واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - کاهش مجموع فروش فیلمها در آلمان در سال 2010 میتواند نقش جشنواره برلین را در ارتقاء وضعیت فروش فیلمها در این کشور بهبود ببخشد. به گزارش خبرآنلاین، آلمان به لحاظ فیلمهای توزیعشده از سوی شش استودیو بزرگ هالیوود در سال 2010، پنجمین بازار موفق در سطح جهانی بود.با این حال، این کشور در میان بزرگترین بازارهای فروش دنیا شامل آمریکا و کانادا از نظر توزیع انواع و اقسام فیلمها از آثار استودیوهای بزرگ گرفته تا فیلمهای مستقل و خارجیزبان اکران شده توسط توزیعکنندههای محلی، در رده هفتم قرار دارد.مجموع فروش تمام فیلمها در آلمان در سال 2010 رقمی درحدود 1.191 میلیارد دلار بود که در مقایسه با 1.329 میلیارد دلار سال 2009 تقریبا 10 درصد کمتر است.در میان 14 بازار بزرگ دنیا، تنها آمریکا و کانادا (10.579 میلیارد دلار در برابر 10.610 میلیارد دلار سال 2009)، فرانسه (1.614 میلیارد دلار در برابر 1.647 میلیارد دلار) و اسپانیا (886.1 میلیون دلار در برابر 942 میلیون دلار) نیز با کاهش مجموع فروش روبرو شدند. بزرگترین برندههای فروش سینماها در سال گذشته میلادی از نظر درصد سالانه دو کشور چین و روسیه بودند. مجموع فروش فیلمها در چین در سال 2010 حدود 1.507 میلیارد دلار بود که در مقایسه با 906.2 میلیارد دلار سال 2009 حدود 66 درصد افزایش نشان میدهد. در روسیه هم رقمی در حدود 1.054 میلیارد دلار حاصل شد که در قیاس با 733 میلیون دلار سال 2009 تقریبا 44 درصد بیشتر است. عملکرد نسبتا ضعیف فیلمها در آلمان توجهها را بیش از پیش بر جشنواره فیلم برلین به عنوان بزرگترین رویداد بینالمللی این کشور متمرکز میکند. برلیناله دقیقا چه نقشی در دنیای سینمای تجاری دارد؟ اگر این سئوال را از یکی از مقامات جشنواره برلین بپرسید احتمالا با این پاسخ روبرو خواهید شد که هیچوقت اجازه ندهید تصمیمات درمورد برنامههای جشنواره برلین تحت تاثیر ملاحظات تجاری قرار گیرد. دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین دراینباره به هالیوود ریپورتر میگوید: «هنگام برنامهریزی درمورد بخش مسابقه برلیناله، بیشترین اولویت با کیفیت هنری فیلمهاست.»اگر همین سئوال را از یک مقام یک استودیو مطرح هالیوودی بپرسید با پاسخی متفاوت روبرو میشوید. دیوید کورنبلوم نایب رئیس بخش فروش و توزیع بینالملل استودیو دیسنی میگوید: «هیچ تردیدی نیست که موفقیت یک فیلم در جشنواره برلین به فروش تجاری آن در آلمان کمک میکند.» این دو نگاه - برلیناله به عنوان یک سکوی هنری در سطح بینالمللی دربرابر برلیناله به عنوان یک فرصت تجاری - قطعا در جشنواره برلین امسال مصداق پیدا کرد. بزرگترین «فیلمهای بزرگ» جشنواره برلین 61 «شهامت» پارامونت به کارگردانی و تهیهکنندگی جوئل و ایتن کوئن بود.روایت روزآمد کوئنها از فیلم سال 1969 هنری هاتاوی با بازی جان وین روز 10 فوریه در افتتاحیه جشنواره برلین در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد.اندرو کریپس رئیس بخش توزیع بینالملل پارامونت پیکچرز میگوید: «اکران «شهامت» در برلیناله اولین نمایش این فیلم در اروپا و شروعی بسیار خوب برای اکران آن در اروپا بود، بخصوص که نمایندگان رسانهها و مطبوعات اروپایی در برلین حضور داشتند.» (به گفته کاسلیک حدود چهار خبرنگار در جشنواره برلین حاضر بودند.)«شهامت» از 24 فوریه در آلمان روی پرده رفت، اما نمایش این فیلم در بریتانیا، اسپانیا، هلند و لهستان همزمان با آغاز جشنواره برلین شروع شد. به گفته کریپس، «شهامت» تنها یک هفته پس از اکران در آلمان 4.3 میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش آن در سطح بینالمللی به 60.3 میلیون دلار رسید.کاسلیک و همکارانش در برلیناله به دقت آمار فروش فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره برلین در سینماهای آلمان را پیگیری میکنند. «شاتر آیلند» مارتین اسکورسیزی که سال 2010 در بخش خارج از مسابقه برلین نمایش داده شد، در نهایت بیش از هر فیلم دیگر این کارگردان در آلمان فروش داشت. فروش 15.1 میلیون دلاری «شاتر آیلند» در آلمان حدود 10 درصد مجموع فروش خارجی آن (173.6 میلیون دلار) بود.«حال بچهها خوب است» لیسا چولودنکو که آنت بنینگ برای آن نامزد اسکار بهترین بازیگر زن بود، پس از نمایش در جشنواره برلین 2010 حدود 12 میلیون دلار در بازار بینالمللی فروخت که بیش از 12 درصد آن در آلمان حاصل شد.جادوی فروش فیلمهای برلیناله در آلمان حتی میتواند روی برندگان جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره تاثیر بگذارد.برنده امسال خرس طلای برلیناله یعنی «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی برای فروش در گیشه حداقل روی کاغذ شرایط سختی دارد؛ فیلمی از ایران درباره فروپاشی زندگی زناشویی زوجی از طبقه متوسط که تهدیدی برای دختر 11 ساله آنهاست.با این حال، واکنشها به «جدایی نادر از سیمین» بسیار نویدبخش بوده است. دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر از آن به عنوان «یک درام ایرانی بسیار پیچیده که جایگاهی مستحکم دارد» یاد کرده که حتی عنوان آن («نادر و سیمین، یک جدایی») میتواند تماشاگران غربی را مجذوب کند. این نکته را هم باید درنظر گرفت که «جدایی نادر از سیمین» در کنار جایزه خرس طلایی جوایز گروه بازیگری مرد و گروه بازیگری زن جشنواره برلین را هم به خود اختصاص داد.آیا پیروزی «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره برلین به معنای موفقیت تجاری آن است؟ شواهد از چنین چیزی خبر میدهد. شرکت ممنتو فیلمز اینترنشنال MFI مستقر در پاریس که حقوق پخش جهانی این فیلم را در اختیار دارد، میگوید پس از نمایش «جدایی نادر از سیمین» در برلین آن را به همه دنیا فروخته است.شرکت آرتیفیشال آی فیلم که یکی از پخشکنندههای مطرح فیلمهای هنری در بریتانیاست، همین روزها تاریخ اکران «جدایی نادر از سیمین» در بریتانیا را به طور رسمی اعلام خواهد کرد. دبورا کاکرمن نماینده فروش ممنتو میگوید این شرکت برای پخش فیلم فرهادی در آمریکای شمالی «مذاکرات نهایی» را انجام میدهد. قرارداد با توزیعکنندهها منطقهای در سراسر اروپا، استرالیا، آمریکای جنوبی، کشورهای اسکاندیناوی و ترکیه نهایی شده است. در مجموع، این شروعی بسیار خوب برای فیلمی است که بالاترین جایزه برلیناله را دریافت کرده است. بیتردید، برندگان جایزه خرس طلای جشنواره برلین حتی با داشتن بالاترین جایزه این جشنواره، برای موفقیت در گیشههای فروش و جذب تماشاگران شرایط سختی دارند. هرچند به گفته کاسلیک، «جنجالها و توجهات در سطح بینالمللی به فیلمهای به نمایش درآمده، به فروش آنها کمک میکند.»بررسی فروش فیلمهای برنده جایزه خرس طلایی برلیناله از سال 2000 تا 2011 نشان میدهد، تنها چهار فیلم توانستند در سطج جهانی بیش از 10 میلیون دلار به دست بیاورند. این در حالی است که بجز دو فیلم «شیر اندوه» و «عسل» باقی فیلمها پس از نمایش در برلین حداقل به طور محدود در ایالات متحده و کانادا اکران شدهاند. دو برنده اخیر برلیناله در فروش جهانی به زحمت یک میلیون دلار به دست آوردند و «U-Carmen» برنده خرس طلایی سال 2005 - فیلمی به کارگردانی مارک دورنفورد - می که روایتی از اپرا «کارمن» است و داستان آن در آفریقای جنوبی روی میدهد - کمتر از 135 هزار دلار فروش داشت.این به آن معنا نیست که برندگان خرس طلایی جشنواره برلین همیشه بازار سینمای آلمان را دست خالی ترک میکنند. «ماگنولیا» به کارگردانی پل تامس اندرسن که سال 2000 برنده جایزه برتر برلیناله شد، در دنیا 50.5 میلیون دلار فروخت که با توجه به حضور ستارهای چون تام کروز در فیلم رقم زیادی نبود، اما به هر حال پنج درصد از این میزان فروش (2.5 میلیون دلار) در آلمان حاصل شد.«شهر اشباح» ساخته هایائو میازاکی انیماتور ژاپنی و یکی از برندگان خرس طلای جشنواره برلین در سال 2002، چند ماه پیش از نمایش در برلین در ژاپن رکوردهای فروش را شکسته بود. این فیلم تنها در ژاپن 246 میلیون دلار فروش داشت و در آلمان هم 2.27 میلیون دلار به دست آورد تا این کشور دومین بازار موفق اروپایی پس از فرانسه لقب بگیرد. «شهر اشباح» در آمریکا و کانادا 10.1 میلیون دلار فروخت و اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن را هم برد.حدود 10 درصد از فروش جهانی «در این دنیا» به کارگردانی مایکل وینترباتم و برنده خرس طلایی سال 2003 برلیناله در آلمان حاصل شد. «صمیمیت» پارتیس شرو هم که سال 2001 برنده جایزه اصلی جشنواره برلین شد، حدود 25 درصد از فروش جهانی خود را در آلمان به دست آورد.تماشاگران آلمانی با «یگان ویژه» برنده برزیلی جشنواره 2008 خیلی مهربان نبودند و این فیلم در آلمان تنها 83 هزار دلار به دست آورد که 0.59 درصد فروش 14.1 میلیون دلاری آن در بازار جهانی بود. («یگان ویژه» یکی از پرفروشترین فیلمهای برنده خرس طلای برلیناله از سال 2000 است.)ار سوی دیگر، «عسل» سمیح کاپلاناوغلو که پارسال برنده خرس طلای برلین شد، در آلمان 821 هزار دلار فروش داشت که در مقایسه با فروش 1.19 میلیون دلاری این فیلم در سطح دنیا رقم بسیار زیادی است.کاسلیک میگوید: «این فیلم هنری کوچک در آلمان بیش از 100 هزار تماشاگر را به سینماها کشاند و این مسئله بدون موفقیت در برلیناله امکانپذیر نمیشد.»هالیوود ریپورتر / 10 مارس / ترجمه: علی افتخاری54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 842]