واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: در گفت و گوهایی با ایرج رامینفر، مجید میرفخرایی، ملكجهان خزایی و محسن شاهابراهیمی
داز بررسی وضعیت حوزههای "چهرهپردازی" و طراحی "پوسترهای سینمایی"، این بار چهارتن از طراحان صحنه و لباس به ارزیابی این حوزه پرداختند.ایرج رامینفر از فعالترین افراد در طراحی صحنه و لباس كه امسال موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد در گفتگو با خبرنگار هنری ایسنا با بیان اینكه وضعیت این حوزه فرق زیادی نكرده است میگوید: حتی در مواردی بدتر هم شده به خاطر اینكه یك رشته تخصصی است و آدمهایی كه وارد میشوند باید دورههایی را گذرانده وتجربههایی را داشته باشند كه متاسفانه اینگونه نیست.وی افزود: در باز است و همه دارند كار طراحی میكنند. آدمهایی كه احتیاج به دانش و تجربه دارند و باید با دستیاری كارشان را آغاز كنند مشغول به كار هستند كه این بسیار خطرناك است و هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ هنری مشكل ایجاد میكند.در همین حال محسن شاهابراهیمی وضعیت را رو به پیشرفت و توصیف میكند و معتقد است: طراحی صحنه و لباس یك كار هنری و صنعتی است وهنر كه خلاقیت دائم و صنعت هم رو به پیشرفت است بنابراین نمیتواند رو به عقب برگردد.وی كه هم اكنون مشغول طراحی صحنه و لباس مجموعه مختارنامه است درادامه میافزاید: موانعی كه دركار ما وجود دارد عمدتا اقتصادی است كه مربوط به همه بخشهای تولید پروژهها میشود.شاهابراهیمی عمدهترین مشكل را برآوردها و عدم شناخت سرمایهگذار روی كار میخواند و معتقد است: در پروژههایی كه احتیاج به ساخت و ساز است معمولا بر مبنای جداولی قدیمی و فرمولاسیونی كهنه، بودجه برآورد می شود كه وقتی طراح بودجه را میبیند دچار مشكلاتی میشود كه در خود كار تاثیر میگذارد.به گزارش ایسنا، مجید میرفخرایی كه عمده فعالیتش در طراحی صحنه و لباس فیلمها و مجموعههای عظیم تاریخی خلاصه میشود هم با بیان اینكه این حرفه احترامی كه باید داشته باشد را ندارد میگوید: الان وضعیت به گونهای است كه لزوم طراحی صحنه ولباس حس میشود اما از احترامی كه دیگر حوزههای سینمایی دارند برخوردار نیست و باید توجه داشت كه حداقل فیلمهای تاریخی و زماندار را بدون طراحی صحنه و لباس نمیتوان تصور كرد.ملكجهان خزاعی نیز كه امسال با فیلم زمستان است در جشنواره فیلم فجر حاضر بود حذف سوبسید از سینما را بیشترین ضربه برای خود و همكارانش توصیف میكند و معتقد است: با این كار مقداری دست تهیهكنندگان بسته شد و با توجه به سنگین بودن بودجه فیلم، دیگر خیلیها سراغ طراحان شناخته شدهتر نمیروند و تنها سریالها هستند كه به این طراحان مراجعه میكنند.وی افزود: كمتر فیلم سینمایی با تهیهكننده غیر دولتی پیدا میشود كه سراغ طراحی گران قیمت برود. برای خود من كه از اولین طراحان در سینمای ایران هستم ودر اوایل كارم تقریبا هر فیلم خوبی كه ساخته میشد سراغی از من میگرفتند به این شكل درآمده است.وی كه تاكنون دو بار برای فیلمهای بلندیهای صفر و تولد یك پروانه موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنوا ره فیلم فجر شده است تاكید كرد: هزینههای دیگر فیلم مثل دستمزد هنرپیشهها هم بسیار گران شده وتهیهكننده برای تامین آنها سعی میكند از جاهای دیگر فیلم كم كند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 668]