واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: اظهارات شجریان درباره اشعار معاصر من سه سال روي اين موضوع فكر كردم كه توانستم قطعه زمستان است را بخوانم و در خواندن آن آنقدر روي شعر تمركز كردم كه در نهايت به اين نتيجه رسيدم كه بايد شعر نو حالات دكلمه و آواز داشته باشد و تحرير مثل غزل در آن جايگاه خاصي ندارد. شجريان در برنامه تشريح نتايج كارگاه آواز گفت: من روي چندين شعر معاصر كار كردهام كه در آينده آنها را خواهم خواند. به گزارش فارس، در نشست فرهنگ و هنر كه شب گذشته با حضور سينماگران، پژوهشگران و اهالي فرهنگ و انديشه در تالار آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد شجريان در خصوص تلفيق شعر معاصر و موسيقي گفت: ما آوازمان در طول ساليان سال با غزل آميخته بوده چرا كه هر بيتي در غزل معناي خودش را دارد و 8 -9 بيت پشت سر هم در غزل وجود دارد كه آوازه خوان مجبور است براي آنكه معناي آن بهمنريزد همه را پشت سر هم بخواند اما در شعر معاصر چون مثل غزل نيست ديگر شرايط آوازخوان و قديمي خواني برايش معنا ندارد. وي با بيان اينكه در شعر نو چهچه و تحرير جايي ندارد اظهار داشت: من سه سال روي اين موضوع فكر كردم كه توانستم قطعه زمستان است را بخوانم و در خواندن آن آنقدر روي شعر تمركز كردم كه در نهايت به اين نتيجه رسيدم كه بايد شعر نو حالات دكلمه و آواز داشته باشد و تحرير مثل غزل در آن جايگاه خاصي ندارد. وي افزود: من روي چندين شعر معاصر كار كردهام كه در آينده آنها را خواهم خواند. شجريان در خصوص تلفيق شعر و موسيقي ادامه داد: همچنان كه در سينما عرفي هست كه بعضي از حركتها نشان دهنده برخي حالات است در هنرهاي ديگر هم اين عرف وجود دارد. در آواز خواندن نيز چون آوازه خوان غزل و شعر ميخواند اين غزل معنايي دارد كه او وظيفه دارد معناي آن را به بهترين شكل به مخاطب تفهيم كند. براين اساس براي آن بايد وزن را بشناسد و به عقيده من تاكيداتي كه روي سيلابهاي شعر ميشود مهمترين بخش بيان شعر است. در ادامه استاد مسلم آواز در خصوص ارتباط موسيقي و ادبيات گفت: در مرحله اول هر هنرمندي ابتدا بايستي جامعهاش را بشناسد و تا با آداب و رسوم و فرهنگ جغرافيايي آن آشنا نباشد موفقيت چشمگيري نخواهد داشت و چقدر خوب است كه هر هنرمندي با هنرهاي ديگر نيز آشنا باشد چرا كه ميتواند از هنرهاي ديگر در رشته تخصصي خودش بهره ببرد. وي با بيان اينكه من سالها در انجمن خوشنويسان تعليم خط گرفتهام بيان داشت من تا سال پنجاه در اين انجمن تعليم گرفتم و در همان سال نيز مدرك ممتاز را دريافت كردم ولي چون احساس كردم كه از آواز دور ماندهام به دنبال آواز رفتم كه البته از خط بعدها در آواز نيز تجربهاي بدست آوردم بطوريكه كمكم متوجه شدم كه اين دو هنر يعني خط و آواز وجوه اشتراكي با هم دارند. شجريان با اشاره به وجه اشتراكهاي خط و آواز ادامه داد: در كار خوشنويسي شاگرد حسين ميرخاني بودهام ايشان دستي هم در كمانچه زدن داشتند كه البته بعدها آن را رها كردند اما يكي از نكاتي كه استاد هميشه متذكر مي شد اين بود كه در كتابت نوشتن در يك مصرع بيش از دو كشش زيبا نيست. چرا كه با حالت كشيده خط خلوت ميشود به دنبال اين تعليم به اين فكر افتادم كه آيا در كار خوانندگي نيز اين قضيه مصداق دارد يا خير بعدها متوجه شدم كه در آواز نيز همين گونه است و بيش از دو كشش در يك مصرع نازيباست و اين خود يكي از دلايل ارتباط بين اين دو هنر است. وي افزود: يكي ديگر از ارتباطات خط و آواز انعطاف بين نتها است كه ما در خط نستعليق كه يكي از سختترين هنرهاست همه حروف را نيمدايره ميبينيم البته اين انحاء و نيمدايره در همه هنرها وجود دارد همانطور كه در آواز هم يك كشش صاف و بدون حالت نداريم يكي ديگر از وجوه اشتراك اين دو هنر قرينه سازي است چرا كه در تذهيب و آواز و كار موسيقي قرينه سازي وجود دارد و اينها همه نكاتي است كه در هنرهاي مختلف مشترك است و اگر با آنها آشنا باشيم ميتوانيم در هنر خودمان نيز از آنها استفاده نماييم. شجريان در ادامه به تشريح چگونگي برگزاري كارگاه آوازش پرداخت و ضمن تشكر از مجيد درخشاني نوازنده تار كه در اين جلسات او را همراهي كرده بود تشكر كرد و گفت: در جلساتي كه با مهندس حيدريان و گودرزي داشتيم بارها و بارها به اين نتيجه رسيديم كه به تخصصهاي ميان رشتهاي بايد توجه شود من نيز كه سالها در جامعه موسيقي كار كردهام اين نياز را حس كردم و در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه جلسات گردهمايي را روزهاي چهارشنبه و يكشنبه داشته باشيم. وي افزود: يك روز حيدريان پيشنهاد راهاندازي كارگاه آواز را داد من نيز مشتاقانه پذيرفتم و به دنبال آن هيات انتخاب از هنرجوياني كه براي حضور در اين كارگاه اعلام آمادگي كرده بودند آزموني گرفتند و در نهايت 300 نفر از بين متاقضيان آقا و خانم انتخاب نمودند. در ابتدا قرار بود كارگاه تنها يك جلسه برگزار شود اما بعدها ادامه يافت و تبديل به تست گرفتن از هنرجويان گرديد. استاد اواز ادامه داد: بعد از 8 جلسه آزمون كه 3-4 جلسه نيز براي خانمها در خانه موسيقي برگزار شد همگي امتحان دادند و نتيجه مشخص شد اما من وقتي يكبار ديگر فيلمهاي گرفته شده از كارگاه را در منزل بازبيني كردم نتيجه ديگري از آن دريافت نمودم كه بايد روي صداها و تكنيكها توجه جدي داشته باشيم بدينترتيب نمرهها تغيير كرد و افراد انتخاب شده نمراني بين 1 تا 6 را كه 1 بيشترين نمره بود گرفتند. وي افزود: بعد از انتخاب افرادي كه نمره 4 به بالا را داشتند دوباره مورد امتحان قرار گرفتند كه اين آزمون بدون ساز برگزار شد افرادي نيز از ميان انتخاب شدند كه همه هنرجويان انتخابي در كارگاهي كه آذرماه برگزار خواهد شد حضور مييابند كه البته افراد مورد قبول واقع نشده نيز ميتوانند با حضور در جلسات برنامه تدريس را ببييند. در ادامه مجيد درخشاني نوازنده تار نيز در خصوص اين كلاسها گفت: اين جلسات براي من كلاس درس بود و از استاد ياد گرفتم كه بايد مثل ايشان بردباري داشته باشم. وي افزود: 16-15 سال پيش استاد وقتي لطف كردند و يكي از آثار من را با صداي آسمانيشان خواندند مردم با صداي ايشان با كار من آشنا شدند. در ادامه اين مراسم برگزار كنندگان از درخشاني خواستند قطعهاي را بصورت بداهه اجرا نمايد. درخشاني نيز با وجود اينكه بايد خود را براي ساعت 9 به تالار وحدت براي اجراي با گروه خورشيد ميرساند درخواست آنها را رد نكرد و با عجله و شتاب شروع به ساز زدن كرد عجله درخشاني آنقدر بود كه حتي فرصت دريافت كردن لوح تقديرش را نكرد بطوريكه مسئولين برگزاري لوح تقدير را به پشت سن براي او بردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1238]