تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815478591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حباب 500 هزار توماني سكه/ سكه نخريد، نمي‌بازيد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: حباب 500 هزار توماني سكه/ سكه نخريد، نمي‌بازيد
با توجه به تلاطم بازار سكه و ارز هم اكنون 500 هزار تومان حباب بين قيمت واقعي و فعلي بازار سكه وجود دارد و بسياري از كارشناسان اقتصادي به مردم توصيه مي كنند از خريد سكه در اين بازار خودداري كنند تا متضرر نشوند.
چندي است كه بازار طلا و ارز دچار آشفتگي شده و دلالان و سرمايه‌دارها در اين مرداب، ماهي طلايي به ارزش سود بادآورده صيد مي‌كنند. پله‌هاي صعود نرخ سكه از پنج هزار و 10 هزار تومان حال به 200 هزار تومان رسيده و دلالان و طلافروشان به هر قيمتي كه اراده كنند خريد و فروش كرده و كسي حق شكايت ندارد چراكه خواسته و طمع آن‌ها تعيين كننده نرخ بازار است نه بانك مركزي كه متولي ضرب سكه و عرضه ارز محسوب مي‌شود.

در اين بين در حالي كه حضور يك ناظر قوي بيش از هميشه احساس مي‌شود، بانك مركزي اعلام مي‌كند دلار بايد 1400 تومان باشد و هشدار مي‌دهد كه با متخلفان برخورد مي‌كند، اما عرضه ارز در بازار اندك است.

از سوي ديگر بانك مركزي با پيش‌فروش سكه همچنان به جمع‌آوري پول‌هاي سرگردان مي‌پردازد و تقصير بالا رفتن نرخ سكه و ارز را بر دوش افراد ديگر يا به عبارتي همان متخلفان مي‌اندازد. حال اين پرسش مطرح است كه آيا بانك توان مقابله با متخلفان را ندارد؟

در حال حاضر با نوسان موجود در بازار، سكه فروخته نمي‌شود چرا كه طلا فروشان معتقدند كه ساعتي ديگر باز بر نرخ‌ها افزوده مي‌شود بنابراين نبايد سكه فروخت.

با در نظر گرفتن قيمت جهاني طلا و نرخ سكه طرح جديد با توجه به پيش‌فروش آن در بانك ملي كه با احتساب حق ضرب 600 هزار تومان مي‌شود مي‌توان گفت حدود نيم ميليون تومان از نرخ سكه در بازار (يك ميليون و 50 هزار تومان) حبابي و كاذب است.

با درنظر گرفتن نوسان بازار و با روند كنوني، همخوان نبودن نرخ طلا با قيمت جهاني و هزينه‌هاي كاذب باعث شكنندگي شرايط شده و به گفته برخي كارشناسان احتمال شكستن قيمت‌ها در روزهاي آتي بسيار است؛ با توجه به شرايط مي‌توان گفت كه كساني كه سكه نمي‌خرند چيزي از دست نمي‌دهند.

ترس از قحطي سكه و طمع خريد ارز در حال حاضر فقط باعث افزايش تقاضا و در پي آن بزرگ‌تر شدن حباب قيمت‌ها شده است چرا كه بنا به اعلام كارشناسان نرخ دلار نيز بايد حدود 1300 تومان و به دستور بانك مركزي بايد 1400 تومان باشد اما با كشيده شدن معاملات ارز به خيابان‌ها در پي قاچاق خواندن دلار موجود در بازار ديگر دستور و قانون در معاملات دخيل نيست و قيمت‌ها با توجه به هيجانات بازار نوسان پيدا مي‌كنند؛ حال آنكه وجود خريداران هيجان‌زده نيز يكي ديگر از دلايل افزايش بي‌رويه نرخ ارز و سكه است.

با وجود اين‌كه تا كنون هنگام مناسبت‌هايي مانند وفات و شهادت همواره قيمت سكه و طلا افت پيدا مي‌كرد اما با بي‌قانون شدن معاملات، نرخ سكه پس از اعلام پيش فروش نكردن سكه در بانك در روز شنبه قبل از روز وفات پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) 200 هزار تومان افزايش پيدا كرد و با از سر گرفتن پيش فروش سكه از روز گذشته (دوشنبه)، 100 هزار تومان به نرخ آن افزوده شد كه البته مي‌توان ديد كه با آغاز دوباره پيش‌فروش سكه، رشد نرخ آن در بازار شيب ملايم‌تري داشت.

از طرفي نيز بايد در نظر داشت كه وقتي بانك مركزي يك‌شبه 80 هزار تومان به نرخ سكه مي‌افزايد، بازار نيز 200 هزار تومان قيمت را بالا مي‌برد؛ از سوي ديگر وقتي بانك سكه را با نرخ 627 هزار تومان براي تحويل چهار ماهه و 599 هزار تومان براي تحويل شش ماهه پيش‌فروش مي‌كند در واقع از سود خواب پول كه حدود 250 هزار تومان است در مدت چهار يا شش ماه بهره مي‌برد و همه اين موارد در استفاده بازار از موقعيت و افزايش ناگهاني نرخ دخيل است.

بر اساس اين گزارش روز گذشته قيمت سكه و ارز تقريبي بود و در اكثر مناطق فقط خريد سكه و ارز صورت مي‌گرفت و بازاريان از فروش سكه و دلار به اميد افزايش نرخ و سود بيشتر سر باز مي‌زنند.

بر اين اساس سكه طرح قديم و سكه طرح جديد با نرخ يك ميليون و 50 هزار تومان، نيم سكه 530 هزار تومان، ربع سكه 270 هزار تومان و سكه گرمي 140 هزار تومان معامله شد.

همچنين دست‌فروش‌هاي دلار، قيمت آن را 2300 تومان تعيين كردند و هر دلار را با نرخ 2200 تومان مي‌خرند.

با اين حساب كارشناسان و دست‌اندركاران بازار سكه و دلار معتقدند كه بهاي اين دو كاذب و حبابي بوده و خريد سكه و دلار به اميد افزايش بهاي آن در آينده دور و نزديك سرابي بيش نيست چرا كه اين قيمت‌هاي نجومي به زودي رو به كاهش خواهند گذاشت.

پيش‌فروش3 ميليون و 800هزار ‌سكه در دور اول

مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي با اعلام اينكه در مرحله نخست پيش فروش سكه كه تا پايان ساعت اداري روز پنجشنبه گذشته ادامه داشت، حدود ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار قطعه سكه تمام بهار آزادي به متقاضيان فروخته شده است بر تحويل به موقع سكه خريداران تاكيد كرد.

مديركل ريالي و نشر بانك مركزي افزود: در مرحله قبلي پيش فروش سكه كه از حدود يك ماه قبل آغاز شده بود تا روز پنجشنبه ۲۹ دي ماه، حدود ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار قطعه سكه تمام بهار آزادي به متقاضيان پيش فروش شد كه اين تعداد بدون در نظر گرفتن سكه‌هايي است كه در بانك كارگشايي عرضه مي‌شد.

عباس كمره‌اي در مورد دور جديد پيش فروش سكه گفت: در دور جديد كه از روز دوشنبه همين هفته آغاز شد، پيش فروش به صورت دو مرحله‌اي و براي دو مقطع زماني ۴ و ۶ ماهه انجام مي‌گيرد.

وي افزود: در اين مرحله بخش اقتصادي بانك مركزي با درنظر گرفتن تغييراتي كه در پارامترهايي مانند قيمت جهاني طلا و قيمت دلار در بازار آزاد اتفاق مي‌افتد، قيمت پيش فروش را به صورت هفتگي محاسبه و اعلام مي‌كند.

كمره‌اي در واكنش به برخي شايعاتي كه در مورد امكان عدم توزيع سكه‌هاي پيش فروش شده در موعد مقرر گفت: با قطعيت اعلام مي‌كنم كه بانك مركزي جمهوري اسلامي از ذخائر طلاي كافي برخوردار است و براي ضرب و توزيع سكه‌هاي پيش فروش شده، هيچ مشكلي ندارد. بنابراين تا اين لحظه در بانك مركزي هيچ صحبتي مبني بر احتمال عدم توزيع سكه‌ها يا قرعه كشي و... حتي مطرح هم نشده است.

مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي با اشاره به استقبال از دور جديد پيش فروش سكه گفت: با درنظر گرفتن قيمت طلا در روز دوشنبه كه هر اونس ۱۶۷۰ دلار بود و قيمت دلار در بازار، قيمت يك سكه تمام بهار آزادي حدود ۷۰۰ هزار تومان است بنا بر اين كساني كه سكه را در بازار آزاد بالا‌تر از اين رقم خريداري كنند در واقع هزينه حباب سكه را پرداخته‌اند كه ممكن است تحت تأثير مسائل مختلف، از بين برود و اين خريداران متضرر شوند.

كمره‌اي افزود: خريداران سكه بايد به اين نكته مهم توجه داشته باشند كه با فرارسيدن موعد تحويل سكه‌هايي كه الان پيش فروش مي‌شود، حجم زيادي از سكه وارد بازار مي‌شود كه قطعا بر قيمت بازار تأثير خواهد گذاشت.

سه|ا|شنبه|ا|4|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن