تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826064173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاریخ‌نگاری مجازی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - دکتر حسین شیخ رضایی / استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تاریخ‌‌نگاری مجازى رویکردى به رویدادها و حوادث تاریخى است که در آن به جاى پرداختن صرف به آن چه عملاً رخ داده است، در پى آن هستیم تا با طرح سناریوهایى خلاف واقع به چند و چون در حوادث تاریخى بپردازیم. به عنوان نمونه، گاه سوال تاریخ‌نگار مجازى دربارة حادثه‌اى که عملاً در تاریخ رخ داده آن است که اگر رویدادهاى مقدم بر این حادثه کمى دگرگون مى‌شد، آیا باز هم این حادثه رخ می‌داد؟ یا آن که اگر به جاى حادثة الف، فرضاً حادثة ب در تاریخ رخ داده بود، آنگاه چه تغییراتى در سیر حوادث بعدى پدید مى‌آمد؟ تاریخ‌نگارى مجازى نوعى توسل به شرطى‌هاى خلاف واقع برای ارزیابى رویدادهاى تاریخى است؛ روشى که در آن بخشى از تاریخ در ذهن مورخ تغییر مى‌کند و آنگاه نتایج و آثار مترتب بر این تغییر بررسى می‌شود. در تاریخ علم نیز مى‌توان سوالاتى یافت که در حوزة تاریخ‌نگارى مجازى علم قرار مى‌گیرند. از مهم‌ترین این سوال‌ها یکى آن است که آیا نظریه‌هاى علمى به شکل عام، یا یک نظریة علمى به شکل خاص، گریزناپذیر است. معناى این سوال آن است که آیا اگر سیر تاریخى حوادث در تاریخ علم به گونه‌اى دیگر مى‌بود، آیا باز هم ما به همین نظریات علمى موجود مى‌رسیدیم یا آن که ممکن بود در اثر تغییراتى در طول تاریخ علم، نظریات علمى «متفاوتی» به وجود آید.این سوال در واقع صورت‌بندى دیگرى است از سوال در باب امکان علوم یا نظریه‌هاى علمى بدیل: تا چه حد دستاوردهاى علمى بشر امکانى و تا چه حد گریزناپذیرند؟ یکى دیگر از سوالات مهم در تاریخ‌نگارى علم که اهمیت زیادی در تعیین نوع تاریخ‌نگاری مورخان دارد سوال از اهمیت افراد و دانشمندان در تعیین خط سیر علم است. آیا اگر دانشمندان بزرگى مانند گالیله و نیوتن وجود نداشتند، یا به کارى غیر از علم مشغول مى‌شدند، آنگاه سایر دانشمندان به همان نتایجی مى‌رسیدند که اکنون جزئی از تصویر استاندارد علم است، یا آن که ممکن بود نتایج متفاوتی به دست ‌آید؟ تمام این‌ها و سوالات دیگرى در باب امکان علم بومى، میزان تاثیر عوامل غیر علمی در شکل‌گیری نظریه‌های علمی، برساخت‌گرایی در باب دستاوردهای علمی، فرهنگ-بار بودن علم و ... مواردی است که ذیل تاریخ‌نگارى مجازى علم مطرح مى‌شود.عنوان مقاله من باهمکاری ابوتراب یغمایی (دانشجوی دکترا در مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) امکانی بودن، گریزناپذیری و واقع‌گرایی علمی است. این مقاله برای همایش روز جهانی فلسفه آماده شده است. هدف نویسندگان این مقاله در وهلة نخست به دست دادن چارچوبى نظام‌مند براى طرح درست چنین سوالاتى است، چارچوبی که جای خالی آن علی‌رغم بحث‌های بسیاری که در این حوزه مطرح گردیده، مشهود است. سپس به بررسی رابطة واقع‌گرایی علمی و گریزناپذیری نظریه‌های علمی خواهیم پرداخت. هاوارد سنکی اخیراً استدلال کرده است که واقع‌گرایی علمی با امکانی‌ بودن نظریه‌های علمی سازگار است و بنابراین، مستلزم گریزناپذیری نظریه‌های علمی نیست. وی اضافه می‌کند اگر واقع‌گرایی علمی با نظریة اعتمادگرایانة روش همراه شود، نوعی گریزناپذیرگرایی را ببار می‌آورد. ابتدا صورت‌بندی سنکی از واقع‌گرایی علمی و دفاع وی از آن مورد بحث قرار می‌گیرد. سپس به بررسی ارتباط واقع‌گرایی علمی و گریزناپذیری از نگاه سنکی خواهیم پرداخت.استدلال خواهد شد که اولاً ملاک سنکی برای تمایز گریزناپذیری از امکانی بودن با ملاک پیشنهادی هکینگ، که سنکی قصد توسعة آن را داشته، متفاوت است. ثانیاً واقع‌گرایی علمی خود مستلزم نظریة اعتمادگرایانة روش است. بنابراین، واقع‌گرایی علمی متعهد به نوعی گریزناپذیری است. در قسمت آخر، ابتدا خطوط کلی چارچوبی جامع که از سوی نویسندگان برای بحث گریزناپذیری-امکانی بودن پیشنهاد شده، ارائه خواهد شد. آنگاه رابطة واقع‌گرایی علمی با گریزناپذیری در قالب این چارچوب بررسی می‌گردد. نتیجة نهایی آن است که نسخة گریزناپذیرگرایی مورد نظر، بسته به آن که واقع‌گرای علمی متعهد به تکثرگرایی روش علمی باشد یا خیر متفاوت خواهد بود. (برگرفته از گفت و گو با خبرگزاری مهر)




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن