تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814213800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فعال فرهنگي سيرالئوني در گفت‌وگو با فارس


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فعال فرهنگي سيرالئوني در گفت‌وگو با فارس
خبرگزاري فارس: يك فعال فرهنگي سيرالئوني با اشاره به برگزاري مراسم عاشورا در اين كشور گفت: امام حسين(ع) و حضرت فاطمه(س) و امام علي(ع) مقام بالايي نزد مردم سيرالئون دارند و مردم احترام زيادي براي آنها قائل هستند.
«مصطفي سيسه» خبرنگار و فعال فرهنگي و محيط‌زيست سيرالئوني در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره مذهب و جايگاه اسلام در اين كشور گفت: 70 درصد مردم سيرالئون مسلمان و 30 درصد مسيحي هستند و در ميان آنها شيعيان از فرقه احمديه پاكستان وجود دارد.
وي با اشاره به فعاليت‌ها و آيين‌هاي مذهبي در اين كشور، گفت: ما در سيرالئون دو تقويم داريم: يكي؛ تقويم غربي و ديگري؛ تقويم اسلامي. هر سال افرادي به حج مي‌روند كه امسال 730 نفر اعزام شدند و يا مثل شما براي مردگان شب هفت و شب چهلم برگزار مي‌كنيم.
سيسه افزود: در روز ميلاد حضرت رسول(ص) همه مدارس در سيرالئون تعطيل است و مردم به خيابان‌ها مي‌ريزند و آوازهاي مذهبي مي‌خوانند و پرچم‌هايي را به گردش درمي‌آورند و حتي در اين روز مسيحيان و مدارس‌شان نيز تعطيل است.
وي ادامه داد: در اين روز مردم به مساجد مي‌روند و نماز مي‌خوانند و در آنجا مي‌بينيد كه روحاني در كنار مردم است و با آنان بحث و گفت‌وگو مي‌كنند.

مراسم عاشورا توسط مردم در مساجد مختلف فري‌تاون برگزار مي‌شود

وي همچنين درباره ماه رمضان در اين كشور گفت: پيش از آغاز ماه مبارك رمضان دستورات و پيام‌هايي از سوي دولت اعلام مي‌شود كه قوانين ماه رمضان بايد اجرايي شود و در اين ماه كلوپ‌هاي شبانه متعلق به مسيحيان تعطيل است و حتي مسيحي‌ها غذا مي‌پزند و به مسلمان‌هايي كه نمي‌توانند روزه بگيرند مي‌دهند.
اين خبرنگار سيرالئوني با اشاره به اعياد مسيحيان و مسلمانان در اين كشور افزود: در روز عيد فطر مسيحي‌ها و مسلمانان در كنار هم جشن و پايكوبي مي‌كنند و در طرف مقابل در عيد پاك و كريسمس مسلمانان به مسيحيان مي‌پيوندند.
وي ادامه داد: نكته جالب در اين بين اين است كه رييس‌جمهور ما مسيحي و معاون او مسلمان است و آنها هميشه در كنار هم هستند و به عبادتگاه همديگر مي‌روند.
مصطفي سيسه با بيان اينكه امام حسين(ع) و حضرت فاطمه(س) و امام علي(ع) مقام بالايي نزد مردم سيرالئون دارند، گفت: مردم احترام زيادي براي ديگر ائمه قائل هستند.
وي همچنين از برگزاري مراسم عاشورا در اين كشور گفت و تاكيد كرد: مراسم عاشورا توسط مردم در مساجد مختلف انجام مي‌شود اما هماهنگي كلي آن توسط رايزني فرهنگي ايران مي‌گيرد.
اين فعال فرهنگي سيرالئوني افزود: البته هر مسجدي در فري‌تاون پايتخت سيرالئون كه مراسم عزاداري امام حسين(ع) برگزار مي‌كند برنامه خودش را دارد و فرداي آن روز نيز اخبار همه اين فعاليت‌ها در روزنامه‌ها چاپ مي‌شود.

در سيرالئون موسسات قرآني موجود است كه به تدريس تلاوت قرآن مي‌پردازند

مصطفي سيسه با اشاره به فعاليت‌هاي قرآني در سيرالئون با بيان اينكه در اين زمينه رايزني فرهنگي ايران خيلي فعال است، تصريح كرد: يادگيري مطالعات اسلامي براي دانش‌آموزان سيرالئوني در حال اجباري شدن است و البته ما مدارس قرآني هم داريم.
وي افزود: در سيرالئون موسسات نيز قرآني داريم كه در به تدريس تلاوت قرآن مي‌پردازند و همچنين مدارسي داريم كه اقدام به تربيت امام جماعت مساجد مي‌كنند.
سيسه با بيان اينكه در برخي از مدارس سيرالئون فقه اهل بيت(ع) در حدود كليات تدريس مي‌شود، در پاسخ به اين سوال كه آيا از سيرالئون افرادي براي تدريس به ايران و كشورهاي عربي مي‌آيند، گفت: يكي از بزرگان ديني سيرالئون 12-13 سال در سوريه آموزش ديده است و اخيرا هم به ايران آمده است تا معلومات خود را تكميل كند.
وي افزود: «شيخ سيدان كيلا» كه امام جماعت مسجد مركزي شهر فري‌تاوي پايتخت سيرالئون است نيز اينجا و در ايران تعليم ديده است البته تعدادي هم سراغ دارم كه براي آموختن علوم اسلامي به عربستان رفته‌اند.
اين فعال فرهنگي با اشاره به حضور قوي ايران در اين زمنيه در سيرالئون، ادامه داد: ايران در سيرالئون و آن هم در پايتخت داراي كالج اسلامي است اما و عربستان سعودي تنها در يك شهر به نام «باكه» داراي مدرسه اسلامي است.

تئاتر سيرالئون داراي قدمت زيادي است

مصطفي سيسه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با فرهنگ سيرالئون، گفت: سيرالئون داراي فرهنگ بسيار بسيار غني است و زندگي روزمره مردم براساس فرهنگشان مي‌گذرد مانند لباس پوشيدن ما و همچنين فرهنگ كار در كشور ما بسيار قوي است تا جايي كه جمعه‌ها هم مردم به سر كار مي‌روند.
وي افزود: در زمان‌هاي مشخصي فرهنگ‌هاي مشخصي در جامعه سيرالئون حاكم بوده است اما امروز براي مثال اگر به سينما و سالن‌هاي تئاتر ما برويد فرهنگ سيرالئون را مي‌توانيد به وضوح آنجا ببينيد كه در گشته متاثر از غرب و سينماي غرب بوده است.
اين فعال فرهنگي سيرالئون با اشاره به اوضاع فرهنگي در غرب آفريقا، تاكيد كرد: در سيرالئون هر منطقه فرهنگ خاص خودش را دارد و وقتي بخواهيد آنجا برويد بايد آشنايي كاملي با فرهنگ آنها داشته باشيد؛ مثلا كارگران و سرمايه‌گذاران خارجي كه مي‌خواهند به اين مناطق بروند درباره فرهنگ اين مناطق آموزش مي‌بينند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آمار توليد فيلم در سيرالئون چقدر است، گفت: دقيقا فيلم‌هاي سينمايي كه در سال توليد مي‌شود را نمي‌توانم بگوبم اما هر روز گروهي وارد صحنه‌ فيلم‌سازي در سيرالئون مي‌شوند.
سيسه افزود: البته اگر به تئاتر سيرالئون نگاه بيندازيد مي‌بينيد كه تئاتر كشور ما داراي قدمت زيادي است و طرفداران بسياري دارد كه البته آرام آرام فيلم و سينما در حال گرفتن جاي تئاتر سيرالئون است.
وي همچنين درباره ادبيات در اين كشور گفت: پيش از آمدن غرب به سيرالئون سنت ما مبتني بر ادبيات شفاهي بود و آوازها و داستانهاي كنايي زيادي داشتند؛ مثلا در اين فرهنگ شفاهي فردي چون جارچي داشتيم كه زنگي به نام «گونگ» مي‌زده و اخبار را به مردم مي‌رسانده است.
سيسه افزود: اما امروز رسانه‌هاي گوناگوني در سيرالئون فعال هستند كه هر كدام توسط يك حزب سياسي اداره مي‌شود و حتي قبلا اپوزيسيون سيرالئون ايستگاه راديويي داشتند كه به‌خاطر اقدامات جنگ‌طلبانه آنها بسته شد و الان آنها داراي روزنامه هستند.
وي با اشاره به حضور رسانه‌هاي خصوصي در اين كشور ادامه داد: در كشوري با جمعيتي كمتر از 6.5 ميليون نفر، 100مجله و روزنامه داريم و 50 ايستگاه راديويي و همچنين ۳ كانال تلويزيوني داريم كه يكي از آنها مذهبي و 2 شبكه ديگر دولتي است.
مصطفي سيسه همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا سيرالئون و آفريقا از سنن خود دور شده، تصريح كرد: نه دقيقا اينطور نيست، ما از سنت‌هاي آفريقايي دور نشده‌ايم بلكه آموخته‌ها و سنن غلط قبلي در حال از بين رفتن است و ما در حال دور شدن از برخي سنن تيره گذشته هستيم.
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره حوادث اخير و ضداسلامي در نيجريه گفت: به نظر من ما بايد در صلح و در آسايش زندگي كنيم و حرف يكديگر را درك كنيم؛ در كشور ما مسيحيان و مسلمانان با هم كار و زندگي مي‌كنند و حتي با هم ازدواج مي‌كنند و به نظر من ما بايد در حل اين مساله كوشش بيشتري داشته باشيم و وظيفه ما به عنوان روزنامه‌نگار انعكاس واقعيت است.

فعاليت رايزني فرهنگي ايران در فري‌تاون عالي است

مصطفي سيسه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اينكه فعاليت‌هاي بسياري درباره ايران انجام داده است، گفت: مقالات زيادي در روزنامه «استاندارد تايمز» سيرالئون درباره ايران چاپ كرده‌ام و در اين مقالات درباره امام خميني(ره) واقدامات ايشان نوشته‌ام و آخرين چيزي كه در روزنامه چاپ كردم درباره حضرت علي‌اصغر(ع) بود.
وي همچنين درباره فعاليت‌هاي رايزني فرهنگي ايران در سيرالئون با بيان اينكه اين مركز كلاسهاي فرهنگي براي آشنايي با شيعيان مي‌گذارد، تاكيد كرد: فعاليت رايزني فرهنگي ايران در فري‌تاون عالي است و اگر از هر كسي در فري‌تاون سراغ رايزني ايران را بگيريد همه مي‌‌دانند كه مركز آن كجاست.
وي افزود: البته رايزني فرهنگي ايران تنها فعاليت‌هاي مذهبي انجام نمي‌دهد بلكه فعاليت‌هاي هنري نيز داشته و تمام سعي آنها تا جايي كه من ديدم اين است كه جوانان سيرالئون را تعليم بدهد تا بتوانند روي پاي خودشان بايستند.
سيسه ادامه داد: مي‌دانم كه تاكنون هزار نفر از دخترها و پسرهاي سيرالئوني را را با آداب اسلامي آشنا كرده است كه خيلي از دخترها به واسطه همين آموزش‌ها محجبه شده‌‌اند و خيلي‌ها توصيه مي‌كنند كه برويد رايزني فرهنگي ايران تا بتوانيد چيزي ياد بيگريد.
انتهاي پيام/ك

شنبه|ا|24|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن