تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814710828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

4 ( عيار )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 4 ( عيار )
استاندار در مراسم معرفي واحدهاي نمونه استاندارد خراسان رضوي: توجه صرف به استانداردهاي تشويقي و اجباري كافي نيست

خراسان امروز- هرمزي: استاندار خراسان رضوي گفت: استاندارد بستر توسعه صنعت و رشد و بالندگي اقتصادي كشور را فراهم مي كند، بنابراين هر كس به سربلندي و توسعه كشور مي انديشد، ضروري است كه به استاندارد توجه كند.
مهندس محمدجواد محمدي زاده با بيان اين مطلب در مراسم معرفي و تقدير از واحدهاي نمونه استاندارد استان خراسان رضوي افزود: خراسان رضوي پيش قراول رعايت استاندارد در حوزه صنعت است و اعتقاد داريم كه قدمهاي ارزشمندي در اين راه برداشته شده است.

توجه به استانداردهاي مكمل
وي با بيان اينكه استاندارد صنعتي لازم اما كافي نيست، تصريح كرد: اگر بناست در راستاي رشد اقتصادي حركت كنيم حتماً بايد بر استانداردهاي مكمل انساني توجه كنيم و تنها ارايه محصولي استاندارد كافي نيست.
وي با بيان اينكه شعار امسال روز جهاني استاندارد ساختمان سازي هوشمند و پايدار است، اضافه كرد: مجموعه اي از مؤلفه هاي مواد اوليه، محصول نهايي، مديريت و نيروي ماهر مي تواند سنگ بناي ساختماني استاندارد و مستحكم باشد.
وي با انتقاد از محدود شدن استاندارد به استانداردهاي اجباري و تشويقي تأكيد كرد: توجه صرف به استانداردهاي تشويقي و اجباري پاسخگوي نياز جامعه نيست و بايد در حوزه نرم افزاري كار توسعه اي انجام گيرد و استاندارد در اين حوزه تعريف شود.
وي با بيان اينكه ما در حوزه تعاملات بين المللي در بخش نرم افزاري استاندارد حرفهاي زيادي براي گفتن داريم، اضافه كرد: كالايي كه صادر مي شود بايد نشانگر پشتوانه فكري، معنوي و فرهنگي كشور باشد كه البته در برخي كالاها اين موضوع وجود دارد. به عنوان مثال در برخي كشورها خريداران اصرار دارند كه فرآورده هاي آستان قدس رضوي در اختيار آنان قرار گيرد زيرا اين كالاها گذشته از كيفيتي كه دارد نام مقدسي را هم در اذهان آنان تداعي مي كند.

ضعف استاندارد موادغذايي
وي با انتقاد از وضعيت استاندارد در غرب تصريح كرد: استاندارد در غرب تنها به جنبه سخت افزاري محدود شده و بي روح است اما در ايران فرصت نرم افزاري داريم كه بايد از آن استفاده كرد.
وي با بيان اينكه در حوزه سخت افزاري استاندارد در برخي محصولات مثل خودرو و مصالح ساختماني رشد كرده ايم، تأكيد كرد: اما استانداردهاي مواد اوليه صنعت غذا خيلي تعريف نشده است.
وي با بيان اينكه در توليد برخي محصولات كشاورزي استانداردسازي لازم نشده است، افزود: اگر مي خواهيم با سرطان مقابله و براي هوش فرزندانمان برنامه ريزي كنيم، بايد روي غذا حساس باشيم.
وي خاطرنشان كرد: استانداردها نبايد به محصولات صنعتي محدود شود بلكه استاندارد نيروي كار، منابع، راندمان توليد، مصرف انرژي و در مجموع فرايند توليد بايد مورد توجه قرار گيرد.

رتبه نخست در كل كشور
مهندس نوري، مديركل اداره استاندارد و تحقيقات خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با ارزيابي 130 استان، رتبه نخست عملكرد را با در نظر گرفتن 16 پارامتر به خراسان رضوي اعطا كرد.

8 پيشنهاد
در همين حال نايب رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن خراسان رضوي با بيان اينكه بازارهاي صادراتي كشورهاي همجوار را به راحتي در اختيار رقبا قرار داديم، گفت: يكي از علل واگذاري اين بازارها، كنترل نشدن كيفيت كالاهاي صادراتي بوده است.مهندس محمدزاده اطلاع رساني كافي در خصوص مشخصات فني كالا به مصرف كنندگان، يكسان سازي مقررات در همه استانها براي جلوگيري از فضاي غيررقابتي، ايجاد مقررات يكسان براي كالاهاي وارداتي و توليد داخلي، تغيير در نحوه رسيدگي به شكايتهاي مشتريان و جلوگيري از سوءاستفاده برخي از افراد، تشويق واحدهاي توليدي به رعايت مولفه هاي فرا استانداردي از طريق رتبه بندي، تطبيق استانداردهاي ملي با استانداردهاي جهاني تفويض اختيار به ادارات كل استانها براي تسهيل در امر صدور مجوزهاي مورد نياز و دايمي شدن نشان استاندارد را 8 پيشنهادي دانست كه در صورت تحقق آن، مشكلات جاري حل خواهد شد.

سهم 4 دهم درصدي!
رئيس خانه صنعت و معدن خراسان رضوي نيز در اين مراسم اظهار داشت: 80 درصد توليد ناخالص جهان در اختيار 904 ميليون نفر يعني كمتر از 15 درصد جمعيت جهان است اما ايران با داشتن يك درصد جمعيت جهان تنها 4 دهم درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.
محسن شركا با بيان اينكه شرايط براي توليد مهيا نيست، از اجراي ماليات بر ارزش افزوده انتقاد و تأكيد كرد: چهار سال است كه تأكيد داريم زيرساختهاي ماليات بر ارزش افزوده مهيا نيست و البته وقتي شرايط مهيا نباشد بدين معني است كه قانون مفيد نبوده و از سويي با گفتمان غيراستاندارد مواجه مي شود!

اقتصاد بادكنكي
رئيس انجمن مديران صنايع خراسان رضوي نيز گفت: استاندارد فرهنگ جامعه و فرهنگ مصرف خانوارها را متحول و حتي قيمتها را ثابت مي كند.گلابگير با انتقاد از محصولات استانداردي كه تاريخ مصرف آنها تمام شده اما هنوز در فروشگاهها عرضه مي شود، اذعان كرد: مؤسسه استاندارد بايد با فرستادن مأموران مخفي اين گونه معضلات را حل كند.وي درخصوص اقتصاد بادكنكي آمريكا اظهار داشت: باد اين اقتصاد با سوزني تركيد در صورتي كه ما با تاريخ چندين هزار ساله بايد برابر شأن اين مردم توليد كنيم.
حاشيه:
* در مراسم روز جهاني استاندارد كه مصادف با 22 مهر ماه در ايران است از 22 واحد نمونه و برتر استان و 10 مدير كيفيت تقدير به عمل آمد.
* اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي خراسان رضوي در حركتي خداپسندانه بخشي از هزينه هايي را كه بايد صرف مراسم مي شد به مؤسسات خيريه به ويژه مددجويان آسايشگاه شهيد فياض بخش اعطا كرد.
* در مراسم تقدير از واحدهاي برتر، مددجويان آسايشگاه شهيد فياض بخش با اجراي چند سرود در اين جشن شركت نمودند كه چند واحد توليدي استان كمكهاي نقدي قابل توجهي نيز به اين آسايشگاه اهدا كردند.

وجود غني ترين منابع سيليس كشور در تربت حيدريه

نصرآباد- خبرنگارقدس: با بهره برداري از منابع سيليس تربت جام، صنعت شيشه در خراسان رضوي رونق مي گيرد.مديركل صنايع خراسان رضوي با بيان اين مطلب در بازديد از روند احداث كارخانه سيمان نصرآباد افزود: بهترين و غني ترين منابع سيليس كشور در تربت جام قرار دارد كه با بهره برداري از اين منابع و ايجاد شهرك صنعتي سيليس و توليد شيشه، انحصار اين صنعت كه در اختيار استانهاي تهران، قزوين و همدان است از بين خواهد رفت.مهندس احمدي روند احداث كارخانه سيمان غرب آسيا را در نصرآباد مطلوب عنوان كرد و گفت: طبق برنامه زمان بندي بهره برداري از اين واحد صنعتي در سال 1390 آغاز خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين واحد صنعتي با ظرفيت توليد روزانه پنج هزار تن سيمان بزرگترين كارخانه سيمان در شرق كشور است كه با بهره برداري از آن تحول عظيمي در منطقه روي خواهد داد.

آغاز آمارگيري از ويژگيهاي مسكن روستايي در خراسان جنوبي و شمالي

بيرجند- خبرنگارقدس: مديركل بنياد مسكن خراسان جنوبي از اجراي طرح آمارگيري از ويژگيهاي مسكن روستايي در 200 روستاي اين استان خبر داد.
علي اصغر آسماني مقدم در نشستي مطبوعاتي گفت: به منظور ساماندهي وضعيت سكونتگاه هاي روستايي، طرح جامع بهسازي مسكن روستايي در راستاي توسعه مسكن متناسب با نياز از سال 1379 در دستور كار بنياد مسكن قرار گرفته كه براساس ارزيابي هاي انجام شده موفقيتهاي چشمگيري در اين زمينه حاصل شده است.
وي عنوان كرد: اطلاعات سرشماري نفوس و مسكن كه توسط مركز آمار ايران انجام مي شود، فاقد ويژگيهاي فني و تخصصي اعم از نوع سازه، عناصر معماري به كار رفته و نوع كاربري فضاهاي مختلف واحدهاي مسكوني روستايي است.
وي افزود: اين طرح كه هر پنج سال يك بار در كشور اجرا مي شود، امسال براي نخستين بار در 200 روستا با سه هزار و 486 واحد مسكوني روستايي در هفت شهرستان خراسان جنوبي اجرا مي شود.
مديركل بنياد مسكن خراسان جنوبي اظهار داشت: اين طرح با همكاري و مشاوره دفتر فني دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي و نظارت مركز آمار ايران، به صورت كشوري در 8 هزار و 75 روستاي كشور و 167 هزار و 500 واحد مسكوني روستايي انجام مي شود.وي زمان اجراي طرح ويژگيهاي مسكن روستايي را 20 مهر تا 20 آبان ماه سال جاري اعلام كرد.
آسماني مقدم، شناخت ويژگيهاي واحدهاي مسكوني روستايي، ويژگيهاي عمومي و تغييرات ايجاد شده در واحدهاي مسكوني بهسازي شده در روستاها را از جمله اهداف اين طرح عنوان كرد.

صدور 29 هزار سند مالكيت روستايي
مديركل بنياد مسكن خراسان جنوبي در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر ميزان صدور سند مالكيت واحدهاي مسكوني روستايي، از صدور 29 هزار سند مالكيت روستايي در اين استان خبر داد و افزود: تا پايان سال جاري اين ميزان به 36 هزار سند مي رسد.
وي، يكي از دغدغه هاي روستاييان را نداشتن سند مالكيت اعلام كرد و گفت: سند مالكيت واحدهاي روستايي در هيأتي متشكل از مسؤول دادگاه، رئيس بنياد مسكن و رئيس اداره ثبت اسناد و املاك شهرستان تأييد مي شود.
وي تأكيد كرد: طي سال گذشته، خراسان جنوبي جزو استانهاي برتر كشور در زمينه صدور سند مالكيت واحدهاي روستايي بوده است.

آمارگيري بيش از سه هزار واحد مسكوني روستايي در خراسان شمالي
از سوي ديگر بنا به گزارش خبرنگار ما از بجنورد مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي خراسان شمالي از آمارگيري سه هزار و 33 واحد مسكوني در سطح 128 روستاي اين استان در قالب طرح شناخت ويژگيهاي مسكن روستايي خبر داد.
مهندس موسوي نيا گفت: اين طرح در شهرستان بجنورد در 28 روستا در قالب 517 واحد مسكوني، اسفراين در 23 روستا و 512 واحد مسكوني، مانه و سملقان 22 روستا با 510 واحد مسكوني، شيروان در 21 روستا و 514 واحد مسكوني، جاجرم در 18 روستا و 483 واحد مسكوني در شهرستان فاروج در 16 روستا با 496 واحد مسكوني اجرا خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: اين طرح به صورت ملي از 20 مهرماه تا 20 آبان ماه به اجرا درآمده و در چارچوب اجراي اين طرح در سطح كشور نيز 167 هزار و 500 واحد مسكوني به عنوان نمونه در هشت هزار و 75 روستا آمارگيري مي شوند.وي خواستار مشاركت دهياران، شوراهاي اسلامي روستاها، فرمانداران و مديران استان براي موفقيت اين طرح شد.وي با بيان اينكه در اين طرح در زمينه هاي فني و مهندسي واحدهاي مسكوني روستايي اطلاعات جامعي در سطح ملي و فراملي ارايه مي شود، اظهار داشت: شناخت ويژگيهاي واحدهاي مسكوني روستايي و ويژگيهاي عمومي روستا و شناخت تغييرات ايجاد شده در واحدهاي مسكوني بهسازي شده از اهداف عمده اين طرح است.

آغاز فعاليت مجدد 1200 طلا فروشي در مشهد

خراسان امروز- صفائي: برخي از فروشندگان و حتي مجتمعهاي تجاري با وجود لغو شدن طرح اخذ 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده، آن را از مشتري دريافت مي كنند.رئيس اتحاديه صنف طلا و جواهر مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با بيان اين مطلب گفت: طي نشست مشترك با مسؤولان اقتصاد و دارايي استان موضوع تعطيلي طلا فروشيهاي مشهد برطرف شد.تقي زادگان افزود: با توجه به دستور رئيس جمهور به وزير اقتصاد و دارايي در خصوص لغو اخذ هر نوع وجه با عنوان ماليات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: اين دستور به تمامي اعضاي صنف ابلاغ شد و آنها از يكشنبه و دوشنبه هفته جاري مغازه هاي خود را باز كرده اند.تقي زادگان با بيان اينكه هزار و 200 واحد صنفي طلا فروشي در مشهد فعال است، گفت: متأسفانه برخي افراد سودجو با وجود لغو طرح اخذ ماليات بر ارزش افزوده هنوز هم مبلغي بدين منظور دريافت مي كنند كه خريداران و مردم بايد در صورت مشاهده چنين تخلفي به واحدهاي نظارتي اطلاع دهند.خبر ديگري حاكي است، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز بر ضرورت اطلاع رساني دقيق و شفاف نسبت به قانون ماليات بر ارزش افزوده تأكيد كرد.علي بروغني گفت: اين قانون مزاياي فراواني دارد كه از آن جمله مي توان به حمايت از توليد اشاره كرد.وي افزود: توسعه پايه مالياتي و تأمين بيشتر هزينه ها و جلوگيري از فرار مالياتي از ديگر مزاياي اين قانون است.نماينده سبزوار تأكيد كرد: به نظر مي رسد اطلاع رساني ناكافي از مواد و مزاياي اجراي اين قانون موجب بروز برخي نارضايتي ها در اصناف و جا نيفتادن آن براي مردم شده است.وي تأكيد كرد: معتقدم اجراي اين قانون موجب ممانعت از رشد نقدينگي و حركت جامعه به سوي توليد و مصرف صحيح مي شود.بروغني به ايرنا گفت: اين قانون موجب مي شود افرادي كه به سمت مصرف زياد و استفاده از كالاهاي لوكس مي روند نسبت به افراد كم مصرف جامعه ماليات بيشتري پرداخت كنند.
اين نماينده با اشاره به لغو اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده از سوي رياست جمهوري تا زمان برنامه ريزي و بسترسازي مناسب، گفت: در صورت اثبات فراهم نبودن شرايط در كشور و قابليت اجرا، اين قانون از سوي مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي مجدد قرار مي گيرد.

انتقاد ساكنان روستاي «رازقند» سبزوار از نبود راه ارتباطي مناسب

سبزوار- خبرنگار قدس: ساكنان روستاي «رازقند» واقع در 5 كيلومتري سبزوار از نبود راه روستايي مناسب انتقاد كردند.
دهيار روستاي رازقند گفت: طي سالهاي گذشته نيمي از جمعيت 100 خانواري اين روستا به دليل نبود راه روستايي مناسب، به شهر سبزوار مهاجرت كرده اند.
وي افزود: با وجود امكانات رفاهي همچون آب، برق و گاز، مهاجرت به شهر ادامه دارد و اكثر مهاجران نبود راه روستايي را علت مهاجرت خود عنوان مي كنند.
عضو شوراي اسلامي روستاي رازقند نيز به سنگلاخي بودن و وجود پيچهاي خطرناك در اين مسير اشاره كرد و گفت: از سال 81 كه جهاد سازندگي طرح را رها كرد، هيچ مرجعي پاسخگو نبوده است و مردم بناچار در اين مسير نامناسب رفت و آمد مي كنند.
يكي ديگر از ساكنان اين روستا اظهار داشت: روزانه حدود 7 تن شير از روستا به شهر منتقل مي شود كه خودروهاي حمل شير با هزينه هاي بالاتري حاضر به انتقال شير توليدي روستا مي شوند.
رئيس اداره راه و ترابري سبزوار نيز در اين باره گفت: اين شهرستان داراي هزار و 940 كيلومتر راه روستايي است كه 1200 كيلومتر آن خاكي و شني است.
وي افزود: با روند تخصيص اعتبارات مناسب در دولت نهم به راه هاي روستايي امسال بيش از 100 كيلومتر راه روستايي در سبزوار ساخته مي شود.
فرشاد سلطاني ادامه داد: اعتبارات بخش راه هاي روستايي سبزوار در سال گذشته 60 ميليارد ريال بود كه امسال به بيش از 70 ميليارد ريال افزايش يافته است.
وي در مورد راه روستايي رازقند اظهار داشت: در صورت وجود مشكلات خاصي همچون پيچهاي خطرناك و ناهمواري در اين مسير در جهت رفع آن اقدام خواهد شد، اما در زمينه آسفالت راه، اين طرح در اولويت 79 از 228 طرح روستايي سبزوار قرار دارد كه با تأمين اعتبار آسفالت خواهد شد.

سبزوار رتبه دوم توليد بادام در خراسان رضوي

سبزوار- خبرنگار قدس: برداشت بادام آبي و ديم در شهرستان سبزوار آغاز شد.
مدير جهاد كشاورزي سبزوار با بيان اينكه اين شهرستان مقام دوم توليد بادام در استان را دارد، گفت: هر چند سال زراعي جاري با سرمازدگي و خشكسالي همراه بود، اما افت چنداني در توليد بادام در اين شهرستان اتفاق نيفتاد و برآورد مي شود از سطح هزار و 895 هكتار اراضي بادام آبي كه عمدتاً در بخشهاي شمالي سبزوار قراردارد، درهر هكتار يك تن بادام برداشت شود.
مهندس محمدحسين آبادي افزود: پيش بيني مي شود از باغهاي ديم نيز كه افزون بر 5 هزار و 600 هكتار و عمدتاً در بخشهاي جنوبي سبزوار همچون روداب و ششتمد مي باشد از هر هكتار 570 كيلو بادام برداشت شود.

كسب مقام اول كشوري در سوئيچ راه دور شركت مخابرات خراسان جنوبي

بيرجند- خبرنگار قدس: مركز سوئيچ راه دور «pc» مخابرات فردوس در ارزيابي عملكرد مراكز كمتر از «K6» كشور در دو دوره متوالي رتبه اول را احراز كرد.
در پي اين موفقيت، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت از كاركنان و كارشناسان اين مركز قدرداني كرد.

برداشت آفتابگردان آجيلي در سبزوار آغاز شد

سبزوار - خبرنگار قدس: برداشت محصول آفتابگردان آجيلي از سطح 125 هكتار از مزارع آبي شهرستان سبزوار در منطقه جوين و روداب آغاز شد.
مدير جهاد كشاورزي سبزوار گفت: پيش بيني مي شود با ميانگين عملكرد هزار كيلوگرم در هكتار توليد اين شهرستان به 135 تن برسد كه نسبت به سال گذشته 60 درصد كاهش نشان مي دهد.
حسين آبادي دليل اين كاهش را توسعه كشت ذرت علوفه اي و دانه اي عنوان كرد و افزود: به لحاظ بالا بودن نياز آبي ذرت علوفه اي به عنوان محصول رقيب آفتابگردان مانع توسعه كشت آن شده است.
وي ادامه داد: آفتابگردان آجيلي در منطقه جوين به صورت كشت توأم با هندوانه خوراكي و در روداب به صورت كشت توأم با پنبه انجام مي شود.
شهرستان سبزوار سال گذشته رتبه اول توليد آفتابگردان آجيلي در استان را به خود اختصاص داده بود.
خبر ديگري حاكي است، مدير جهاد كشاورزي سبزوار با اشاره به حمايت اين مديريت از توليدكنندگان بخش دامي در جهت تقليل آسيب ناشي از پديده خشكسالي گفت: اداره توليدات دامي جهاد كشاورزي اين شهرستان طي 6 ماهه اول امسال اقدام به توزيع 17 هزار و 195 تن انواع نهاده هاي دامي يارانه اي كرده است.
وي افزود: 15 هزار و 403 تن كنستانتره دامي به ازاي هر كيلوگرم 30 تومان يارانه، هزار و 181 تن جو به ازاي هر كيلوگرم بين 50 تا 70 تومان يارانه و 611 تن سبوس با اختلاف قيمت 110 تومان با نرخ آزاد بين دامداران توزيع شده است.
وي تصريح كرد: 120 ميليون ريال از محل اعتبارات خشكسالي به منظور تأمين آب شرب دام به واحدهاي دامداري سبزوار تعلق گرفته است.

نصب 105 شير پدالي كاهنده مصرف آب در خراسان شمالي

بجنورد- خبرنگار قدس: در راستاي فرهنگ سازي و صرفه جويي بهينه و صحيح در مصرف آب 105 دستگاه شير پدالي كاهنده مصرف آب در خراسان شمالي نصب شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالي گفت: شهر بجنورد 65 دستگاه، شيروان 10 دستگاه، اسفراين 10 دستگاه، جاجرم پنج دستگاه، آشخانه پنج دستگاه و در فاروج پنج دستاه شير پدالي كاهنده مصرف آب نصب شده است.
حميد روشن روان با اشاره به محل نصب شيرهاي پدالي گفت: اين دستگاه ها در مركز استان در ساختمانهاي استانداري، ادارات كل استان و مركز شهرستان در ادارات و مساجد نصب شده است.
وي از نصب و خريداري 105 دستگاه ديگر شيرهاي پدالي كاهنده مصرف آب در استان خبر داد و افزود: اميد است بتوانيم با نصب اين دستگاهها در تمام ادارات و حتي منازل بتوانيم گام مثبتي در جهت صرفه جويي بهينه و صحيح در مصرف آب برداريم.
وي عدم انتقال بيماري هاي واگيردار عفوني و پوستي به دليل تماس نداشتن دستها با شير آب، جلوگيري از به هدر رفتن غيرعمدي آب به خاطر بازماندن شير آب، كاهش مصرف آب و به دنبال آن كاهش هزينه آب بها براي استفاده كننده ها و نداشتن نياز به نيروي برق در شير كاهنده پدالي را مهمترين اهداف نصب و استفاده از اين شيرها عنوان كرد.

تربت حيدريه اولين توليد كننده زعفران در جهان

تربت حيدريه - خبرنگار قدس: مدير جهاد كشاورزي تربت حيدريه گفت: برداشت زعفران از سطح بيش از 12 هزار هكتار از مزارع اين شهرستان آغاز شد.
وي افزود: با توجه به افزايش قيمت زعفران در سالهاي گذشته، پيش بيني مي شود توليد اين محصول 20 درصد افزايش داشته باشد.
وي افزود: زعفران محصولي صادراتي بوده و تربت حيدريه رتبه اول توليد آن را در جهان داراست و كشاورزان بايد به منظور افزايش كمي و كيفي اين محصول توصيه هاي كارشناسان را رعايت كنند.
مهندس ساربان گفت: با توجه به صادرات اين محصول و رقابت و حساسيتهاي موجود در بازارهاي جهاني، كشاورزان و توليدكنندگان بايد در جمع آوري و پاك كردن زعفران مسايل بهداشتي را رعايت كنند كه در اين راستا شركتهاي بسته بندي و فرآوري زعفران در اين شهرستان عملكرد خوبي داشته و بسيار خوب درخشيده اند.

برداشت ذرت علوفه اي در تايباد آغاز شد

تايباد- خبرنگار قدس:مدير جهاد كشاورزي تايباد گفت: كار برداشت ذرت علوفه اي از سطح 2100 هكتار اراضي آبي اين شهرستان از روز گذشته آغاز شد.
وي گفت: از هر هكتار ذرت علوفه اي در اين شهرستان به طور ميانگين 50 تن علوفه و ذرت برداشت مي شود كه هر كيلوي اين محصول براي خوراك دامها 350 تا 380 ريال به فروش مي رسد.
علي نيا افزود: با برداشت كامل محصول از سطح زير كشت 2100 هكتار ميزان 105 هزار تن ذرت علوفه اي در شهرستان توليد مي شود كه نسبت به سال زراعي گذشته 15 درصد رشد داشته است و با وجود مشكل كمبود علوفه در تايباد، دامداران و تعاوني هاي دامداري كمبود نقدينگي دارند و قادر به خريد اين علوفه نمي باشند.
وي گفت: اگر سرمايه در گردش از طريق بانكها در اختيار تعاوني ها قرار گيرد، اين مشكل برطرف خواهد شد.

يك مسؤول عنوان كرد؛ 70 درصد سلامت جامعه، مرهون تلاشهاي شبكه دامپزشكي است

سبزوار- خبرنگار قدس: معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري شهرستان سبزوار 70 درصد سلامت جامعه را مرهون تلاشهاي شبكه دامپزشكي دانست و گفت: حفظ امنيت غذايي حائز اهميت است، اما تلاشگران اين عرصه در اوج گمنامي قرار دارند.
علي دلقندي افزود: اگر از توليدات دامي محافظت نشود تمام زحمات در عرصه توليد به هدر خواهد رفت.

نصب 5 سايت «BTS» تلفن همراه در خراسان شمالي

بجنورد - خبرنگار قدس: نصب و راه اندازي پنج سايت «BTS» تلفن همراه در شهرستانهاي مختلف خراسان شمالي، تعداد سايتهاي فعال «BTS» استان به 135 مورد رسيده است.اين سايتها در شهرستانهاي بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم با صرف اعتباري بالغ بر 5 ميليارد ريال وارد مدار شد.با راه اندازي اين سايتها در مجموع بيش از 160 كانال به ظرفيت كانالهاي تلفن همراه در خراسان شمالي افزوده شده است.

فعاليت 3 ميليون واحد دامي در خراسان شمالي

بجنورد- خبرنگار قدس: معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي جمعيت دامي استان را 3 ميليون و 549 هزار و 764 واحد عنوان كرد.
مهندس توسلي نيا گفت: ازاين تعداد 2 ميليون و 224 هزار و 316 رأس گوسفند و بره، 366 هزار و 674 رأس بز و بزغاله، 156 هزار و 314 رأس گاو و گوساله اصيل، 359 هزار و 705 گاو و گوساله دو رگه، 184 هزار و 324 رأس گاو و گوساله بومي، 17 هزار و 411 نفر شتر و 241 هزار و 20 واحد دامي تكسيمان را شامل مي شود.

برداشت پنبه، ذرت علوفه اي و سيب پاييزه خراسان شمالي آغاز شد

بجنورد- خبرنگار قدس: مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي از آغاز برداشت محصول پنبه و ذرت علوفه اي در اين استان خبرداد.
فرامرز عدالتيان سطح زير كشت امسال پنبه در اين استان را 7300 هكتار عنوان و پيش بيني كرد: از اين سطح 17 هزار تن وش پنبه برداشت شود.
وي با بيان اينكه سطح كشت پنبه در اين خطه نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نداشته است، گفت: عمده كشت پنبه استان در شهرستان مانه و سملقان صورت مي گيرد كه محصول اين منطقه از مرغوب ترين پنبه در كشور است.
وي همچنين سطح زير كشت امسال ذرت علوفه اي را 2100 هكتار اعلام كرد و افزود: پيش بيني مي شود از اين سطح 70 هزار تن علوفه تر سيلويي برداشت شود.
وي ادامه داد: امسال سطح زير كشت ذرت علوفه اي در استان 400 هكتار نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
وي مناطق عمده كشت ذرت علوفه اي را در اين استان به ترتيب شيروان، فاروج، اسفراين و بجنورد عنوان كرد.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي هم از آغاز برداشت سيب درختي پاييزه در اين استان خبرداد.
عباسعلي صفايي سطح باغهاي سيب استان را بيش از دو هزار و 130 هكتار عنوان كرد و گفت: پيش بيني مي شود از اين سطح 21 هزار تن سيب توليد شود.

آغاز مطالعات تفصيلي، اجرايي 6 حوزه آبخيزداري در خراسان شمالي

بجنورد- خبرنگار قدس: مديركل منابع طبيعي خراسان شمالي گفت: مطالعات مرحله تفصيلي، اجرايي آبخيزداري در مساحت حدود 60 هزار هكتار در 6 حوزه استان شامل حوزه هاي گرمه (2) جودر - ايوب، خرق فاروج، بوانلو - بي بهره شيروان، حسن سو مانه و سملقان و عيسي باغ - مرواريد چاه اسفراين آغاز شد.
صابري اظهار داشت: اين مطالعات با اعتبار بيش از دو ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني طرح حفاظت خاك و آبخيزداري در حوزه رودخانه هاي استان با نظارت كارشناسان اين اداره كل و از طريق عقد پيمان با شركتهاي مهندسان مشاور ذيصلاح انجام خواهد شد.
وي افزود: اين مطالعات اهدافي چون كنترل فرسايش و رسوب، حفاظت آب و خاك، ممانعت از جاري شدن سيل، تقويت پوشش گياهي در مراتع و افزايش منابع آب زيرزميني را دنبال مي كند.

جهاد كشاورزي خراسان شمالي توزيع 360 هزار اصله نهال را آغاز كرد

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي از آغاز توزيع 360 هزار اصله نهال شناسنامه دار در اين استان خبر داد.به گزارش ايرنا، عباسعلي صفايي، هدف از اجراي اين طرح را سالم سازي نهالستانها و اصلاح باغها عنوان كرد.وي اظهار داشت: سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي در صورت بروز هر گونه مشكلي پس از كاشت اين نهالها، به باغداران خسارت پرداخت مي كند.
صفايي افزود: باغداران نيز براي برخورداري از خدمات پس از كاشت موظف هستند، پلاك نهالها را تا مرحله باردهي حفظ كنند.وي، باغداران اين استان را به استفاده از پايه هاي رويشي و گردوي پيوندي به عنوان امري مهم در توسعه باغهاي استان توصيه كرد.به گفته وي، در استان خراسان شمالي تمام نهالهاي باغي به جز زيتون توليد و به متقاضيان عرضه مي شود.صفايي، مهمترين منطقه كاشت نهال زيتون در استان خراسان شمالي را بخش مانه در شهرستان مانه و سملقان ذكر كرد.

2800 تن گوجه فرنگي در سازمان موقوفات ملك توليد شد

خراسان امروز:مديرعامل سازمان موقوفات ملك گفت: سطح زير كشت گوجه فرنگي اين سازمان نسبت به سال گذشته با 100 درصد افزايش توليد، بيش از دو هزار و 800 تن گوجه فرنگي را در پي داشته است.
مهندس محمدابراهيم بازاري افزود: سازمان موقوفات ملك در سال زراعي 87-86 با عملكرد 3 هزار و 706 كيلوگرم در 8/6 هكتار از مزرعه فريمان به عنوان نامزد توليد كننده برتر كلزا از طريق جهاد كشاورزي اين شهرستان معرفي شده است.وي تصريح كرد: اين سازمان در سال جاري هزار و 423 تن غله هم توليد كرده كه اين مقدار نسبت به سال زراعي گذشته با توجه به خسارتهاي شديد ناشي از سرمازدگي و خشكسالي 18 درصد كاهش داشته است.وي دليل اصلي كاهش خسارت را رقم مناسب محصول و رسيدگي بهتر در زمان داشت و نيز استفاده از كودهاي ريز مغذي دانست.خبر ديگري به نقل از مديرعامل شركت كشاورزي رضوي حاكي است، اين شركت در مورد محصولاتي نظير چغندر قند، حدود دو برابر ميانگين شهرستان مشهد توليد داشته است.
حسن جمشيدي افزود: با توجه به مصرف بيش از پيش مواد غذايي و محدوديت منابع آبي، مهمترين راهكار، استفاده بهينه و سعي در صرفه جويي از منابع موجود است.وي تصريح كرد: شركت كشاورزي آستان قدس رضوي با استفاده از دو اصل ذكر شده توانسته در سالهاي گذشته، بيشترين عملكرد در واحد سطح را به دست آورد. به طوري كه در مورد محصولاتي نظير غلات نيز بيش از دو برابر ميانگين شهرستان و كشور توليد داشته است.
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن