واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ناظمي در اختتاميهي نگارگري «زيارت وارث»: بايد فرصت تنفس فرهنگي را فراهم كنيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي
سيد قاسم ناظمي معتقد است: نهادهاي حاكميت فرهنگي بايد با توليد چنين آثاري فضا را براي تنفس فرهنگي فراهم كنند و وظيفه مردم نيز پيگيري اين حوزهها از ماست تا در آيندهاي نزديك شاهد ثمرات تلخ آن نباشيم.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شامگاه گذشته ـ 27 ديماه ـ مراسم اختتاميه دومين كارگاه تخصصي نگارگري «زيارت وارث» با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولان و با رونمايي از 9 تابلوي نگارگري در باغ موزه هنر ايراني برپا شد.
معاون امور هنري سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران، در اين مراسم گفت: در تمام دورههاي تاريخي، فرهنگ و هنر از دو ناحيه مورد حمايت قرار گرفت.
وي اضافه كرد: در يك بخش حاكمان و نهادهاي حاكميتي به سفارش و توليد آثار ارزشمند اقدام ميكردند و در بخش ديگر مردم حامي فرهنگ وهنر محسوب ميشدند و قطعا بعد از اين هم تاريخ به همين شيوه ادامه پيدا خواهد كرد و هنرمند به مثابه موجودي لطيف كه تحت تاثير اتفاقات پيرامون خودش دست به خلق اثر هنري ميزند، مادامي كه جامعهاي مطالبه هنر فاخر را از او داشته باشد به خلق اين آثار ارزشمند ميپردازد.
سيد قاسم ناظمي در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: معاونت هنري سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران وظيفه دارد، اين بستر را براي اهل فرهنگ و هنر و افرادي كه دغدغه توليد آثار هنري دارند فراهم كند. قطعا اين كمترين كاري است كه مسئوليت آن را برعهده داريم.
معاون هنري سازمان سپس با اظهار تاسف از مصادره مواريث ملي و تاريخيمان به نفع ديگران گفت: ديگر كشورها مواريث تاريخي ما را به نفع خود مصادره ميكنند تا با اين داشتهها براي شهروندانشان هويتسازي كنند. در حالي كه ما سرشار از منابع و غافل از آن هستيم.
او تاكيد كرد: بايد بار ديگر برگرديم و خود را از اين منظر نقد كنيم و ببينيم آيا حقمان را در اين مسير به درستي ادا كردهايم يا نه؟
ناظمي اضافه كرد: بياييد اين بار از خودمان گلايه كنيم تا چه اندازه نسبت به اين مواريث ملي بيتوجه هستيم. ما نبايد بعدها اين گلايه را مطرح كنيم كه داشتههايمان را گرفتند و به نفع خود مصادره كردند. زيرا در زمان خود به اين اتفاق توجه نكرديم.
معاون امور هنري سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري خطاب به جمع حاضر گفت: اگر جامعه نسبت به اين داشتهها بيتوجهي كند طولي نميكشد كه براي شناختن ابن سينا و يا يافتن تابلوهاي بهزاد مجبوريم به ديگر نقاط جهان سفر كنيم. البته نمونههاي بيشماري در دوره معاصر همراه ما بودهاند كه امروز به نفع ديگران مصادره شدهاند.
اين مدير هنري عنوان كرد: ما به عنوان نهادهاي حاكميتي وظيفه ايجاد فرصت در حوزه هنري را برعهده داريم و وظيفه مردم نيز پيگيري اين حوزهها از ما است. زيرا اگر به اين حوزهها بيتوجهي كنيم در آيندهاي نزديك بايد شاهد ثمرات تلخ آن باشيم و آن وقت نميتوانيم با دادن بيانيه بگوييم كه خليج فارس براي ماست و يا حافظ ايراني است.
او در عين حال خاطر نشان كرد: قطعا اين هنرمندان و داشتههايشان جزيي از ميراث جهاني است اما افتخار ما در اين است كه بخشي از زندگي اين اديبان و هنرمندان در ايران بزرگ و در همسايگي ما بوده است.
ناظمي در ادامه سخنان خود به دومين كارگاه تخصصي «مهر هامون» اشاره كرد و افزود: براي دومين بار چنين كارگاهي رابرپا كرديم تا فرصت و مجالي را براي علاقهمندان به وجود آوريم تا به كار بپردازند و اميد داريم اين چراغ در سالهاي آينده نيز روشن باشد و از مخاطبان اين هنر خواهان هستيم تا به دوام اين رشته بپردازند.
او در بخش پاياني سخنان خود يادآور شد: بايد چنين مسيري را ادامه دهيم تا اگر آيندگان از ما پرسيدند كه چه چيزي براي عرصه داريد همانطور كه به آثار پيشينيانمان افتخار ميكنيم ما نيز چيزي براي باليدن ارائه كنيم.
به گزارش ايسنا، دلاور بزرگنيا ـ رئيس باغ موزه هنر ايراني ـ نيز در بخش ديگري از اين مراسم،گفت: هنرمندان جوان با توجه به مضامين و معارف اسلامي و ديني به خلق آثار هنري پرداختند و خوشحالم كه معاونت هنري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران در مجموعه برنامههاي محرم و صفر كه تحت عنوان «خيمه هنر» طراحي شده است، باغ موزه هنر ايراني را نيز لايق چنين برنامهاي دانست.
او معتقد است: آنچه كه تاثير جدي فرهنگي ـ هنري در لايههاي مختلف اجتماعي است، طراحي و خلق رويدادهاي بزرگ نيست هرچند كه آنها نيز موجبات ارتقاي فرهنگ و هنر را فراهم خواهند كرد اما بايد توجه كنيم كه فرهنگسازي همواره با تربيت سروكار دارد و وقتي به دستاوردهاي چنين رويدادهاي كوچكي مينشينيم متوجه ميشويم كه چقدر تاثير جدي انتقال اين مفهوم اهميت داشته است.
بزرگنيا تصريح كرد:چنين آثاري پيامهاي بسياري دارد و ميتواند در گردش محله به محله و حتي نقاط ديگر فرهنگي كشور تاثير بسزايي در بينش و نگاه هنرمندان جوان داشته باشد.
او سخنان خود را اينگونه پايان داد: اگر باغ موزه چنين رويدادهايي را تعريف ميكند با چنين نگاهي است و قطعا ادعا نداريم كه قرار است بزرگترين كارها را انجام دهيم بلكه به اندازه خودمان به تعريف اتفاقاتي ميپردازيم كه مخاطب خود را پيدا كند و به تلطيف نگاه شهري و تاثير هنري بپردازد.
محمدمهدي هراتي ـ هنرمند نقاش و پژوهشگر هنرهاي سنتي ـ نيز در بخش ديگري از اين مراسم بيان كرد: وقتي هنرمندان اين كارگاه در فاصله زماني 14 روزه دست به خلق چنين آثاري زدهاند بيحكمت نيست، زيرا زماني كه در مجموعهاي نفس قدسي دميده شود زمان نيز به 14 تبديل ميگردد و اين تفضل الهي است. يعني نظرگاهي در اينجاست و نشان ميدهد كه شما حضوري ارجمند داشته و داريد تا درباره «زيارت وارث» كار كنيد.
هراتي سپس به اهميت فعاليت اين هنرمندان نگارگر پرداخت و افزود: اين جهش اتفاق نميافتد بلكه ذره ذره انجام ميشود، لذا دوستاني كه در اين حوزه گام گذاشتهاند امانتدار چيزي هستند كه گاه در مسير تونل زمان گم شده است و آنها بايد سراغ اين گمشده را بگيرند و اگر اين برگهها را پيدا كنند قطعا خضر گونه عمل خواهند كرد.
او خطاب به اين هنرمندان متذكر شد: دقت كنيد مسيري كه ميخواهيد طي كنيد راه خاصي است و در آن تاريكي هم وجود دارد پس بايد راه را از چاه تميز دهيد و اگر دنبال نوآوري ميرويد براي آنكه چيزي بسازيد كه از ديگري بهتر باشد، سراغ آن نرويد. زيرا اين راه كسي را ميطلبد كه يك عمر كار كرده است.
اين هنرمند نقاش در بخش ديگري از سخنانش يادآورشد: در اين حرفه بايد خوب و درست را انتخاب كرد و عجله نداشت. شما هم خوب شروع كردهايد و چهارده معصوم نماد و چراغ راهتان هستند و تفضل آنها مسير شما را روشن خواهد كرد.
او تصريح كرد: بياييد نگارگري را خوب بشناسيم و دنبال مينياتور و اين واژگان بيگانه كه ساليان سال ما را به بيراهه كشانده نرويم. زيرا نگارگري برگرفته از انگار و خيال است. خيالي نگاري هم ساختارش بر همين است. اما مواد و مصالحش كمي فرق ميكند و اگر ميخواهيم در اين مسير كار كنيم بايد هر دو را بشناسيم تا شايد ميانهاي را برگزينيم.
او در بخش ديگري از سخنانش به جاليگاه دوره صفويه و هنر نگارگري در اين مقطع تاريخي اشاره كرد و افزود: در اين دوره آدمهاي بزرگي در حوزه نگارگري پيدا ميشوند و دولتهايي كه دغدغه تشييع را داشتند هنرمندان را مورد حمايت قرار ميدهند و نگارگري وسعت پيدا ميكند.
اين پژوهشگر هنرهاي سنتي بيان كرد: در اين دوره نگارگري را بزرگ كردند تا در سرگذرها ببرند و مردم را در ميادين جمع كنند. آنها در اين دوره مباني شيعي را به صورت پردههاي نقاشي در مقياس بزرگ با رنگ و روغن كار كردند و حوادث مهمي چون عاشورا را در يك قسمت بزرگ ديگر پرده به نمايش گذاشتند.
او اضافه كرد: شما نيز دقت داشته باشيد كه در نگارگري شيوههاي ديدن اهميت بسياري دارد و بعد از آنكه الفبا و اصول را فراگرفتيد آن وقت ميتوانيد خلاقيت نشان دهيد زيرا روشهاي سنتي ما بسيار دقيق و اصولي است. هراتي سپس نمونههايي از تابلوهاي خيالينگاري از آثار هنرمنداني همچون مدبر، قوللرآغاسي، اسماعيلزاده و... را نشان داد و گفت: نقاش خيالينگار اگر زيارت عاشورا را به تصوير ميكشيد تمام صحنهها را حس ميكرد و با هر قلمي كه ميزد اشك ميريخت لذا اين وادي مسير سادهاي نيست بلكه بايد آن را حس كرد و به شكلي ويژه در آن قدم گذاشت.
به گزارش ايسنا، دربخش پاياني اين مراسم، هنرمندان و مسئولان اين 9 تابلو را رونمايي كردند و اين خبر اعلام شد كه سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران در جهت حمايت از هنرمندان تعدادي از اين آثار را خريداري كرده و در گنجينه موزه امام علي (ع) نگهداري ميكند.
انتهاي پيام
چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]