واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: بانكهاي رباخوار اروپا و آمريكا كه موجب رونق و حيات اقتصادي آنها بودند، با دستور خداوند پي در پي ورشكسته ميشوند و مامور مرگ اقتصادي آنان شدهاند. ایسنا: آيتالله العظمي مكارم شيرازي گفت: بانكهاي رباخوار اروپا و آمريكا كه موجب رونق و حيات اقتصادي آنها بودند، با دستور خداوند پي در پي ورشكسته ميشوند و مامور مرگ اقتصادي آنان شدهاند. اين مرجع تقليد در جلسه تفسير سوره فيل در شبستان امام خميني حرم حضرت معصومه (س) گفت: بانكهاي رباخوار اروپايي و آمريكايي باعث رونق اقتصادي اروپا و آمريكا بودند؛ اما خداوند به آنها دستور داد كه اينها را در هم بكوبيد و اين بانكها پي در پي ورشكسته ميشوند و مامور مرگ اقتصادي اروپا و آمريكا شدند و هر روز عدهاي زيادي از مردم آنها بيخانمان ميشوند. وي در ادامه اظهار كرد: دشمنان علي (ع) ميخواستند نام آن حضرت را محو و شيعيان وي را نابود كنند؛ اما خداوند به وسيله همانها نام علي را در عالم زنده نگه داشت و همه پي به مظلوميت علي (ع) و شيعيان وي بردند. اين استاد درس خارج فقه حوزه در ادامه تفسير خود بيان داشت: واژه ابابيل كه در سوره فيل به كار برده شده است مربوط به نام پرندگان نيست، بلكه به معناي "گروه گروه" و اشاره به گروه عظيمي از پرندگاني دارد كه بر سر سپاه ابرهه سنگريزه ميريختند. وي ادامه داد: قدرتنمايي به اين نيست كه خداوند در مقابل لشكر ابرهه 200 هزار فرشته با شمشير آتشين بياورد بلكه قدرتنمايي در اين است كه با يك ابزار كوچك بتوان كار را تمام كرد. مكارم شيرازي با اشاره به اينكه آب، خاك، آتش و باد چهار عاملي هستند كه زندگي انسان به آنها وابسته است، تصريح كرد: وقتي به عذابهايي كه خداوند براي انسانهاي پيشين فرو فرستاده است نگاه ميكنيم ميبينيم مرگ آنها به وسيله همان عوامل زندگيشان بوده است و اگر خداوند فرمان دهد عامل زندگي انسان به عامل مرگ و نابودي وي قرار ميگيرد. اين مرجع تقليد افزود: نابودي قوم عاد به وسيله باد، نابودي فرعون به وسيله آب رود نيل و فرو رفتن قارون با تمام ثروتش در زمين نمونهاي از اين موارد است. مكارم شيرازي در ادامه با طرح اين سوال كه چرا خداوند خانه كعبه را در يك مكان خشك و بيآب و علف قرار داده است گفت:علي (ع) در روايتي به اين سوال پاسخ داده و فرموده است اگر خداوند ميخواست خانه كعبه و مشائر را در ميان راهها، نخلها، زمينهاي صاف و درختان پرميوه و بناهاي گسترده و سرزمينهاي آباد و گندمخيز و باغهاي پرطراوت و راهها قرار دهد، ميتوانست اما در اين صورت پاداش مردم كم ميشد و كعبه به يك تفرجگاه و گردشگاه تبديل ميشد و آنهايي هم كه ميخواستند آن را متصل به گردشگري كنند چنين فكري داشتند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]