تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806803704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين شماره مجله مطالعات اوراسياي مركزي منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نخستين شماره مجله مطالعات اوراسياي مركزي منتشر شد
فرهنگي. مجله . دانشگاه
نخستين شماره دو فصلنامه مطالعات اوراسياي مركزي، با مقالات گوناگون، به عنوان مجله دانشگاهي كه به مسائل اين منطقه مهم و گسترده در مرزهاي شمالي كشور مي‌پردازد، منتشر شد.

به گزارش ايرنا، اين مجله به صاحب امتيازي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران و مديرمسئولي نسرين مصفا منتشر مي‌شود.

بر اساس اين گزارش، نخستين شماره مجله مطالعات اوراسياي مركزي شامل مطالبي از جمله درياي خزر با مساحت ‪ ۳۷۸‬هزار كيلومترمربع به عنوان بزرگترين درياچه، داراي ارزشمندترين ذخاير آبزيان و تامين‌كننده بيش از ‪ ۸۰‬درصد خاويار جهان، شرايط خطرناكي را از نظر اكولوژيكي و تنوع زيستي پشت سر ميگذارد، مي‌باشد
مقاله محمد پوركاظمي با عنوان منابع زنده درياي خزر و كنوانسيون محيط زيست اين موضوع را بررسي كرده است. نگارنده با مروري بر وضعيت منابع زنده درياي خزر، با تاكيد ويژه بر وضعيت ماهيان خاوياري، نقشي را روشن مي سازد كه كنوانسيون محيط زيست درياي خزر ميتواند در بهبود وضع منابع زنده و ذخاير آن ايفا كند.

اين گزارش مي‌افزايد: مجتبي دميرچي لو با عنوان نگاه ايراني به سير تحولات رژيم حقوقي درياي خزر به بررسي سير تحولات تاريخي درياي خزر، تاثير

الهه كولايي در مقاله ژئوپليتيك انتقال نفت از قفقاز، عنوان مي‌كند كه فروپاشي اتحاد شوروي شرايط جديدي را ايجاد كرد كه با مداخله‌هاي بازيگران منطقه‌اي بين‌المللي دچار پيچيدگي روز افزون شده است.

اين روند بازي بزرگ جديدي را در زمينه درياي خزر بوجود آورده كه ياد آور رقابت‌هاي استعماري روس و انگليس در قرن نوزدهم و آغاز قرن بيستم است.

بر اساس اين گزارش، نيازهاي روزافزون جهان صنعتي به منابع انرژي، سبب شده تا توجه جهاني به منابع درياي مازندران، بسرعت افزايش يابد.

كشورهاي آذربايجان، قزاقستان و تركمنستان در پي كسب درآمدهاي صادراتي از منابع انرژي، به تلاش گسترده

جهانگير كرمي در مقاله ايران و اوراسياي مركزي، آشفتگي نقش و عملكرد با بيان نسبت ايران و اوراسياي مركزي و بحث درباره نقش و عملكرد آن، مشكلات و مسائل پيش روي جمهوري اسلامي ايران را بررسي كرده است.

اين مقاله با نگاهي نقادانه، به عوامل اصلي در حاشيه ماندن ايران در ارتباط با اين منطقه در مقايسه با ساير بازيگران مهم مي‌پردازد.

سخن اصلي نگارنده اين است كه ايران نقشي روشن براي خود در اين منطقه تعريف نكرده و نقش‌هاي آشفته قابل تصور نيز در تعارض با نقش آن در سايرمناطق و موضوع‌ها بوده و از اين رو، با موانع مهمي در داخل و خارج روبه رو شده و در حاشيه بازي اصلي مانده است.

مريم معزي در مقاله خود با عنوان اسماعيليه در آسياي مركزي مي‌نويسد:
اسماعيليه، شاخه بزرگي از تشيع بشمار مي‌رود كه در آسياي مركزي حضوري ديرينه دارد. شمار پيروان آن اگر چه به نسبت اندك است، اما به علت انسجام دروني جماعت و ارتباط با امامي كه در اروپا بسر مي‌برد و محور اصلي مذهب را تشكيل مي‌دهد، اهميت بسياري دارد. بويژه كه امام آنان، پرنس كريم آقاخان چهارم، داراي وجهه جهاني و ثروت افسانه‌اي است.

اين مقاله بر آن است تا به معرفي اسماعيليان آسياي مركزي از طريق معرفي زيستگاه ها، معيشت، جمعيت، نژاد، زبان، سابقه تاريخي، ويژگي‌هاي اعتقادي و سرانجام موقعيت آنان در منطقه بپردازد.

سيد رسول موسوي در مقاله خود تركمنستان پس از تركمن باشي، مي‌نويسد: يكي از موضوعاتي كه پيش از فوت صفر مراد نيازاف، رئيس جمهوري تركمنستان،در محافل سياسي و بين‌المللي طرح شد، اوضاع اين كشور پس از اعلام فوت تركمن باشي بود.

اغلب تحليل گران سياسي با توجه به شيوه حكومت داري تركمن باشي، گمان مي كردند كه با اعلام فوت رهبر مادام العمر تركمنستان و نبود سازوكارهاي پيش بيني شده براي جانشيني مسالمت آميز، احتمالا انتقال قدرت در اين كشور با موجي از نا آرامي رو به

به نظر مي‌رسد روند انتقال قدرت در اين كشور روندي مسالمت آميز باشد.

ابراهيم متقي و مريم همت خواه نيز در مقاله خود به نام جايگاه ايران در بازار انرژي آسياي مركزي نقش و جايگاه ايران در بازار انرژي آسياي مركزي را بررسي كرده است.

در اين تحقيق، نويسنده ضمن بررسي موقعيت ايران در عرصه نفت و گاز، به شناسايي موانع و تهديدات موجود براي ايران در بازار انرژي حوزه آسياي مركزي از جمله حضور ايالات متحده آمريكا به
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن