تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816678558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافقنامه حزب الله و سلفي هاي لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: توافقنامه حزب الله و سلفي هاي لبنان
عباس آذرنيا

ژنرال عون رهبر جريان آزاد ملي مسيحي لبنان اعلام كرد از توافقي كه ميان فرشتگان و اهريمنان به وجود آمده حمايت مي كند. منظور عون از اهريمنان البته جريان سلفي طرف تفاهم با حزب الله بوده است.

سخنان عون ناظر بر تفاهمنامه يي است كه حزب الله لبنان و نيروهاي سلفي هفته گذشته در مورد تنظيم روابط ميان طرفين و برطرف كردن حالت التهاب از عرصه اسلامي امضا كردند. سند مزبور از سوي ابراهيم امين السيد رئيس دفتر سياسي حزب الله و شيخ حسن الشهال رئيس جمعيت ايمان و عدل و احسان امضا شد. اين سند تفاهم از هشت بند تشكيل يافته كه تحريم خونريزي ميان مسلمانان و تلاش براي رفع فتنه و حساسيت ها و مواجهه با برنامه امريكا و صهيونيسم و نابود كردن انديشه تكفيري در ميان سني ها و شيعيان از مهم ترين بندهاي آن است.

اما سند تفاهم ميان حزب الله و جهات سلفي اعتراض بعضي از ديگر جريان هاي سلفي و همچنين جريان المستقبل و جناح اكثريت را موجب شد. داعي الاسلام الشهال بنيانگذار جمعيت هدايت و از شخصيت هاي مهم سلفي در انتقاد شديد از اين تفاهمنامه تاكيد كرد كه جريان سلفي با توده عظيم طرفداران خود ارتباطي با اين تفاهم ندارد و اين تفاهم در حكم يك ترقه تبليغاتي به نفع يك گروه عليه گروه ديگر است. وي اين سند تفاهم را رخنه حزب الله در عرصه سني ها قلمداد كرده است. برخي جريانات سلفي نزديك به حريري و هوادار عربستان نيز با تفاهمنامه اظهار ضديت كردند. سمير الجسر نماينده جريان المستقبل درشمال يك روز پيش از امضاي اين تفاهم از اين تفاهمنامه اعلام حمايت كرد اما بلافاصله رسانه هاي خبري اين جريان، تفاهمنامه را مورد انتقاد قرار دادند و حريري نيز از آن استنكاف كرد.

در ارزيابي اين تفاهمنامه ناظران بر اين باورند كه حزب الله با امضاي اين تفاهمنامه اولاً موفق خواهد شد كه با نفوذ به درون صحنه سياسي و ايجاد دوستان و متحداني براي حزب خود، در جهت از بين بردن تبعات حوادث بيروت گام بردارد. حوادث بيروت كه پيش از توافقنامه دوحه روي داد و منجر به آتش كشيده شدن دفتر روزنامه و تلويزيون المستقبل از سوي حزب سوري قومي(متحد حزب الله ) شد مرتباً از سوي جريان المستقبل به منظور مانع تراشي در برابر همگرايي شيعه و سني مورد سوء استفاده قرار مي گرفت. ثانياً همگرايي با جريانات سلفي لاجرم به نقش آفريني روزافزون اين جريانات در عرصه سياسي لبنان منجر شده و متقابلاً مي تواند نقش آفريني سياسي جريان المستقبل را در ميان اهل سنت محدود كند و حزب الله خواهد توانست با يك تير دو نشان بزند. و نهايت اينكه عدم وجود اجماع اهل سنت بر سر امضاي اين تفاهمنامه با حزب الله مي تواند اختلاف ميان دو جامعه سني و شيعه را به اختلاف ميان خود اعضاي جامعه اهل سنت تبديل كند و چنانچه اين تفاهمنامه بتواند نتايج مثبتي براي وحدت اسلامي به ارمغان آورد طرف هاي سني مخالف تفاهمنامه را در تنگناي شديدي قرار خواهد داد و ديدگاه هاي آنها را تضعيف خواهد كرد. حزب الله با درك اهميت حضور مقاومت اسلامي در ذهنيت و در ضمير اعضاي جامعه اهل سنت سياست انفتاح و مدارا و ايجاد فضاي باز با تمام نيروها و جريانات سياسي اهل سنت را در پيش گرفته است، اما مهم ترين چالشي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه گسترش اين تفاهمنامه به فضاي سالم منطقه يي و بهبود روابط ميان كشورهاي مسلمان خاورميانه نيازي مبرم دارد و اگر چنين نشود حزب الله تنها توانسته است به درون اهل سنت نفوذ يافته و حاصل و ثمر ديگري دربرنخواهد داشت.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن