تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815611565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكليف محل كشف مردان نمكي پس از سفر هيأت دولت به زنجان مشخص مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: تكليف محل كشف مردان نمكي پس از سفر هيأت دولت به زنجان مشخص مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان
سرويس: ميراث فرهنگي

سرپرست كاوش‌هاي باستان‌شناسي معدن نمك چهرآباد زنجان گفت: موضوع تملك معدن نمك چهرآباد پس از سفر هيأت دولت به استان زنجان مشخص مي‌شود.

ابوالفضل عالي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در زنجان، ادامه داد: معدن نمك چهرآباد يك محوطه‌ي باستاني است و تاكنون كاوش‌هاي باستان‌شناسي در آن به كشف مهم‌ترين يافته‌هاي باستان‌شناسي منجر شده‌اند و بر همين اساس، اين معدن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

وي بيان كرد: معدن نمك چهر‌آباد زنجان اثري باستاني متعلق به دوره‌ي هخامنشيان تا ساسانيان است. شواهد باستان‌شناسي حاكي از آن است كه در اين معدن، فعاليت بهره‌برداري از دوره‌هاي يادشده صورت مي‌گرفته است. از سال 1371 معدن نمك چهرآباد به‌مدت 15 سال مورد بهره‌برداري قرار گرفت و در اين مدت، شش مرد نمكي كه هنوز يكي از آن‌ها در جاي خود مدفون مانده است، كشف شدند.

عالي اظهار داشت: از ميان يافته‌هاي موميايي در اين معدن، تمام آن‌ها به‌جز يك مورد به‌صورت متلاشي پيدا شده‌اند؛ اما با اين حال، هم‌چنان بافت نرم برخي از آن‌ها از جمله مرد نمكي چهار و پنج سالم مانده است. اكتشافات معدن نمك چهر‌آباد زنجان يكي از مهم‌ترين موضوع‌هاي علمي جهان به‌شمار مي‌رود.

سرپرست كاوش‌هاي باستان‌شناسي معدن نمك چهرآباد توضيح داد: حدود 2300 سال پيش، يعني در دوره‌ي هخامنشيان، يك‌باره تونل‌هاي معدن ريزش كردند و مردان نمكي سه و چهار و احتمالا مرد نمكي پنج كشته شدند. پس از گذشت حدود 500 سال، استخراج نمك در معدن ادامه يافت و تقريبا در قسمت فوقاني تونل‌هاي ريزش‌كرده در دوره‌ي هخامنشي دوباره فرو ريخت و مرد نمكي يك و دو در اواخر دوره‌ي اشكاني و اوايل ساساني كشته شدند.

وي اضافه كرد: اكنون با زدن سوله در معدن نمك چهرآباد از وقوع خطرهاي فيزيكي به مردان نمكي و اطراف آن‌ها جلوگيري شده است. همچنين درصدديم تا كاوش‌هاي باستان‌شناسي و عملياتي را روي موميايي‌هاي اين معدن، به‌خصوص مردان نمكي كشف‌شده تا چند سال آينده در صورت موافقت و تأمين اعتبار ازسوي سازمان ميراث فرهنگي انجام دهيم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن