تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820875551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدقولي‌هاي خودروسازان، قيمت پيدا مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بدقولي‌هاي خودروسازان، قيمت پيدا مي‌كند


صنعت و معدن- با آغاز دهه ۷۰ خودروسازهاي وطني بالاخره به فكر نوآوري افتادند، به اين ترتيب پژو از راه رسيد تا حكومت چند ده ساله پيكان رو به زوال بگذارد،

پرايد هم كم‌كم جاي رنو را گرفت اما از آنجا كه در بازار پر مصرف خودرو، تقاضا همواره از عرضه چندصد گام جلوتر بود و البته هنوز هم هست خريد خودرو صفر از كارخانه و فروش آن تجارت پررونقي شد.

به اين ترتيب هركس سرمايه‌اي دست و پا مي‌كرد به جاي اينكه سنت كهن خريد سكه را احيا كند براي خريد يكي از خودروهاي تازه‌وارد عمل مي‌شد چند ماهي در صف طويل تحويل منتظر مي‌ماند آخر سر هم فصل درو از راه مي‌رسيد، پژو يا احياناً پرايد مورد نظر را به مشترياني كه پول بيشتري داشتند اما نمي‌خواستند منتظر بمانند، مي‌فروخت و مابه‌التفاوت قابل ملاحظه حاصل را به عنوان سود سرمايه‌گذاري ميان‌مدت خود به جيب مي‌گذاشت.

امروز هم اگرچه خريد و فروش خودرو صفر مثل تجارت پر رونق سال‌هاي دهه ۷۰ نيست اما كماكان بازار داغي است كه با راه‌اندازي هر خط توليد جديد هيجان‌زده مي‌شود.به همين خاطر هم هست كه در صفحات نيازمندي‌هاي همه روزنامه‌‌ها، خريد و فروش حواله ستون ثابتي دارد و تازه وقتي به اين بازار سرك بكشيد متوجه خواهيد شد كه حواله خريدي كه در دست داريد يا مي‌خواهيد به دست بياوريد در رتبه‌بندي اين صنف جايگاهي دارد و قيمتي.

مشتريان ستون حواله‌‌هاي صفحات نيازمندي‌‌ها هم كم نيستند چون خودروسازان معمولاً از تعهداتشان عقب مي‌مانند و اصولاً آن چنان محق نشده‌اند كه بند تأخير در تحويل را به راحتي در قرارداد بگنجانند بنابراين به همت توليدكنندگان محترم هميشه هستند كساني كه از منتظر ماندن خسته مي‌شوند.

اما اگر شما هم جزو كساني هستيد كه از تحويل خودرو در زمان نامعلوم و حتي معلوم خسته شده‌اند يا تصميم گرفته‌ايد حواله خريد يك مشتري ديگر را معامله كنيد توصيه مي‌كنيم هوشياري و احتياط در معامله را فراموش نكنيد و به خاطر داشته باشيد كه اين نوع خريد و فروش با ريسك‌هايي همراه است.

جلال ريخته‌گرقديمي، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در اين خصوص به خريداران و فروشندگان حواله خودرو توصيه مي‌كند براي معامله انواع حواله خريد خودرو به واحدهاي تجاري مراجعه كنند كه پروانه كسب از هيأت عالي نظارت وزارت بازرگاني دريافت كرده‌اند.

قديمي به همشهري مي‌گويد: هر قراردادي كه در واحدهاي تجاري فاقد پروانه كسب نوشته شود غيرقانوني است.به گفته او، بر اساس مندرجات حواله خريد، كه سند توافق توليدكننده و مصرف‌كننده به شمار مي‌رود، خريدار حق انتقال حواله را به شخص ديگر ندارد.

قديمي مي‌افزايد: اما از آنجا كه صاحب هر دارايي حق انتقال و فروش آن را دارد خريدار اول مي‌تواند با شخص ديگري به تفاهم برسد كه در ازاي دريافت مبلغي، خودرو را پس از تحويل به قيمت خريد از كارخانه بفروشد.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران مي‌گويد:چون اين تفاهم مبناي محكم قانوني ندارد و مالك حواله مي‌تواند به هر دليلي اصل تفاهم را انكار كند خريد و فروش حواله با خطرات و ريسك‌هايي همراه است و به اين ترتيب اگر معامله در واحدهاي تجاري غيرقانوني صورت گيرد خريدار حواله در صورت بروز مشكل توان پيگيري لازم را نخواهد داشت. به گفته او اگر معامله در واحد تجاري داراي پروانه كسب انجام شود دارنده پروانه كسب از سوي اتحاديه موظف خواهد بود صحت معامله را تا زمان تحويل خودرو پيگيري كند.

قديمي مي‌گويد: در صورت بروز مشكل، خريدار و فروشنده به دادگاه حل اختلاف ارجاع داده مي‌شوند و اگر اين مراجعه به نتيجه منتهي نشد طرفين به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند. به هر صورت اگر كماكان مايل به فروش حواله خريد خودرو هستيد بهتر است بدانيد حواله خريد شما بر اساس نام توليدكننده طرف قرارداد و تاريخ تحويل و احياناً ارسال يا عدم ارسال دعوتنامه قيمت‌گذاري مي‌شود.

به عنوان مثال حواله خريد خودروي تندر۹۰ (لوگان) اگر از سوي پارس خودرو صادر شده باشد قيمت بيشتري دارد چون رقيب، يعني ايران خودرو خوش‌قول به حساب نمي‌آيد.

واسطه‌هاي خريد و فروش حواله هم مي‌گويند : نيازي نيست براي فهميدن قيمت حواله به چندين و چند شماره تلفن زنگ بزنيد چون معمولاً قيمت خريد و فروش در دامنه كوتاهي نوسان مي‌كند.

به هر حال فعلاً حواله خودرو پرشيا را كه دعوتنامه آن به دست خريدار اول رسيده مي‌توانيد ۱۷ ميليون و ۲۰۰ تا ۱۷ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان بخريد، اگر حواله خريد اين خودرو را هم در اختيار داريد مي‌توانيد آن را تا ۱۷ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان بفروشيد.

حواله خريد پژو ۲۰۶ تيپ ۲ هم با دعوتنامه ۱۳ ميليون و ۶۰۰ تا ۱۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته مي‌شود اما اگر مي‌خواهيد حواله خريد خودتان را بفروشيد سقف قيمت ۱۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اگر هم مشتري خريد حواله زانتيا هستيد بهتر است بدانيد بازار شديداً در اين خصوص با كمبود مواجه است و اساساً كسي قصد فروش ندارد چون مهلت تحويل فرا رسيده است اگر هم در اين فاصله اندك كسي را پيدا كرديد كه قصد فروش حواله خود را دارد دست‌كم ۲۹ ميليون و ۱۰۰هزار تومان از شما مطالبه خواهد كرد.

اما در مورد خودروي تازه‌وارد تندر داستان كمي پيچيده‌تر است. حواله خريد پارس‌خودرو خوب فروش مي‌رود اما ايران‌خودرو نه. به هر صورت حواله خريد لوگان تيپ ۲ به همراه دعوتنامه تقريباً ۷ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان قيمت دارد اما همين حواله بدون دعوتنامه ۷ ميليون تا ۷ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد.

تاريخ درج: 1 خرداد 1387 ساعت 18:39 تاريخ تاييد: 2 خرداد 1387 ساعت 01:15 تاريخ به روز رساني: 2 خرداد 1387 ساعت 01:14
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن