واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - فیلمهای کیارستمی در سینمای اکران فیلمهای خاص روی پرده میرود؛ خبر دو بخش دارد، یکی بخش مطلوب که اکران فیلمهای کیارستمی است و دوم ورود کامل دولت به حوزه اکران . به گزارش خبرآنلاین، علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی در گفتوگو با ایسنا با اعلام خبر اکران شدن فیلمهای کیارستمی اظهار داشت: «برنامه اکران مخاطب خاص که برای سال 90 تحت حمایت معاونت سینمایی پیشبینی شده بود، با مروری بر برخی از آثار عباس کیارستمی آغاز میشود. این برنامه در روزهای باقیمانده از سال جاری با نمایش دو اثر از آخرین فیلمهای عباس کیارستمی در چند سالن تهران آغاز میشود و این مقدمهای بر آغاز برنامه اکران آثار مخاطب خاص خواهد بود.» سجادپور درباره علت شروع این اکرانها با آثار عباس کیارستمی اظهار کرد: «امسال هفتادمین سال تولد این کارگردان و همچنین چهلمین سال فعالیت فیلمسازی ایشان است که به درخواست جمعی از دوستانشان و اعلام موافقتی که داشتند این کار انجام میشود و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.» تحقق سخنان سجادپور منجر به وقوع اتفاق خوشایندی در سینمای ایران میشود؛ اکران فیلمهای کیارستمی بعد از 10. اما این مسئله هم مانند دیگر اتفاقاتی که در مدیریت کنونی سینمای ایران رخ میدهد فقط این بعد مثبت را ندارد و به همان میزان که تبعات مفیدی برای سینمای ایران دارد، موجب نگرانی و دلهره نیز میشود؛ نگرانی از مداخله مستقیم مدیران دولتی سینما در حوزه اکران آثار. حال باید کفه سنگین و سبک ترازو را سنجید گفت این تصمیم برای سینمای ایران خوب است یا بد. عباس کیارستمی که در 10 سال اخیر دوران اوج شهرت فیلمسازی را سپری کرده و موفقیت کسب نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده بود، وارد فاز تازهای از دوران فیلمسازی شد که این گروه از فیلمهای او کمتر امکان اکران در ایران به دست آوردند. پس از «طعم گیلاس» این کارگردان، «باد ما را خواهد برد» را ساخت که این فیلم هیچ گاه در ایران به نمایش عمومی درنیامد. دلایل متعددی دست در دست هم دادند تا با اکران نشدن این فیلم زنجیره فیلمهای اکران نشده کیارستمی در ایران شکل بگیرد. کیارستمی در حالی «باد ما را خواهد برد» را ساخت که پنج سال قبل از تولید این فیلم برای «طعم گیلاس» نخل طلای کن را به دست آورده بود، اما «باد مارا خواهد برد» حکایتی دیگر بود. این فیلم در سال 1378 در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و انتظار میرفت در سالهایی که اوضاع فرهنگی کشور نسبت به گذشته بازتر شده، عرصهای مناسب برای اکران این فیلم کیارستمی فراهم شود اما برخلاف تصورات، فیلم کیارستمی برای کسب پروانه نمایش عمومی و رفتن روی پرده پنج سال انتظار کشید تا اینکه در سال 1383 با شروع به کار گروه سینمایی آسمان باز وعدههایی در مورد اکران شدن این فیلم داده شد اما برخلاف صحبتهای صورت گرفته، نه «باد ما را خواهد برد» اکران شد و نه گروه سینمایی آسمان باز به فعالیت خود ادامه داد. مشابه اتفاقی که امروز در مورد فیلمهای دیگر کیارستمی مطرح شده و سجادپور از آثار این فیلمساز به عنوان آغازگر طرح اکران خاص نام برد. «آ.ب.ث.آفریقا» اکران محدودی در ایران داشت، هرچند که این فرصت از سوی دوستداران سینمای کیارستمی مورد توجه قرار گرفت و سینماکانون که به عنوان سالن نمایشدهنده این اثر انتخاب شده بود با حضور گسترده تماشاگران مواجه میشد. البته زمان اکران عمومی این فیلم با اکران «شب یلدا» و «سگ کشی» همزمان شد. اکران در یک سینما و همزمانی با اکران فیلمهای پرسر و صدایی همانند «شب یلدا» و «سگ کشی» مانع از آن شد که فیلم کیارستمی که بعد از نزدیک به یک دهه در سینماهای ایران روی پرده میرفت، خبرساز شود. این فیلم در جریان اکران جهانی خود در کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا به نمایش درآمد. «پنج» که در سال 1382 توسط کیارستمی ساخته شد نه تنها در ایران امکان اکران به دست نیاورد در سطح بینالمللی نیز غیر از نمایش در جشنوارههای مختلف از جمله کن، تورنتو، ونکوور و کپنهاگ فرصتی برای نمایش به دست نیاورد اما برخلاف «پنج» فیلم سینمایی «ده» کیارستمی در اکران عمومی کاملاً موفق عمل کرد و نظرها را به فیلمی تازه و متفاوت از این فیلمساز مولف جلب کرد. «ده» با تمام ویژگیهایی که به لحاظ ساختاری داشت به دلایلی همانند حجاب نامناسب بازیگر در چهار اپیزود از این فیلم و برخی جملاتی که در فیلم مطرح میشد در مجموع حدود چهار پنج دقیقه از فیلم را شامل میشد که باعث شد به دلیل مایل نبودن کیارستمی به حذف بخشهایی از فیلمش پروانه نمایش دریافت نکند و از اکران عمومی باز بماند اما هرچند که «ده» اکران عمومی نشد اما CDهای آن به صورت قاچاق در بازار عرضه شد تا بالاخره مخاطب علاقمند به سینمای کیارستمی امکانی برای تماشای اثر تازه این کارگردان به دست آورد. کیارستمی انتشار نسخههای غیرقانونی فیلم خود را در ایران، روشی برای ارتباطگیری مخاطب با سینمایش دانست و مخالفتی نکرد. «10 روی ده» که در اصل مستندگونهای در مورد فیلمسازی عباس کیارستمی بود به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم تصویر هنرمند در سال 1383 به نمایش درآمد و مخاطبان که در ظرفیت محدود سالن نمایش خانه هنرمندان امکان تماشای فیلم را به دست آورده بودند در حضور کیارستمی به تماشای این اثر نشستند. اما بعد از این فرصت «10 روی ده» هم نتوانست اکران عمومی شود. «شیرین» در اولین نمایش جهانی خود در جشنواره ونیز به نمایش درآمد. واکنشهایی که نسبت به این فیلم کیارستمی نشان داده شد، حرف و حدیثهای بسیاری را به وجود آورد. نکاتی که مخالفان سینمای کیارستمی را بر سر ذوق آورد تا بارها و بارها تکرار کنند که عمر سینمای کیارستمی به سرآمده، هرچند که دوستداران سینمای کیارستمی و همان گروه محدودی که امکان تماشای فیلم را به دست آوردند آن را به عنوان فیلمی متفاوت در کارنامه کاری این فیلمساز پذیرفتند. «شیرین» هم مانند دیگری ساختههای کیارستمی در سالهای اخیر همچنان امکان اکران در ایران را به دست نیاورده است و بعید به نظر میرسد به این دلیل که بدون کسب پروانه ساخت از اداره کل نظارت و ارزشیابی تولید شده است، پروانه نمایش عمومی دریافت کند. «رونوشت برابر اصل» موفقیت چشمگیری برای این فیلمساز سرشناس در سطح بینالمللی به وجود آورد؛ سینمای قصهگوی این فیلم بسیاری را هیجانزده کرد و سینمای کیارستمی را بیش از پیش مطرح کرد. جایزه بهترین بازیگر فیلم از جشنواره فیلم کن برای ژولیت بینوش خاطره موفقیتهای قبلی کیارستمی را در جشنوارههای جهانی زنده کرد. در مقطعی که هنوز نسخههای غیرمجاز این فیلم در ایران به صورت گسترده عرضه نشده بود، اخباری در مورد احتمال اکران عمومی آن در ایران شنیده شد. سجادپور از اکران محدود آن خبر داده بود و شمقدری از ممنوعیت نمایش فیلم. فیلمهای کیارستمی از «گزارش» تا «زیر درختان زیتون» همگی در ایران روی پرده رفتند و از میان اینها «زیر درختان زیتون» و «خانه دوست کجاست» بیش از سایر فیلمها مورد توجه قرار گرفت و مخاطبان را به سالنهای سینما دعوت کرد. هرچند که تماشاگران فیلمهای کیارستمی همواره متفاوت از قشری بودند که صرفاً سینمار ا به عنوان یک سرگرمی میشناختند و به سینما میرفتند تا قصهای برایشان روایت شود، اما جریان اکران فیلمهای کیارستمی در ایران از نیمه دهه 70 مسیری دیگری پیدا کرد و این بار اغلب فیلمهای کوتاه این سینماگر امکان نمایشهای محدود را به دست آورند. جشنواره تصویر هنرمند یکی از معدود عرصههایی بوده که شرایطی برای نمایش فیلمهای کوتاه و مستند کیارستمی به وجود آورده است. کیارستمی در سالهای اخیر کارگاههایی با عنوان فرش، تاکسی، در و باد در ایران برگزار کرد که آثار تولید شده این فیلمساز سرشناس در این کارگاهه در جشنواره تصویر هنرمند به نمایش عمومی درآمده است و اتفاقاً استقبال گستردهای هم از این نمایشهای محدود صورت گرفته به گونهای که مسئولان برگزاری این جشنواره فیلم را همزمان در دو سالن بتهوون و ناصری خانه هنرمندان به نمایش گذاشتهاند. از دیگر آثار کیارستمی که در جریان این جشنواره به نمایش درآمده میتوان به «پرنده ها»، «تخم مرغ ها»، «نامهها» و «جاده ها» اشاره کرد. صحبتهای کلی سجادپور نشان نمیدهد قرار است کدام فیلم کیارستمی به نمایش عمومی درآید، اما یک نکته را به وضوح روشن میکند، اینکه دیگر نیازی به حدس و گمان در مورد احتمال ورود مدیریت دولتی سینما به حوزه اکران نیست، این امر کاملاً در حال رخ دادن است. سینمای ایران سالهای درجه بندی فیلمهای سینمایی و لزوم نمایش آثار در جشنواره فیلم فجر به عنوان مجوز اکران عمومی را پشت سرگذاشته و امروز دوباره قرار است آزموده را بیازماییم. پیش از شروع به کار جشنواره فیلم فجر شنیده میشد همه فیلمهایی که میخواهند اکران عمومی شوند باید در جشنواره حضور داشته باشند، مقامهای رسمی آن را رد میکردند و سینماگران تلویحاً تایید. حالا بعد از بازماندن تعدادی از فیلمها از حضور در جشنواره فیلم فجر به دلیل ممیزیهایی که بر آنها وارد بوده به نظر میرسد تکلیف مدیریت دولتی سینما کاملاً روشن شده است. برای سلب اختیار اکران فیلمهای سینمایی از شورای صنفی نمایش و واگذاری آن به بخش دولتی چه کسی بهتر از سینمای پرطرفدار و محترم کیارستمی برای وجه المصالحه قرار گرفتن؟ 54143
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 505]