تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815338214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همراه با برگزيدگان چهاردهمين دوره تجليل از خادمان قرآن / 3پاسخ رئيس دبيرخانه خادمان و فعالان قرآن وزارت ارشاد به انتقادات برخي هنرمندان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: همراه با برگزيدگان چهاردهمين دوره تجليل از خادمان قرآن / 3پاسخ رئيس دبيرخانه خادمان و فعالان قرآن وزارت ارشاد به انتقادات برخي هنرمندان
گروه هنر: «كريم دولتي» در پاسخ به انتقادات وارده از سوي برخي هنرمندان برگزيده در چهاردهمين دوره تجليل از خادمان قرآن، ضمن بازتعريف معيارهاي انتخاب هنرمندان برگزيده با عناوين «خادم قرآن»، «فعال ممتاز» و «فعال برگزيده» به اين انتقادها پاسخ گفت.
«كريم دولتي» رئيس دبيرخانه خادمان و فعالان قرآن كريم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگويي با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در برابر انتقادهايي كه از جانب يكي از افراد برگزيده چهاردهمين دوره تجليل از خادمان قرآن مطرح شده بود، در مقام پاسخگويي برآمد.

دولتي در پاسخ به بي‌اطلاعي هنرمندان شركت‌كننده از عناويني چون: خادم‌القرآن، فعال ممتاز و برگزيده اظهار كرد: قبلاً منظور از اين عناوين را به تفصيل گفته‌ايم ولي به صورت اجمالي مي‌توان گفت كه در انتخاب افراد معيارهايي چون: سابقه، كميت و كيفيت آثار هنري و صرف داشتن آثار قرآني مطرح بوده است.

وي افزود: ممكن است هنرمندي آثار هنري بسياري داشته باشد ولي كار هنر قرآني‌اش به لحاظ كمي و كيفي در حدي نبوده كه انتخاب شود. امسال نيز بازبيني‌هايي در اين زمينه در حال انجام است.

معادل‌سازي عناوين برگزيدگان با مدارك رسمي

اين مقام مسئول در پاسخ به اين انتقاد مطرح شده كه هيچ پشتوانه‌اي در پس اين القاب و عناوين نيست و حمايتي از هنرمند برگزيده صورت نمي‌گيرد به خبرنگار ما گفت: در مورد حمايت‌ از هنرمندان بحث بيمه مطرح شده كه در حال انجام است. ضوابط جديد درباره خدمات و حمايت‌هاي هنرمندان به زودي اعلام خواهد شد و بقيه موارد هم در حال پيگيري و انجام است. در بحث معادل‌سازي نيز عناوين را به زودي اعلام خواهيم كرد.

رئيس دبيرخانه خادمان و فعالان قرآن كريم منظور از معادل‌سازي عناوين را چنين عنوان كرد: منظور از معادل‌سازي، ارزشي است كه اين عناوين از نظر مدرك‌هاي رسمي مي‌توانند در كارهاي قرآني داشته باشند. ما درصدد هستيم كه معادل هر كدام از اين عناوين را برابر با مدرك رسمي آن اعلام كنيم.

دولتي انتقاد بي‌توجهي به هنرمندان و توجه بيشتر به رشته‌هاي حفظ، قرائت و آموزش و پژوهش قرآني را چنين پاسخ گفت: ما امسال 20 برگزيده در همه رشته‌ها و همه رتبه‌ها داشتيم كه از كل اين تعداد 6 نفر در حوزه هنر به عنوان نفرات برگزيده انتخاب شدند در حالي كه در زمينه حفظ و قرائت 3 برگزيده، در رشته نشر 1 نفر، آموزش 3 نفر، پژوهش 4 نفر و سهم مديريت، تعليم و ترويج هر كدام 3 نفر بود. بنابراين بيشترين تعداد برگزيده را در حوزه هنر داشتيم كه تنوع رشته‌هاي هنري علت اين امر بود.

حوزه هنر دارنده بيشترين برگزيده در ميان ديگر رشته‌ها

وي در مقابل اين نظر كه تمام رشته‌هاي غيرهنري كه برشمرده شد در حوزه علوم قرآني است و در طيف ديگر هنر قرآني است و با اين حساب باز هم تعداد برگزيدگان هنر كمتر است اظهار كرد: امسال 7 رشته داشتيم كه در يكي از رشته‌ها برگزيده نداشتيم و در ميان 6 رشته ديگر كه هر كدام في‌نفسه يك رشته مستقل است سهم هنر بيش از يك چهارم بود.

رئيس دبيرخانه خادمان و فعالان قرآن كريم گفت: در برابر اين انتقاد كه مراسم تجليل از خادمان قرآن بيشتر مراسمي سياسي است تا قرآني بايد گفت كه اين مراسم، مراسم قرآني سياسي است و به تعبيري مراسم قرآني رسمي كشور است. در مسائل و در جلسات رسمي مسائل مختلف مطرح مي‌شود. به‌طور مثال در محافل اقتصادي مباحث سياسي نيز مطرح مي‌شود چون اقتصاد و سياست با هم عجين است بنابراين در جلسه قرآني هم نمي‌توان فقط به تفسير دو آيه از قرآن بسنده كرد. هيچ امري از سياست قابل انفكاك نيست.

وي ادامه داد: جو جلسه مراسم قرآني بدين گونه است كه ابتدا گزارشي قرآني از فعاليت‌هاي يك سال گذشته ارائه مي‌شود و بعد گزارشي از فعاليت كميته خادمان قرآني و در نهايت نيز سخنراني رئيس جمهور است كه مسائل مختلفي در آن مطرح مي‌شود كه اعم از مسائل قرآني و غير قرآني است كه به تناسب مباحث مطرح جلسه عنوان مي‌شود.

تكذيب همسويي نگرش‌هاي حزبي به عنوان عاملي تاثيرگذار در انتخاب برگزيدگان

دولتي اين موضوع را هم كه در اين محافل بيشتر هنرمنداني انتخاب مي‌شوند كه همسويي جناحي و حزبي با مسئولان امر دارند را منكر شد و تاكيد كرد: ممكن است بر حسب اتفاق بعضي از افرادي كه معرفي شدند همسويي فكري با مسئولان ذي‌ربط داشته باشند ولي واقعيت اين است كه اصلاً در انتخاب‌هايمان نگرش‌هاي حزبي، گروهي و باندي را مدنظر نداشتيم.

وي در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر اين كه يكي از انتقاداتي كه توسط برگزيدگان مطرح شد اين بود كه بيشتر كارشناسان اين دوره قرآني هستند و كمتر از كارشناسان هنري استفاده شده است، گفت: اين حرف‌ها را كساني بايد بگويند كه بدانند داوران هنري ما چه كساني هستند و من مطمئنم كه افرادي كه اين حرف را زده‌اند اسامي داوران رشته‌هاي هنري را نمي‌دانستند.

دولتي افزود: داوران ما از بهترين هنرمندان مطرح كشور و جهان اسلام هستند يعني هنرمندان خبره هستند كه در عين هنرمندبودن ورودي هم به مسائل قرآني دارند. همه آن‌ها كارشناسان مسائل قرآني نيستند ولي استاد و كارشناس در زمينه هنر هستند و در همه رشته‌ها بدين‌گونه است. مثلاً در كميته آموزش از كارشناساني دعوت مي‌كنيم كه قاري يا حافظ قرآن نيستند ولي كارشناساني هستند كه كارشان آموزش است حال ممكن است در كنار اين كه كارشناس آموزش هستند دستي هم در حفظ و قرائت قرآن داشته باشند كه آن جنبه دوم و كمرنگ‌تر حرفه‌شان است.

رعايت حوزه فعاليت داوران با رشته مورد نظر

اين مقام مسئول در ادامه گفت: كار حرفه‌اي داوران هنري در تمام رشته‌ها، هنر بوده است. ما در حوزه هنري دو كميته فرعي داشتيم: كميته فيلم، كارگرداني، تئاتر و كميته خط، تذهيب، هنرهاي دستي. تمام داوران در حد خود اساتيد اين رشته‌ها بوده‌اند.

وي در برابر انتقادي با مضمون عدم خريد آثار هنرمندان و ارائه آن‌ها در قالب نمايشگاه در كشورهاي ديگر و عدم اعزام هنرمندان به عنوان رايزن فرهنگي به كشورهاي ديگر و نيز سفارش آثار قرآني نفيس به هنرمندان براي ترويج هنر قرآني ابراز كرد:چنين انتقادهايي معطوف به كميته تجليل از خادمان قرآن نيست و پاسخگويي به اين انتقادات در حيطه وظايف و اختيارات ما نيست.

دولتي در پايان سخنان خود نهادهاي متولي اين امر را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت هنري اين وزارت‌خانه، همچنين وزارت فرهنگ و ارتباطات دانست و افزود: با وجودي كه كميته تجليل از خادمان قرآن در اين زمينه اختياراتي ندارد و متولي اين امور نيست ولي ما اين انتقادات را منعكس مي‌كنيم و بحث‌ سياست‌هاي حمايتي‌مان مطرح مي‌كنيم اما چگونگي اجراي آن توسط مراجع متولي آن انجام مي‌شود و ما تنها در حيطه‌هايي كه اذن ورود به آن را داريم مي‌توانيم عمل كنيم و تصميم‌گير نهايي، متوليان اين امور هستند.
مصاحبه با يكي از هنرمندان قرآني كه انتقادهايي مطرح كرده بود!
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن