تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814798543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يونيسف ايران:‌همه گيري ايدز در بين عموم مردم كشور شيوع نيافته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يونيسف ايران:‌همه گيري ايدز در بين عموم مردم كشور شيوع نيافته است
نماينده صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) و رييس گروه موضوعي ايدز و اچ آي وي سازمان ملل در ايران گفت: همه گيري ايدز در بين عموم مردم ايران شيوع نيافته است .


"كريستين سالازار والكمن"‌ روز سه شنبه در يك نشست خبري به مناسبت روز جهاني ايدز در يونيسف با بيان اينكه اپيدمي ايدز در ايران به صورت متمركز است، گفت:‌ اچ آي وي / ايدز در كشور، در بين گروههايي شيوع دارد كه رفتارهاي پر خطر دارند و هنوز به جمعيت عمومي كشور شيوع نيافته است.
معتادان تزريقي و كساني كه روابط جنسي خارج از چارچوب ازدواج دارند از جمله افراد داراي رفتار پرخطر محسوب مي شوند.
سالازار گفت:‌ تلاش تمام مجموعه آژانس هاي سازمان ملل در ايران و همچنين دولت ايران در اين زمينه است كه اين همه گيري را در حد كساني كه رفتارهاي پرخطر دارند تحت كنترل قرار داده تا بين عموم جامعه ، شيوع نيابد.
وي با اشاره به آخرين آمار ثبت شده از مبتلايان اچ آي وي / ايدز در كشور كه 18 هزار و 320 نفر هستند گفت: تخمين زده مي شود كه مبتلايان ثبت نشده 80 هزار نفر در كشور باشد.
رييس گروه موضوعي ايدز و اچ آي وي سازمان ملل متحد در ايران همچنين اظهار داشت: ‌برنامه ريزي هاي سازمان ملل نيز در خصوص مبارزه با ايدز بر اساس جمعيت تخميني است.
سالازار گفت:‌ بر اساس تحقيقات بعمل آمده، شيوع ايدز در معتادان تزريقي 18 درصد است كه سرعت شيوع در اين افراد كمتر شده است.
اين مقام مسوول در يونيسف ايران، برنامه هاي ايران در خصوص كاهش آسيب را مطلوب دانست و گفت:‌ همان قدر كه يك معتاد در ايران بيمار محسوب مي شود و يا زندانيان به سوزن و سرنگ استريل دسترسي دارند، قابل تقدير است.
سالازار به برنامه دو ساله ملي ايدز براي سال هاي 2008 تا 2009 اشاره كرد و گفت: در اين برنامه 11 آژانس سازمان ملل از جمله يونيسف، دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل، كميسارياي عالي پناهندگان و سازمان جهاني بهداشت از يكسو و وزارت بهداشت، سازمان زندان ها ، ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش و پرورش، وزارت رفاه، بهزيستي، وزارت كشور و همچنين جمعي از سازمان هاي مردم نهاد از سوي ديگر همكاري مي كنند.
وي اظهارداشت: در زمان حاضر سازمان ملل شش ميليون و 400 هزار دلار براي اين برنامه اعتبار جهاني در نظر گرفته است كه دو ميليون دلار از سوي آژانس هاي سازمان ملل و 4/4 ميليون دلار نيز از محل صندوق مشترك HIV ، سل و مالاريا تامين مي شود.
وي گفت: اين برنامه سه حوزه اصلي و 80 فعاليت دارد كه سياست گذاري و تحقيق، پيشگيري و فراهم كردن پوشش درماني و حمايتي از افراد مبتلا ، از جمله حوزه هاي اصلي برنامه ملي ايدز در ايران محسوب مي شوند.
رييس گروه موضوعي ايدز و اچ آي وي سازمان ملل متحد گفت: تاكنون 47 فعاليت در اين برنامه براي سال 2008 انجام شده و 43 فعاليت ديگر نيز در سال 2009 انجام مي شود.
نماينده يونيسف ايران تجربه كارگروه هاي HIV سازمان ملل با دولت و همچنين برنامه هاي پيشگيرانه دولت در زمينه ايدز را موفق ارزيابي كرد.
سالازار همچنين گفت: سازمان ملل براي انتقال و شركت دادن تجربيات ايران با كشورهاي ديگر اعلام آمادگي مي كند.
وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه برنامه HIV از اولويت هاي دولت جمهوري اسلامي ايران همچنان باقي بماند و در برنامه پنجم توسعه نيز مطرح باشد.
"كنوت اوستبي" هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران نيز در خصوص بودجه براي ايدز در كشور گفت: براساس برنامه 2005 تا 2011 در ايران ، 16 ميليون دلار از بودجه جهاني سازمان ملل به ايران كمك مي شود كه ظاهرا يك رقم 30 ميليون دلاري هم وجود دارد كه فقط براي بخش درمان نيست به پيشگيري و كاهش آسيب نيز مربوط مي شود.
"آمبروجيو ماننتي" نماينده سازمان جهاني بهداشت نيز اظهارداشت:‌عمده بودجه براي داروهاي خط اول درمان توسط دولت تامين شده و رايگان به دست بيماران مي رسد اما داروهاي خط دوم توسط بودجه جهاني تهيه مي شود .
وي همچنين گفت:‌ نقش سازمان جهاني بهداشت يك نوع كمك فني به وزارت بهداشت براي تهيه و تامين اين داروها است.
*** ميزان آگاهي مردم از ايدز در حد مطلوب نيست
نماينده يونيسف ايران همچنين در خصوص ميزان آگاهي مردم جامعه از ايدز گفت:‌ در اين زمينه تحقيقي در سطح ملي در دست نداريم اما براساس تحقيقات پراكنده اي كه انجام شده ، ميزان آگاهي مردم ايران از ايدز و چگونگي انتقال آن در حد مطلوبي نيست .
سالازار گفت:‌ ممكن است برخي از مردم جامعه بدانند يك بيماري تحت عنوان ايدز در كشور وجود دارد اما دقيقا نمي دانند اين بيماري چگونه منتقل مي شود.
وي اظهارداشت :‌ براي اينكه اپيدمي متمركز را كنترل كنيم بايد هم به گروه هاي پرخطر و هم به عموم مردم اطلاع رساني كنيم .
وي همچنين بر نقش كليدي رهبران مذهبي ايران درپيشگيري و اشاعه ايدز تاكيد كرد.
"علي فيض زاده" نماينده UNAIDS (برنامه ايدز سازمان ملل) در ايران نيز دراين نشست با بيان اينكه انتقال از راه جنسي و همچنين تزريق مشترك از راه هاي ابتلا به ويروس ايدز است، گفت: در زمان حاضر 30 تا 50 درصد معتادان تزريقي در ايران متاهل بوده و به همين علت همسران آنها در معرض خطر ابتلا به ويروس ايدز هستند.
وي گفت:‌ معتادان تزريقي ممكن است خارج از چارچوب ازدواج با تن فروشان و يا با مردان ديگر ارتباط جنسي برقرار كنند كه اين موضوع يكي از علل تغيير روند ابتلا به ايدز از تزريق به رابطه جنسي است .
وي اظهارداشت : برخي كه تزريقي نيستند اما ممكن است با يك معتاد تزريقي ارتباط جنسي برقرار كنند و يا ارتباط جنسي محافظت نشده دارند نيز از جمله عوامل تغيير روند ابتلاي به ايدز در ايران محسوب مي شوند.
فيض زاده، همچنين گفت: برخي نه مصرف كننده مواد و نه با تزريقي ها رابطه جنسي دارند كه تن فروش ها و يا مرداني كه با مردان ديگر ارتباط جنسي برقرار مي كنند از جمله آنها هستند.
وي گفت: ‌اين افراد هم در معرض خطر بوده و عامل تغيير روند ايدز در كشور محسوب مي شوند.
وي افزود: ‌به جز اين گروه ها، جوانان نيز ممكن است رفتار جنسي محافظت نشده داشته باشند كه چنانچه جوانان ياد شده با گروه هاي پرخطر كه شيوع اچ آي وي در آنها زياد است، ارتباط جنسي برقرار كنند، خطر بيشتري وجود دارد.
نماينده UNAIDS در ايران همچنين گفت:‌ نحوه برخورد با اين افراد بايد تركيبي از افزايش آگاهي و توانمند سازي اين گروه هاي درمعرض خطر باشد.
وي همچنين به كاهش انگ و تبعيض در خصوص مبتلايان اچ آي وي / ايدز يا در معرض آن تاكيد كرد و گفت: اگر با انگ و تبعيض توجه نشود نه پيشگيري و نه درمان را نمي توان انجام داد.
*** كودكان پنج درصد مبتلايان به اچ آي وي - ايدز در ايران
"مازيار تالشي" مسوول بخش HIV - ايدز در يونيسف در اين نشست گفت: كودكان پنج درصد مبتلايان به اچ ‌آي وي - ايدز در ايران را تشكيل مي دهند.
بر اساس آخرين آمار بدست آمده موارد ثبت شده اچ‌ آي وي در ايران 18 هزار و 320 مورد گزارش شده است .
تالشي اظهارداشت:‌ در راستاي حمايت از اين كودكان، طرح "الگويي خدمات دوستدار نوجوان" در شش شهر و 16 مركز از دو سال پيش در حال اجراست و خدماتي مبتني بر نيازهاي اين كودكان به آنها ارايه مي شود.
به گفته وي، اين طرح در شهرهاي تهران، مشهد، خرم آباد، زاهدان، بندرعباس و بم در حال
اجراست.
در اين راستا فيض زاده هم در خصوص زنان مبتلا به اچ آي وي - ايدز كه باردار هستند گفت:‌ تمام مراكزي كه خدمات درماني را به افراد اچ آي وي ارايه مي دهند، توانايي ارايه خدمات پيشگيري از انتقال اچ آي وي از مادر مبتلا به كودك را هم دارند.
*** هماهنگي سازمان ملل با دولت ايران
"كنوت اوستبي"‌ هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران هم در اين نشست خبري گفت:‌ همكاري هاي ما متناسب و هماهنگ با برنامه هاي جمهوري اسلامي ايران در راستاي مبارزه با ايدز است.
"روبرتو آربيتريو" نماينده دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) نيز با تاييد اين اظهارات گفت:‌ دفتر جرم و مواد مخدر هم كاملا با دولت جمهوري اسلامي ايران هماهنگي داشته و همچنين همكاري هاي خوبي با سازمان هاي مردم نهاد دارد.
وي در خصوص خود پردازهاي سرنگ استريل گفت:‌ اين طرح در مرحله آزمايشي است و اثر بخشي خود را بعد از دوره آزمايشي نشان مي دهد.
آربيتريو به نقش مهم مواد مخدر و تزريق در بروز اچ آي وي در ايران و منطقه اشاره كرد و گفت:‌ بر اين اساس اين دفتر در تمام برنامه هاي مربوط به اچ آي وي - ايدز دخيل بوده و شركت مي كند.
اوستبي هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران هم با بيان اينكه ‌برنامه ملي ايران براي ايدز خيلي كامل است و بودجه ملي هم در اين راستا وجود دارد، اظهارداشت: ايران در حوزه كاهش آسيب خيلي خوب موفق عمل كرده است.
اوستبي در خصوص برخي كشورهاي توسعه نيافته كه درآمدشان كم است و شيوع ايدز نيز در آنها بيشتر است گفت: كمك به اين كشورها و دادن اعتبار بيشتر براي مبارزه با ايدز از اولويت هاي سازمان ملل محسوب مي شود.
وي همچنين در خصوص آمار جهاني ايدز گفت: ‌در زمان حاضر 33 ميليون نفر در جهان به ايدز و اچ آي وي متبلا هستند كه طي مدت 15 سال تعداد متبلايان در جهان، چهار برابر افزايش يافته است.
به گفته وي دو ميليون كودك زير 15 سال در جهان به اچ آي وي - ايدز مبتلا هستند و سهم زنان از ابتلا نيز در برخي كشور ها بالا رفته است.
وي گفت: جوانان 45 درصد موارد ثبت شده به ابتلا را به خود اختصاص داده اند كه عمدتا بين 15 تا 25 سال سن دارند اما ميانگين آگاهي اين افراد از ايدز حدود 40 درصد است.
وي همچنين اظهارداشت: فقط ‌31 درصد افراد نيازمند به درمان در كشورهاي با درآمد كم يا پايين، به درمان دسترسي دارند و يك سوم كشورها نيز مكانيزم حقوقي را در رابطه با حمايت از مبتلايان،
تدوين كرده اند.
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن