تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815518528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار مرگ‏ ومير ناشي از دخانيات درايران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آمار مرگ‏ ومير ناشي از دخانيات درايران
وي افزود : مصرف سيگار از عوامل تاثير گذار مهم در ابتلا به بيماري هاي قلبي ، عروقي ، سرطان به ويژه سرطان ريه ، آسم در كودكان و ساير بيماري هاي گسترده مي شود .
كارشناس دبير خانه كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي گفت: ‌سالانه 50 هزار نفر در ايران جان خود را بر اثر استعمال دخانيات از دست مي دهند.

مهندس "‌فرزانه فرشاد " روزچهارشنبه در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا به زيان هاي ناشي از مصرف دخانيات اشاره كرد و گفت : سالانه پنج ميليون نفر در جهان و 50 هزار نفر در ايران بر اثر استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهند.

به گفته فرشاد ،سالانه 1740 ميليارد تومان در اثر مصرف دخانيات دود مي شود و 3480 تا 5220 ميليارد تومان در سال صرف درمان بيماري هاي ناشي از مصرف دخانيات مي شود .
وي افزود : مصرف سيگار از عوامل تاثير گذار مهم در ابتلا به بيماري هاي قلبي ، عروقي ، سرطان به ويژه سرطان ريه ، آسم در كودكان و ساير بيماري هاي گسترده مي شود .
اين كارشناس دخانيات وزارت بهداشت با اشاره به اينكه مصرف دخانيات ساليانه 4/3 درصد افزايش داشته است گفت :‌ ميزان مصرف دخانيات به شدت در حال توسعه بوده و ساليانه 4/3 درصد افزايش دارد .

فرشاد افزود : در حال حاضر يك ميليارد و 300 ميليون نفر از جمعيت جهان سيگاري هستند كه 84 درصد آنها در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران است .
وي گفت : طبق بررسي هاي انجام شده در سال 1384 ، 2/14 درصد جمعيت 15 تا 64 ساله كشور مصرف كننده مواد دخاني و 9/11 درصد اين جمعيت ،مصرف كننده مواد دخاني به صورت روزانه هستند.

فرشاد در ادامه به وضعيت استعمال دخانيات در بين نوجوانان 13 تا 15 ساله اشاره كرد و گفت : بر اساس آمار سال گذشته سه درصد از نوجوانان سيگار مي كشند.
وي گفت : از سه در صد نوجوانان 13 تا 15 ساله ،‌1/5 درصد پسران و 9/ درصد را دختران تشكيل مي دهند .
وي افزود : 1/26 درصد نوجوانان 13 تا 15 ساله نيز ساير مواد دخاني به غير از سيگار را استعمال مي كنند.

اين كارشناس دخانيات خاطر نشان كرد :‌ بر اساس نظر سنجي هاي به عمل آمده ، 7/9 درصد نوجوانان 13 تا 15 ساله كه غير سيگاري هستند ،مستعد سيگاري شدن طي يك سال آينده مي باشند .
فرشاد به مقايسه در صد افراد سيگاري در سال هاي 82 13و 86 13 پرداخت و گفت : ‌بر اساس اين مقايسه ، تعداد افراد سيگاري از دو درصد به سه درصد افزايش داشته است.
به گفته اين كارشناس دخانيات ، درصد مصرف كنندگان ساير مواد دخاني عمدتا قليان از 12 درصد به 26 درصد افزايش داشته است.
وي در ادامه به زيان هاي قليان نيز اشاره كرد و گفت :‌بر خلاف تصورهاي سنتي جامعه ،‌دود منتشره از قليان حاوي مقادير بيشماري از مواد سمي است و ‌نيكوتين حاصل از دود قليان مانند سيگار و ساير مواد دخاني اعتياد آور است .

وي افزود : مصرف كننده قليان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پك مي زند و هر پك حاوي 15 درصد تا يك ليتر دود است.
فرشاد تصريح كرد : هر فرد مصرف كننده قليان در هر وعده معادل با مصرف 100 نخ سيگار است .
و مونواكسيد موجود در دود قليان در مقايسه با سيگار به مراتب بيشتر و اثرات آن براي چه براي مصرف كننده و چه براي افراد در معرض دود آن ، فراتر از سيگار است .

وي به خطر انتقال بيماري هاي عفوني ، به دليل استفاده مشاركتي از قليان اشاره كرد و گفت: ‌توتون و تنباكو استفاده شده در قليان از نازل ترين انواع توتون و تنباكو است .

همچنين ، چاقي هاي شكمي يكي از عوارض شايع مصرف قليان است كه عامل و تشديد كننده بسياري از بيماري ها مثل ديابت ، فشار خون بالا و برخي بيماريهاي ديگر است
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن