تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798208800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسیر آیات قرآن در نهج البلاغه(7)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر آیات قرآن در نهج البلاغه(7)

در معنی زهد"لكیلا تأسوا علی ما فاتكم ولا تفرحوا بما أتاكم..." ( حدید/23)و قال (ع): الزهد كله بین كلمتین من القرآن قال الله سبحانه" لكیلا تأسوا علی ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم" و من لم یأس علی الماضی و لم یفرح بالآتی فقد أخذ الزهد بطرفیه.(1)حضرت علی علیه السلام می فرماید: همه زهد در دو كلمه از قرآن جمع است. خدای سبحان می فرماید: " تا بر آنچه از دستتان رفته دریغ مخورید و بدانچه به شما رسیده شادمان نباشید." و آن كه بر گذشته دریغ نخورد و به آینده شادمان نباشد از هر دو سو زهد گرفته است.حزب شیطان"... اولئك حزب الشیطان ألا إن حزب الشیطان هم الخاسرون."( مجادله/19)بندگان خدا! شما را به ترس از خدا می خوانم و از منافقان می ترسانم، كه آنان گمراهند  و گمراه كننده، خطا كارند و به خطاكاری وادارنده . پی در پی رنگ می پذیرند و راه را نپیموده راه دیگری می گیرند. هر وسیله ای را برای گمراهیتان می گزینند، و از هر سو بر سر راهتان می نشینند. درونشان بیمار است و برونشان پاك. پوشیده می روند، چون خزنده ای زیانمند و زهرناك، وصفشان داروست و گفتارشان بهبود جان و كردارشان درد بی درمان. رشك بران راحتی - دیگرانند- و افزاینده بلای - مردمان- و نومید كننده امیدواران. در هر راه یكی را به خاك هلاك افكنده اند، و به هر دلی راهی برده اند و بر هر اندوهی اشكها ریخته اند، و ثنای هم را به سلف ( گذشتگان) فروخته اند و چشم در پی پاداش یكدیگر دوخته . اگر بخواهند، ستایش می كنند و اگر ملامت كنند، پرده دری كنند و اگر داوری كنند، اسراف ورزند. برابر هر حقی باطلی دارند، و برابر هر راستی، مایلی ، و برای هر زنده ای قاتل، و برای هر كلیدی گشاینده، و برای هر شب چراغ تاریكی زداینده. به هنگام طمع خود را نومید نمایند، تا بازار خویش بیاراند ، و به بهای كالاشان بیفزایند. به خلاف حق سخن می گویند و تقریر می كنند، و می ستایند و تزویر می كنند. راه باطل را بر پیروان خود آسان نمایند و  آنها را در پیچ و خمهاش سرگردان نمایند. یاران شیطانند و زبانه های آتش سوزان. " آنان پیروان شیطانند  بدانید كه پیروان شیطان، از زیان كارانند."(2)حزب الله...اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون.( مجادله/22)طوبی لنفس ادت الی ربها فرضها و عركت بجنبها ... و تقشعت بطول استغفارهم ذنوبهم "اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون."(3)خوشا كسی كه آنچه پروردگارش بر عهده او نهاده، پرداخته است و در سختی اش با شكیبایی ساخته، و در شب دیده بر هم ننهاده، و چون خواب بر او چیره شده برزمین خفته كف دست را بالین قرار داده، در جمعی كه از بیم روز بازگشت دیده شان به شب بیدار است و پهلوشان از خوابگاه بركنار، و لبهاشان به یاد پروردگار و گناهانشان زدوده است از آمرزش خواستن بسیار." آنان یاران خدایند و بدانید كه یاران خدا رستگارند. "فضل خدا چیست؟"ذلك فضل الله یوتیه من یشاء والله ذوالفضل العظیم."( جمعه/4)أراد أن یبلوكم أیكم احسن عملا. فبادروا بآعمالكم تكونوا مع جیران الله فی داره. رافق بهم رسله، و أزارهم ملائكته، و أكرم أسماعهم أن تسمع حسیس نار ابدأ، و صان أجسادهم أن تلقی لغوباً و نصباً " ذلك فضل الله یوتیه من یشاء والله ذوالفضل العظیم."(4)خدا خواسته است شما را بیازماید تا كار كدام یك از شما بهتر آید. پس با كردارهای خود پیشی گیرید تا در خانه خدا با همسایگان خدا باشید. پیامبران خود را رفیقان آنان كرده، و فرشتگانش را به زیارتشان برانگیخته، و گوش هاشان را حرمت نهاده است تا بانگ آتش را نشنود، و تن هاشان را نگاهداشته است، از این كه رنجی با سختی بدان رسد." این فضل و بخشش خداست، به هر كس كه خواهد دهد و خدا صاحب بخشش بزرگ است."پی نوشت ها:1- كلمات قصار 439.2- خطبه 194، ص 228.3- نامه 45، ص 319.4- خطبه 183، ص 196.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4897]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن