تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 28 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811590720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مانيفست سينمايي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مانيفست سينمايي
سينما و تلويزيون > سينماي‌ايران - اواخر فروردين 89 جواد شمقدري در حالي كه نزديك به 7 ماه از حضورش در پست معاون امور سينمايي مي‌گذشت، دفترچه سياستگذاري سينمايي را تدوين و منتشر كرد كه مي‌توان آن را مانيفست سينمايي او و همكارانش دانست.

سنت انتشار دفترچه سياستگذاري سينمايي به دهه 60 بازمي‌گردد؛ دوراني كه معاون امور سينمايي وقت در مراسم اختتاميه جشنواره فجر، از دفترچه سياستگذاري سال آينده سينماي ايران رونمايي مي‌كرد. فيلمسازان آن سال‌ها بر اساس موارد ذكر شده در اين دفترچه فيلم مي‌ساختند. انتشار دفترچه سياستگذاري با كمرنگ‌شدن نقش دولت در سينما به فراموشي سپرده شد. شمقدري اين سنت را احيا كرد و البته با توجه به اينكه در ابتداي سال90 دفترچه ديگري منتشر نشد، آنچه در بهار 89 ابلاغ شد را مي‌توان برنامه راهبردي معاونت امور سينمايي براي 4سال سينماي ايران دانست.

از آنجا كه در پرونده همشهري، بحث‌هاي گسترده‌اي پيرامون مفاد اين دفترچه صورت گرفته، آوردن فرازهايي از آن مي‌تواند به تكميل ارزيابي كارنامه معاونت سينمايي ياري رساند. آنچه پيش رو داريد بخش‌هايي از اين دفترچه است.

سينماي ايران بايد در وجوه هنري، صنعتي، انتقال پيام و جذابيت به تعادل قابل قبولي برسد. سينماي تراز ايران در اين دوره، در آثار و توليداتي متجلي مي‌شود كه واجد خصلت‌هاي چهارگانه فوق باشند. سينماي استاندارد تعادل مطلوب اين چهاروجه است. شاخص‌هاي اين امر توسط كميته ويژه‌اي تبيين خواهد شد.

تقسيم عادلانه فرصت‌هاي كاري

پرهيز از ويژه‌خواري (رانت‌خواري) افراد، گروه‌ها و جمع‌هاي خاص، قطعا سبب ايجاد فرصت‌هاي برابر براي همه نيروهاي مستعد خواهد بود.

تشكيل شوراي‌عالي سينما

متعاقب تصويب اهداف، وظايف و ساختار تشكيلاتي اين شورا در شوراي هنر، مراتب به شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي براي تصويب نهايي منعكس خواهد شد.

مشاركت فكري با نخبگان

حركت به سمت سينمايي كه در بالاترين ميزان مشاركت فكري و مشورتي با بخش‌هاي فكري و نخبه و مردمي جامعه به سر مي‌برد، يكي از اهداف مورد نظر در اين دوره است. افزايش هرچه بيشتر و عميق‌تر اين سطح از مشاركت، در تحقق اهداف فرهنگي، اجتماعي، ملي و فرامرزي سينماي ايران نقش تعيين‌كننده خواهد داشت. اين مشاركت در قالب مشاوره، همفكري، همكاري، شركت در فرايند تصميم‌سازي‌ مديران و... با گروه‌هاي دانشگاهي، نهادهاي مردمي، ارگان‌هاي دولتي و مراكز قانوني، روحانيت، حوزه‌هاي علميه، متفكران اجتماعي و... صورت مي‌پذيرد.

جذب مخاطبين بالقوه

جذب گروه‌ها و اقشار عظيم مخاطبين مغفول مانده و فراموش‌شده به سينما و آثار سينمايي در سرلوحه توجهات در اين دوره است. ضروري است اقشار و مخاطبيني همچون خانواده‌ها، آموزش و پرورش، اقشار بسيجي، روحانيت، نخبگان علمي و دانشگاهي، روستانشينان، شهرها و شهرستان‌هاي كوچك در حلقه مخاطبان سينماي ملي قرار گيرند. همچنين درصدد خواهيم بود سينماي ايران به ظرفيت‌هايي دست يابد تا بتواند با ميليون‌ها مخاطب جهاني (در كشور‌هاي فارسي‌زبان، مسلمان‌نشين، آسيايي، آفريقايي، آمريكاي جنوبي و...) ارتباط برقرار كند.

رونق توليد

با افزايش توليد و استفاده از همه ظرفيت‌هاي مادي و انساني موجود در سينماي ايران تلاش مي‌شود با توليد فيلم‌هاي سينمايي، نياز سينماي اكران، نمايش خانگي، بازي‌هاي رايانه‌اي و نيز رسانه ملي تأمين شود.

شيوه‌هاي اجرايي

روش‌هاي عملياتي مورد نظر با اعتنا به تجارب 30ساله و جلب مشاركت اهالي سينما به شرح سرفصل‌هاي زير ترسيم و به اجرا درخواهد آمد.

كارگردانان اول

نخستين اثر بلند كارگردانان، اعم از اكراني يا غيراكراني به مدد فناوري‌هاي روز ديجيتال با حمايت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به‌عنوان فيلم‌هاي اول ساخته مي‌شود. هزينه‌هاي تبديل اين آثار به نسخه 35ميليمتري به شرط كسب استانداردهاي اكران، از سوي مركز فوق تأمين مي‌شود.

تمامي مجوزهاي كارگردانان اول (ونيز تهيه‌كنندگان اول) موقت و مشروط است. ارائه مجوز و پروانه ساخت براي توليدات بعدي اين گروه از كارگردانان و تهيه‌كنندگان به كيفيت محتوايي و ساختاري و نيز استانداردهاي مورد نظر در توليد اول آنان بستگي دارد.
تهيه‌كنندگي و كارگرداني همزمان فيلم اول منوط به موافقت شوراي پروانه ساخت و ارائه دو كار قابل قبول غيراكراني به تشخيص شوراي مزبور بلامانع است.

پروانه‌ ساخت

در تركيب شوراي پروانه ساخت،يك نفر به نمايندگي از كانون كارگردانان و يك نماينده از تشكل واحد تهيه‌كنندگان حضور خواهند داشت.

تا زمان تشكيل تشكل واحد تهيه‌كنندگان نماينده معاون سينمايي در جلسات حضور خواهد داشت.
شوراي پروانه ساخت، در صدور مجوزها به تعادل و تناسب در موضوعات و گونه‌هاي مختلف سينمايي و نيز رسيدن به درصدهاي لازم و پيش‌بيني شده براي همه مضامين و ژانرها توجه مي‌كند. نكات مهم در صدور پروانه‌ ساخت عبارتند از:

نوع عرضه و نمايش هر فيلم (اكران يا غيراكران) در متن پروانه قيد مي‌شود. سينماي غيراكران تمامي ويژگي‌هاي فيلم اكران نظير عرضه در نمايش خانگي، حضور در جشنواره‌هاي سينمايي و هفته‌هاي فيلم به‌جز اكران عمومي را داراست.

پروانه براي تهيه‌كنندگان حقيقي و حقوقي صادر شده و به يك اندازه اعتبار خواهد داشت.

تهيه‌كننده حقوقي بايد فردي واجد شأنيت تهيه‌كنندگي (به تشخيص اداره كل ارزشيابي و نظارت) را به‌عنوان نماينده خود به مرجع صدور پروانه معرفي كند.

براي آن دسته از آثاري كه موفق به دريافت پروانه‌ ساخت براي سينماي غيراكران مي‌شوند، حمايت‌هاي مالي منظور مي‌شود.
همچنين اين آثار مي‌توانند در جشنواره‌هاي سينمايي داخلي و خارجي و هفته‌هاي فيلم حضور يابند.

عملكرد سالانه تهيه‌كنندگان براساس شاخص‌هاي فيلم استاندارد پس از برگزاري هر دوره از جشنواره فيلم فجر، ارزشيابي شده و به اعتبار آثار توليدي به 4گروه تقسيم خواهند شد. تهيه‌كنندگان گروه يك سالانه امكان توليد 3فيلم، گروه دو 2 فيلم، گروه سه يك فيلم سينمايي خواهند داشت و تهيه‌كنندگان گروه چهار يك سال از دريافت پروانه محروم خواهند بود. تهيه‌كنندگاني كه 2بار در رتبه4 ارزيابي قرارگيرند، مجوز تهيه‌كنندگي آنها لغو مي‌شود. رده‌بندي بر اساس ميانگين و معدل امتيازدهي مراجع زير صورت مي‌گيرد: شوراي پروانه ساخت، شوراي پروانه نمايش، شوراي جامع فناوري، كانون كارگردانان، تشكل واحد تهيه‌كنندگان ، انجمن دستياران كارگردان و برنامه‌ريزي و انجمن مديران توليد.

به منظور حفظ حريم و امنيت شغلي- حرفه‌اي دست‌اندركاران سينما، پرورش استعدادها، تخصصي شدن امور و ساحت‌هاي متفاوت تهيه‌كنندگي و كارگرداني و ايجاد فرصت‌هاي تازه، در حوزه سينماي اكراني مجوز كارگرداني و تهيه‌كنندگي همزمان صادر نمي‌شود. در موارد استثنايي به تشخيص شوراي پروانه ساخت و اخذ رضايت سرمايه‌گذار آخرين فيلم توليد شده متقاضي، پروانه ساخت صادر مي‌شود.

تعداد پروانه‌ ساخت سينماي اكراني هر ساله به اندازه‌اي خواهد بود كه نياز سالن‌هاي سينما را به حداقل 50 فيلم در سال تأمين سازد.

كليه آثار سينمايي داراي پروانه ساخت سينماي اكران از پشتيباني‌هاي اداري، تجهيزاتي و تسهيلات مقرر بانكي و امتياز فروش حقوق متعلقه (فيلمخانه - نمايش خانگي- نمايش تلويزيوني- خارج از كشور- ناوگان حمل‌ونقل و...) طبق ضوابط برخوردار خواهند بود. بديهي است برخورداري از حمايت‌هاي مالي بنياد سينمايي فارابي منوط به اخذ موافقت‌هاي آن بنياد است.

هر ساله نامزدهاي سيمرغ براي بهترين فيلم و نيز برنده سيمرغ بهترين كارگرداني، پروانه ساخت فيلم سينمايي بعدي خود را بدون نياز به طرح آن در شوراي پروانه ساخت دريافت خواهند كرد.

توليدات مشترك

صدور فرهنگ انقلاب، اسلام و ايران و تحكيم مودت بين دولت‌ها و ملت‌هاي دوست، حول ميراث و علايق مشترك، مستلزم بسط روابط سينمايي و ازجمله انجام توليدات مشترك است.

اولويت توليد مشترك با مناطق زير است.
منطقه اكو و حوزه فرهنگي نوروز
جهان اسلام
قاره آسيا، آفريقا، آمريكاي لاتين و جنوبي
ديگر كشورهاي جهان

مجوز اينگونه توليدات در شوراي پروانه ساخت و با تأييد معاون امور سينمايي صادر خواهد شد.

نمايش و اكران عمومي

معاونت سينمايي، از اكران و نمايش عمومي فيلم‌هاي سينمايي از طرق زير حمايت خواهد كرد:
1 - شوراي پروانه نمايش هنگام صدور پروانه نمايش با درجه‌بندي، ميزان حمايت از نمايش و اكران عمومي هر فيلم را مشخص خواهد كرد.
2 - حمايت ويژه شامل نمايش همزمان در شهرستان‌ها و كمك به تبليغات تلويزيوني خواهد بود.
3 - بن‌كارت سينما مخصوص اين فيلم‌ها در اختيار اقشار مختلف قرار خواهد گرفت.
4 - فيلم‌هاي سينمايي غيراكراني حسب مورد و با تصويب شوراي پروانه نمايش امكان اكران در گروه فيلم‌هاي مخاطب خاص را خواهند يافت. اكران آثار مستند و كوتاه نيز جهت علاقه‌مندان با حمايت از باشگاه‌ها و كانون‌هاي فيلم به اجرا درخواهد آمد.
5 - در راستاي حمايت از اكران فيلم‌هاي مخاطب خاص و ايجاد فرصت براي مخاطبيني كه دسترسي به سالن سينما ندارند، سينماي سيار راه‌اندازي مي‌شود. با حمايت از بخش خصوصي و اختصاص تسهيلات ويژه اين بخش فعال مي‌شود.

اكران محدود

براي توليدات سينمايي با موضوع خاص يا آن دسته از آثاري كه تابع شرايط ويژه هستند، اكران با اعمال محدوديت انجام خواهد شد كه شامل: محدوديت نمايش براي سنين خاص، مناطق خاص يا محدوديت تبليغات و... است.

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن