تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817907674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهدي محقق خبر داد: ارايه 140 مقاله در سومين گردهمايي انجمن ترويج زبان ‌و ‌ادب ‌فارسي ‌ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهدي محقق خبر داد: ارايه 140 مقاله در سومين گردهمايي انجمن ترويج زبان ‌و ‌ادب ‌فارسي ‌ايران
خبرگزاري فارس: رئيس انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران با بيان اين‌كه سومين گردهمايي سراسري اين انجمن از روز 6 تا 8 شهريور در محل بنياد ايران‌شناسي برگزار خواهد شد، از ارايه 140 مقاله خبر داد.


به گزارش خبرنگار ادبي فارس، «مهدي محقق» رئيس انجمن ترويج زبان و ادب فارسي در نشست خبري سومين گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران كه صبح امروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد، بيان داشت: نخستين دوره اين گردهمايي در سال 1385 در اصفهان برگزار شد.دومين دوره هم سال بعد از آن يعني سال 1386 در مشهد بود و امسال هم اين گردهمايي در تهران برگزار مي شود.
وي ادامه داد: طبق روال هر ساله ما بنا داريم كه دوره‌هاي بعدي اين همايش را در دانشگاه‌هاي بزرگ كشور برگزار كنيم. در اين گردهمايي اعضاي انجمن كه اساتيد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور هستند شركت خواهند كرد. جمعا 300 مقاله به دبيرخانه همايش رسيد و به وسيله داوران به‌گزيني شد كه سرانجام 150 مقاله در ميزگردهاي مختلف اين كنگره ارائه خواهد شد.
محقق بيان داشت: سومين گردهمايي سراسري انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران از روز چهارشنبه 6 شهريور تا جمعه 8 شهريور در محل بنياد ايرانشناسي برگزار خواهدشد كه در اين برنامه 140 مقاله يا به صورت سخنراني‌هاي 15 دقيقه‌اي و يا به صورت ارائه در ميزگردها طرح خواهد شد.
وي ادامه داد: مراسم افتتاحيه اين همايش روز چهارشنبه 6 شهريور راس ساعت 8:30 صبح در محل بنياد ايرانشناسي برگزار مي‌شود. در مراسم افتتاحيه پيام‌هايي كه از شخصيت‌هاي علمي به ما رسيده قرائت خواهد شد. خود من نيز درباره انجمن و سابقه و اهدافش مطالبي را بيان مي‌كنم محتملا حسن حبيبي رئيس بنياد ايرانشناسي، غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي سخنراني خواهند كرد. پس از مراسم افتتاحيه طبق برنامه مدوني كه هفته ‌آينده آماده مي‌شود سخنراني‌هاي عمومي و موضوعي برپا خواهد شد. متاسفانه به دليل عدم توانايي تامين هزينه‌هاي سفر مهمانان خارجي مجبور شديم از حضور بسياري از آنان چشم پوشي كنيم.
«محقق» بيان داشت: سابقه تاسيس انجمن ترويج زبان و ادب فارسي به سال 1350 يعني 37 سال پيش مي‌رسد . ما اين انجمن را به كمك همكاران‌مان كه بعضي از آنها مانند وصال، ضياء الدين سجادي و شهيدي چهره در نقاب خاك كشيده‌اند تاسيس گرديد. هدف از تاسيس اين انجمن كه قبلا نام آن «استادان زبان ادب فارسي» بود اين بود كه كساني كه دست‌اندركار زبان و ادب هستند به يكديگر نزديك‌تر شوند و اين انجمن ملجايي باشد كه نتيجه تحقيقات علمي خود را در برابر اساتيد پيشكسوت و كهنسال‌شان ارائه دهند.
اين استاد بازنشسته بيان داشت: جواني كه مدرك دكتري يا كارشناسي ارشد خود را در رشته ادبيات گرفته و در دورترين نقطه كشور مشغول تدريس است بايد اميدي داشته باشد تا به تحقيق و پژوهش تشويق شود. مردم همان مردم ايران هستند و ايران هم همان ايران. حال يك سوال باقي مي‌ماند و آن اين است كه چرا سعدي، فردوسي و حافظ و سنائي نداريم؟ پاسخ اين است كه ما بسترگاه علمي نداريم. جوانان مدرس و حتي دانشجو فضاي علمي ندارند. يكي از بسترهاي علمي كتابخانه است و ديگري هم محافل علمي.
اين پژوهشگر افزود: مملكتي كه 70 ميليون جمعيت دارد و در تمام دانشگاه‌ها زبان و ادب فارسي تدريس مي‌شود مسلما بايد اساتيد مايه‌ورتري تربيت كند و راهي براي آموختن معلومات تازه و انگيزه‌اي براي پژوهش و آموختن رقم بزند. در دانشگاه‌هاي مصر ما 300 دانشجوي زبان و ادب فارسي داريم. در همان كشور ما 20 استاد تمام وقت مقطع كارشناسي ارشد و دكتري داريم. در دانشگاه‌هاي آمريكا ،آلمان ، انگلستان، كانادا و ... رشته زبان و ادب فارسي وجود دارد. حال با توجه به اين گستردگي نفوذ زبان و ادب فارسي ما بايد مجامع علمي را در كشورمان بيش از اين توسعه دهيم.
اين مترجم گفت: براي مثال در هندوستان در عرض سه ماه 5 همايش برگزار شده است. اگر در كشور ما مثل هند اين‌قدر نشست‌ علمي براي زبان و ادب فارسي برگزار مي‌شد آيا باز هم نيازي بود كه معلمان جوان و پژوهشگران ما مقالات خود را در هندوستان عرضه كنند؟ انجمن ترويج زبان و ادب فارسي تاكنون 20 جلد كتاب منتشر كرده كه تقريبا نيمي از آن در سال‌هاي بعد از انقلاب بوده است. به مناسبت هشتصدمين سال تولد مولانا كتاب مثنوي را با حواشي جلال‌الدين همايي منتشر كرديم. كتاب ديگري كه به همين مناسبت منتشر شد كتاب «رحمت و غضب الهي در مثنوي» تاليف «حميده حجازي» بود .
«محقق» تصريح كرد: هدف ما در اين انجمن آشنا كردن نسل جديد با نثر قديم است. ما مي‌خواهيم نسل جوان را ترغيب به شناسايي مفاخر فرهنگي‌شان كنيم از اين جهت است كه هر ماه يك مراسم بزرگداشت براي مايه‌وران حوزه فرهنگ برگزار مي‌كنيم. تحت هر شرايطي و هر زماني علم جايگاه والايي دارد و حتي بزرگان مملكت هم همواره در برابر آن سر تعظيم فرود آوردند.
وي اذعان داشت: در اين هشت نه سالي كه به انجمن آثار و مفاخر فرهنگي رفتم هر ماه يك مجلس بزرگداشت برگزار كردم و همزمان با آن بزرگداشت‌نامه هم منتشر نمودم. اين بزرگداشت‌ها را براي بزرگان علم ، فرهنگ و ادب و كساني كه خدمتي به اين حوزه‌ها كرده‌اند برگزار مي‌كنيم.
رييس هيات مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي با گرانمايه دانستن فرهنگ ايراني بيان داشت: ظواهر تمدن جديد در تمام كشورها وجود دارد ولي فرهنگ ما همواره باعث افتخار ما بوده است. آن‌چه كه ايران دارد همين فرهنگ ، فلسفه ، ادبيات و سابقه كهن فرهنگي ما است. امروز همگان دريافته‌اند كه فرهنگ و ادب فارسي فرهنگساز و انسان‌ساز است. همه ما مي‌دانيم كه بايد همراه با علوم و فن آوري عوامل انساني هم تقويت شوند و فرهنگ ايراني وسيله‌اي براي تقويت عوامل انساني است.الگوي بيگانه نمي‌تواند الگوي ما باشد . ما بايد كسي را الگو قرار دهيم كه متعهد به ادب و فرهنگ اين مملكت باشد و جزئيات خداشناسي و انسان‌شناسي اين مملكت را آموخته باشد.
اين مترجم گفت: زماني كه كتاب ذكرياي رازي 500 سال در دانشگاه مونپوليه به عنوان منبع درسي به حساب مي‌آيد ما افتخار مي‌كنيم. ما نبايد فقط به گذشتگان افتخار كنيم بلكه بايد شرايطي را فراهم آوريم كه افتخارآفرينان جديد نيز متولد شوند.
«مهدي محقق» در ادامه درباره برنامه‌هاي سال‌هاي بعد اين همايش تصريح كرد: اميدوارم سال‌هاي آينده هم اين همايش را در يكي از دانشگاه‌هاي بزرگ كشور به بهترين شيوه ممكن برگزار كنيم. مقالات نخستين گردهمايي كه در اصفهان بود به صورت كتاب تحت انتشار است و به گمانم تا هفته آينده منتشر خواهد شد.
وي اظهار داشت: علاوه بر اين همايش‌هاي سالانه سراسري انجمن گردهمايي‌هاي موضوعي هم دارد. ما همايش مولوي را در تبريز ، دهخدا را در رودهن، ادبيات تطبيقي را در دانشگاه ‌آزاد تهران مركزي، آسيب‌شناسي ادبيات كودك در شيراز و همايش بزرگان سيستان را در زاهدان برگزار كرديم.ما سالي 4 همايش موضوعي علاوه بر اين گردهمايي سراسري برگزار مي‌كنيم.
«محقق» افزود: شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي، فرهنگستان زبان ، بنياد ايرانشناسي و قطب علمي عرفان اسلامي دانشگاه اصفهان موسساتي هستند كه به ما در برگزاري اين همايش ياري مي‌رسانند. گفتني است كه شهردار تهران هم يك مهماني براي اعضاي انجمن ترتيب داده و وسيله حمل و نقل را مهيا مي‌كند.
وي درباره اهداف برگزاري اين همايش بيان داشت: از اهداف اين گردهمايي مي‌توان به «آشنايي استادان و پژوهشگران با تحقيقات جديد در گستره زبان و ادب فارسي»، «تعامل و گفتگوي استادان زبان فارسي در عرصه‌هاي پژوهشي زبان فارسي»، «تشويق و ترغيب پژوهشگران جوان به انجام تحقيقات علمي» و «پرداختن به زبان فارسي به مثابه يكي از مولفه‌هاي مهم وحدت ملي و يكپارچگي ايران» اشاره كرد.
وي تصريح كرد: از محورهاي مورد بحث در اين همايش نيز مي‌توان به «نقش زبان و ادب فارسي در وحدت ملي ايران»، «سبك شناسي تاريخ ادبيات و شيوه‌هاي نقد ادبي»، «دستور، زبان‌شناسي و تاريخ زبان فارسي»، «ادبيات تطبيقي و موضوعات ميان رشته‌اي»، «انواع ادبي» (حماسي، غنايي، عرفاني، تمثيلي ، تعليمي و ...)، «ادبيات معاصر» ( نظم و نثر)، «نقد و تحليل عناصر هنري و زيبايي شناسي زبان و ادب فارسي»، «ادبيات كودك و نوجوان»، «تحقيقات ايرانشناسي»، «كتاب‌شناسي و نسخه‌شناسي زبان و ادبيات فارسي» اشاره نمود. گفتني است كه يك نمايشگاه كتاب در محل همايش برپا مي‌شود كه ارائه دهنده كتاب‌هاي منتشره توسط انجمن‌هاي همكار براي برگزاري اين همايش است.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن