تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815562683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منشوري فراموش ‌شده در داروخانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: منشوري فراموش ‌شده در داروخانه‌ها
جام جم آنلاين: بحث حق فني داروخانه به معناي دريافت مبلغي به ازاي مشاوره دارويي كه مطرح مي‌شود شايد براي برخي از بيماران براي اولين بار اين مساله كه حقي براي مشاوره وجود دارد، روشن مي‌شود.


جالب است بدانيد ماده يك قانون تشكيل وزارت بهداشت و ماده دو قانون مربوط به مقررات امور پزشكي، دارويي، مواد خوردني و آشاميدني مصوب مجلس به شكل شفافي به منشوري بعنوان حقوق بيماران در داروخانه‌ها اشاره شده است كه دانستن موارد آن براي همه بيماران و شهروندان ضروري به نظر مي‌رسد.

اين منشور در راستاي تعيين حقوق بيمار در موسسات دارويي و ارتقاي كيفيت خدمات و همچنين به منظور بهبود و ارتقاي شاخص‌هاي سلامت جامعه تدوين و ابلاغ شده است.

۱. بيمار حق دارد بعد از دريافت دارو از داروساز در داروخانه، ‌اطلاعات موردنياز درباره درمان دارويي‌اش (از جمله مقدار و نحوه صحيح مصرف دارو) را سوال كند و داروساز موظف است تا تفهيم كامل بيمار به تمامي سوالات دارويي بيمار پاسخ گويد. اطلاعات داده شده بايد بدون اصطلاحات تخصصي و كاملاً واضح باشد به طوري كه بيمار قانع و بطور كامل توجيه شود. علاوه بر آن داروساز موظف است مقدار و نحوه مصرف دارو را مطابق دستورالعمل بنويسد.

۲. بيمار حق دارد كه حرمت و شأن او در داروخانه حفظ شده و به نيازهاي دارويي او با رعايت ضوابط و مقررات به‌موقع و به طور كامل توجه شود.

۳. بيمار حق دارد در رابطه با حفظ اسرار بيماري و وضعيت سلامت خود به داروساز اعتماد كامل داشته باشد و داروساز مي‌بايد در روابط كاري خود چنين اطميناني را براي بيماران فراهم نمايد.

۴. بيمار حق دارد در مورد داروهايي كه پزشك براي او تجويز مي‌كند از داروساز در داروخانه راهنمايي و مشاوره بخواهد.

5. بيمار حق دارد به پاسخ‌هاي داروساز در رفع نيازهاي دارويي‌اش اطمينان كند و داروساز مسوول گفته‌ها و توصيه‌هاي خود مي‌باشد.

۶. بيمار حق دارد از داروساز خود درباره منافع و مضرات و هزينه‌هاي دارويي‌‌اش اطلاعات بخواهد و داروساز بايد بيمار را راهنمايي كند.

۷. بيمار حق دارد كه بداند در صورت فراموش‌كردن يك دوز دارو چه بايد كرد.

۸ . بيمار حق دارد كه بداند چطور متوجه شود داروهاي مصرفي‌‌اش اثر كرده و علامت پيشرفت درمان چيست.

۹. داروساز مي‌تواند با توجه به سطح آگاهي بيمار و در صورتي كه از گروه پزشكي باشد اطلاعات اضافي ارائه نمايد.

۱۰. داروساز بايد در مورد تداخل داروهاي تجويزشده در نسخه با غذا، داروهاي ديگر و پاسخ‌هاي آزمايشگاهي بيمار را راهنمايي كند.

۱۱. داروساز بايد توصيه‌هاي مصرف دارو در حالت بارداري يا شيردهي را در صورت لزوم به بيمار اعلام نمايد.

۱۲. داروساز بايد بيمار را در صورت مصرف دارويي همزمان با ساير داروها راهنمايي كند.

۱۳. داروساز بايد در صورتي كه بيمار داراي بيماري زمينه‌اي نيز باشد، نحوه مصرف داروهاي موجود در نسخه را به بيمار توصيه كند.

۱۴. داروساز بايد صحت دوز تجويزي را با توجه به شرايط بيمار (سن، وزن و غيره) بررسي و در صورت لزوم با پزشك معالج مشورت نمايد.

۱۵. داروساز بايد عوارض جانبي مهم دارو را با توجه به برگه راهنماي بيمار با رعايت شرايط بيمار هشدار دهد.

چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن