واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، حجت الاسلام حميد شاكرين چهارشنبه شب در ادامه نشست علمي آينده انقلاب اسلامي و تحليل مسايل سياسي روز در جمع استادان درس انقلاب اسلامي دانشگاه هاي كشور در سالن اجتماعات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم افزود: ولايت فقيه و حكومت اسلامي به عنوان يك ضرورت و نياز مبرم و بسيار جدي براي يك جامعه خواهان سعادت و پيشرفت است. وي اظهار داشت: گاهي در بحث ولايت فقيه اين سئوال پيش مي آيد كه چه ضرورتي دارد كه ولي فقيه همه كاره و زمامدار همه امور و در راس هرم قدرت باشد در حالي كه با بودن رييس جمهوري و يا قوه مقننه و قضاييه و يك شوراي نگهبان كه وظيفه تطبيق قانون با شرع را دارد اين نياز منتفي مي شود. وي ادامه داد: پاسخ به اين پرسش از دو جنبه فقهي و ادله مبتني بر آن و همچنين جنبه كاركرد گرايانه قابل بحث و بررسي است كه به خاطر گستردگي مبحث فقهي مربوط به آن تنها از نظر ضرورت كاركردي و كاردگرايانه در مورد آن بحث مي كنيم. شاكرين در بيان اين بعد ضروري افزود: مرحوم آيت الله معرفت در كتاب ولايت فقيه خود به اين مساله به روشني پرداخته و در اين كتاب در اين باره گفته است در زمان ملك فيصل يكي از حاكمان پيشين عراق همين اتفاق افتاد و علما به خواسته اين حاكم عراقي مبني بر قرار گرفتنش در راس حكومت تن در دادند. استاد حوزه و دانشگاه افزود: اين حاكم كشور عراق در زمان خود از جمعي از علما در خواست كرد شرايط را براي به قدرت رسيدن او فراهم كنند در عوض او وقتي به قدرت رسيد تمام اقدامات و سياست هايش را طبق خواسته و نظر علماي دين انجام مي دهد و عاقبت اين كار صورت گرفت و ملك فيصل بر خلاف وعده خود وقتي به قدرت رسيد به ظلم و جور مبادرت ورزيد. عضو هيات علمي دانشگاه باقر العلوم در ادامه در تعريف ولايت فقيه اظهار داشت: ولايت فقيه در معناي كلي آن يعني حاكميت شخصي كه علاوه بر دارا بودن علم و آگاهي از همه افراد جامعه در اداره امورات آن بويژه در دست گرفتن قدرت سياسي كه يك شرط عقلايي در هر نظام سياسي محسوب مي شود توانايي بيشتري داشته باشد. وي با بيان اينكه قرآن مجيد در آيات متعدد به مومنان سفارش كرده تا از پذيرش ولايت و سرپرستي ظالمان و ستمكاران خودداري كنند اظهار داشت: وجود يك ولي فقيه كه از همه شرايط لازم بر خورداراست در راس حكومت، منجر به عدم بروز ظلم و تجاوز در جامعه اسلامي مي شود. شاكرين شكل و نوع حكومت از نظر اسلام را تنها حاكميت پيامبران و امامان عنوان كرد و افزود: در صورت غيبت آنان بايد فقيهان اين مسووليت را عهدار شوند. وي در تشريح اين سخن خود تصريح كرد: يكي از قواعد و قوانيني كه بيشتر انسانها به آن ملتزم هستند اصل تنزل تدريجي است يعني از عالي ترين جايگاه شروع بايد كرد به هر مقام شايسته اي كه رسيديم نبايد آن را از دست نبايد بدهيم. وي گفت: اين قاعده براي ولايت فقيه نيز حكم مي كند يعني وقتي عالي ترين افراد كه همان پيامبر و امامان هستند حضور نداشتند بايد يك فقيه را به زمامداري مسلمانان برگزينيم و اگر در جامعه فقيه وجود نداشت بايد به سراغ انسان هاي مومن برويم و هر كس كه مومن تر متدين تر و وفادار تر به دين و ارزش هاي آن و همچنين احكام الهي بود او را به عنوان حاكم اسلامي انتخاب كنيم. نشست علمي آينده انقلاب اسلامي و تحليل مسائل سياسي روز به مدت دو روز از طرف دانشگاه معارف اسلامي وابسته به نهادنمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها برگزار مي شود. اين نشست با هدف آشنايي اساتيد با عرصه هاي جديد جنگ نرم، تبادل تجربيات اساتيد به هم و معرفي دستاوردهاي درس انقلاب اسلامي در دانشگاه ها برپا شده است. ك/2 7403/550/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 399]