تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804647724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش در قرآن کریم(3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ورزش در قرآن کریم(3)
ورزش در قرآن کریم(3)   نويسنده:حسين صبوري   قوي بودن از نظر قرآن   با مطالعه قرآن كريم، متوجه مي‌شويم كه هميشه قوي بودن در قرآن به عنوان يك عامل مثبت و امتياز، ارزيابي شده است، براي روشن شدن اين مطلب، به برخي از آيات قرآني در اين باره اشاره مي‌شود: 1. وقتي بني‌اسرائيل انتخاب «طالوت» را از سوي پيامبرشان «اشموئيل» به عنوان رهبر، مورد انتقاد قرار مي‌دهند، وي در پاسخ مي‌گويد: «اٍنَّ اللهَ اصْطَفيهُ عَلَيْكٌمْ وَزادَهٌ بَسْطَةً‌ فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ[43] ؛ خداوند او را بر شما برگزيده و قدرت علمي و جسمي وي را از شما افزون‌تر قرار داده است.» 2. درباره لزوم تقويت بنيه رزمي و نظامي مي‌فرمايد: وَاَعِدّوُا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ[44] ؛ در برابر آنها (دشمنان) آن چه توانايي داريد از «نيرو» آماده سازيد». البته اين «نيرو» تنها شامل نيروهاي نظامي و رزمي نبوده، بلكه مي‌تواند توانايي‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و خلاصه هر چيزي را كه مي‌تواند ما را در پيروزي بر دشمن ياري دهد، دربرگيرد. حتي در برخي از روايات مي‌خوانيم: «مِنْهُ الْخِضابُ السَّواد[45]ُ ؛ يكي از مصداق‌هاي «قوّه» در اين آيه، موهاي سفيد را به وسيله رنگ، سياه كردن است.» يعني اسلام حتي رنگ موها را كه به سرباز بزرگ‌سال، چهرة جوان‌تري مي‌دهد تا دشمن مرعوب گردد، از نظر دور نداشته است واين نشان مي‌دهد كه چه اندازه مفهوم «قوه» در آيه فوق وسيع است. 3. وقتي قرآن سرگذشت حضرت موسي ـ عليه السلام ـ را بيان مي‌فرمايد، او را مردي نيرومند وقوي معرفي مي‌كند. در يك جا مي‌فرمايد: «فَوَكَزَهُ موسي فقَضي عَليه[46] ؛ موسي تنها يك مشت به آن مرد زد و او درگذشت!» و در جاي ديگر مي‌فرمايد: «يا اَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقويُّ الاَمينُ[47] ؛ (دختر حضرت شعيب خطاب به وي گفت:) اي پدر! موسي را استخدام كن، همانا بهترين كسي كه مي‌تواني استخدام كني، كسي است كه نيرومند و امين باشد.» 4. هنگامي كه حضرت هود ـ عليه السلام ـ مي‌خواهد يكي از نعمت‌هاي خدا بر قوم را برشمارد، مي‌گويد: «وَزادَكُمْ فِي الْخَلقِ بَصْطَةً[48] ؛ و به جسم شما فزوني داد.» هم از آيات قرآني و هم از تواريخ بر مي‌آيد كه آنها مردمي درشت استخوان، قوي‌پيكر و نيرومند بودند. از قول آنها مي‌خوانيم: «مَنْ اَشَدُّ مِنّا قٌوَّةًً[49] ؛ چه كسي ازما نيرومندتر است؟» 5. خداوند متعال در آيات متعدد، خود را «قوي» مي‌نامد. در اين جا به برخي از آيات اشاره مي‌نماييم: «عَلَّمَهُ شَديدُ القُوي ذُُمِرَّةٍ فَاسْتَوي[50] ؛ (خدا)[51] آن كس كه قدرت عظيمي دارد، او (پيامبر) را تعليم داده است همان كس كه توانايي فوق‌العاده واسطه بر همه چيز دارد.» «اَنَّ القُوَّةَ لِلّهِ جَميعاً[52] ؛ تمامي قدرت و توانايي از آن خداوند است.» «اَوَلَمْ يَرَوُا اَنَّ اللهَ الّذي خَلَقَهُمْ هُوَ اَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً[53] ؛ يا آنها نداستند، خدا كه آنها را خلق فرموده بسيار از آنان تواناتر است؟!» «لاقُوَّةَ اِلّا بِاللهِ[54] ؛ جز قدرت خدا قوّه‌اي نيست.» «اِنَّ اللهَ هًوَ الرَّزاقُ ذُولْقوَّةِ الْمَتينُ[55] ؛ همانا روزي بخشنده (خلق) تنها خداست كه صاحب قوت و اقتداري سخت استوار است.» «اِنَّ اللهَ قَويٌّ شَديدُ الْعِقابِ[56] ؛ همانا خداوند توانا و سخت كيفر است.» «اِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْقَويُّ الْعَزيزُ[57] ؛ همانا پروردگار تو مقتدر و پيروزمند است.» «كَتَبَ اللهُ لاَغْلِبَنَّ اَنَا وَ رُسُلي اِنَّ اللهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ[58] ؛ خداوند نگاشته و ختم گردانيده كه البته من و رسولانم (بر دشمنان) غالب شويم كه خدا توانا و پيروزمند است.» اگر قوي بودن صفت خوبي نمي‎بود هرگز خداوند، خود را به آن متّصف نمي‎فرمود. پي نوشت ها :   [43] . بقره (2) آيه 247. [44] . انقال (8) آيه 60. [45] . تفسير نمونه، ج 7، ص 223. [46] . قصص (28) آيه 15. [47] . همان، آيه 26. [48] . اعراف (7) آيه 69. [49] . فصلت (41) آيه 15. [50] . نجم (53) آيه 5 و 6. [51] . برخي از مفسران، شديدالقوي را به جبرئيل تفسير نموده‌اند كه اين تفسير چندان مناسب به نظر نمي‌رسد. يكي از ادلة اين مدعا اين است كه خدا معلم پيامبر بوده، نه جيبرئيل و جبرئيل فقط واسطه بوده است. [52] . بقره (2) آيه 165. [53] .فصلت (41) آيه 15. [54] . كهف (18) آيه 3. [55] . ذاريات (51) آيه 58. [56] . انفال (8)، آيه 52. [57] . هود (11)، آيه 66. [58] . مجادله (58) آيه 21.   منبع: پایگاه اندیشه قم  
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 374]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن