تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805344064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر:جزئيات طرح افزايش توليد نفت ايران در غرب خليج‌ فارس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر:جزئيات طرح افزايش توليد نفت ايران در غرب خليج‌ فارس
جزئيات طرح افزايش توليد نفت ايران در غرب خليج‌ فارس
خبرگزاري مهر -گروه اقتصادي: با بهره برداري از طرح توسعه سه ميدان نفتي نفتي ماهشهر، هنديجان و بهرگانسر، ظرفيت توليد نفت خام ايران در آبهاي غرب خليج فارس روزانه 35 هزار بشكه افزايش مي يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، توليد نفت خام ايران در خليج فارس در اواخر برنامه چهارم و پنجم توسعه روندي كاهشي داشته است و شركت ملي نفت به منظور حفظ و نگهداشت توليد دريايي ايران توسعه ميادين جديد نفتي را در دستور كار قرار داده است.

يكي از مناطق نفتخيز ايران خليج فارس منطقه بهرگان بوده است به طوريكه اين منطقه عملياتي با در اختيار داشتن مياديني همچون هنديجان، ماهشهر، بهرگانسر، سروش و نوروز از ظرفيت توليد روزانه 235 هزار بشكه نفت خام برخوردار است.

آمارهاي رسمي شركت ملي نفت ايران نشان مي دهد كه در شرايط فعلي به طور متوسط روزانه حدود 140 هزار بشكه نفت خام از ميادين نفتي غرب خليج فارس توليد مي شود كه قرار است با اجراي طرح توسعه ميادين جديد نفتي اين ظرفيت تا پايان برنامه پنجم توسعه حدود 35 هزار بشكه در روز افزايش يابد.

از سوي ديگر مطالعات انجام گرفته نشان مي دهد پنج ميدان نفتي منطقه بهرگان از ۲۲ ميليارد بشكه ذخاير درجاي نفت خام برخوردار هستند كه اين ذخاير هيدروكربوري با يك سوم حجم كل ذخاير نفت ايلات متحده آمريكا برابري مي‌كند.

اين در حالي است كه با در نظر گرفتن ضريب بازيافت حدود 29 درصد كل ذخاير نفت خام ايران در منطقه بهرگان ايران با حدود 30 درصد ذخاير نفت قابل برداشت نفت قطر، نيمي از ذخاير آنگولا و حدود 20 درصد از ذخاير نفت قابل برداشت قزاقستان برابري مي كند.

شركت ملي نفت ايران اخيرا با انتشار گزارشي با تاكيد بر اينكه حجم ذخاير نفت درجاي منطقه بهرگان بالغ بر 21.47 ميليارد بشكه است، اعلام كرد: حدود 2.39 ميليارد بشكه از نفت ميايدن منطقه بهرگان قابل استحصال است، همچنين گاز درجاي اين منطقه حدود 1.46 تريليون فوت مكعب بوده كه 1.11 تريليون فوت مكعب اين گاز قابل برداشت است.

جزئيات توسعه ميادين نفتي ايران در غرب خليج فارس

با توجه به ذخاير قابل توجه نفت خام در ميادين غرب خليج فارس، افزايش ظرفيت توليد نفت در اين منطقه در دستور كار شركت ملي نفت ايران قرار دارد.

بر اين اساس يكي از طرحهاي در دست اجرا تعمير و حفاري چاه‌هاي جديد نفتي در ميدان نفتي سروش بوده كه پيش بيني مي شود با اجراي اين پروژه به طور متوسط روزانه حدود 25 هزار بشكه به ظرفيت توليد نفت كشور افزوده شود.

توسعه ميدان نفتي ماهشهر هم يكي از طرحهاي در دست اجرا در اين منطقه است به طوري‌كه تاكنون طرح جامعي براي استخراج روزانه 10 هزار بشكه نفت خام از اين ميدان دريايي تدوين شده است.

بر اساس مطالعات اوليه انجام شده امكان توليد روزانه حدود 10 تا 12 هزار بشكه نفت خام از اين ميدان فراساحلي وجود دارد شمن آنكه در حال حاضر مطالعات حاصل از لرزه نگاري و زمين شناسي اين ميدان نفتي در خليج فارس به پايان رسيده است.

از سوي ديگر به موازات حفاري چاههاي اين ميدان فراساحلي، هم اكنون ساخت عرشه‌هاي دريايي در خرمشهر و لوله‌هاي مورد نياز در ماهشهر آغاز شده كه پيش بيني مي شود نصب لوله‌هاي دريايي به زودي در خليج فارس آغاز شود.

افزايش توليد نفت در ميدان هنديجان

به گزارش مهر، همزمان با توسعه ميدان نفتي ماهشهر، طرح افزايش توليد نفت از ميدان هنديجان هم يكي از پروژه دريايي شركت ملي نفت ايران در خليج فارس است.

از سال 1387 تاكنون توسعه زود‌ هنگام بخش شمالي ميدان نفتي هنديجان در دستور كار شركت نفت فلات قاره قرار گرفت به طوري كه توليد از 2 چاه ميدان نفتي هنديجان در خليج فارس آغاز شد و در حال حاضر با بهره برداري از 2 چاه امكان افزايش توليد روزانه 4 هزار بشكه نفت از اين ميدان عملياتي شده است.

مخزن كژدمي ميدان نفتي هنديجان تنها مخزن از ميان 4 مخزن مستعد اين ميدان است، گستره جغرافيايي اين مخزن تا ساحل ادامه يافته كه هدف از اجراي طرح توليد زودهنگام برداشت نفت از سازند كژدمي بوده است.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 18 هزار بشكه نفت خام در ميدان هنديجان توليد مي‌شود كه اين ميزان تا اواسط سال آينده به 33 هزار بشكه در روز افزايش مي يابد.

گفتني است، با بهره برداري از طرح توسعه 6 ميدان نفتي در سالجاري ظرفيت توليد نفت ايران در منطقه خليج فارس بايد 60 تا 65 هزار بشكه در روز افزايش يابد.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|10|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن