واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: در حضور محمدرضا شجريان و در نخستين اجراي گروه دستان و همايون شجريان اجرا شد مرغ سحري ديگر
گروه فرهنگي؛ شامگاه پنجشنبه تالار وزارت كشور ميزبان نخستين اجراي همايون شجريان به همراه گروه دستان بود. شجريان پسر در حالي اولين تجربه مستقل صحنه يي را تجربه مي كرد كه پدر و استادش در همان روز اول اجرا به تماشاي كار او نشست. وقتي اعضاي سياه پوش گروه دستان روي صحنه ظاهر شدند، همايون شجريان كه با پوشيدن جليقه يي روي لباس سياه خود، متفاوت با ديگر اعضاي گروه نشان مي داد براي لحظه يي از صحنه پايين آمد و پدر و مادر خود را در آغوش گرفت و بعد از بوسيدن دست پدر به صحنه بازگشت. بخش اول برنامه با عنوان «قيژك كولي» به ساخته هاي حميد متبسم در مايه دشتي اختصاص داشت كه با تصنيفي بر اساس شعري از خود «متبسم» آغاز شد. يكي از جذاب ترين بخش هاي قسمت نخست برنامه مربوط به دونوازي بهنام ساماني و پژمان حدادي بود كه به نوعي امضاي گروه دستان محسوب مي شد. در هنگام اين دونوازي كه با دو ساز تنبك و كوزه انجام شد تماشاگران چند بار به تشويق اين دو هنرمند پرداختند. بخش دوم برنامه با عنوان خورشيد آرزو در مايه بيات اصفهان به ساخته هاي سعيد فرج پوري نوازنده كمانچه گروه اختصاص داشت. در اين بخش اشعاري از فريدون مشيري، عطار نيشابوري، عراقي و سياوش كسرايي مورد استفاده قرار گرفته بود كه در اين ميان تصنيف «وطن» شور و حال ويژه يي در تالار ايجاد كرد. پس از پايان برنامه و ترك صحنه، تشويق حاضران براي اجراي قطعه درخواستي باعث شد كه گروه بار ديگر به صحنه بازگردد و درحالي كه تماشاگران كنجكاو بودند كه چه قطعه يي اجرا خواهد شد همايون شجريان ناگهان خواند؛ مرغ سحر ناله سر كن... كه با تشويق و استقبال حاضران در تالار روبه رو شد. البته اين بار مرغ سحر به روايت گروه دستان و همايون شجريان اجرا شد كه كمي متفاوت با مرغ سحر آشنا بود. يكي از مهم ترين ويژگي هاي اين برنامه طول مدت و ريتم برنامه بود به گونه يي كه به نظر نمي آمد كسي از ميان حاضران تالار را ترك كرده باشد. اگر در ميان كنسرت هاي تابستان ديده شد كه گاهي خوانندگان با گروه هايي روي صحنه رفتند كه در حد و اندازه هاي آنها نبودند حضور خواننده به گروه مي چربيد و جواب آواز ها در حد و اندازه آواز ها نبود همايون شجريان در همان گام نخست با گروهي روي صحنه رفت كه خود از اعتبار و وزن ويژه يي برخوردار بود. اما در سوي ديگر شهر، در كاخ نياوران و همزمان با كنسرت تالار بزرگ كشور پاكو پنيا نوازنده نامي فلامنكو، دومين شب از كنسرت خود را در تهران با اجراي 10 قطعه سپري كرد. به گزارش ايسنا ابتدا پاكو پنيا سه قطعه متفاوت را در دستگاه هاي مختلف فلامنكو اجرا كرد. بعد از اجراي اين قطعات او با سلام و خوشامدگويي به حاضران گفت؛ ترجيح مي دادم به زبان مادري ام يعني اسپانيايي با شما سخن بگويم، ولي به رسم تمام برنامه هاي بين المللي ام با زبان انگليسي حرف مي زنم و مترجم برنامه، حرف هايم را براي شما ترجمه مي كند. او سپس با اشاره به تاريخچه پيدايش موسيقي فلامنكو و قطعات انتخابي خود براي اين برنامه يادآور شد؛ فلامنكو امروزه در تمام دنيا سبك شناخته شده يي است كه از اندلس ـ اسپانياي جنوبي ـ آمده است و در گذر زمان و در مواجهه با فرهنگ هاي مختلف مدام تغيير شكل داده و تكامل پيدا كرده و در اين مسير از فرهنگ هاي مختلف تاثيرپذيري داشته است. او در پايان برنامه و بعد از تشويق پرشور حاضران دوباره بر صحنه حاضر شد و يك قطعه انتخابي ديگر را براي تماشاگران نواخت و سپس از آنها خداحافظي كرد. اجراي پنيا در ايران كه با اجراهاي اين نوازنده در شيراز آغاز شده بود شب گذشته در تهران هم به پايان رسيد.
جمعه 1 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]