تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805370695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتياد؛ ميزبان خوش استقبال اما بد بدرقه


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: اعتياد؛ ميزبان خوش استقبال اما بد بدرقه
يكي از معضلات اجتماعي و امنيتي جدي در خيلي از كشورها از جمله ايران، مسئله موادمخدر است كه در آزمايشگاه ها با افزودن فرمول هاي شيميايي به دست مي آيد و عوارض جبران ناپذيري روي فرد مصرف كننده دارد.

متاسفانه با وجود تلاش هايي كه براي جلوگيري از ورود موادمخدر به كشور انجام مي شود و اطلاع رساني هايي كه در زمينه اثرات سوءمصرف آن از سوي مسئولان مربوط انجام مي شود، باز هم روز به روز بر تعداد افراد مبتلا به موادمخدر افزوده مي شود.

يك جوان 25 ساله مي گويد: به علت بيكاري و هم نشيني با دوستان معتاد با موادمخدر آشنا شدم كه به تدريج به اين مواد وابستگي پيدا كردم. وي ادامه مي دهد: هنگامي كه اين مواد را مصرف مي كردم لحظه اي به آرامش روحي و رواني مي رسيدم و همين مسئله باعث گرايش و مصرف بيشتر مواد شد.

يك جوان 18 ساله مي گويد: به علت استفاده والدينم از مواد مخدر، منزل ما كانوني براي رفت و آمد افراد معتاد شد. وي ادامه مي دهد: بي توجهي والدينم باعث شد به سراغ دوستان ناباب بروم كه همين امر موجب گرايشم به موادمخدر شد.

يك شهروند مي گويد: مدتي بود كه از درد پاهايم رنج مي بردم. به توصيه يكي از نزديكان مواد مخدر مصرف كردم كه همين امر كم كم باعث وابستگي ام به موادمخدر شد.

يك شهروند ديگر مي گويد: شروع اعتياد من از سيگار و در پي آن ترياك بود. بعد از مدتي احساس مي كردم ترياك جواب گوي نيازهاي جسمي من نيست و بايد موادي مصرف كنم كه تاثير بيشتري داشته باشد.

وي مي افزايد: به همين منظور ترياك را به شيره تبديل كردم اما بعدها متوجه شدم ماده اي به نام كريستال با تاثيرگذاري بيشتر به بازار آمده كه به راحتي مي توان تهيه و استفاده كرد.

وي كه از اثرات مخرب موادمخدر صنعتي اظهار بي اطلاعي مي كرد،گفت: بهتر است مسئولان اطلاع رساني كنند تا ديگران از اثرات سوئي كه در درازمدت بر جسم و روان افراد تاثير مي گذارد، آگاه شوند تا از روي آوردن به آن خودداري كنند.

او اضافه كرد: من كه از روي ناآگاهي در دام اعتياد گرفتار شدم،اكنون درصدد ترك آن برآمده ام كه كار مشكلي است.

يك كارشناس ارشد روان شناسي كلينيك ترك اعتياد در اين خصوص مي گويد: موادمخدر صنعتي به دليل تركيبات زيادي كه در آزمايشگاه ها روي آن انجام مي شود، وابستگي رواني شديدي در مقايسه با موادمخدر سنتي به همراه دارد.

موسي الرضا طالبي مي افزايد: كريستال، ال اس دي، كراك، قرص اكستازي و ... از موادمخدر صنعتي هستند كه اغلب مصرف كنندگان اين مواد را قشر جوان و نوجوان تشكيل مي دهند كه متاسفانه در حال حاضر سن مصرف كنندگان اين مواد سيرنزولي دارد.

وي بيان مي كند: بيشترين مراجعه كنندگان براي ترك اعتياد از موادمخدر سنتي استفاده مي كنند و اغلب آن ها هم بزرگ سال هستند.

به گفته وي بيشترين مصرف كنندگان موادمخدر داراي مشكلات و بيماري هاي رواني و شخصيتي هستند.

وي تصريح مي كند: يكي از بزرگ ترين مخاطرات مصرف كنندگان موادمخدر به خصوص مواد صنعتي مبتلا شدن به بيماري هاي ايدز، هپاتيت و بيماري هاي مقاربتي است كه به صورت پنهان مبتلا مي شوند.

وي بيان مي كند: روش استفاده موادمخدر صنعتي به صورت تزريقي، استنشاقي و خوراكي است كه مشكلات بهداشتي و سوءتغذيه را به همراه دارد.

وي عنوان مي كند: مصرف كنندگان موادمخدر صنعتي به دليل احساس سرخوشي، شادابي و سرحالي بيش از حد (كاذب) بيشترين لطمه و آسيب را به خود مي زنند و اگر مدتي از زمان مصرف آن ها بگذرد و آثار سرخوشي از بين برود، به ديگران آسيب مي رسانند.

وي مهم ترين عوامل بروز اعتياد را خانواده هاي نابه سامان، دوستان ناباب، فقر و بيكاري، اعتياد والدين و اعضاي خانواده، ضعف دين داري و كنترل اجتماعي، دسترسي آسان و ارزان به موادمخدر و تحصيلات اندك عنوان مي كند.

وي تشديد مجازات سوداگران موادمخدر و مصرف كنندگان و برنامه ريزي براي جلوگيري از خريد و فروش موادمخدر و كنترل بيشتر مرزها را از راه كارهاي قانوني براي جلوگيري از افزايش مصرف موادمخدر در جامعه بيان كرد.

وي افزود: پرهيز از روي آوردن به موادمخدر براي درمان مشكلات جسمي و روحي و آگاهي دادن به افراد جامعه و تغيير نگرش آن ها نسبت به استفاده از موادمخدر، به كارگيري مشاوران و مددكاران فرهنگي در مدارس و سطح اجتماع، تقويت مذهب و اخلاق اسلامي و اطلاع رساني صحيح ضروري به نظر مي رسد.

وي اضافه مي كند: تحكيم بنيان خانواده، ازدواج آسان، مبارزه با فقر، برقراري عدالت اجتماعي، ايجاد كارگاهي براي اشتغال، انجام تحقيقات و مطالعات بنياني و دقيق درخصوص معضلات، بيماري ها و مشكلات بعدي مصرف موادمخدر از ديگر راه كارهاي اجتماعي، اقتصادي براي حل اين معضل است.

وي عنوان مي كند: درمان افراد معتاد در مراكز ترك اعتياد و بازتواني، پيش گيري از بازگشت مجدد، بازپروري معتادان و پي گيري شيوه زندگي آن ها از خدماتي است كه در مراكز ترك اعتياد ارائه مي شود.

وي بيشترين عامل گرايش مجدد افراد بعد از ترك را، شكست در مقابل وسوسه، نبود اعتماد به نفس، نداشتن تصور مثبت از خود و زندگي و نبود هدف و برنامه ريزي عنوان مي كند.

طالبي تصريح مي كند: دوره درمان محدود به يك زمان خاص نيست تا جايي كه گروه درمان تشخيص دهد بايد فرد پي گير ادامه درمان باشد.

مسئول فني كلينيك درمان اعتياد مهر نيز مي گويد: موادمخدر صنعتي يا شيميايي، در آزمايشگاه ها از مواد اوليه اي طي فرايندي تهيه مي شود وتاثير آن با مواد طبيعي مانند ترياك و شيره فرق مي كند.

دكتر نصرا... مظفري با بيان اين كه موادمخدر صنعتي طيف وسيعي دارد مي افزايد: درصد خلوص اين مواد با اضافه كردن مواد خاص بالا مي رود و هم چنين وابستگي آن از موادمخدر طبيعي بيشتر است.

وي مي افزايد: افراد در گذشته بيشتر از ترياك و شيره استفاده مي كردند اما در حال حاضر استفاده از كريستال رواج يافته كه در مقايسه با ترياك وابستگي بيشتري ايجاد مي كند.

وي ادامه مي دهد: يكي ديگر از موادمخدر صنعتي قرص اكستازي است كه از تركيب مواد محرك همراه با موادمخدر به دست مي آيد كه با مصرف آن فرد دچار عوارض جسمي و رواني مي شود.

وي موادمخدر صنعتي را شامل كريستال، قرص اكستازي و تركيبات شيشه مي داند. اين روان پزشك عنوان مي كند: اوج گرايش به مصرف موادمخدر از سنين جواني و نوجواني است.

وي بيان مي كند: يكي از عوامل گرايش به اعتياد، داشتن خانواده هاي نابه سامان است. به طور معمول فرزندان خانواده هايي كه والدين ارتباط صحيحي با آن ها ندارند باعث مي شود تا فرزندان هويت درستي نداشته باشند و به سوي كسب هويت كاذب هدايت شوند.

وي ادامه مي دهد: در سنين نوجواني تمايل به وجود رابطه با همسن و سالان بيشتر است و بيشترين حرف شنوي را از آن ها دارد كه همين امر باعث روي آوردن آن ها به اين مواد مي شود.

وي بيشترين عامل گرايش نوجوانان به مصرف مواد به خصوص موادمخدر صنعتي را پذيرفته شدن در جمع دوستان و هماهنگ شدن با آن ها مي داند و مي افزايد: علاوه بر اين ها، مصرف مواد در اين گونه دوستي ها به نوعي نشانه بلوغ و شخصيت فرد تلقي مي شود.

وي اظهار مي دارد: كساني كه اختلالات شخصيتي دارند براي كنار آمدن با جامعه، خانواده و ديگران دچار تعارضاتي مي شوند زندگي بي ثبات و همراه با اضطراب دارند و براي كاهش اين تنش دواي دردشان را موادمخدر مي دانند.

وي بيان مي كند: اختلالات خلقي مانند افسردگي، احساس كسالت، نااميدي و بي حوصلگي را به وجود مي آورد كه با مصرف مواد احساس بهتري به طور موقت در روحيه فرد ايجاد مي كند.

وي ادامه مي دهد: در دسترس بودن و پايين بودن هزينه تهيه موادمخدر صنعتي باعث روي آوردن نوجوانان و جوانان به اين مواد مي شود.

وي مي افزايد: فرد با مصرف مواد، احساس سرخوشي و نئشگي، آرامش و سرحالي، خوشايند بودن مسائل محيط، مطبوع و جالب بودن هوا و رنگ ها و فراموشي به طور موقتي مي كند.

دكتر مظفري مي گويد: نخستين كار براي ترك اعتياد از طريق مصاحبه انگيزشي شامل مرحله اوليه، پيش آمادگي، آمادگي و مرحله عمل انجام مي شود.

وي مي افزايد: فرد در مراحل اوليه، مصرف موادمخدر را انكار مي كند. طي مراحل فوق با صحبت كردن و آگاهي دادن به فرد بيمار، كم كم آماده قبول واقعيت مي شود و انگيزه فراوان براي ترك در مرحله عمل به وجود مي آيد.

وي ادامه مي دهد: بعد از قبول واقعيت، مرحله سم زدايي است كه با مصرف دارو، مواد از بدن فرد بيرون مي رود و از نظر شيميايي بدنش پاك است. اين در صورتي است كه از لحاظ جسمي فرد پاك شده است ولي از لحاظ رواني هنوز آن وابستگي ها وجود دارد.

وي بيان مي كند: در صورت رهايي فرد بعد از سم زدايي به علت فراهم بودن زمينه هاي قبلي (مشكل بيكاري، اقتصادي و ...) فرد مجدد به مواد روي مي آورد. اين در صورتي است كه بعد از سم زدايي تازه 90 درصد درمان شروع مي شود.

وي اظهار مي كند: مراحل بعد از سم زدايي، مشاوره فردي و خانوادگي، مداخلات مددكاري و گاهي هم مداخله اشتغال انجام مي شود.

وي ادامه مي دهد: با دادن آگاهي به فرد و ايفا كردن نقش سالم در خانواده، اصلاح بي اعتمادي نسبت به فرد معتاد و با دادن فرصت به فرد و پذيرش از طرف جامعه و خانواده زمينه براي ترك مداوم فراهم مي شود.

يك مسئول فني كلينيك درمان اعتياد مي گويد: موادمخدر طبيعي به تركيبات ترياك و مشتقات آن شامل: هروئين، مرفين و كدئين گفته مي شود.

دكتر كوروش فيروزه بيان مي كند: مرفين، كدئين، هروئين و كريستال موادي هستند كه از ترياك گرفته شده و در آزمايشگاه ها تغليظ مي شود تا علائم نئشگي آن بيشتر و وابستگي و عوارض جسماني چندين برابر شود.

وي اظهار مي دارد: اكستازي تركيبي از آمفتامين است كه از ابتدا به عنوان يك سري دارو، براي كاهش اشتها استفاده مي شده اما بعد كه به صورت غيرقانوني مصرف شد و سوءمصرف پيدا كرد،از رده داروها كنار گذاشته شد.

وي ادامه مي دهد: با مصرف قرص اكس فرد دچار انرژي كاذب و هيجان خاصي مي شود كه دليل آن تحريك بيش از حد سيستم عصبي سمپاتيك در داخل مغز است.

وي اضافه مي كند: باتوجه به خواص طبيعي و فيزيولوژيكي كه تركيبات ترياك دارد،فردي كه ترياك مصرف مي كند نياز دارد كه با هر بار مصرف مقادير بيشتري استفاده كند تا به آن نئشگي كه در گذشته مي رسيده برسد.
 جمعه 6 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن