تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816443241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست اختصاصي ايكنا با مسئولان فعاليت‌هاي قرآني وزارت علوم/ 2مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم:كمبود بودجه و پشتيباني نقطه ضعف فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني در دانشگاه‌هاست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نشست اختصاصي ايكنا با مسئولان فعاليت‌هاي قرآني وزارت علوم/ 2مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم:كمبود بودجه و پشتيباني نقطه ضعف فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني در دانشگاه‌هاست
گروه فعاليت‌هاي قرآني: كمبود بودجه و پشتيباني نقطه ضعف فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني در دانشگاه‌هاست و البته با وجود اين مشكل به‌ نظر مي‌رسد در هر صورت يك بخشي از بودجه دانشگاه‌ها به فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني اختصاص دارد و به طور معمول اگر طرح مناسب قرآني ارايه شود، دانشگاه‌ها سعي دارند آن را اجرا كنند.
«مصطفي عباسي‌مقدم» مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، در ادامه نشست اختصاصي با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) كه «باروت‌كوب‌زاده» مسئول واحد ارتباطات و اطلاع‌رساني اداره‌كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري و «روح‌الله محمد‌علي‌نژاد» مسئول دبيرخانه دائمي فعاليت‌هاي قرآن و عترت اين وزارت‌خانه نيز حضور داشتند، با بيان اين مطلب گفت: معتقدم هم‌گرايي و ارتباط بيشتر بين نهاد‌هاي قرآني چه دانشگاهي و غير دانشگاهي لازم است، وقتي نمايشگاه قرآن داريم بايد با كانون‌هاي قرآن و عترت دانشگاهي مشورت شود، وقتي نهادي در كشور به فعاليت‌هاي قرآني كمك مي‌كند بايد با او ارتباطي چندسويه داشته باشيم.
بخش نخست اين نشست را اينجا بخوانيد!

وي افزود: نهادهاي قرآني مختلفي كه در اين عرصه‌ها فعاليت‌ مي‌كنند مانند سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي و مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ساير نهاد‌ها بايد طوري با هم ارتباط داشته باشند تا بتوانيم به برنامه‌‌هاي جديد دست پيدا كنيم، زيرا يك نهاد نمي‌تواند به تنهايي به نتيجه برسد.

امضاي تفاهم‌نامه با نهادهاي مختلف براي رسيدن به برنامه‌هاي نهادينه‌تر و منظم‌تر قرآني

عباسي‌مقدم تصريح كرد: براي رسيدن به برنامه‌هاي بهتر، نهادينه‌تر و منظم‌تر در وزارت علوم سعي كرده‌ايم كه با نهادها و سازمان‌هاي مختلف تفاهم‌نامه داشته باشيم كه شهرداري، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و جهاد دانشگاهي از آن جمله بوده‌اند.

وي ادامه داد: در بحث پشتيباني بايد گفت نقطه ضعف فعاليت‌هاي فرهنگي كمبود بودجه و امكانات پشتيباني است، البته دانشگاه‌ها در اين زمينه مشكل دارند اما به‌ نظر مي‌رسد در هر صورت يك بخشي از بودجه دانشگاه‌ها به فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني اختصاص دارد و به طور معمول اگر طرح مناسب قرآني ارايه شود، دانشگاه‌ها سعي دارند آن را اجرا كنند.

مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري تأكيد كرد: در مجموعه ستاد وزارتي با مشكل بودجه مواجه هستيم و پشتيباني نيز ضعيف است و در اين حالت به طور طبيعي بسياري از كارها كه مي‌توانيم در سطح ملي انجام دهيم با محدوديت مواجه مي‌شود و يا نمي‌توانيم طرح را به اجرا درآوريم يا اگر هم اجرا شود مخاطب و بهره‌بردار از طرح فقط دانشگاه‌هاي منتخب هستند.

وي اظهار كرد: براي حل اين مشكل سعي شده از امكانات ساير ارگان‌ها (فرهنگي) استفاده كنيم كه البته خود آن‌ها نيز با محدوديت‌هايي مواجه هستند، اما معتقديم اگر بخشي از بودجه‌هاي فرهنگي كه به بعضي سازمان‌ها اضافه شده به جامعه دانشگاهي براي هزينه در برنامه‌هاي قرآني تعلق گيرد، بسيار مطلوب خواهد بود.

كانون‌هاي قرآن و عترت دانشگاه‌ها بايد به عنوان NGO شناخته شوند

عباسي‌مقدم يادآور شد: در زمينه برنامه‌هاي قرآني از مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انتظار بيشتري داريم كه تاكنون در اين زمينه به ما كمك خاصي نشده است و نكته‌اي كه در اين‌جا مطرح است اين است كه سازمان‌هاي فعال قرآني كشور كانون‌هاي قرآن و عترت دانشگاه‌ها را به عنوان NGO (سمن) نمي‌شناسند و در اين زمينه رسانه‌ها بايد اين مطلب را جا بيندازند زيرا هم از لحاظ جامعه‌شناختي و كاركردي و از حيث موارد مختلف، مطالعات نشان مي‌دهد كه اين كانون‌ها مردمي هستند زيرا دانشجو به ميل و علاقه خود براي همكاري در اين كانون‌ها اعلام آمادگي كرده است.

وي عنوان كرد: اگر گفته شود كه اين كانون‌ها تحت حمايت دانشگاه‌ هستند اين مطلب به طور كامل درست است، زيرا همه NGO ها تحت حمايت هستند و گفته ما اين است كه اين‌ كانون‌ها هم بايد حمايت شوند، اگر گفته شود كه اين كانون‌ها تحت كنترل دانشگاه‌ها هستند سئوال اين است كه آيا NGO هاي خارج از دانشگاه‌ تحت كنترل نيستند؟ بنابراين هيچ تفاوتي بين كانون‌هاي فرهنگي و قرآني دانشگاه‌ها با يك انجمن قرآني در خارج از دانشگاه وجود ندارد.

اين كارشناس قرآني ادامه داد: يك مجموعه كانون فرهنگي در دانشگا‌ها وجود دارد كه زير نظر مديريت فرهنگي فعاليت مي‌كنند، بعضي زير نظر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و برخي ديگر نيز زير نظر بسيج فعاليت مي‌كنند كه در مجموع 300 تا 400 كانون فرهنگي و قرآني در دانشگاه‌ها فعاليت مي‌كنند كه البته همه آن‌ها فعال نيستند.

وي گفت: البته اخيراً قرار شده تفاهم‌نامه‌‌اي بين نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و مديريت‌هاي فرهنگي منعقد شود تا اين مديريت حمايت از كانون‌هاي قرآني زير نظر نمايندگي را تحت پوشش خود قرار دهد.

مقام معظم رهبري درباره فعاليت‌هاي قرآني در دانشگاه‌ها ايده‌هاي بسيار خوبي دارند

مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايكنا درباره اين جمله مقام معظم رهبري كه در جمع جهادگران جهاد دانشگاهي فرمودند: «برويد ببينيد باب فهم دانشگاهي در موضوع قرآن چيست؟» چه نظري داريد، تأكيد كرد: خوشبختانه مقام معظم رهبري درباره انس با قرآن و فعاليت‌هاي قرآني در جامعه و به‌ ويژه در دانشگاه‌ها ايده‌هاي بسيار خوبي دارند و در واقع بحث‌هاي كارشناسي دقيقي را مطرح كرده‌اند.

وي ادامه داد: در كميسيون و كارگروه‌هاي تابعه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به همراه بعضي ديگر از كارشناسان ديگر نهادها دعوت شده بوديم و در مورد انس با قرآن در دانشگاه‌ها بحث شد كه بايد گفت بيشتر نكاتي كه در آن جلسه مطرح بود از طرف مقام معظم رهبري در صحبت‌هاي مختلف بيان شده بود.

عباسي‌مقدم افزود: از جمله مواردي كه مقام معظم رهبري در صحبت‌هاي خود به آن اشاره كرده بودند اين بود كه كاركرد و مأموريت ويژه دانشگاه در ارتباط با فعاليت‌هاي فرهنگي با كاركرد نهادها، مجامع و محافل ديگر متفاوت است، يعني ايشان انتظار دارد نوع فعاليت فرهنگي دانشگاه با فعاليت بيرون از دانشگاه متفاوت باشد، يعني عميق‌تر، دقيق‌تر، علمي‌تر و جهاني‌تر باشد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در حوزه وظايف پژوهش‌هاي قرآني كه به وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري واگذار شده چه اقداماتي انجام شده است، تصريح كرد: به طور معمول اگر اتفاقي افتاده به معاونت پژهشي اين وزارت‌خانه مربوط است و من خبري از آن ندارم البته معتقدم موضوع به اين سادگي قابل تقسيم نيست و جاي اين سوال وجود دارد كه آيا اگر قسمتي از اين فعاليت‌ها را به نهادي واگذار كرديم آن نهاد آن فعاليت را انجام خواهد داد يا نه؟

عباسي‌مقدم يادآور شد: معتقدم هر ارگاني مي‌تواند فعاليت‌هاي فرهنگي خود را با شرايط و ويژگي‌هاي خود ساماندهي كند و من با اين تقسيم‌بندي ‌زياد موافق نيستم و فعاليت‌هاي فرهنگي قرآني نبايد منحصر به يك نهاد يا سازمان باشد.

مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري تأكيد كرد: بايد شوراي عالي قرآن وظيفه مركزي خود را انجام دهد و هر ارگان و وزرات‌خانه‌اي هم يك مركز قرآني ويژه داشته باشد، ساختار كلي قرآني بايد مشخص شود و ارتباط نهادهاي قرآني نيز با يك‌ديگر تعريف شده و يك نهضت و خيزش قرآني با عنوان سال قرآن در كشور آغاز شود.

فعاليت‌هاي قرآني در دانشگاه‌ها بيش از هر موضوع از مشكل برنامه‌ريزي رنج مي‌برد

وي بيان كرد: فعاليت‌هاي قرآني در دانشگاه‌ها بيش از هر موضوع از مشكل برنامه‌ريزي رنج مي‌برد و اگر نهادهاي ستادي و مركزي مشكل نرم‌افزاري فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها را حل كنند، مراكز دانشگاهي هم برنامه براي اجرا خواهند داشت و هم براي آينده برنامه‌هاي جديد توليد خواهند كرد.

عباسي‌مقدم در پاسخ به اين سئوال كه طر‌ح‌هايي كه قرار است در دانشگاه‌ها طي هفته قرآن و يا خارج از آن انجام شود مبتني بر طرح‌هاي پژوهشي و تحقيقي است يا تبليغي ترويجي، عنوان كرد: عمده اين فعاليت‌ها ترويجي و تبليغي است و بيشتر كار پژوهشي را در قالب جشنواره قرآن‌پژوهي داريم كه به زودي در دانشگاه تربيت مدرس برگزار خواهد شد.

وي درباره جشنواره قرآن‌پژوهي نيز گفت: اين جشنواره در سال‌هاي قبل با عنوان جشنواره قرآن‌پژوهي برگزار مي‌شد اما دوره بعدي آن باعنوان جشنواره پژوهش‌هاي قرآني دانشجويان براي دانشجويان ايراني و خارجي برگزار خواهد شد.

مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري تصريح كرد: البته نگاه دانشجويان به جشنواره‌ها عوض شده و اين برنامه‌ها بايد ويژگي‌ها و نوآوري‌هايي داشته باشند كه دانشجويان را جذب كند و به همين منظور بايد طرح‌هاي جديدي ارايه داد كه دانشجويان را براي شركت در اين جشنواره‌ها ترغيب كند.

حوزه‌هاي 16 گانه فعاليت‌هاي اداره‌كل امور فرهنگي در سايت dof معرفي مي‌شوند

در ادامه اين نشست «باروت‌كوب‌زاده» مسئول واحد ارتباطات و اطلاع‌رساني اداره‌كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري ضمن ارايه توضيحاتي درباره فعاليت‌هاي اين بخش در راه‌اندازي سايت اينترنتي اداره‌كل امور فرهنگي (www.dof.ir) گفت: تلاش ما اين است تا بتوانيم حوزه‌هاي 16 گانه فعاليت‌هاي اداره‌كل امور فرهنگي را در اين سايت معرفي كنيم.

وي افزود: آيين‌نامه‌هاي اجرايي و ارتباط با خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف نيز از جمله برنامه‌هاي واحد ارتباطات و اطلاع‌رساني اداره‌كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري است كه بخش عمده‌اي از آن در حوزه اخبار فرهنگي و قرآني است.

باروت‌كوب‌زاده با اشاره به تعيين يك نفر از كارشناسان بخش فرهنگي دانشگاه‌ها به عنوان رابط خبري، تصريح كرد: اين اقدام باعث مي‌شود كار اطلاع‌رساني از حوزه ستادي فراتر رفته و به صورت لحظه‌اي و منسجم اخبار دانشگاه‌ها از سراسر كشور منعكس شود و البته در اين زمينه مشكلي كه وجود دارد كمبود همكار فرهنگي است.

همچنين در ادامه نشست اختصاصي ايكنا با مسئولان فعاليت‌هاي قرآني وزارت علوم «روح‌الله محمد‌علي‌نژاد» مسئول دبيرخانه دائمي فعاليت‌هاي قرآن و عترت وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري با اشاره به برخي طرح‌هاي قرآني در دست اجرا در اين وزارت‌خانه اظهار كرد: طرح ارسال پيامك‌هاي قرآني كه در آن يك آيه كوتاه از قرآن كريم به همراه ترجمه براي تعدادي از فعالان دانشجويي ارسال مي‌شود، يكي از برنامه‌هاي در دست اجراي وزارت علوم است كه بخشي از آن نيز در نمايشگاه قرآن امسال از علاقه‌مندان ثبت‌نام به عمل آمد.

18 شماره بروشور «مهر خوبان» تا پايان سال منتشر مي‌شود

وي ادامه داد: كار ديگر در حوزه فعاليت‌هاي قرآني انتشار بروشورهايي با عنوان «مهر خوبان» است كه در هر شماره از آن يكي از شخصيت‌هاي علمي و قرآني معرفي مي‌شود و اين اقدام به منظور الگوسازي براي نسل جوان و دانشجو مي‌تواند تأثيرات مطلوبي داشته باشد؛ انتشار اين بروشورها با مشاركت دانشگاه يزد انجام مي‌شود كه اميدواريم تا پايان سال 18 شماره آن در دسترس علاقه‌مندان قرار گيرد و در پايان نيز كتابي از آن چاپ شود.

محمدعلي‌نژاد در پايان با اشاره به طرح فضاسازي قرآني دانشگاه‌ها، يادآور شد: در اين طرح تابلوهاي مزين به آيات قرآن كريم با مشاركت اهل هنر و قرآن تهيه شده و براي دانشگاه‌ها ارسال شده است، اين تابلوها شامل آياتي از قرآن كريم است كه در اختيار گرافيست‌ها قرار گرفته و در قالب بنر، فلكسي و غيره در قطع‌هاي مختلف توليد شده است و در فاز اول براي 40 دانشگاه ارسال شده كه به هر دانشگاه 30 تابلو در سه قطع مختلف سهميه تعلق مي‌گيرد، همچنين شيوه‌نامه نصب هم در زمان ارسال براي دانشگاه‌ها فرستاده مي‌شود.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن