تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817192642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/معضل دستفروشي زنان در بندرعباس/ چتر حمايتي تعريف شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/معضل دستفروشي زنان در بندرعباس/ چتر حمايتي تعريف شود
معضل دستفروشي زنان در بندرعباس/ چتر حمايتي تعريف شود
بندرعباس - خبرگزاري مهر: معضل دستفروشي زنان در بندرعباس طي مدت اخير رو به فزوني رفته و بايد متوليان امر راهكارهاي مناسب اقتصادي را براي اين افراد اتخاذ كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، موج ازدحام جمعيت تو را وارد كوچه هاي باريك اطراف چند پاساژ مركز شهر مي كند صداي مردان دست فروشي كه براي فروختن اجناسشان با هم رقابت مي كند در اين كوچه هاي طويل پيچيده، از ميان ازدحام آن سوي بازار زناني كه خميدگي قامتشان همچنان كه بر ديوار بلند پاساژ تكيه زده اند پيداست بر يك رديف در كنار هم بساط دارند آنها برخلاف دست فروشان فصلي اين شهر، جايگاه دائمي خود را دارند جايي كه روزگار برايشان به ارث گذاشته، چهره شان براي رهگذران ناآشنا نيست و خريداران بيشتر از قشر زنان هستند بعضي از آنها هم جزو خريداران هميشگي شان شده اند.

براي گفتگو به آنها نزديك مي شوم، آن طرف تر زني كه چين هاي صورتش از پشت برقه هم پيداست، سنش از چروكهاي چهره اش كمتر است، او از سن و سالش مي گويد و با چشماني گود رفته و نگران كه ترس در آن نهفته ادامه مي دهد: از روزي مي ترسم كه ديگر نتوانم چيزي بفروشم، زماني كه جوان بودم با چند تا بچه قد و نيم قد بيوه شدم و براي لقمه اي نان مجبور به دستفروشي شدم حالا دچار پيري و بيماري شدم.

نگاهي به زني كه در كنارش نشسته مي كند و آهي مي كشد و با اشاره اي به او مي گويد: دستفروشي جزو بخت نامرادم شده، با دستانش ديگر زنان دستفروش را نشان مي دهد و از مشكلاتشان مي گويد، از زني بي سرپرستي كه كودك معلول دارد يا زني كه شوهرش از كار افتاده شده و خرج كرايه خانه اش را به سختي مي دهد.

حاجيه خانم كه مسن تر است و مورد احترام همه آنهاست ادامه مي دهد: ما با تمام مشكلات مالي و ناتواني جسمي مان بايد با ماموران شهرداري نيز مواجه باشيم.

از كوچه كه خارج مي شوي در خياباني كه به دريا منتهي مي شود زني را مي بيني كه چادر به دور كمر خميده اش محكم پيچانده و تلاش مي كند پلاستيك اجناسش را از مامور شهرداري بگيرد.

اين زنان تا زماني كه مهر دست فروشي بر پيشاني دارند مي تواند سنگيني بار روزگارشان را به دوش بكشد و اين تنها راه ارتزاقي كه به اجبار به آن تن داده اند. آنها مجبورند براي لقمه اي نان، سنگيني نگاه بعضي از رهگذارن كه از زور ترحم، دلسوزي و يا تحقير را به دوش بكشند.

كسب و كار اين زنان در گوشه و كنار بازار و حاشيه اين شهر غافل از آسيبهايي كه در بردارد براي رهگذران عادي جلوه مي كند.

براساس مطالعات پژوهشگران، زنان بيشتر از مردان در معرض فقر قرار دارند زيرا زنان از قابليتها و امكاناتي كه براي توانمندسازي و كاهش فقر لازم است، محرومند.

اين در حالي است كه مرتضي فيضي معاون بهزيستي استان هرمزگان از بي سوادي و كهولت سن 50درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي خبر داد.

اين كارشناس امور اجتماعي نداشتن مهارت كافي، بي سوادي و مسكن را از مشكلات عمده زنان سرپرست خانوار مي داند تا جايي كه اين امر موجب شده شرايط توانمندسازي براي اين افراد فراهم نشود.

از اين رو محروميت تحرك اجتماعي و اقتصادي تحت تاثير عوامل فرهنگي و قانوني، مبارزه با فقر را براي اين زنان دشوارتركرده، با توجه به اين مسائل رفاه اجتماعي زناني كه سرپرست خانوار هستند يكي ازمقوله هايي است كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

يك زن دستفروش با ايفاي نقش چندگانه در آن واحد كه به عنوان زن و هم مرد خانواده است با تقابل نقش و فشارهاي وارده از دوچندان شدن مسئوليتها، آنان را با انبوهي از اضطراب و نگراني روبه رو و محيط ناامن و پر استرس مشكلات آنان را دوچندان مي كند.

همچنين فقر اوليه اي كه اين زنان دارند باعث شده كه از تحصيلات و مهارتهاي لازم به دور بمانند و نيز نوع خانواده سنتي و نامطلوب دانستن تحصيلات براي فرزند دختر هم بي تاثير نبوده در نتيجه اين زنان براي ورود به محيط كاري از آمادگي كافي بهره مند نبوده و فرزندان آنان هم به دليل فقر و مشكلات از تحصيل كردن باز مي مانند و متاسفانه چرخش اين دور باطل فقر فرهنگي در اين نوع خانواده ها ادامه دارد.

جاسم محمديمديركل بهزيستي هرمزگان در مورد معضل زنان دست فروش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه اين زنان عموما سرپرست خانواري هستند كه براي گذران معاش خود در سطح شهر مشغول دستفروشي شده اند، اظهارداشت: مهمترين مسئله در اين معضل "اصلاح فرهنگ" است، تغييرنگرش تك تك افراد جامعه اولين گام براي كمرنگ شدن اين آسيب اجتماعي است.

محمدي با بيان به اينكه اين امر مي تواند آسيب جدي را به جامعه وارد كند، افزود: بهزيستي به تنهايي قادر به ارتقاي سطح زندگي اين زنان نيست و اين مهم مستلزم مشاركت همه ارگانهاست.

فقر اقتصادي، خواه ناخواه تاثير خود را بر وضعيت فرهنگي و اجتماعي و همچنين وضعيت محيط خانواده زنان سرپرست خانوار مي گذارد و چه بسا نبود يك چتر حمايتي و تامين مالي اين زنان را مجبور به رو آوردن مشاغل كاذبي چون دست فروشي مي كند.

با توجه به عدم حمايت از زنان در بيشتر كشورهاي جهان سوم و با حاكم بودن ديد مردسالارانه كه همچنان وجود دارد، زنان از دستيابي به شغل مناسب ناتوانند و وضعيت بد اقتصادي موجب مي شود كه هم زنان سرپرست خانوار و هم فرزندان آنان از آسيب پذير ترين اقشار در مقابل آسيبهاي اجتماعي به شمار آيند كه داراي علايم بيماريهاي رواني مانند افسردگي، اضطراب، وسواس و پرخاشگري هستند.

دولت بايد براي ايفاي مناسب نقش خود يا راهكارهايي را بيانديشد كه پس از مرگ مرد خانواده از راههاي مختلف به حمايت و همراهي آنان بپردازد كه در اين روش احتمالا هزينه هاي كمتري را متقبل خواهد شد يا اينكه شرايطي را فراهم كند كه اصولا زنان به عنوان يك قشر ناتوان و بي مهارت و بي بضاعت از نظر توانمنديهاي اجتماعي وارد جامعه نشود و در مجموع زنان پيش از پذيرفتن هر نقش جديد هويتي به يك سري مهارت ها مجهز شده و سپس براي اين مسئوليت ها انتخاب شوند.

از آنجايي كه دست فروشي زنان سرپرست خانوار طي سالهاي طولاني جزء فرهنگ و سبك زندگيشان شده مي توان با بالا بردن سطح آگاهي و آموزش آنها در راستاي بهتر زيستن يكي از راهكارهاي موثرمي تواند به شمار آيد.

فعال كردن تعاونيها به شكل كارآمد و توجيه اين زنان براي تشكيل تعاوني و ايجاد حس تشريك مساعي و همكاري شخص خود آنها براي ارتقا سطح زندگيشان هم براي توسعه اقتصادي وهم در حضور قوي و موثر اين زنان در جامعه ضروري به نظر مي رسد.

متاسفانه اين معضل در شهر بندرعباس طي چند سال به دليل ناهماهنگي بين ارگانها و به نوعي عملكرد جزيره اي هريك از اين آنها نه تنها رفع نشده بلكه باعث افزايش اين آسيب نيز شده و اميد است مسئولان با توجه به ضرورت اين مسئله و با تغيير رويه خود در انجام كار بتوانند گامي مثبت دركمرنگ شدن اين مهم برآيند.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن