واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش زبان و ادبيات فارسي ـ1/وفايي: انقلاب اسلامي، انديشه نويي در فهم ادب فارسي از خود بروز داد
وفايي: انقلاب اسلامي، انديشه نويي در فهم ادب فارسي از خود بروز داد
رئيس همايش گسترش زبان و ادبيات فارسي با بيان اينكه انقلاب اسلامي، انديشه نويي در فهم ادب فارسي از خود بروز داد، گفت: صيانت از زبان فارسي و جايگاه آن صيانت از وطن ما به حساب ميآيد.
به گزارش خبرنگار مهر، نخستين همايش بينالمللي گسترش زبان و ادبيات فارسي، چشم انداز، راهكارها و موانع صبح روز چهارشنبه 27 دي در دانشكده زبانهاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي آغاز به كار كرد.
در ابتداي اين نشست، عباسعلي وفايي رئيس همايش و دبير شوراي گسترش زبان فارسي در سخناني با اشاره به اينكه زبان فارسي در طول حيات خود به دليل آنكه محصول تاريخ و تمدن يك ملت بوده است در جهان درخشيده اعلام داشت: امروز وظيفه ما در قبال اين زبان كه هواخواهان زيادي نيز در جهان دارد، بسيار بيش از گذشته است. به ويژه در حوزه ادبيات معاصر كه بايد شيوه نويني براي گسترش آن انتخاب و به كار برد.
وي با اشاره به اين همايش گفت: تلاش كرديم در اين همايش مقالاتي را جمع و منتشر كنيم كه صرفا جنبه علمي داشته باشد.
وفايي در ادامه با اشاره به اينكه در صورت كاهش قلمرو زبان فارسي از اندازه كنوني پاسخگوي نسل پس از خود در اين باره نخواهيم بود، گفت: ظرفيتهاي زيادي در جهان براي گسترش زبان فارسي وجود دارد، اما ما نيز بايد توانمنديهاي خود را بروز كنيم و توجه داشته باشيم كه اگر همه اين ظرفيتها احصاء شود، سهم ما در حيطه زبان در جهان لااقل بيشتر از گذشته خواهد بود.
وي در ادامه با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي انديشه نويي در فهم ادب فارسي از خود بروز داد، گفت: صيانت از زبان فارسي و جايگاه آن صيانت از وطن ما به حساب ميآيد و اين وظيفه ما را بسيار بيشتر از قبل ميكند. زبان فارسي ميتواند ظرفيت عظيمي براي معرفي ما به نسلهاي آينده باشد. بنابراين اين موضوع نيز ضرورت توسعه اين زبان به تمام نقاط جهان را بيش از پيش براي ما يادآوري ميكند.
در ادامه اين نشست حجتالاسلام صدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در سخناني با اشاره به طرح 2 عبارت زبان و لسان در كلام قرآن مجيد گفت: لسان در لغت به معناي اختلاف و گستردگي است و حضور آن در كلام الهي به معني گستردگي نظام آفرينش است. از سوي ديگر قرآن از عبارت بيان به عنوان عبارتي مفرد استفاده ميكند كه اين مفرد بودن به معني آن است كه در نظام آفرينش، خداوند اصل و فطرت ذات بشر را كه بيان را به او آموخته وديعهاي گرانبها ميداند كه در ذات او قرار داده است.
شريعتي ادامه داد: كلمه لسان جمع شده كلمهاي است به نام السنه كه از عباراتي از عالم معنا به انسان رسيده و بر اساس آن مسائل اقليمي، محيطي و قبيلهاي انسان به واسطه انتخاب واژههايي معين ميشود و توسط او توسعه داده ميشود. هدف قرآن از بيان دو عبارت اين است كه بتوانيم همه اين مفاهيم را به بهترين شكل ممكن ميان يكديگر القا كنيم.
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در بخش ديگري از سخنان خود قرآن را عامل فهم مفاهيم و باورهاي انساني، اخلاقي و فرهنگي دانست و گفت: هر زباني كه قويتر باشد، جاودانگي و تاثير بيشتري در جامعه خواهد داشت و براي تفهيم مفاهيم موجود در آن جامعه جاودانه تر عمل خواهد كرد.
وي ادامه داد: زبان فارسي، يكي از زبانهايي است كه در حمل بار مفاهيم انساني يد طولايي دارد. وقتي به تاريخ ملل و دولتها در دنيا نگاه ميكنيم به راحتي ميتوان ديد كه فارسي علاوه بر بار ذاتي خود زبان دوم جهان اسلام نيز به شمار ميرود كه بسياري از مفاهيم اسلامي را از شرق تا غرب اسلام با خود منتقل كرده است. تا جايي كه حتي بسياري از ديوانها و مجموعههاي اداري در حوزه حاكميت جهان اسلام در قرون اوليه ظهور آن به اين زبان نوشته شده و حتي برخي از خلفاي بني اميه نيز در دورههايي دستور داده بودند كه اين ديوانها را از فارسي به عربي ترجمه كنند.
شريعتي افزود: اسلام با اضافه شدن به زبان فارسي بر غناي آن افزود و بسياري از اهالي علم و حديث نيز بر مبناي همين پيوند از ادبياتي برخوردار شدند كه زبان فارسي يكي از اركان آن بود و بسياري از آنان پيش از نوشتن آثار يكي از دانشمندان آشنا با زبان و ادب فارسي و در واقع فرزند آن به شمار ميرفت. همين موضوع است كه امروزه بهترين عرفانها و آثار اخلاقي را در اين زبان پديد آورده است.
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: زبان فارسي يكي از مفاخر تمدن ايراني - اسلامي ماست كه استعمار انگلستان تلاش بسياري كرد تا آن را از عالم اسلام بزدايد. نتيجه آن را نيز ميتوان امروزه در كمرنگ شدن گسترش اين زبان در كشورهايي چون هند، چين و پاكستان ديد. البته ما نيز گاه با بحثهاي ناسيوناليستي و گاه با بحثهاي عرفاني خاص از اين زبان دور شدهايم، ولي ميتوان گفت كه امروزه فضايي براي جستجو و شناخت واقعي اين زبان باز شده است تا بتوانيم آن را به جايگاه گذشته آن كه تاكنون هيچ زبان علمي در دنيا به آن نرسيده است باز گردانيم.
وي ادامه داد: در كمتر جايي از جهان ميتوان ديد كه فردي را به خاطر علم و دانش قطعه قطعه و نابود كنند، اما اين قانون امروز كشورهايي چون آمريكا و انگلستان است كه نمونه آن را در جنايت هفته گذشته آنها در كشورمان ديديم. در چنين دنيايي وظيفه ما برگشت به اصالتي است كه زبان فارسي ميتواند آن را منتقل كند. اصالتي كه معتقد است انسانها حق زندگي دارند تا علم بياموزند؛ علمي كه موجب ميشود فرشتگاه عالم نيز در برابر او سرتعظيم فرود آورده و به سجده كنند و همه اين موارد تكليف ما را براي انتقال اين مفاهيم به واسطه اين زبان دشوارتر ميكند.
در ادامه اين برنامه پيام سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از سوي رضا حميدي از مشاوران وي قرائت شد.
حسيني در پيام خود زبان فارسي را سند هويت ايراني و آثار ادبي زبان فارسي را سرمايههاي معنوي دانست كه ميبايست بيش از پيش مورد حراست قرار گيرد. وي افزود: زبان فارسي، زبان يك ملت نيست، بلكه ميراث عمده تمدن مشرق زمين است و بستري است براي انتقال ظريفترين انديشهها و معارف.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه پيام خود با اشاره به تعدد گويشها و لهجهها در زبان فارسي گفت: زبان فارسي دومين زبان از حيث آسان آموزي است و از نظر تنوع لهجه نيز در زمره 3 زبان بزرگ و اصلي جهان قرار دارد كه امروزه نيز نزديك به يكصدميليون سخنور دارد، اما با اين وجود نميبايست بر موضوع آسيبپذيري آن چشم بپوشيم.
وي در بخش پاياني پيام خود تصريح كرد: با وجود وضع نزديك به 3 هزار كلمه معادل جديد در زبان فارسي امروزه احساس ميكنيم از حيث رسم الخط، دانش واژهها و درست نويسي زبان فارسي در معرض تهديد قرار دارد كه نيازمند تدبيري ويژه است.
© 2003 Mehr News Agency .
سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]