تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845479773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهانی که در آن شاهنامه سروده نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - دکتر ضیاء موحد / عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برخی اعتقاد دارند سابقه بحث از جهان های ممکن به لایب ‌نیتس باز می‌گردد، این در حالی است که غزالی بطور رسمی از جهان های ممکن با عنوان جائزات سخن گفته است. بنابراین مسئله جهان های ممکن موضوعی است که در تاریخ فلسفه ما نیز مورد بحث قرار گرفته و اینکه گفته می‌شود بحث از جهان های ممکن نزد مسلمانان وجود نداشته، شاید به این معنا باشد که به شکل امروز طرح نشده است. سه تعبیر متفاوت و رایج در بحث از جهان های ممکن وجود دارد. نخستین تعبیر، زبانی است به این معنا که هر جهان ممکن، در واقع مجموعه جملاتی است که در آن جهان صادق هستند و آن جهان را می‌سازند. تعبیر دوم، متافیزیکی است به این معنا که به واقع جهان های ممکن وجود دارند. در این نگاه گفته می‌شود در کنار جهان موجود، جهان هایی هستند که به همین میزان واقعی هستند. تعبیر سوم اما کمی متعادل تر از دو رویکرد دیگر است و بر این نکته تأکید دارد که ما می‌توانیم جهان های ممکن را تصور کنیم . بعنوان مثال در این تعبیر می‌توان جهانی را تصور کرد که در آن آدم ها تغییر نکرده‌اند و فردوسی در آن وجود دارد اما شاهنامه هم در آن سروده نشده است. هر چند برخی در بحث از جهان های ممکن چیزهایی را تصور می‌کنند که به نظر بسیار نامعقول هستند. می‌توان تصاویر ملموس تری از جهان های ممکن ارائه داد و بعنوان مثال از جهان های ممکنی سخن گفت که همه چیزهایی که در جهان واقعی و موجود وجود دارند، در آن جهان های ممکن نیز وجود داشته باشند یا می‌توان جهان ممکنی را در نظر گرفت که چیزهایی که در جهان واقعی وجود دارند در آنها نباشند یا بالعکس، همچنین می‌توان فرض کرد برخی از این جهان های ممکن به یکدیگر دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال می توان دو گزاره "X ضرورتاً ویژگی F را دارد" و "ضرورتاً X ویژگی F را دارد" را طرح کرد. نکته مهم در گزاره "X ضرورتاً ویژگی F را دارد" این است که این گزاره به جهان واقعی و موجود اشاره دارد. این به این معناست که ضرورتاً هر A و هر B در همه جهان های ممکن ویژگی F را دارند و بنابراین اگر شی‌ای در یکی از جهان های ممکن وجود داشته باشد که نقیض این امر باشد آنگاه این گزاره نیز نقض خواهد شد. این درحالی است که گزاره "ضرورتاً X ویژگی F را دارد" به همان جهان ممکنی مربوط است که این سخن در آن گفته می‌شود. موضوع جهان های ممکن ضرورتاً به آن صورتی نیست که در قرن بیستم مورد بحث قرار گرفته بلکه ابن‌سینا پیش از آن با کمال هوشمندی به این موضوع پرداخته است. بارکن، شاگرد کارنپ مقاله ای در سال 1946 نوشته و در آن به بحث درباره منطق موجهات پرداخته است، بارکن به دو فرمول اشاره کرده که به نام خود وی نیز مشهور شده‌اند. در ادامه کریپکی در نیمه دوم قرن بیستم کوشید دلالت های صدق و کذب فرمول های منطق موجهات را مشخص کند. با کوشش های کریپکی بود که مشخص شد دو فرمول بارکن در چه مواردی صادق هستند. با جستجو در آثار تاریخی خودمان، در کمال تعجب متوجه شدم که ابن ‌سینا هر دو فرمول بارکن را البته به شکل عکس نقیض آن یعنی به شکل سورهای جزئی و امکانی در نظر داشته است. من ادعا نمی‌کنم که قدما با همه ریزه‌کاری ها در این مباحث آشنا بوده‌اند اما نکته مهم این است که آنها نیز در درون سیستم مفهومی خود به این مسائل توجه داشته‌اند. آنها میراثی گران بها برای ما به جا گذاشته‌اند که در آن مباحث دقت های بسیاری وجود دارد. به نقل از مهر / 62




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 484]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن