تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815588033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش پهلواني يك مرام و مكتب است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: ورزش پهلواني يك مرام و مكتب است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: اگر قهرماني در مسير خود قدرت جسمي را به ارمغان مي آورد، ورزش پهلواني يك مرام و مكتب است.
به گزارش خبرنگار موج؛ اسفنديار رحيم مشايي رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در مراسم ثبت ملي آيين و روشهاي پهلواني و زورخانه اي با اعلام اين مطلب افزود: امروز ايرانيان اين افتخار را دارند كه در ميان رشته هاي گوناگون ورزشي، آيين پهلواني را به عنوان ميراث ارزشمند جهاني ارايه كنند.
وي گفت: ثبت ملي موجبات حفظ ارزشگذاري و شكوه بيشتر اين ورزش مي شود. با ثبت جهاني آن علاوه بر امكان آشنايي مردم جهان از فلسفه وجودي اين ورزش، نام ايران به عنوان يك كشور بزرگ و مهد ارزشهاي انساني در جهان به طنين انداز مي شود.
مشايي پايبندي به ارزشهاي انساني را مهمترين ويژگي ورزش باستاني اعلام كرد و افزود: پاكي يكي از اصلي ترين پايه هاي اين ورزش و مهترين شرط ورود به زورخانه است.
وي عدم وجود سلاح در اين ورزش را جلوه مهم ديگر آن دانست و گفت: پهلوانان در طول تاريخ براي احقاق حق مظلوم از شمشير استفاده كرده اند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پهلوان را مظهر زيبايي و عدالت معرفي كرد و اظهار داشت: ورزش باستاني در كنار اصلو مدار بودن پايه هاي ارزشهاي انساني و الهي را محكم مي كند.
وي لازمه دستيابي به وضعيت مطلوب در زندگي بشر را پايبندي به اصول انساني دانست و گفت: انسان امروز نيازمند يك عزم جدي است و براي دستيابي به وضعيت مطلوب بايد هزينه پرداخته و از خود بگذرد.
مشايي همراهي روح قهرماني با حماسه را زمينه ساز استقرار عدالت معرفي كرد و گفت: جهان بداند كه در سايه روحيه پهلواني و ارزشهاي آن مي تواند امنيت و آرامش را تضمين كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه همه ملتهاي دنيا ورزش باستاني رابه عنوان نماد صلح و دوستي بشناسند.
مشايي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ملت ايران در طول تاريخ پرچمدار ارزشهاي اسلامي و انساني بوده و امروز نيز در عرصه بين الملل آمادگي خود براي حفاظت و صيانت از ارزشها را اعلام مي كند.
وي افزايش دو برابري آثار ثبت شده طي سه سال گذشته را نشان عزم دولت براي حفاظت از آثار تاريخي دانست و گفت: تا كنون 23 هزار اثر به ثبت رسيده است و آيين و روشهاي پهلواني و زورخانه اي نهمين اثر ثبت شده ملي است.
وي از ثبت مراسم و آيين هاي محرم و اربعين خبر داد و افزود: اميدواريم بتوانيم در آستانه اربعين، آيين هاي عزاداري و مراسم ماه محرم، تاسوعا، عاشورا و اربعين را به ثبت برسانيم.
 يکشنبه 8 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن