واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - گزارش نشست مطبوعاتی «دوزخ، برزخ، بهشت» مسعود کرمی اگر نشست مطبوعاتی فیلم «دوزخ، برزخ، بهشت»، ساخته بیژن میرباقری هیچ نکته جذاب و قابل تأملی نداشت، یک پدیده داشت و او کسی نبود جز عزیزالله حاجیمشهدی. او جلسه مطبوعاتی را با یک نطق طولانی شروع کرد و با تشکر از لطف دوستان برگزارکننده نسبت به خودش و دعوتهای مکرری که او به عمل آمده، دلیل این را که تابهحال نتوانسته به عنوان مجری در نشستی حضور پیدا کند مشغلهاش به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم شهر برشمرد و با انتقاد از منتقدان جوان دیدگاههای خودش را درباره پدیدهای به اسم «نشست مطبوعاتی» برای حضار بیان کرد: «در واقع این نشستها برای تقدیر و تشکر از عوامل و پاسخگویی به بعضی سؤالات برگزار میشود. من درباره نشستهایی که برگزار شده چیزهایی شنیدهام که باعث دلآزردگیام شده و نمیدانم چرا برخی جوانترها به ویژه، رعایت این قضایا را نمیکنند. به نظرم باید حرمت بزرگترها را نگه داشت و از زحمات عزیزان فیلمساز تقدیر و تشکر کرد. با توجه به جو جشنواره، دوستان نباید با شتابزدگی قضاوت کنند. من توقع نقد و تحلیل فیلم را از این نشستها ندارم». حاجیمشهدی در پایان به همه توصیه کرد قدر این نشستهای دوستانه را بدانند. در واقع مقدمه نشست بسیار جذابتر از خود نشست بود و حاجیمشهدی با نطق خود رسماً به عوامل فیلم اعلام کرد که نگران زبان تندوتیز منتقدان جوان نباشند، چرا که او در برابر انتقادها از آنها محافظت خواهد کرد و نخواهد گذاشت آب توی دلشان تکان بخورد. او برای اینکه خیال همه را ششقبضه راحت کند پیش از هر سؤالی، انتقاد یکی از دوستان خودش به فیلم را مطرح کرد و خودش به آن پاسخ داد: «بعد از فیلم یکی از دوستان به شوخی توی سالن به من گفت: اگر از این فیلم چیزی فهمیدید به من هم بگویید. خب من میگویم این فیلم، فیلم متفاوتی است و کسی نباید انتظار داستان تکخطی با اوجوفرودهای کلاسیک را داشته باشد[...] در تمام طول فیلم یک نفر توی سالن جُم نمیخورد و خبری از سوت و کف نبود بهجز کفزدن در پایان فیلم. این فیلم با مخاطب عام ارتباط کمتری برقرار میکند و مخاطب اصلیاش مخاطب خاص است. این تفاوت را حتی در انتخاب لوکیشن هم میبینیم؛ هر سه اپیزود با اندکی تغییرات در آکسسوار و طراحی صحنه در یکجا میگذرد». بالاخره حاجیمشهدی رضایت داد که باقی عوامل فیلم هم چند کلمهای حرف بزنند: «برای اینکه من متکلموحده نشوم، آقای میرباقری، خودتان شروع کنید». میرباقری: تقریباً شما همهچیز را گفتید و من دیگر کوتاه حرف میزنم. برخلاف نظر حاجیمشهدی، بیژن میرباقری و باقی عوامل فیلم دوست داشتند جلسه با محوریت نقد و نظر و تحلیل برگزار شود. میرباقری: ما در کشورمان مثل هالیوود نشست آزمایشی نداریم. در آنجا با دعوت از اقشار مختلف مردم، جامعه مطبوعاتی، روشنفکران و آدمهای معمولی، فیلم را نمایش میدهند و از آنها بازخورد میگیرند. این نشست برای من حکم بازخورد را دارد. من به مسئولان برگزاری نشست خیلی اصرار کردم که ما پایین بنشینیم و دوستانی که حرف دارند بروند بالا رودرو حرفهایشان را بزنند،اما گفتند شکل جلسات ما را به هم نزنید. به همینخاطر من کم حرف میزنم تا شما بیشتر بگویید. سؤالات حضار هم دستکمی از انبوه تعریف و تشکرهای مجری جلسه نداشت و چیزهایی از این قبیل بود: «فیلم شما تقاطع سینما، شعر و فلسفه است» و«در سالگرد درگذشت محمدرضا شریفی فیلم را به روح بلند او تقدیم کردید، چه خوب!» یکی مباحث جلسه اقتباس ادبی بود: «ایپزود اول فیلم آدم را به یاد لاموزیکای مارگریت دوراس میاندازد. چرا در تیتراژ به این موضوع اشاره نکردید؟» و البته حاجیمشهدی که به نظرش این سؤال را یکی از همان جوانها طرح کرده بود، اضافه کرد: «با لحنی نوشتهاند که انگار یک سرقت ادبی بزرگ رخ داده». میرباقری در جواب گفت: «من روز برمیآید را با اقتباس از مرگ و دوشیزه نوشتم و به آن اشاره کردم، در حالی که خیلی از ارکان لاموزیکا در اپیزود اول نیست. در لاموزیکا ارتباط آدمها همراه با مضامین جنسی است، اما موضوع رابطه آدمها در فیلم من چیز دیگری است.» یکی دیگر از سؤالها ایپزود دوم را برگرفته از «هویت» میلان کوندرا خوانده بود که میرباقری این موضوع را هم رد کرد. یکی از ویژگیهای جذاب نشست نحوه سؤال خواندن حاجیمشهدی بود. او سؤال را میخواند، جواب را میداد و بعد دوباره: «اپیزود اول فیلم بیشتر یک نمایشنامه رادیویی بود؟چقدر موافقید؟» (حاجیمشهدی: من که موافق نیستم)؛ «آیا فیلم با مخاطب عام ارتباط برقرار میکند؟» (حاجیمشهدی: من که گفتم این فیلم برای مخاطب خاص ساخته شده.) یکی دیگر از شیوههای حاجیمشهدی ایجاد تعلیق پیش از سؤال بود. او به یکی از برگههای سؤال نگاه کرد و گفت: «من سال گذشته در نشستهای سینما صحرا غیر از سؤالهای مستهجن همه سؤالها را میخواندم. حالا هم این سؤال را میخوانم.» و در حالی که همه فکر میکردند الان سؤال غیرمترقبه و عجیبی پرسیده خواهد شد، حاجیمشهدی خواند: «چرا بازی مسعود رایگان بعضیجاها ناهمگون به نظر میرسید؟»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]