تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820526669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسن بلخاري: تفكرات عرفاني طراحان فرش در نمايشگاه نقوش فرش ايران بررسي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: حسن بلخاري: تفكرات عرفاني طراحان فرش در نمايشگاه نقوش فرش ايران بررسي مي‌شود
گروه هنر: «حسن بلخاري» رييس پژوهشكده فرهنگستان هنر در نشست خبري نمايشگاه نقوش فرش ايراني كه امروز 30 مهر برگزار شد، بررسي تفكرات عرفاني طراحان فرش ايران را يكي از مباحث مطرح‌شده در جلسات نقد و بررسي حاشيه اين نمايشگاه عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست خبري نمايشگاه نقوش فرش ايراني و بزرگداشت «محسن محسني» هنرمند و شاعر پيشكسوت صبح امروز سه‌شنبه 30 مهر ماه ساعت 11با حضور «محسن محسني» رييس گروه مطالعات كاربردي پژهشكده هنر، «حسن بلخاري» رييس پژوهشكده فرهنگستان هنر، «مهدي مكي‌نژاد» رييس گنجينه هنرهاي از ياد رفته و «محمدعلي رجبي» دبير همايش و عضو پيوسته فرهنگستان هنر در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد.

در ابتداي اين نمايشگاه رجبي به برگزاري بزرگداشت محسني اشاره‌ كرد و گفت: برپايي نمايشگاه هنري يكي از بهترين راه‌هاي قدرداني از اساتيد كشور است و اينك فرهنگستان هنر در دومين برنامه بزرگداشت خود از محسن محسني به پاسداشت سال‌ها خدمات ارزنده در هنر فرش ايران تجليل مي‌كند.

وي درباره اين نمايشگاه اعلا‌م‌ كرد: براي نخستين بار نمايشگاه نقوش فرش ايراني به صورت جامع و كاملي با نمايش حدود 300 اثر از 25 آبان تا 25 آذر در موزه هنرهاي معاصر برگزار مي‌شود و در طول برگزاري نمايشگاه به طور هفتگي اساتيدي به همراه محسني به بررسي هنر طراحي فرش ايران طي 100 اخير مي‌پردازند.

رجبي تصريح‌ كرد: فرش داراي بخش‌هاي مختلفي از جمله بخش فرهنگي است و متاسفانه تاكنون به اين هنر توجهي نشده‌است به همين دليل بر آن شديم تا سير تحولات اين هنر را بررسي كرده و از محسني به عنوان يكي از مهم‌ترين افرادي كه در اين امر نقش‌داشته‌است، تجليل به عمل آوريم.

دبير اين نمايشگاه ادامه‌ داد: براي برگزاري اين نمايشگاه از تمام انجمن‌هاي فرش كشور، مركز ملي فرش، موزه فرش، سازمان ميراث فرهنگي و شركت سهامي فرش ايران دعوت به عمل آمد كه مورد استقبال همگان قرار گرفت و حتي تعدادي از تاجران فرش و كلكسيونرها نيز كه طرح‌هاي قديمي در اختيار داشتند، اين طرح‌ها را براي به نمايش درآمدن در موزه در اختيار ما قرار دادند.

وي با اعلام اين خبر كه كتابي نفيس از طرح‌هاي به نمايش درآمده چاپ خواهدشد، افزود: روز آخر نمايشگاه يعني 25 آذر به بزرگداشت استاد محسني اختصاص دارد و در اين روز علاوه بر شخص محسني اساتيد ديگري نيز به سخنراني خواهند پرداخت.

رجبي با اشاره به برگزاري جلسات تخصصي بررسي نقوش فرش در ايام نمايشگاه اضافه كرد: داشتن اين نوع نگاه به مراسم بزرگداشت اساتيد سبب مي‌شود كه اين مراسم به كلاسي آزاد براي دانشجويان مبدل شده و علاقمندان در جريان تحولات قرار گرفته و از آسيب‌هاي وارده در سال‌هاي اخير به هنر فرش ايران مطلع شوند.

در ادامه اين نشست بلخاري عضو شوراي ارزشيابي هنرمندان و شاعران ايران و رييس پژوهشكده فرهنگستان هنر عنوان‌‌ كرد: گروه هنرهاي سنتي يكي از هشت گروه اصلي فرهنگستان هنر است كه با هدف پاسداشت هنرهايي كه هويت ايرانيان را شكل مي‌دهد، تشكيل شده و از اساتيد اين رشته‌ها نيز تجليل به عمل مي‌آورد.

وي ادامه‌ داد: استادان هنرهاي سنتي از جمله اساتيد هنر فرش ايران، دانشنامه‌هاي زنده‌اي هستند كه در فرهنگستان هنر براي تجليل از اين اساتيد دبيرخانه دائمي همايش‌هاي گنجينه هنرهاي از ياد رفته با مسئوليت مهدي مكي‌نژاد شكل گرفت تا از اين پس به صورتي منسجم از اساتيد تجليل كنيم.

بلخاري به علل برگزاري اين بزرگداشت اشاره كرد و گفت: يكي از اهداف ما در برگزاري اين بزرگداشت عرض ادب و ارادت نسبت به پيشكسوتان هنر ايران بود زيرا ما معتقديم كه هنر حقيقتي را بازتاب مي‌دهد و استادان پيشكسوت آينه مجسم اين معاني و حقايق ‌هستند و ادب حكم مي‌كند كه سازمان‌ها و شاگردان اين اساتيد از خدمات آنها ياد و تشكر كنند.

وي افزود: دومين هدف از اين بزرگداشت تدوين دانشنامه هنرهاي سنتي ايران است زيرا با توجه به اينكه نظام سنتي هنر در شرق به طور كلي و در ايران به طور خاص به صورت استاد و شاگردي بوده، استادان شاگردان دقيق و مستعد خود را انتخاب و تمامي رموز هنر خود را به او مي‌آموختند به همين علت استادان پيشكسوت همچون گنجينه‌‌هاي هنري مي‌مانند و ما در تلاش هستيم با ايجاد شرايطي دانسته‌هاي اين افراد به دانشجويان و جوانان منتقل و در اين ميان فرهنگستان هنر نيز به مستندنگاري اين وقايع بپردازد تا از اين پس اسنادي درباره هنرهاي سنتي به شكل مكتوب موجود باشد.

بلخاري يادآور شد: تا كنون 148 هنر سنتي در ايران شناسايي شده كه اميدواريم با شناسايي و احياي تمام رشته‌هاي موجود نه به صورت نظري بلكه به صورت عملي اين هنرها زنده شده و از اين طريق بازگشتي به هويت ايراني خود داشته‌ باشيم.

اين پژوهشگر همچنين درباره بررسي تفكرات عرفاني و معرفت‌شناسانه طراحان فرش ايران در اين نمايشگاه تاكيد كرد: اين موضوع يكي از مباحثي است كه در اين نمايشگاه مطرح خواهد شد براي توضيح بيشتر در برخي فتوت‌نامه‌ها كه منشور عرفاني و معنوي هنر ايران هستند، نگاه معنوي هنرمند در انتخاب رنگ، ابزار و طرح موجود است كه در جلسات بررسي هنر فرش ايران با استناد به رساله‌هاي عرفاني و كتب قديمي فرهنگ روزگار گذشته ايران بازگو خواهدشد.

در ادامه مكي‌نژاد نيز به ايراد سخن پرداخت و ذكر كرد: نقيصه‌اي كه در هنرهاي سنتي وجود دارد اين است كه با توجه به نبود نمايشگاه‌هايي براي عرضه اين آثار نقد و بررسي وضعيت فعلي اين رشته‌ها و تحولات آنها امكان‌پذير نيست به همين سبب برپايي اين نمايشگاه كمك مي‌كند تا چشم‌اندازي از هنر فرش ايران به دست آوريم و همچنين به رشته طراحي فرش توجه ويژه‌اي داشته ‌باشيم.

در پايان اين نشست محسن محسني هنرمند و شاعر به بازگويي سوابق خود پرداخت و اظهاركرد: من به مدت 54 سال در خدمت فرش دستباف ايران بودم و تنها 29 سال در شركت سهامي فرش ايران به اموري چون احداث كارگاه‌هاي فرشبافي براي هنرمندان، ارتقا سطح كيفي و بهداشتي كارگاه‌هاي موجود، بيمه كردن نيروهاي قاليباف و ارائه 50 طرح آموزشي و بازرگاني و گسترش فرشبافي در نقاط مرزي و كويري به منظور ارتقا سطح معيشتي مردم پرداختم.

وي ادامه‌ داد: هنر فرش متشكل از چهار رشته مجزا است كه مهم‌ترين آنها طرح و نقش بوده كه در عرصه بازرگاني مورد تهاجم قرار گرفته و در حال دور شدن از اصالت‌هاي خود است به عنوان نمونه بازرگانان نقش‌هايي مورد پسند مشتريان خود سفارش مي‌دهند و اين مسئله خود مي‌تواند يكي از دلايل آسيب‌هاي فرشبافي كنوني باشد.

محسني در پايان گفته‌هاي خود متذكر شد: برپايي اين نمايشگاه فرصتي براي معرفي دوباره هنر فرش ايران و احياي جايگاه رفيع آن در ميان هنرهاي ايران است و خلاقيت خداگونه هنرمندان ايران به ويژه بانوان اين سرزمين را بازتاب مي‌دهد كه گاهي به صورت ذهني و نه از روي طرح قبلي به بافت فرش مي‌پرداختند كه اين آيه قرآن را به ياد مي‌آورد: «إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ما وقتى چيزى را اراده كنيم همين قدر به آن مى‏گوييم باش بى‏درنگ موجود مى‏شود.»
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن