واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: اشرافیت فرانسه، هنر دکوراسیون و مبلمان را به اوج شکوفایی رساند و در طی پانصد سال شاهکارهای جاودانه ای به جهان عرضه کرد. این مقاله برای کسانی است که به سبک های دکوراسیون و مبلمان در ادوار مختلف علاقه مند هستند و می خواهند به طور مختصر و مفید با اساس و کلیات هر یک از شیوه ها آشنا شوند. این توضیحات، شما را یاری می کند تا با تغییرات و تحولات گوناگون در این زمینه آشنا شوید.ویژگی های اساسی مبلمان و لوازم خانه ارزش کیفی، سادگی، رعایت اصول و نکات دقیق هر سبک است. آنچه جالب توجه است مداوم بودن تغییر و تحولات می باشد که خیلی آرام و در عین حال محسوس است. مهم تر این که درطول پنج قرن، هنر دکوراسیون و مبلمان هیچ گاه یک جهش و یا تغییرشکل ناگهانی نداشته است. هر سبک پیش درآمدی است برای سبک بعدی و ادامه آن. آنچه به طور کلی در سبک های دکوراسیون اروپایی به چشم می خورد، دقت آمیخته به وسواس کارگران در به وجود آوردن ریزه کاری های مختلف است. طراحان و کارگران مبل ساز در ضمن سعی داشته اند زیبایی و هماهنگی را درآمیزند. واضح است که این گروه کثیر به وسیله عده زیادی از مشتریان هنردوست و ثروتمند که تعدادشان در قرون گذشته اروپا زیاد بوده است، تشویق شده اند. به همین علت است که هنر دکوراسیون و مبلمان در اروپا چنین شکفته شده است و کشورهای مختلف به خصوص فرانسه از این نظر صاحب سبک شناخته شده اند. برای شروع طبقه بندی سبک های مبلمان و دکوراسیون اروپا، باید قرون وسطی را به عنوان اولین دوره انتخاب کرد و به ترتیب جلو رفت. ● قرون وسطی از قرون وسطی مبلمان و وسایل زندگی زیادی در دست نیست، چون گذشته سال ها و قرون متمادی وسایل چوبی را هرقدر که محکم باشند از بین می برد. ویژگی خاص طرح های مربوط به قرون وسطی در نقاشی ها، کنده کاری ها و مینیاتورها قابل تشخیص است. مبل های هنری و وسایل زندگی ارزشمند و گران قیمت در قرون وسطی به طور انحصاری متعلق به اربابان بود و به همین علت تعداد آنها روی هم رفته چندان قابل توجه به نظر نمی رسد. اولین گروهی که سعی کردند مبل سازی و ساختن وسایل خانه را به یک هنر ظریف تبدیل کنند، نجاران قرون وسطی بودند و اولین چوبی که برای به وجود آوردن اثر خود به کار بردند، چوب درخت بلوط بود. ترکیب آهن و چوب هم از خصوصیات قرون وسطی است، دستگیره های بزرگ آهنی، نبشی هایی را برای استحکام بیشتر به کار برده و همچنین قفل های مختلف. در اواخر قرن چهاردهم مبل سازی یک هنر به شمار می رود و از این به بعد تغییرات و تحولات، چشمگیر و قابل توجه هستند. کنده کاری ها روز به روز بیشتر می شوند و ظرافتی که در طرح های کنده کاری شده دیده می شود بیش از پیش ارزش این هنر را بالا می برد. وسایلی که در این دوران بیش از هر وقت دیگر ساخته می شوند به ترتیب عبارتند از: بوفه، صندوق های بزرگ، نیمکت، تختخواب و صندلی مخصوص اربابان. ● دوران رنسانس مفهوم کلی کلمه رنسانس، آن چنان که از نامش برمی آید، احیای هنر دوران باستان پس از یک دوره کامل فراموشی است. ایتالیا اولین کشوری است که از قرن پانزدهم با اعجاز زیاد یادگارهای گذشته را باز می یابد و به سوی هنر قدیم روی می گرداند. از این زمان تا نیمه اول قرن هجدهم دوران باستان روی هنر و به ویژه هنر دکوراسیون، معماری و مبلمان تاثیر می گذارد. به علاوه قصرهای برج و بارودار جای خود را به خانه های بازتر با فضای روشن تر می دهند. زندگی آرام تر می شود و تجمل آغاز می شود. تغییرات در این دوره محسوس هستند و پس از یک دوره تغییر کامل معماری نوبت به مبلمان و تزیینات درون خانه ها می رسد. چوب درخت بلوط جای خود را به چوب گردو می دهد که روشن تر و نرم تر است و خیلی راحت تر تغییر می پذیرد. یکی از هنرهای اختصاصی دوره رنسانس، جاسازی مرمر، فلزات گرانبها، عاج و استخوان درون چوب است. این هنر جدید، به علاوه هنر کنده کاری جلا و شفافیت خاصی به وسایل ساخته شده می دهد، چون در این دوره به هم آمیختن رنگ ها مد روز است. آینه کاری و استفاده از مس هم در این دوره رونق می گیرد. در کنده کاری ها بیشتر صورت ها و اندام های اساطیری دیده می شوند. یکی از هنرهایی که در دوره رنسانس فراموش می شود، استفاده از آهن و ترکیب آهن و چوب است. وسایلی که در دوره رنسانس ساخته می شوند، به ترتیب ارزش هنری عبارتند از صندوق های بزرگ، بوفه، میز و صندلی های پشت بلند، صندلی به صورت امروزی در دوره رنسانس به وجود می آید که به دو صورت مختلف ساخته می شد. صندلی های دسته دار برای آقایان و صندلی های بی دسته برای خانم ها که لباس های بلند با دامن های پرچین داشتند. ● سبک لویی سیزدهم در نیمه اول قرن هفدهم این سبک جدید، هنرمندان کشور ایتالیا بیش از سایر هنرمندان سهم دارند. در این دوره وسایل خانه بیش از گذشته، ثابت و سنگین می شوند. بوفه های بزرگ، مبل و صندلی های سنگین که در خانه جای ثابتی دارند روی کار می آیند. در این سبک، هنرمندان مبل ساز و طراحان مختلف دکوراسیون توجه زیادی به راحتی وسایل خانگی دارند. به همین علت مبل و صندلی تشک دار با روکش پارچه به وجود می آید. توجه طراحان بیشتر به نقاشی ها و طرح های روی پارچه معطوف می شود و کنده کاری روی چوب ارزش خود را از دست می دهد. با از بین رفتن هنر کنده کاری روی مبل و صندلی، هنر دیگری به وجود می آید که از خصویات سبک لویی سیزدهم است، هنر خراطی روی پایه ها و دسته های میز و صندلی. وسایل و مبلمان خانه ها در این دوره عبارتند از: کمدهای بلند دو در، میزها که کوچک تر شده اند، میز کار که از ابداعات این دوره است، تختخواب های ساده که با روتختی های مجلل تزیین می شدند و بالاخره صندلی و مبل که در این دوره اهمیت زیادی پیدا می کند آفتاب
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 582]