه در مذاكرات خود با طرف‌هاي چيني دريافته كه بازرگانان چيني به واردات از ايران مي‌انديشند، گفت: به هرحال چيني‌ها معتقدند منابع آنها تمام شدني است و بايد به فكر مواد اوليه و واردات از كشورهاي ديگر هم باشند.

وي با اشاره به همت مقام‌هاي ايراني و چيني براي رساندن سطح مبادلات به بيش از 40 ميليارد دلار در سال اضافه كرد: فعالان اقتصادي ايران بايد در ايجاد مسير دو طرفه مبادلات تجاري و هدف رساندن سطح آن به 100 ميليارد دلار نقش مهمي ايفا كنند.

سبحاني مدير يك شركت بازرگاني از اصفهان گفت: ضعفي كه در كشور ما وجود دارد اين است كه محصولات ايراني هنوز نفوذ خود را در بازارهاي جهاني بدست نياورده و به دوردست‌ها هم كمتر مي‌انديشيم.

وي افزود: فكر مي‌كنم اگر بازار مصرف چين پي به كيفيت كالاهاي ايراني ببرد، زمينه خوبي براي صادرات وجود دارد.

وي با اشاره به كيفيت مواد غذايي ايران گفت: ما مي‌توانيم رقباي خود را از بازار خارج كنيم؛ محصولات ايران به خصوص كالاهاي كشاورزي كيفيت خوبي دارند.

طهماسب تركاشوند، از فعالان اقتصادي استان همدان هم گفت: من چين را يك كشور صادركننده مي‌شناختم، اما دريافتم كه بازار مصرف بزرگي است.

وي با اشاره به اينكه بيش از يك دهه در امر تجارت خارجي فعاليت دارد،افزود: بيش از نيمي از ايراني‌ها اين ديدگاه را دارند كه چين صادركننده مطلق است در صورتي با توجه به جمعيت روز افزون در اين كشور، وجود كالاهاي ايراني بدون متقاضي نخواهد ماند.

وي تصريح كرد: صادركنندگان كشور ما بيشتر با تركيه، كشورهاي عربي و آسيا ميانه كار مي‌كنند اما بايد بازارهاي دور دست مانند چين را هم تسخير كرد.

چين در سال 2011 ميلادي بيش از 1700 ميليارد دلار واردات داشته و انتظار مي‌رود تا پنج سال ديگر واردات آن به 10 هزار ميليارد دلار برسد.

كارشناسان مي‌گويند، وجود رشد صادرات ايران درسال‌هاي اخير، نسبت صادرات به واردات درمقايسه با ديگر كشورها بسيار پايين است.

براساس گزارش‌هاي رسمي در سال 2010 ميلادي نسبت صادرات به واردات كشورهاي هند، مالزي، تركيه، چين و جمهوري كره به ترتيب 207، 96، 110، 132، 165، 172 درصد بوده حال اينكه اين ميزان در مورد ايران 34 درصد است.

با مقايسه اي از صادرات كشورها و ايران متوجه مي‌شويم كه كشورمان تا رسيدن به نقطه مطلوب راه بسياري در پيش دارد. كل صادرات جهان درسال 2010 ميلادي به 8/14 تريليون دلار رسيد كه از اين رقم سهم آمريكا، آلمان و چين به عنوان سه كشور عمده صادراتي 28 درصد و قاره آسيا 30 درصد است.





چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن