واضح آرشیو وب فارسی:قدس: احمد طالبي نژاد: افشاگري « آواز گنجشك ها » مورد توجه اسكار قرار مي گيرد
احمد طالبي نژاد معتقد است؛ افشاگريهاي اجتماعي فيلم سينمايي «آواز گنجشك ها» در مورد طبقه ضعيف جامعه مي تواند در مراسم اسكار مورد توجه قرار بگيرد.
اين منتقد سينما درباره شرايط حضور فيلم هاي ايراني در مراسم ساليانه اسكار به مهر گفت: در مورد فيلمي كه از ايران راهي اسكار مي شود بيش از هر چيز مضمون آن اهميت دارد. مضمون فيلم انتخاب شده بايد به گونه اي باشد كه با رويكرد آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي هماهنگي لازم را داشته باشد.
طالبي نژاد با اشاره به فيلم هايي كه امسال مي توانند به عنوان نماينده سينماي ايران به آكادمي معرفي شوند، گفت: «آواز گنجشك ها»، «به همين سادگي» و «تنها دوبار زندگي مي كنيم» فيلم هايي هستند كه شايد بتوانند بخت سينماي ايران براي راهيابي به فهرست نهايي اسكار بهترين فيلم خارجي باشند.
وي با نگاه دقيق تر به هر يك از فيلم ها گفت: «تنها دوبار زندگي مي كنيم» بهنام بهزادي را فيلمي خوب مي دانم، اما اين فيلم به نوعي همان «راننده تاكسي» مارتين اسكورسيزي است كه 30 سال پيش در آمريكا ساخته شد و ديگر جذابيتهايش را براي افراد آن جامعه از دست داده است.
طالبي نژاد درباره «آواز گنجشك ها» مجيد مجيدي نيز گفت: موقعيت طبقه ضعيف جامعه در «آواز گنجشك ها» به نمايش گذاشته مي شود. در «بچه هاي آسمان» مجيدي نيز افشاگري هايي در مورد طبقه ضعيف جامعه صورت گرفته بود كه در اسكار مورد توجه واقع شد. فيلم تازه مجيدي نيز چنين شرايطي دارد كه ويژگي آن محسوب مي شود.
اين منتقد و نويسنده سينمايي همچنين «اتوبوس شب» كيومرث پوراحمد را نيز فيلمي به نسبت مناسب براي معرفي به اسكار دانست و افزود: «اتوبوس شب» به مسأله جنگ مي پردازد و از آنجا كه جنگ اين روزها موضوعي به روز در سطح جهان است، مي تواند در اسكار مورد توجه قرار گيرد. وي درباره «به همين سادگي» رضا ميركريمي گفت: شاخصه فيلم ميركريمي اين است كه موقعيت زن در يك جامعه سنتي مثل ايران را مورد توجه قرار مي دهد. هر چند فيلم او به هيچ عنوان فمينيستي نيست، اما به خاطر ارايه تصويري كم و بيش تلخ از زن ايراني مي تواند در سطح جهاني جذابيت داشته باشد.
طالبي نژاد در مورد فيلم هايي كه در گذشته از ايران به اسكار رفته اند، گفت: در اغلب اين انتخابها شاهد غالب بودن نگاه سياسي بوده ايم. در مورد انتخاب «ميم مثل مادر» هم همين نگاه احساس شد و همه معتقد بودند اين گزينش منطقي نيست. تقدير از مرحوم ملاقلي پور در ايران معنا دارد و ارسال فيلم او به اسكار براي قدرداني از فعاليتهايش نشان دهنده غيرعلمي بودن نگاهها است.
اين فيلمساز با اشاره به موفقيت «بچه هاي آسمان» در راهيابي به فهرست پنج نامزد نهايي بخش بهترين فيلم غير انگليسي زبان اسكار 1999 گفت: از تمام فيلم هاي ايراني كه به اسكار رفته اند، تنها «بچه هاي آسمان» موفقيت نسبي داشت و اين نشان مي دهد در گزينش آثار، روابط داخلي دخالت دارد.
دوشنبه 4 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]