تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815179349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايگاني نقطه عطف


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: بايگاني نقطه عطف


تهران-حيات

تابستان 1982 به اعتراف پژوهشگر امريكايي "كنت تميرمن" در كتابش "لابي مرگ" نقطه عطفي در جنگ رژيم صدام عليه ايران بود. پيش از آن رابطه سياسي ايالات متحده با رژيم عراق قطع بود و نام اين كشور در ليست حاميان تروريست بود. اما از اين نقطه عطف به بعد، روابط عراق و امريكا به گرمي گراييد، نام اين كشور از ليست حاميان تروريست حذف شد و ملاقات هاي علني و مخفي مقامات امريكايي با صدام آغاز شد و رابطه ديپلماتيك اين دو كشور مجددا از سر گرفته شد.
از تابستان 1982 به بعد حمايت هاي ديپلماتيك امريكا از رژيم عراق در مجامع بين المللي افزايش يافت و رسانه هاي غربي هرگز حاضر به انعكاس خبر جنايت هاي ضد بشري رژيم صدام نشدند. حمله به مناطق غير نظامي، اسارت غير نظاميان شكنجه اسرا و مخفي نگاه داشتن هويت آن ها از سازمان صليب سرخ جهاني و بالاخره كاربرد سلاح هاي ممنوعه شيميايي در طول سال هاي 1982 تا 1988 كه جمعا رژيم صدام 490 مرتبه جبهه ها و مناطق مسكوني ايران را مورد حمله شيميايي قرارداد، تنها يك باردر تلويزيون GRF اتريش طي مصاحبه اي با پروفسور "فراي لينگر" كاربرد سلاح هاي شيميايي از سوي رژيم صدام مطرح شد،‌ در حالي كه صدها مصدوم شيميايي نظامي و غير نظامي ايراني در طي اين سال ها به اروپا اعزام مي شدند و در بيمارستان ها به شهادت مي رسيدند و يا با بهبود نسبي باز مي گشتند.
سازمان ملل نيز تا پس از پذيرش قطعنامه 598 و حتي تاكنون،‌هرگز اين جنايت بشري رژيم صدام را محكوم نكرده است بلكه در نامه اي به سران دو كشور ايران و عراق، دو طرف را به خويشتن داري و عدم استفاده از سلاح شيميايي توصيه كرده است. در حالي كه دهها گزارش ماموران بازرسي سازمان ملل حاكي از حمله شيميايي عراق عليه ايران بود و رژيم صدام حتي يك گزارش مستند در مورد كاربرد اين سلاح توسط ايران نداشت.
تابستان 1982 نقطه عطفي بود در كمك هاي مالي و تكنولوژيكي غرب به ويژه امريكا به رژيم صدام .
پس از اين تاريخ بود كه رونالد رامسفلد در ملاقات با صدام قول پشتيباني امريكا از وي را داد. صدام كه به گفته هنري گونزالس ،دست شركت هاي نفتي را در عقد قراردادها بازگذاشته بود،از سكوت كابينه بوش پدر كه همه از مردان نفتي بودند استفاده كرد و كمك هاي مالي و تكنولوژيكي ممنوعه اي را دريافت كرد. در گزارش اين نماينده كنگره امريكا آمده است در سال 1987 از هفتصد محموله اي كه بايد در گمرك امريكا در ارسال به عراق مورد بازرسي قرار مي گرفت، تنها 5 مورد بازرسي شد!
به گفته دكتر مرزبان راد، پزشك متخصص كه در سال هاي جنگ به مداواي مصدومان شيميايي پرداخت، هنگام اسارت سربازان عراقي از سال 1359 يعني سال آغازين جنگ عراق عليه ايران، سربازان عراقي به لوازم پدافند شيميايي مجهز بودند، اما نقطه عطف كاربرد وسيع ، مكرر و متنوع گازهاي تاول زا، اعصاب، عامل خون و غيره، تابستان 1982 بود.
يكي از بستگان صدام با خريد شركت ماتريكس چرچيل ،از طريق شعبه اين شركت انگليسي در امريكا راه نفوذ به تكنولوژي هاي پيشرفته و ممنوعه نظامي را يافت.
سال ها بعد هنري گونزالس اسناد كمك مالي امريكا به رژيم صدام را از طريق بانك BNL فاش كرد كه موجب رسوايي دولت بوش پدر شد.
پس از اين چراغ سبز امريكا و كمك مالي و تكنولوژيكي امريكا بود كه كشورهاي اروپايي، دلالان مواد شيميايي و كمپاني هاي واقعي و سوري جرات كردند مواد شيميايي مورد نياز براي توليد سلاح هاي شيميايي را به عراق صادر كنند، چرا كه تكنولوژي ساخت كارخانه جات توليد سلاح شيميايي، قبلا توسط انگلستان و امريكا به عراق صادر شده بود. در غير اين صورت چگونه مي توان باور كرد آلمان، كشور شكست خورده و فاقد ارتش، بدون هماهنگي امريكا به رژيم صدام مواد سمي ممنوعه بفروشد و چندين وزير وقت و چندين شركت معتبر آلمان غربي در اين جنايت شريك باشند.
پروفسور هندريكس ،سم شناس مشهور بلژيكي مي گويد در بازديدي كه از خرمشهر داشتم، به نظر اگر كسي از تمامي لوازم پدافند شيميايي كامل هم بهره مند بود، با حجم شيميايي كه عراق به كار برده بود، باز نمي توانست از مصدوميت، مصون بماند. و اين رخداد نقطه عطفي در جنگ رژيم صدام عليه ايران بود. نقطه عطفي كه در 24 مي 1982 رخ داد، يعني سوم خرداد 1361 و آن رخداد مهم، فتح خرمشهر به دست ايران بود كه حاميان غربي صدام را در اثبات ادعايش مبني بر تسلط چند روزه بر ايران، عاجز ديدند و مجبور به حمايت هاي وسيع و تعجب انگيزاز اين رژيم شدند.
بخشي از اين حمايت ها در كتاب لابي مرگ كنت تيمرمن آمده است و هنري گونزالس، نماينده مردم تگزاس در كنگره امريكا طي سخنراني اعلام مي كند حتي شش ماه پس از حمله رژيم صدام به كويت، كمك هاي تكنولوژيكي امريكا به رژيم صدام ادامه داشت.
امروزه فراموش شده است كه سوم خرداد، روز فتح خرمشهر چگونه غرب را در هم شكست و لكه ننگ ضد بشري را بر چهره غرب نشاند، چرا كه پس از اين روز به ياد ماندني، غرب مجوز استفاده از سلاح شيميايي را براي صدام صادر نمود. و امروزه براي پاك كردن اين لكه ننگ هيچ چاره اي ندارد ، جز فرافكني و نسبت دادن اين جنايت بشري به شخص صدام و نزديكانش و كمك هاي وسيع غرب در ارسال مواد شيميايي، تكنولوژي ساخت سلاح شيميايي و كمك مالي بلاعوض را به كمك هاي چند شركت آلمان شرقي به رژيم صدام، منحرف سازد. به اين اميد كه با معدوم شدن صدام و از بين رفتن آلمان شرقي، اين اتهامات نيز پاك شود.
نويسنده:مهدي نيرومنش

پايان پيام
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن