تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816747241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاي چه اخباري در رسانه‌ها خالي است ؟(قسمت اول)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جاي چه اخباري در رسانه‌ها خالي است ؟(قسمت اول)
داخلي. اجتماعي. خبرنگار
برغم وجود نهادهاي اطلاع رساني در كشور و اينكه روزانه ‪ ۱۲۰‬روزنامه در كشور منتشر مي‌شود بسياري از مردم و مسوولان معتقدند همچنان نارسايي‌هايي دراين زمينه وجود دارد كه‌متواليان امر بايد براي به‌روزرساني اطلاعات جديد در جامعه تلاش كنند.

آنان معتقدند وجود رسانه‌هاي تصويري و شينداري و چاپ روزنامه‌ها به زبان- هاي مختلف نيز نتوانسته نيازهاي جامع آنان را پوشش دهد.

حجه‌الاسلام "محمد راشد يزدي " از استادان اخلاق در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، به كم رنگ بودن گزارش‌هاي اخلاقي پيرامون آداب و معاشرت مردم، همسران با يكديگر و فرزندان ، غيبت و دروغ نگفتن ، احسان و انفاق كردن اشاره كرد.

وي افزود: در گزارشها افراط و تفريط نيز بسيار بالاست، بطوريكه زماني با هجوم گزارش در موضوعاتي چون مهريه، جهيزيه، طلاق، زنان و كودكان خياباني، مسكن و بيكاري روبرو مي‌شويم و زماني هم از آنان در رسانه‌ها خبري نيست.

اين استاد اخلاق نيز به كم توجهي رسانه‌ها نسبت به زندگي خانوادگي ائمه نيز انتقاد كرد و گفت: رسانه‌ها تنها به زمان تولد ، رحلت و زندگي سياسي آنان مي‌پردازند، در حالي كه از خصوصيات اخلاقي آنان در زمينه رفتار آنان با همسر ، فرزند، دوستان و دشمن كمتر توجه دارند.

"مصطفي انوري زاده" رئيس كانون وكلاي منطقه اصفهان گفت: رسانه‌هاي ما با كمبود اخبار "حقوقي-اجتماعي" روبرو هستند، در حالي كه در رسانه‌هاي خارجي خبرها و گزارش‌ها بخصوص در بخش اجتماعي به همراه اظهارات حقوقي منعكس مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه هدف از مطالعه روزنامه و توجه به‌راديو وتلويزيون بر آورده كردن هر نوع نياز خبري در كمترين زمان مي‌باشد ، افزود: بنا بر قانون‌اساسي رسانه‌هاموظف به روشن ساختن افكارعمومي و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم هستند.

وي معتقد است: اغلب كاستي‌ها در انتشار اخبار در رسانه‌هابه نبود خبرنگار آشنا به حوزه خبري و نبود همكاري دستگاهها بر مي‌گردد.

"عاطفه تركي" سرپرست دفتر امور بانوان و جوانان استانداري اصفهان گفت:
در رسانه‌هاي سراسري و محلي به موفقيت‌هاي بانوان كمتر پرداخته شده است و تنها فعاليت و انعكاس اخبار بانوان به گزارش‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي محدود شده است.

وي افزود: اخبار و گزارش پيرامون فعاليت تشكل‌هاي غير دولتي نيزدررسانه- ها بسيار ناچيز است و لازم است به آنان بيشتر توجه شود.

دكتر "كوروش رحيمي" دبير مجمع‌انجمن‌هاي پزشكي‌استان اصفهان نيز گفت: كمتر رسانه‌اي به موضوع اجتماعي آداب معاشرت‌هاي فردي و اجتماعي چون رعايت كردن به حقوق ديگران و برخوردهاي نادرست برخي كارمندان پرداخته است.

وي اظهار داشت: اين در حالي است كه بايد رسانه‌ها با تهيه اين اخبار و گزارش‌ها مردم را به پيشرفت در زندگي با خلق و خوي آرام دعوت كنند و از تنش‌هاي زندگي آنان بكاهند.

اين دندانپزشك نيز به نبود ساده‌ترين خبر آموزشي پزشكي در رسانه‌ها نيز اشاره كرد و گفت: رسانه‌ها از آموزش و انعكاس ساده‌ترين اخبار آموزشي پزشكي نظير دست و صورت شستن،مسواك زدن و نحوه درست غذا خوردن كه مي‌تواند مانع از بروز از هر گونه بيماري باشد غافل ماندند و بيشتر به‌اخبار تخصصي، زيبائي پرداخته‌اند.

وي با اشاره به اينكه تعرفه‌هاي پزشكي و مشكلات درمان بيشترين سوژه‌هاي خبري اين حوزه از سوي خبرنگاران است، معتقد بود: خبرنگاران بايد در تهيه اخبار صحيح دقت داشته باشند و خود را درگير هياهوهاي ظاهري ، ناگهاني و تبليغاتي هر خبري نكنند.

" علي رباني "مدير گروه علوم اجتماعي دانشگاه اصفهان در اين مصاحبه اضافه كرد: كمبود خبرنگار مسلط به موضوع روز و اهل مناظره با مسئولان از جمله مواردي است كه رسانه‌ها بخصوص در بخش محلي با آن روبرو هستند .

وي افزود: اين كاستي باعث شده است كه رسانه‌ها نتوانند در انتقاد و ترغيب مسئولان به مصاحبه موفق باشند.

وي با اشاره به‌اينكه كمبود خبرنگار تخصصي در هر حوزه به نوعي مانع از انتقاد كردن مسئولان شده است، گفت: نبايد دستگاهها و خبرنگاران تنها حضور خود را محدود به زمان حادثه كنند بلكه بايد از ابتداي اجراي هر طرح اطلاع- رساني صحيح و مستمري را براي مردم به منظور آگاهي دادن و آگاهي گرفتن داشته باشند.

"ورژمارديروسيان" رئيس شوراي خليفه‌گري ارامنه اصفهان و حوزه جنوب كشور معتقد است: در رسانه‌ها تهيه خبر، گزارش درباره محيط زيست بسيار كمرنگ است.

وي افزود: خبرنگار مي‌تواند با تهيه گزارش‌هاي مستمر در اين موضوع مردم و مسئولان را در اين زمينه حساس و همراه كند.

"صيون ماه گرفته" نماينده انجمن كليميان استان‌اصفهان هم به‌نبود خبرهائي پيرامون هشدارهاي "ايمني حوادث و كار" بخصوص در زمينه ساختمان‌سازي و ديگر موضوعات مربوطه به‌آن در رسانه‌ها اشاره كرد.

وي افزود: متاسفانه برخي از مردم و مسئولان مربوطه نسبت به رعايت نكات و هشدارهاي ايمني در محيط كار، منزل مسكوني و ادارات بي‌توجه و يا آگاهي ندارند.

كارشناسان و مسئولان رسانه‌اي هم نيز در پاسخ به اين سوال ايرنا كه "جاي چه اخباري در رسانه‌ها خالي است نظرات تخصصي مختلفي را عنوان كردند.

"محب علي دياني " كارشناس خبري شبكه جهاني پرس تي تهران ، درباره كاستي‌هاي موجود در رسانه‌ها معتقد است : رسانه‌ها هميشه بعد از واقعه سرصحنه هستند ، ابداع و نوآوري ندارند، به موضوعات منافع ملي‌كم توجهند و اينكه به عنوان ابزار شعور جامعه كمتر تا قبل از وقوع حادثه در هر موضوعي هشدار مي‌دهند.

وي‌اضافه كرد:رسانه‌ها بايد آينده نگر و تا سال‌هاي بعد را با ارائه‌تحليل- هاي روز در هر موضوعي پيش بيني كنند ، در حالي كه مطيع و پيرو حوادث داخل و جهان بودن ،اين خلاقيت را از رسانهاي ما گرفته است.

دياني افزود: بين مردم و رسانه تعاملي نيست ، نگاههاي انتقادي رسانه‌ها به موضوعات كم و بعضا سطحي است ، كه اين موارد به فقر اقتصادي از نظر تجهيزات فني ، نيروي متخصص و خبري نبودن برخي مسئولان ما بر مي‌گردد.

وي گفت: دسترسي آزاد رسانه‌ها به منابع اطلاعاتي از جمله بودجه‌ها و روند هزينه كردن آنها بسيار كم است ، در حالي كه در برنامه پنج ساله چهارم توسعه صريحا اعلام شده كه در دولت الكترونيك همه ارگان‌ها بايد اطلاعات فعاليت‌ها و روند اجرائي شدن آنها را شفاف اعلام كنند.

وي با بيان اين كه قانون اساسي پيش برد اهداف ملي را از وظايف رسانه ها عنوان مي‌كند، بيان داشت: اين كم رنگ بودن همكاري‌ها از سوي دستگاهها به نوعي مانع از اين شده است كه رسانه‌ها براي انعكاس اخبار و گزارش اين آگاهي را بدهند كه آيا به چشم انداز‪ ۲۰‬ساله كشور نزديك و يا دور شديم.

دياني ،"قدرت رسانه‌اي" و "منافع ملي" را عامل انعكاس اتفاقات محلي، ملي و بين‌المللي خبرهاي داخل كشور در رسانه‌هاي خارجي عنوان كرد.

وي افزود: بسياري از آنان به قدري قدرتمند و به فكر منافع ملي شان هستند كه مي‌توانند يك همايش بين‌المللي را كه بسيار مهم است را تحريم خبري كنند ودرمقابل نيز ساده‌ترين خبر را تبديل به يك موضوع حساس و جهاني كنند.

دياني،ادامه داد: هدف از انتشار روزنامه‌هاي محلي انعكاس اخبار محلي در هر موضوع است ، در حالي كه اين مسئله از سوي برخي رسانه‌هاي محلي استانها كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن