تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815389880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت وگو با دكتر محمدحسين رجبي دواني بررسي شد:شرايط پيامبر (ص) در جنگ بدر و خيبر


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: در گفت وگو با دكتر محمدحسين رجبي دواني بررسي شد:شرايط پيامبر (ص) در جنگ بدر و خيبر
چندي پيش مقام معظم رهبري در سخناني با اشاره به فشارهاي غرب بر ملت ايران و تهديد به تحريم جمهوري اسلامي تاكيد كردند: دشمن به اشتباه تصور كرده است وضعيت كنوني ملت ايران شبيه شرايط مسلمانان در شعب ابي طالب است درحالي كه موقعيت فعلي جمهوري اسلامي شبيه شرايط مسلمانان در جنگ هاي بدر و خيبر است كه مسلمانان مشركان را غافلگير كردند و شكست دادند.

به مناسبت ۲۸صفر، سالروز ارتحال جانگداز پيامبر بزرگوار اسلام در گفت و گويي با دكتر محمد حسين رجبي دواني از مدرسان تاريخ اسلام به بررسي وضعيت مسلمان ها در جنگ هاي بدر و خيبر و مقايسه آن با شرايط فعلي جمهوري اسلامي پرداخته ايم.

مشركان با وجود قدرت و حاكميت در موضع انفعالي قرار داشتند

رجبي دواني در ابتداي گفت وگو به تحليل شرايط مسلمانان در مكه و محاصره شدن آن ها توسط كفار در شعب ابي طالب پرداخت و گفت: هنگامي كه پيامبر (ص) در مكه حضور داشتند، به دليل اين كه مسلمانان به لحاظ كميت در اقليت بودند و حاكميت در دست كفار قريش قرار داشت، حضرت قادر به دفاع از ياران خود در برابر هجمه هاي دشمن نبودند اما آن حضرت (ص) حتي يك لحظه هم از مقاومت دست نكشيدند تا دشمن در موضع انفعالي قرار گيرد. به همين دليل با اين كه حاكميت و قدرت در دست مشركان قريش بود، آنها هميشه از نفوذ قدرت اسلام و مسلمانان در هراس بودند و سياست هاي مختلفي را براي متوقف كردن حركت رسول ا... (ص) اجرا مي كردند.

آخرين راه براي مقابله با پيامبر

وي تحريم و محاصره همه جانبه بني هاشم به عنوان قبيله و حامي پيامبر اسلام (ص) را آخرين راهكار كفار براي تحت فشار گذاشتن رسول ا... (ص) و مسلمانان عنوان كرد و افزود: كفار مي خواستند بني هاشم را كه نسبت خوني با پيامبر داشت و حامي آن حضرت (ص) محسوب مي شد تحت فشار قرار دهند تا دست از حمايت رسول ا...(ص) بردارد و پيامبر بدون پشتوانه شود كه در آن صورت قريش مي توانست به راحتي اهداف خود را دنبال كند. البته قريش پيش بيني مي كرد كه ممكن است بني هاشم پيامبر (ص) را رها نكند بنابراين گزينه ديگر آنها محاصره اقتصادي همه جانبه بني هاشم بود كه بسيار آنها را آسيب پذير مي كرد.با اين كه بني هاشم صاحب مكنت و ثروت و شأن اجتماعي بود اما با اجراي اين تحريم ها از آنجا كه ديگر نمي توانست مراوده اي با ديگر قبايل داشته باشد، از پا درمي آمد.

قريش وادار به عقب نشيني شد

وي با اشاره به اين كه تحريم و محاصره پيامبر(ص) و بني هاشم در شعب ابي طالب بي نتيجه ماند و كفار نتوانست به اهداف خود دست يابد، گفت: با مقاومت و ايستادگي بني هاشم و با تدابير رسول ا...(ص) دشمن از اين توطئه هم بهره اي نبرد.

لذا قريش مجبور شد تحريم را لغو و در برابر مسلمانان عقب نشيني كند. البته بهانه اي دست آنها آمد كه باعث شد از اين تصميم عقب نشيني كنند و آن خورده شدن پيمان نامه توسط موريانه بود در نتيجه كفار اين امر را دليلي بر لغو تحريم پيامبر (ص) و يارانشان دانستند و تحريم را لغو كردند كه در نتيجه رسول ا... (ص) از شعب ابي طالب خارج شدند و به شهر مكه بازگشتند.

پيامبر (ص) حق مقابله به مثل را محفوظ دانستند

رجبي دواني دوران مربوط به شعب ابي طالب را دوراني توصيف كرد كه مسلمانان با وجود آن كه به موقعيت هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي دست نيافته بودند با صبر و تحمل و اراده و ايمان محكم در برابر مشركان مقاومت و پايداري كردند.

وي افزود: اما زماني كه رسول ا... (ص) به مدينه هجرت كردند و حكومت اسلامي در اين شهر تشكيل دادند، مسلمانان اقتدار زيادي پيدا كردند و آيات جهاد بر رسول ا...(ص) نازل شد و مسلمانان تكليف يافتند در برابر تهديدهاي خارجي از كيان اسلامي دفاع كنند.

هنگامي كه مسلمانان در پناه هجرت به مدينه از رنج و شكنجه رهايي يافتند پيامبر (ص) اين حق را براي خود و مسلمانان محفوظ دانستند كه در برابر آن شكنجه ها و ظلم ها به منافع مستكبران قريش ضربه وارد و به نوعي مقابله به مثل كنند. از اين رو در چند نوبت پس از تشكيل حكومت اسلامي در مدينه پيامبر(ص) خودشان و گاهي هم برخي از اصحاب (گاهي پيامبر (ص) فرمانده بودند و گاهي عده اي از اصحاب) به تعقيب كاروان هاي تجاري قريش پرداختند تا با تصرف اين كاروان ها با كفار كه اموال مسلمانان را در مكه مصادره كرده بودند، مقابله به مثل كنند و انتقام بگيرند.

شكست بدر براي قريش قابل تحمل نبود

وي به زمينه هاي وقوع جنگ بدر و شرايط مسلمانان در اين جنگ اشاره كرد و افزود: قريش خود را بسيار مقتدر مي ديد و قدرت برتر منطقه جزيرة العرب به شمار مي آورد به ويژه اين كه مكه را به عنوان يك منطقه سوق الجيشي و استراتژي در اختيار داشت؛ اما از اين كه مسلمانان توانسته بودند منافع كفار قريش را تهديد كنند بر آشفت و خواست كه ضرب شستي به دولت نوبنياد اسلامي نشان دهد تا مسلمانان ديگر جرات نكنند منافع مشركان قريش را تهديد كنند. لذا آن ها براي يك جنگ تمام عيار به مصاف مسلمانان آمدند، درحالي كه رسول ا... (ص) براي تصرف يك كاروان مهم كه همه سران قريش در آن اموال فراواني داشتند حركت كرده بودند نه براي جنگ و تعداد مسلمانان و امكانات آنها بسيار كمتر از مشركان بود. تعداد مسلمان ها يك سوم تعداد مشركان بود و چنان چه ذكر شد امكاناتشان هم بسيار كم بود. به هر حال مشركان آن كاروان را نجات دادند اما اين ماجرا زمينه وقوع جنگ بدر را فراهم كرد و در اين موقعيت نابرابر تنها عاملي كه به ياري مسلمانان آمد، ايمان و توكلشان به خدا و اطاعت از رسول خدا (ص) بود كه موجب شد مسلمانان از دشمن نهراسند و براي جلب رضايت خدا به مصاف جهاد و شهادت بروند.در جنگ بدر مسلمانان ضربه بسيار سختي به مشركان وارد كردند كه اين ضربه به لحاظ سياسي، حيثيتي اقتصادي و ... براي مشركان بسيار گران تمام شد.

يهوديان خيبر به صراحت اعلام جنگ كردند

اين استاد دانشگاه همچنين به فتح خيبر به دست مسلمانان اشاره كرد و گفت: خيبر محل حضور يهوديان بود كه با وجود تاكيد و بشارت آموزه هاي كتاب آسماني شان نسبت به ظهور پيامبر اسلام(ص) نه تنها حاضر به پذيرش حقانيت پيامبر(ص) نشدند بلكه بقاي دولت اسلامي را تهديد بزرگي براي تداوم موجوديت خود تلقي مي كردند، لذا پس از فرار يهوديان شكست خورده بني نظير از مدينه و رفتن آن ها به سوي خيبر، اين منطقه پايگاه محكمي براي مقابله با اسلام و تهديد نظامي عليه مسلمانان شده بود.

يهوديان خيبر به صراحت به پيامبر(ص) اعلام كردند كه ما به زودي به مدينه حمله مي كنيم و دولت اسلامي را از بين مي بريم. درست مثل دوران ما كه گاهي مقامات رژيم صهيونيستي عليه ما پريشان گويي هايي را مطرح مي كنند.

سرعت عمل پيامبر(ص) فرصت را از خيبري ها گرفت

وي با بيان اين كه يهوديان خيبر اتحادي از يهوديان را به وجود آورده و حتي يهوديان فدك هم به آن ها پيوسته بودند، گفت: آن ها مي خواستند با اين اتحاد به مسلمانان ضربه بزنند و در اين شرايط پيامبر اسلام(ص) به دشمن مهلت ندادند تا آن ها بتوانند توطئه هاي خود را عملي كنند. لذا ايشان بسيار مدبرانه و با سرعت عمل بالا و با وارد كردن ضربه هاي اول به گونه اي به خيبر لشكركشي كردند كه يهوديان خيبر حتي نتوانستند اطلاعاتي به دست آورند كه پيامبر(ص) و مسلمانان مسير طولاني مدينه تا خيبر را طي كرده و وارد خيبر شده اند.

سپاه اسلام شبانه وارد دژ خيبر شد و صبح كه خيبري ها خواستند از قلعه هاي خود خارج شوند ناگهان با سپاه آماده اسلام مواجه و بسيار وحشت زده شدند لذا به داخل قلعه هاي خود بازگشتند.

رشادت هاي بي مانند اميرالمومنين(ع) در خيبر

وي به رشادت اميرالمومنين(ع) در خيبر اشاره كرد و اظهار داشت: در خيبر ۱۰ قلعه وجود داشت كه پيامبر اسلام(ص) موفق شدند قلعه ها را يكي پس از ديگري فتح كنند كه سرانجام به قلعه اصلي رسيدند كه همه فراري ها در آن جا جمع شده بودند. در اين زمان ما شاهد فداكاري ها و رشادت هاي بي مانند حضرت علي(ع) در اين قلعه هستيم. آن حضرت(ع) اين قلعه به ظاهر مستحكم و نفوذناپذير را فتح كردند. يهوديان معاند چنان مقهور قدرت اسلام شدند كه روياي نابودي اسلام را از سر بيرون كردند، البته پيامبر(ص) با مهرباني و عطوفت با خيبري ها برخورد كردند و اجازه دادند آن ها به عنوان اهل ذمه با پرداخت جزيه تحت لواي حكومت اسلامي باقي بمانند. بعدها مشركان خواستند كه انتقام بدر را بگيرند و در احد يك پيروزي نصيب آن ها شد كه آن هم به دليل قدرت قريش نبود بلكه به دليل ضعفي بود كه در ميان مسلمانان به وجود آمد. با اين اوصاف، باز هم مشركان كه به قصد نابودي كامل اسلام به مصاف مسلمانان آمده بودند نتوانستند به اهداف خود دست يابند و حكومت اسلامي همچنان پابرجا باقي ماند. نتيجه جنگ بدر براي كفار قريش قابل تحمل نبود و خاطره آن در ذهن آن ها ماندگار شد.

وضعيت كشور ما شبيه شرايط مسلمانان در بدر و خيبر است نه شعب ابي طالب

رجبي دواني به مقايسه وضعيت مسلمانان در جنگ هاي خيبر و بدر و موقعيت كنوني جمهوري اسلامي پرداخت و گفت: همان طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن تصور كرده است جمهوري اسلامي با تحريم ها موقعيتي شبيه شرايطي كه مسلمانان در شعب ابي طالب داشتند، پيدا مي كند. در حالي كه طبق فرمايش رهبر فرزانه انقلاب، وضعيت ما شبيه شرايط مسلمانان در شعب ابي طالب نيست بلكه ما در وضعيتي قرار داريم كه مسلمانان صدر اسلام در جنگ هاي بدر و خيبر در آن قرار داشتند. به عنوان نمونه در بدر ابهت پوشالي كفار شكست، حتي منافع اقتصادي آن ها هم آسيب ديد و راه تجاري آن ها از سمت شمال كه در اختيار مسلمانان قرار داشت، مسدود شد و كفار به مدت ۵ سال قادر نبودند از اين راه تجارتي انجام دهند. همان طور كه در شرايط فعلي نيز جمهوري اسلامي تهديد كرده است كه تنگه هرمز را به عنوان يكي از نقاط استراتژيك اقتصادي منطقه به خصوص از نظر تجارت نفت، خواهد بست و اين به ضرر دشمنان مردم ايران خواهد بود. پس از مسدود شدن راه تجارت شمال، اين راه براي سال ها مسدود بود تا اين كه پس از صلح حديبيه مسلمانان پيروزمندانه راه را گشودند و بعدها هم زمينه فتح مكه فراهم شد و اسلام بزرگ ترين قدرت و دشمن خود را از پاي در آورد.

در نبرد خيبر نيز يهوديان خيبر هم پيمان قريش بودند به همين دليل اهدافي را دنبال مي كردند كه مشركان قريش در پي تحقق آن بودند و مي خواستند دولت نوبنياد اسلامي را نابود كنند. اما مسلمانان اين توطئه پيچيده آن ها را هم خنثي كردند. چنان كه رهبر معظم انقلاب غيرمستقيم چنين اشاره اي خطاب به اسرائيل داشتند.

به اعتقاد من منظور رهبر فرزانه انقلاب آن بود كه اگر شما بخواهيد وارد چنين ميدان ها و معادلاتي شويد ما هم چون مسلمانان صدر اسلام چنين مهلتي را به شما نخواهيم داد و در مقابل اسرائيل اين ما هستيم كه زودتر وارد ميدان مي شويم. چنان كه اين واقعه قبلا در قلعه خيبر رخ داده است.

ما حق مقابله به مثل را چون رسول ا...(ص) براي خود محفوظ مي دانيم

وي ادامه داد: چنان كه مقام معظم رهبري اشاره كردند كشور ايران هم اكنون در چنين موقعيت هايي قرار دارد و ما با توجه به قدرت هايي كه داريم امكان دفاع از خود را داريم و همان طور كه مشركان در جنگ هاي خيبر و بدر وادار به عقب نشيني شدند و چنان كه رسول ا...(ص) اين حق را براي خود محفوظ دانستند، كه به مقابله به مثل با كفار برخيزند و اين مقابله به مثل به جنگ بدر و پيروزي غرورآفرين مسلمانان ختم شد، جمهوري اسلامي ايران نيز اين حق را براي خود محفوظ مي داند كه در صورت به خطر افتادن منافعش توسط آمريكا و اسرائيل و ديگران حتي به واسطه تحريم ها مقابله به مثل و از خود دفاع كند.

حتي اگر دشمنان بخواهند اين مقابله ها را به جنگ سخت بكشانند، ما هم چون مسلمانان صدراسلام و به تاسي از رسول ا...(ص) همچون جنگ هاي بدر و خيبر وارد اين پيكار خواهيم شد و چنان وارد ميدان مي شويم كه دشمنان ما نيز چون يهوديان خيبر، ندانند چگونه وارد اين جهاد شده ايم و پيروزي هاي بدر و خيبر بار ديگر در اذهان مسلمانان زنده خواهد شد. اين شرايط قطعا به نفع آمريكا و اسرائيل نخواهد بود.

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن