تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812944935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشريح مزايا و چگونگي استفاده از امضاي ديجيتال در بازار سرمايه امضاي ديجيتال از فردا در بازار اجرايي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: تشريح مزايا و چگونگي استفاده از امضاي ديجيتال در بازار سرمايه امضاي ديجيتال از فردا در بازار اجرايي مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بورس

امضاي ديجيتال (CA) در بازار سرمايه كشور كه از طريق نرم‌افزار ستاك (سامانه تبادل اطلاعات كارگزاري‌ها) فراهم شده براي اولين بار از فردا اجرايي شده و همه ذينفعان بورسي مي‌توانند از اين پس در محيطي امن به آن دسترسي داشته باشند زيرا امضا بر اساس قانون تجارت در محاكم قضايي سنديت دارد.

به گزارش ايسنا، مهندس همايون موسوي خطيبي ـ مدير پروژه راه‌اندازي مركز مياني صدور امضاي ديجيتال بازار سرمايه در شركت مديريت فناوري بورس تهران ـ با اشاره به فعال شدن امضاي ديجيتال در بازار سرمايه به تشريح چگونگي كاركرد و اهداف اين امضا پرداخت و گفت: شركت مديريت فناوري بورس تهران براساس دستور رئيس سازمان بورس مسئوليت پروژه تاسيس مركز مياني صدور گواهي الكترونيكي امضاي ديجيتال بازار سرمايه را به عهده داشته و پس از اتمام پروژه جايگاه مركز توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص مي‌شود.

وي با اشاره به تاسيس دو مركز ريشه در ايران اضافه كرد: اين دو مركز براي نظام بانكي و ديگري براي ساختار غير بانكي بوده و عضويت تعداد زيادي از وزيران و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي نظام، اعتبار دولتي اين مراكز را تاييد مي‌كند.

وي توضيح داد: مركز ريشه‌ غير بانكي با تاسيس مركز مياني بازرگاني عمليات صدور گواهي الكترونيكي و امضاي ديجيتال را آغاز كرده و اين مركز مبشر استفاده از فناوري تامين امنيت اطلاعات در شبكه جهاني اينترنت است تا به اين وسيله باعث رشد و شكوفايي بيشتر تجارت الكترونيك در كشور باشد.

خطبيبي يادآور شد: شركت مديريت فناوري بورس تهران از حدود هفت ماه گذشته با همكاري مركز مياني بازرگاني براي تاسيس مركز مياني صدور گواهي الكترونيكي و امضاي ديجيتال براي بازار سرمايه اقدام كرده است.

مدير پروژه راه‌اندازي مركز مياني امضاي ديجيتال در بازار سرمايه در ادامه تصريح كرد: گواهي الكترونيكي مورد نظر در بازار سرمايه، تاييديه و احراز هويت اشخاص حقيقي و يا حقوقي است كه ممهور به مهر تاييد دولت جمهوري اسلامي بوده و از طريق مركز ريشه‌ غير بانكي صورت مي‌گيرد. اين گواهي از طريق دفاتر ثبت نام وابسته به مركز مياني صادر مي‌شود و در زمان صدور اين گواهي يك زوج كليد توليد مي شود كه يكي از آنها عمومي بوده و در گواهي الكترونيكي گذاشته شده و از طريق بانك‌هاي اطلاعاتي مركز مياني در اينترنت در دسترس عمومي قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه گفت: كليد دوم كه كليد خصوصي آن نزد مالك گواهي باقي مي‌ماند. رابطه‌ي اين دو كليد به گونه‌اي است كه اسنادي كه توسط هر كدام امضا (رمز) شود فقط توسط ديگري قابل گشايش است.

خطيبي در مورد كاربرد كليدها توضيح داد: كليه افرادي كه در اينترنت دسترسي به اين كليد دارند مي‌توانند اسناد و يا اطلاعات مورد نظر خود را با اين كليد امضا كرده و براي صاحب آن ارسال كنند. گيرنده اين اسناد و يا اطلاعات با استفاده از كليد خصوصي خود مي‌تواند به اسناد و اطلاعات ارسالي دست يابند.

وي خاطرنشان كرد: براي تضمين امنيت اطلاعات در فرآيند صدور گواهي الكترونيكي و امضاي ديجيتالي، به گونه‌اي عمل مي‌شود كه طرفين از چهار ويژگي‌ يكپارچگي، محرمانگي، تصديق هويت و انكار ناپذيري در تبادل اسناد و اطلاعات خود بهره‌مند بوده و با اين كار امكان افشاي اطلاعات نيز از بين خواهد رفت.

وي به تعريف امضاي ديجيتالي پرداخت و گفت: امضاي ديجيتالي در حقيقت استفاده از دو كليد ديجيتالي براي رمز كردن اطلاعات در دو سوي فرستنده و گيرنده اطلاعات است كه ارسال اطلاعات بر پايه‌ استفاده از كليد عمومي موجود در گواهي الكترونيك صورت مي‌گيرد.

وي به ارسال يا دريافت اطلاعات بر پايه كليد خصوصي اشاره كرد و افزود: شخص سهامدار يا مسئول دارنده اطلاعات مهم، مالك سخت‌افزاري به نام توكن (يا كارت هوشمند) است كه شبيه حافظه فلش بوده و كليد خصوصي بر روي آن قرار مي‌گيرد. مالك اين كليد اسناد و اطلاعات مهم خود را با استفاده از كليد خصوصي خود كه پس از نصب توكن به رايانه در اختيار وي گذاشته مي‌شود امضا و رمز نموده و براي طرف‌ يا طرف‌هاي خود ارسال مي‌كند.

وي عنوان كرد: بايد توجه شود كه در اين فرآيند از كليد عمومي طرف‌هاي گيرنده كه دسترسي به آنها از طريق وب براي همگان امكان پذير است جهت رمز گذاري اطلاعات ارسالي استفاده مي‌شود پس از ارسال اين محموله اطلاعات گيرنده اسناد با استفاده از كليد عمومي فرستنده و كليد خصوصي خود اقدام به رمز گشايي و دستنويسي به اسناد مي‌كند.

خطيبي هدف از كاربرد اين فناوري در بازار سرمايه را مورد توجه قرار داد و اعلام كرد: هدف اصلي اجرايي كردن زير ساخت‌ لازم براي محقق شدن سازوكار بورس الكترونيك و تعميم فرهنگ تجارت الكترونيكي در بازار سرمايه (شامل تمام بورس‌هاي فعال يا در حال تاسيس) بوده و از طرف ديگر بازار سرمايه در ارتباط با بورس‌هاي بين‌المللي مي‌تواند يك گستره جهاني را در برگيرد.

وي اشاره كرد: سهامداران، شركت‌هاي پذيرفته در بورس كارگزاران بورس‌ها و كليه اشخاص حقيقي و حقوقي كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند جزو اهداف مركز مياني صدور گواهي الكترونيكي و امضاي ديجيتالي بازار سرمايه هستند.

مدير پروژه راه‌اندازي مركز مياني امضاي ديجيتال در ادامه به چگونگي استفاده فعالان بازار از امضاي ديجيتالي پرداخت و گفت: ارتباط بين سهامداران، كارگزاران شركت‌هاي بورس در بستر اينترنت، ارتباط بين شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار با نظام بانكي كشور، تبادل اطلاعات بين سامانه‌هاي معاملات و نرم افزارهاي واسطه با سهامداران، ارتباط امن بين كارگزاران مختلف و سامانه‌هاي مطالعاتي، ارتباط امن بين شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس‌هاي مختلف و سازمان‌ بورس در ارسال گزارش‌هاي مالي و ساير اطلاعات، ارتباط و ارايه‌ اطلاعات بين سهامداران بورس‌ها با نرم‌افزارهاي واسط در سامانه‌هاي معاملات جهت دريافت اطلاعات مجاز، ارتباط نهادهاي مالي با كارگزاران، ارايه اطلاعات مختلف بازار و شاخص‌ها بر شركت‌هاي تحليل گر اطلاعات از مواردي است كه از سوي فعالان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه سخنان خود را با ذكر مثالي ادامه داد و گفت: با تكيه بر اعتبار گواهي الكترونيكي و با استفاده از امضاي ديجيتال و امكان استفاده از مهر زماني، سهامداران مي‌توانند در خواست‌هاي خريد يا فروش خود را از طريق نرم افزار Back office خود روي شبكه اينترنت و از هر نقطه جهان براي كارگزاري خود ارسال كنند.

وي اضافه كرد: با توجه به استفاده از مهر زماني و تدابير نرم افزاري اين امكان فراهم مي‌شود كه يكي از بزرگترين مشكلات مطرح سهامداران كه عدم رعايت حق تقدم خريد يا فروش سهام براساس زمان تسليم تقاضا بوده است حل شود. زيرا تمام مستندات به صورت انكار ناپذيري وجود داشته كه عمليات اجرايي كارگزاران را با تمام جزئيات، لحظه به لحظه نشان مي‌دهد علاوه بر اين امكان دستكاري اطلاعات نيز وجود نخواهد داشت.

خطيبي گفت: از امضاي ديجيتالي پس از تفاهم نامه‌اي كه بين مركز مياني صدور گواهي الكترونيكي بازار سرمايه با ريشه بانكي امضا مي‌شود براي پرداخت يا دريافت اينترنتي وجوه ناشي از معامله سهام مي‌تواند استفاده كند.

انتهاي پيام
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن