تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804930458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

این تنها یک پایان نیست


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > شهبازی، رامتین  - فیلم مرهم بر خلاف ظاهرش که ما را به سمت یک پایان بسته رهنمون می شود، پایانی باز دارد. 1- این روزها فیلم مرهم ساخته علیرضا داودنژاد یکی از بحث انگیز ترین آثار سینمایی روی پرده است. این همه نقد و نظر شایسته این فیلم است که توانسته نظر مثبت اکثر سینماگران و منتقدان را به خود جلب کند. یکی از نکاتی که در مورد این فیلم اهمیت دارد و کمتر تاکنون درباره آن خوانده و یا شنیده ام پایان بندی فیلم است. احتمال می دهم که این پایان در فیلمنامه و فیلم با هم متفاوت بوده. شاید در فیلمنامه می خوانیم مریم در امتداد خیابان به مادر بزرگ می رسد و تمام. در اینجا داودنژاد،آگاهانه بستاری مشخص را برای مریم و مادر بزرگش تدارک می بیند. اما نکته مهم پایان خود فیلم است که اتفاقا یک پایان بسته نیست و شکلی باز دارد. در پایان فیلم می بینیم دو شخصیت اصلی یکدیگر را در آغوش می کشند و به این ترتیب زخم مریم مرهم پیدا می کند. اما دوربین در امتداد همان جاده به راه خود ادامه می دهد. در بین این راه احترام را می بینیم که از مادر بزرگ مریم عقب مانده است و در گوشه جاده ایستاده و دوباره در امتدا دوربین در شب تاریک همچنان به پیش می رود و سر دوربین نیز روی جاده خم می شود. این نگاه همان پایان بازی است که به نظر می رسد داودنژاد در طراحی پایان برای فیلم در نظر گرفته است. اینجاست که گفتمان فیلم از داستان آن جدا می شود. داستان با مریم و مادربزرگ به پایان می رسد، اما جاده همچنان ادامه دارد. احتمال وجود هزاران مریم دیگر در دل این شب تاریک وجود دارد. هزاران معمار دیگر نیز وجود دارند که انتظار آنها را می کشد. زمان فیلم هم که شب است و تاریک و با تاکید دوربین بر جاده در واقع داودنژاد موفق می شود که با همین طراحی به ظاهر ساده برای پایان فیلمش، آن را از یک داستانگویی صرف به گشودن پرانتزی بزرگتر در حد ایجاد یک گفتمان پیش ببرد. اتفاقی که حلقه مفقوده مهم سینمای داستان گوی ایران است. چند فیلمساز را می توانید سراغ بگیرید که توانسته باشند در سینمای ایران گفتمانی خودویژه را ایجاد کنند. شاید در هفته های بعد درباره انگاره های جامعه شناسی هنر درباره تاثیر پذیری و تاثیرگذاری بر اجتماع نوشتم، اما فعلا نکته مهم اینجاست: تا فیلمی نتواند گفتمان ایجاد کند، نخواهد توانست بر جامعه تاثیر بگذارد. در مقاله ای پژوهشی به قلم یک استاد دانشگاه امریکایی می خواندم فیلم کازابلانکا برای این ممی تواند به گفتمان تبدیل شود که می تواند قهرمان اول فیلم را از فردیت به سطح کلان جامعه بیاورد. آدمی که در کازابلانکا برای هیچکس ریش گرو نمی گذارد، در پایان می بینیم چگونه به یک حرکت جمعه تن می دهد. این یعنی تاثیر گذاری و ایجاد گفتمان. سینمای ایران همواره می کوشد از جامعه تاثیر بگیرد- که به نوبه خود نه تنها بد نیست که لازم هم به نظر می رسد- اما چه زمانی این سینما خواهد توانست بر جامعه تاثیر بگذارد. یعنی فیلمساز و فیلمش آنچنان از جامعه پیشی بگیرند که مردم بتوانند آینه چندین سال بعد را در فیلم های آنها مشاهده کنند. 2- هفته گذشته درباره نمایشنامه ای برای شما نوشتم که اثر آگوست استریندبرگ است و امین عظیمی و نگار خان بیگی آن را ترجمه کرده اند. نگارنده به خطا نام کتاب را سونات اشباح ذکر کرد. در حالیکه مترجمین در مقدمه بسیار کوشیده اند بگویند بر چه اساسی برای این نمایشنامه نام سونات شبح را برگزیده اند. این اشتباه سهوی را از اینجانب نادیده بینگارید و تصحیح می شود که نام درست این نمایشنامه سونات شبح است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 421]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن