واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: خاتمی:باید افراط گرایان را منزوی کنیم وی افزود: گفتگو نه یک نظریه است نه یک استراتژی بلکه درصدد ارائه یک سرمشق و الگو برای یک رابطه جدید است و آنچه که باید در این سرمشق و الگو مورد توجه قرار بگیرد ، رسیدن به صلح و امنیت جهانی است . رئیس موسسه بین المللی گفتگوی تمدن ها با تاکید بر اینکه گفتگوی تمدن ها امری سیاسی نبود گفت : طرح این مسئله یک نیاز زمانه بود و به همین دلیل مورد اقبال و توجه قرار گرفت . به گزارش خبرنگار مهر ، سید محمد خاتمی رئیس موسسه بین المللی گفتگوی تمدن ها در روز گفتگوی تمدنها و سالروز طرح این مسئله در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مراسمی که به همین مناسبت در دفتر این موسسه در تهران برگزار شد ، به ایراد سخنرانی پرداخت . وی گفت : در جهان ما که سخت سیاست زده است و سیاست ما که سودا زده است ، همیشه این خطر وجود دارد که اگر سخنی گفته شود از آن برداشت سیاسی شود به خصوص که اگر این سخن از سوی کسی باشد که دست اندرکار سیاست باشد . رئیس جمهور پیشین کشورمان با بیان اینکه گفتگوی تمدنها نیزبا این مشکل روبرو بوده است گفت : ممکن است گفتگو با مذاکره که امری سیاسی است و نتیجه عملی برای آن متصور است اشتباه شود . برخی می گویند طرح مسئله گفتگوی تمدن ها بهانه ای بود برای حل برخی مشکلاتی که ایران با آن روبرو بود و چون به این مسئله نگاهی سیاسی می شد انتظار نتیجه عاجل و فوری داشتند که همین مسئله موجب برخی توقعات نابه جا شد . خاتمی با تاکید بر اینکه گفتگو نه مذاکره است و نه یک امر سیاسی ، اظهار داشت : البته این گفتگو می تواند اثر سیاسی هم داشته باشد به شرطی که درست هدایت شود . وی افزود: گفتگو نه یک نظریه است نه یک استراتژی بلکه درصدد ارائه یک سرمشق و الگو برای یک رابطه جدید است و آنچه که باید در این سرمشق و الگو مورد توجه قرار بگیرد ، رسیدن به صلح و امنیت جهانی است . رئیس موسسه بین المللی گفتگوی تمدن ها در ادامه تصریح کرد : البته صلح و امنیت امری سیاسی است اما با مذاکره به معنای رایج به وجود نمی آید بلکه نیاز به تغییر دید و بینش است که ما هم به دنبال همین مسئله هستیم . خاتمی با بیان اینکه اصل گفتگوی تمدن ها با اقبال کم نظیر از سوی نخبگان عالم و مراکز و سازمانهای مختلف و حتی از سوی بسیاری از دولتها مواجه شد ، گفت : ما امروز شاهد پیدایش دهها مرکز دولتی و غیر دولتی گفتگوی تمدن ها در سرتاسر جهان هستیم و امروز شاهدیم که کرسی گفتگوی تمدن ها در دانشگاه های معتبر جهانی ایجاد شده است و سمینارها و گردهمایی های مختلفی در این رابطه برگزارمی شود . وی ادامه داد : گفتگوی تمدن ها یک نیاز زمانه بود و پاسخی به این مسئله و به همین دلیل بود که مورد اقبال قرار گرفت هر چند کسانی هم این را غیر مفید و یا غیر ممکن می دانستند و یا اینکه عده ای حق را یکی و مطلق می دانستند و بقیه را باطل و بنابراین گفتگوی بین حق و باطل را جایز نمی دانستند . سید محمد خاتمی سپس این پرسش را مطرح کرد که : این افراد توضیح ندادند که آیا آنها حق هستند و اگر حق هستند همان حق مطلق هستند و یا اینکه همه ما به سمت حق مطلق حرکت می کنیم . رئیس جمهور پیشین کشورمان سپس به بررسی گفتگوی بین تمدن ها پرداخت و گفت : وقتی می گوییم گفتگوی تمدن ها آیا ما با تمدن های مختلفی مواجه هستیم که باید بنشینند و با هم صحبت بکنند یا واقعیت این است که یک تمدن بیشتر وجود دارد که آن تمدن به تمام دنیا بسط پیدا کرده و همه هم آن را می خواهند . وی ادامه داد: وقتی ما جهان را به جهان توسعه یافته وتوسعه نیافته تقسیم می کنیم هرقدرهم که بخواهیم با این تقسیم بندی تلاشمان بر این است که به سطح کشورهای توسعه یافته برسیم . سید محمد خاتمی با بیان اینکه اگر امروز حداقل یک تمدن فعال بیشتر وجود ندارد و بقیه تمدن ها در محاق هستند پس گفتگوی تمدن ها به چه معناست گفت : آیا در این گفتگوی تمدن ها طرفینی وجود دارند یا اینکه یک طرف بیشتر نیست . چه تمدنی غالب و رایج است و آ یا همه مبتنی بر یک نظام اندیشه ای و ارزشی است . رئیس جمهور پیشین کشورمان افزود : یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که نظام ارزشی و اندیشه ای ما متناسب با تمدنی است که امروز دیگر نیست و آن تمدنی که امروز تحت تاثیر آن هستیم ، با تمدنی که ارزشها و اندیشه های ما با آن متناسب است نمی خواند . وی ادامه داد : مشکل غرب ناهمسانی وناهمگونی است و ما علاوه براینکه تحت تاثیر بحران غرب به صورت غیر مستقیم هستیم ، اندیشه هایمان نیز با آن متناسب نیست . رئیس موسسه بین المللی گفتگوی تمدن ها با بیان اینکه اگرمسئله گفتگواین است که باید آثار عینی داشته باشد اظهار داشت : محور گفتگو باید هنرمندان ، فیلسوفان و به طور کلی کسانی باشد که مردم را نمایندگی می کنند نه سیاستمدارانی که به دنبال سود عاجل یا دفع ضرر فوری هستند . خاتمی اکتفا کردن به گفتگوهای نظری را خیلی جذاب و شاید درست ندانست وگفت: ما نمی توانیم به خاطر مشکلاتی که بشر دارد ازعمل و نتایج عملی هم غفلت کنیم . چرا که اگر بخواهیم گفتگو تداوم پیدا بکند باید به مسئله عمل و واقعیت هم توجه داشته باشیم . وی افزود : خیلی خوب می شود اگر ما دغدغه ها و اهداف مشترکمان را پیدا کنیم و درباره آن به راهکار برسیم . رئیس جمهور پیشین کشورمان به دیدار اخیرش با پاپ اشاره کرد و گفت : در آن دیدار عالیجناب پاپ فهرست بلندی از دغدغه ها و مشکلاتی که معتقد بوده اند جهان با آن روبرو است از جمله فقر و تبعیض و گسترش سلاحهای جنگی را بیان کردند و از من نظرم را در این رابطه خواستند . وی افزود : من به ایشان گفتم اینها دغدغه های درستی است اما سئوال من این است که چرا این مشکلات به وجود آمده است . به نظر من فقدان عدالت و محبت عامل این مسائل است یا حداقل در آنها بسیار موثر است . ادیان ابراهیمی آیا تاکید بر روی عدالت و محبت ندارند ما با توجه به این مسئله باید دنیا را از دست کین ورزان و ستمگران خارج کنیم . خاتمی ادامه داد : ما برای رسیدن به این هدف ابتدا باید این مسائل را در سطح پیروان خودمان مطرح کنیم و بعد از آن در سطح عمومی و به این وسیله باید سعی کنیم میدان داری ستمگران و کینه ورزان را از بین ببریم و برای رسیدن به این مسئله باید بر روی دغدغه های مشترک به اجماع برسیم .دغدغه های مشترکی مثل محیط زیست هم می تواند عامل اشتراک ما باشد . وی با تاکید بر اینکه با نشستن در سمینارها و بحث های نظری بسیار جذاب نمی توانیم مشکلات را حل کنیم تصریح کرد : ما باید در عالم خارج اقدام عملی انجام بدهیم که در این راه دو کار می توانیم انجام بدهیم . خاتمی راه اول را استفاده از همه اعتبار بین المللی برای حل این مسائل دانست و گفت : ما باید با استفاده از اعتبار بین المللی خود رابطه خوبی را با سازمان ها و نهادهایی که مستقل هستند و با فلسفه هایی همچون عدالت و صلح مثل سازمان ملل و یونسکو تشکیل شده اند رابطه برقرار کنیم و به طور کلی نهادهای غیر دولتی با اعتباری که دارند باید این رابطه را برقرار بکنند . ما بنا به مذاکرات رابطه های خوبی را با اتحادیه عرب ، اروپا ، آفریقا و سازمان کنفرانس اسلامی برقرار کرده یا می کنیم ، اگر بتوانیم با آنها یک رابطه اندام واری برقرار کنیم از طریق آنها می توانیم در عرصه واقعیت منتظر نتایج عملی باشیم . وی وجود یک سازمان با اعتبار بین المللی و در عین حال وابسته نبودن به جایی را برای حل مشکلات بین المللی بسیار تاثیرگذار دانست . رئیس جمهور پیشین کشورمان دومین راهکار را استفاده از افکار عمومی دانست و گفت : آن چیزی که امروز در دنیا تاثیرگذار است افکار عمومی است امروز متاسفانه اکثر وسایل ارتباط جمعی در دست کسانی است که به دنبال منافع خاص خودشان می گردند که این منافع با منافع مردم منافات دارد . خاتمی پیشنهاد کرد : با ایجاد یک دستگاه و پایگاهی که بتوان در کنار موج سنگین طرح مسائل به صورت یک طرفه خلل وارد کند می توانیم با افکار عمومی دنیا با زبان خودشان صحبت کنیم . وی تاکید کرد : ما باید آرام آرام به سمت منزوی کردن افراط گرایان و خشونت گرایان در افکار عمومی حرکت کنیم ومرکز گفتگوی تمدن ها امیدوار است که دراین زمینه گام بردارد . خاتمی مشکل پیش روی موسسه بین المللی گفتگوی تمدن ها را مشکلات مادی دانست و گفت : البته پیشنهادات زیادی به ما می شود ولی ما نمی خواهیم هر نوع امکاناتی را در اختیار بگیریم چرا که من به شدت حساس هستم که این امکانات نظیف و پاک باشد . رئیس جمهور پیشین کشورمان در پایان بااشاره به برگزاری اولین نشست کارگاهی بین ایران و مصر در آینده نزدیک گفت : این نشست می تواند دربسط دادن بحث های شرقی - شرقی و اسلامی - اسلامی بسیارتاثیرگذار باشد. ما دراین گونه گفتگوهای درون تمدنی خواهیم توانست که به انتخاب اینکه با چه اسلامی با غرب صحبت کنیم به نتیجه برسیم .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]