واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رسانه و به خصوص سينما يكي از عرصه هايي است كه آمريكا با كمك هاليوود توانسته در آن ايفاگر نقش اصلي باشد. اين سلطه، به توليد و اكران فيلم در آمريكا محدود نمي شود، چنانكه آمريكا كنترل سينماي ديگر كشورها را نيز به دست گرفته است. سينماي اروپا كه انتظار مي رفت به دليل قدمت اين قاره و دارا بودن ويژگي هاي تاريخي خاص خود بتواند در برابر سينماي آمريكا مستقل عمل كند، نشان داد كه فاقد اين استقلال است. بررسي سه جشنواره اصلي اروپا يعني؛ كن، برلين و ونيز به خوبي نشان از ردپاي سينماي هاليوود و عوامل سينماي يهودي در اين قاره را دارد. **جشنواره كن فرانسه -------------------------- جشنواره فيلم كن براي اولين بار در سپتامبر 1939 برگزار شد، در دهه 1950 ميلادي زمان برگزاري جشنواره، از ماه سپتامبر به آوريل تغيير يافت و از سال 1955 ميلادي، نخل طلا به عنوان جايزه اصلي جشنواره كن معرفي شد. جشنواره كن عليرغم اينكه از افتخاراتش؛ برگزاري هنري ترين جشنواره دنيا است، اما طي سال هاي اخير تعدادي از تجاري ترين آثار سينماي هاليوود را نمايش داده است. در چند سال گذشته دنيا شاهد عبور ستارگان جنجالي هاليوود از روي اين فرش قرمز بوده است. در پيش گرفتن اين روش، جشنواره كن را در تيول كمپاني ها و موسسه هاي بزرگ تجاري آمريكايي و تهيه كنندگان و ستارگان سينماي هاليوود قرار داده است. به عنوان نمونه رومن پولانسكي يهودي در 2002 نخل طلايي كن را با فيلم پيانيست ازآن خود كرد. داستان اين فيلم زندگي نوازنده? پيانوي يهودي، ولاديسلاو اشپيلمن در دوران جنگ جهاني دوم در لهستان است. رومن پولانسكي كارگردان اين فيلم بعد از متهم شدن به تجاوز جنسي به يك دختر 13 ساله و براي فرار از زنداني شدن، در سال 1978 از آمريكا خارج شد و از آن زمان تاكنون به آمريكا باز نگشتهاست. اسكار بهترين كارگرداني براي پيانيست را هريسون فورد از طرف او دريافت كرد و 5 ماه بعد در فرانسه به وي تحويل داد. امسال نيز در اين جشنواره شاهد اكران فيلم هاي هاليوودي از جمله دزدان دريايي كاراييب 4 با حضور جاني دپ و يا فيلم خانم فاستر با بازي مل گيبسون در اين جشنواره خواهد بود. نكته مهم ديگر در اين جشنواره چگونگي انتخاب هيات داوران است. اعضاي اين كميته كه به اصطلاح هيات ژوري ناميده مي شود، از بين گروه بزرگي از بازيگران بين المللي انتخاب مي گردند. به گزارش وبسايت فستيوال كن، روبرت دنيرو بازيگر آمريكايي رياست داوران بخش اصلي جشنواره 2011 را كه 11 تا 22 مي(21 ارديبهشت تا 1 خرداد) در فرانسه برگزار مي شود، برعهده دارد. دنيرو سومين آمريكايي در چهار سال گذشته است كه رياست پرآوازه ترين جشنواره فيلم جهان را برعهده مي گيرد. دنيرو ايتاليايي-آمريكايي برنده 2 جايزه اسكار بوده و وب سايت انگليسي زبان Adherents، وي را در ليست يهودي كاتوليك ها معرفي مي كند. اين وبسايت، مادر وي را يهودي و پدرش را كاتوليك معرفي كرده است. تيم برتون، كارگردان آمريكايي در 2010 و شون پن، بازيگر و كارگردان آمريكايي در 2008 رياست داوران بخش اصلي جشنواره كن را داشتند. وبسايت adherent شون پن را نيز يهودي-كاتوليك و از پدري يهودي و مادري كاتوليك معرفي كرد. مقايسه نسبت دريافت جايزه نخل طلايي جشنواره فيلم كن بين كشورهاي دنيا نشان مي دهد، برندگان بيشترين جوايز جشنواره، آمريكا با 18 بار در جايگاه اول و كشورهاي ايتاليا(12)، فرانسه 11 و انگليس 4 به ترتيب در جايگاه هاي دوم تا چهارم قرار دارند. از سوي ديگر جشنواره كن از نگاه رسانه هاي خارجي دست نشانده خود آنها نيز زير سوال رفته و اذعان نموده اند كه اين جشنواره در خدمت اهداف سياسي آمريكا مي باشد. خصوصيت ديگر جشنواره گرايش هاي سياسي آن است. از افتتاح جشنواره كن 59 با فيلم پرسروصدا و صهيونيستي رمز داوينچي و بعد از آن با فيلم نسبتا تبليغاتي يونايتد 93 در باره سرنوشت يكي از هواپيماهاي ربوده شده در جريان 11 سپتامبر 2001، تا اثر متوسطي چون پرسپوليس و داوري كردن كارگردان آن و تا زمان نزديك تر كه تارانتينو با فيلمي سياسي ايدئولوژيك به كن آمد، همه نشان از سياسي بودن جشنواره كن دارد. دوويچه وله صداي آلمان در گزارشي كه سال 2007 كه از اين جشنواره ارايه كرد، با انتقاد از جو حاكم بر كن در آن سال يادآور شد، جمع بزرگي از هنرمندان و بازيگران حاضر در كن به فعاليت هاي سياسي پرداخته اند. يكي از مهمترين اقدامات سياسي رخ داده در كن 2007 نمايش فيلم مرجان ساتراپي با نام تخت جمشيد(پرسپوليس) است كه با اعتراض بنياد فارابي و سينماگران ايراني روبه رو شده است. اين سياسي شدن را در جشنواره هاي سال گذشته با دفاع از جعفر پناهي كه در جريان فتنه پس از انتخابات به تهيه و ارسال فيلم براي شبكه هاي خارجي اقدام كرده بود، و اعلام همبستگي با وي، شاهد بوديم. **جشنواره فيلم ونيز ايتاليا ------------------------------ جشنواره ونيز ازقديمي ترين و بزرگترين جشنواره هاي دنيا است، جشنواره فيلم ونيز نخستين بار در سال 1932 ميلادي برگزار شد و در كنار جشنواره هايي چون كن و برلين از مهمترين رخدادهاي سينمايي اروپا و جهان به شمار مي آيد. جايزه اصلي جشنواره ونيز، شير طلايي نام دارد. در اين جشنواره، همچنين جايزه اي به نام جايزه انسانيت وجود دارد كه جايزه آن مبلغ 50 هزار دلار است. بررسي ماهيت داوران اين جشنواره بازهم نشان از حضور آمريكايي ها در اين جشنواره ها دارد. كوينتين تارانتينو كارگردان آمريكايي، رييس هيات داوران شصت و هفتمين جشنواره فيلم ونيز بود كه از يك سپتامبر تا 11 سپتامبر 2010 برگزار شد. تارانتينو از سوي بسياري از منتقدين سينمايي به استفاده از كنايه هاي سينمايي عليه سياهان و تبعيض نژادي متهم شده است. وي در گفتگو با وبسايت انگليسي زبان Charlierose اين انتقادات را وارد ندانست. كوينتين تارانتينو در سفر سال 2009 خود به تل آويو تاكيد كرد كه اهميت هولوكاست را فراموش نكرده و گرچه در اين رابطه فيلمي نساخته، اما مضامين مشابه آن را درباره مظلوميت يهوديان و كشتار آنها توسط ديگر اقوام در فيلم هايش به نمايش گذاشته است. پائولو مرگتي(Paolo Mereghetti) منتقد ايتاليايي از پارتي بازي تارانتينو در ارتباط با داوري ها در جشنواره 2010 انتقاد كرد. گويلرموآرياگا از مكزيك، اينگبورگا داپكونايت از ليتواني و ستاره فيلم هاي هاليوودي و روسي، آرنود دسپلچين كارگردان فرانسوي(وبسايت jweekly فيلم هاي وي را حامي يهوديان و معرف همزيستي و روابط خوب فرانسوي ها با يهوديان معرفي كرد.) دني الفمن سازنده موسيقي فيلم آمريكايي (پدر و همسرش يهودي هستند.) لوكاگوادانينو كارگردان ايتاليايي و گابريل سالواتوره كارگردان ايتاليايي از ديگر اعضاي هيات داوران هستند. اين فهرست كه موارد بسيار ديگري را نيز مي توان به آن اضافه كرد، نشان مي دهد كه جشنواره فيلم ونيز متاثر از هاليود كه خود نيز زير سلطه يهود قرار دارد، مي باشد. **جشنواره بينالمللي فيلم برلين ------------------------------------- جشنواره بينالمللي فيلم برلين هرساله در ماه فوريه در برلين آلمان برگزار ميشود. اين جشنواره نخستين بار در سال 1951 با نمايش فيلم ربكا، ساخته آلفرد هيچكاك گشايش يافت. سي بي سي نيوز يك وبسايت خبري كانادايي در گزارشي ورنر هرزوگ را ربيس هيات داوران جشنواره فيلم برلين در فوريه 2010 اعلام كرد. وي نامزد اسكار بوده و ساخت 50 فيلم و مستندي تحت عنوان رويارويي در پايان جهان را در كارنامه خود دارد. اين فيلم ساز آلماني در خدمت به يهوديان، فيلمي درباره گذشته آلمان نازي و قرباني شدن يهوديان در اين جنگ ساخته است. به نوشته وبسايت Colombo Lanka Puvath شصت و يكمين جشنواره فيلم برلين هم كه 10 تا 20 فوريه 2011(21 بهمن تا يك اسفند 1389) برگزار شد، هفت داور داشت و رياست هيات داوران را روسيليني، بازيگر ايتاليايي-آمريكايي برعهده داشت. به گزارش پايگاه اينترنتي سينما، روسيليني مدل لباس سابق داراي اجدادي يهودي بوده و مادرش، اينگريد برگمن ستاره سوئدي دهه 1940 هاليوود، يك يهودي است. در اسراييل و در مجاورت بنياد ملي يهود، بناي يادبودي براي مادر ايزابل ايجاد كرده و از وي به عنوان شخصي برجسته ياد كرده اند. نتيجه گيري: اين جشنواره ها، امروزه به عرصه اي از جولان سينماگران آمريكايي(هاليود)تبديل شده است، كه اين موسسه خود نيز تحت تاثير افكار غالب يهودي هاي طرفدار صهيونيسم است. در افكار آنها ميتوان تبعيض هاي نژادي و خودبرتر بيني، تفكر سلطه و به سخره گرفتن فرهنگ ديگر ملل را مشاهده كرد. با توجه به بررسي هاي انجام شده در مي يابيم كه اين جشنواره ها با يك نگاه اقتصادي و ايدئولوژيك خاص در حال برگزاري است كه يك سري اهداف خاص را دنبال مي كنند. چنانكه از ميان كشورهايي توانستند بيشترين جوايز اين جشنواره هارا از آن خود كنند اين كشور آمريكا است كه در صدر اين ليست ها ديده مي شود، و نحوه چيدمان داور ها هم خود داراي شائبه است. چنانكه در ماهيت اين داوران كه در اين بررسي آمده بيشتر آنها يا آمريكايي هستند يا داراي اصالت آمريكايي مي باشند كه درصد قابل توجهي از آنها يهودي هستند، كه نشان دهنده غلبه تفكر صهيونيستي در عرصه رسانه اي و نفوذ آنها در كمپاني هاي تجاري است. در بخش نمايش فيلم هم انتخاب فيلم هاي جشنواره ها سليقه اي است و در برخي فيلم ها آنها پا را از اين فراتر گذاشته و توهين به نژاد، ملت و افكار را عرضه كرده اند. يعني سياست زدگي حاكم بر اين جشنواره ها مشهود است. پژوهش**2052**1732**9123
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 568]