تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821300371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ولايتي: مسلمانان با علم، قدرت خود را در دنيا ثبت كردند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ولايتي: مسلمانان با علم، قدرت خود را در دنيا ثبت كردند
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/11/16
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با اشاره به تاكيد دين مبين اسلام بر اهميت علم و دانش گفت: در قرآن كريم در80 مورد از علم سخن به ميان آمده است و اگر كسي مي خواهد رمز رشد علمي تمدن اسلام را ببيند بايد به دوران تعليمات پيامبر اكرم (ص) برگردد و به روايات معصومان درباره اهميت علم آموزي توجه كند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر علي اكبر ولايتي در كنگره سراسري اقتدار علمي و اقتدار ملي در سالن همايش هاي بين المللي به رشد علم و فرهنگ در تاريخ و تمدن اسلام اشاره و اضافه كرد: مسلمانان با ايمان بر همه جهان تاثير گذار شدند و با علم، قدرت خود را در دنيا ثبت كردند و هزار سال مسلمانان بر دنيا حاكم شدند و اين كار عملي نبود مگر با علم.
وي افزود: امروز بسياري از ساخته هاي غربي كه غربي ها به آن افتخار مي كنند، دستاورد خودشان نيست و سلاح هاي پرتابي كه غربي ها آن را از دستاوردهاي پيشرفته مي دانند، كشف شرقي ها بود و نخستين بار پس از كشف مسلمانان در قرن هفتم و هشتم از باروت استفاده كردند و اين مسلمانان بودند كه از هر علمي دستاوردي داشتند.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل به تاثير تمدن اسلام و ايران بر جهان اشاره كرد و گفت: از سه طريق اين كار انجام شد ابتدا از ترجمه آثار ديگران به عربي، ‌دوم توسعه علوم در جهان اسلام و سوم انتقال اين علوم و تمدن به اروپا و غرب.
وي كوشش در تاسيس مراكز علمي و بين المللي، ‌تبديل زبان عربي به زبان بين المللي علمي، رعايت تساوي در آموزش و‌آموختن، برابر بودن مسلمان و غير مسلمان در بهره مندي از شرايط و امكانات را از ديگر ويژگي هاي تاثير گذار تمدن اسلام و ايران دانست و گفت: غرب در علم انحصار گرا و علم را در محصور خودش درآورده است .
ولايتي به عوامل انحطاط علم و تمدن اسلام اشاره كرد و گفت: دو عامل دروني و بيروني باعث انحطاط شد؛ عوامل دروني اين بود كه مردم از مفاهيم اسلام دور شدند و همچنين مدارس از مركزيت افتادند و تجمل گرايي، فساد حاكمان، بي مهري به دانشمندان و اهل علم باعث انحطاط شد .
وي در تشريح عوامل بيروني افزود: عوامل بيروني نيز جنگ هاي صليبي، حمله مغول و ظهور استعمار كهنه و نو بود.

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن